Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
ewerkman
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 juli 2016

Winstmarge berekenen

12 augustus 2016

Beste allen

Na wat speurwerk en nazoeken dachten wij onze verkoopprijs makkelijk te houden door de verkoopprijs als volgt te berekenen: inkoopprijs exl btw x 2.3 = verkoopprijs incl btw

Nu dacht ik slim te zijn en even te zien hoeveel de groothandel op hun consumentensite(die ze ook hebben) te kijken hoever de prijzen afwijken.
Nu zie ik dat hun prijzen het dubbele zijn van wat wij uitgerekend hadden(er is geen vaste verkoopprijs voor hun artikelen). Zij vragen voor iets met 2.80 inkoop excl 21 % een verkoopprijs van 12,80 incl btw. Dit is 75% marge(uitgerekend via een module). Onze eigen rekenmethode komt uit op 6,44 incl btw.

Doe ik nu iets verkeerd? Rekenen we te weinig of is hun winstmarge zo hoog?

Wij hebben geen fysieke winkel en doen alles vanuit huis dus geen extra kosten wat dat betreft.
 
ewerkman
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 juli 2016

Re: Winstmarge berekenen

12 augustus 2016

Nb dit is uiteraard zonder de verzendkosten a 5.95 incl van onze kant en 6.61 excl van hun kant. Ook rekenen zij 62 cent excl voor een ideal betaling? (Op inkoopfactuur)
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Winstmarge berekenen

13 augustus 2016

Ikzelf ben eigenlijk nooit echt van de uitreken formules. Op sommige producten zit er slechts 10% en ik heb ook producten met 100% marge. Gewoon goed controleren of je goede kwaliteit levert tegen een redelijke prijs. Het is immers niet nodig altijd de goedkoopste te zijn.
Is er een grotere kans dat er bijv een product retour komt of dat er service gevraagd gaat worden dat is de marge hoger.

Stel voor je bent een bouwwinkel. 
Een doos spijkers zal je niet snel terug krijgen en er ook geen vragen over krijgen dus is het snel doorschuiven. Hier zou ik zelf dan een scherpere prijs voor maken.
Ga je een boormachine verkopen dat moet er natuurlijk een garantie worden afgegeven de koper zal ook vragen gaan stellen over het product voor en na de aanschaf. Dus een wat hogere marge.

Iedereen heeft zo zijn eigen methode. Er is denk ik geen standaard formule voor.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Winstmarge berekenen

13 augustus 2016

Zij vragen voor iets met 2.80 inkoop excl 21 % een verkoopprijs van 12,80 incl btw. Dit is 75% marge(uitgerekend via een module).
Die marge zal nog wel een stuk hoger zijn! JOUW inkoopsprijs is misschien €2,80 maar daar maakt de groothandel natuurlijk ook al winst op! ;-)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Winstmarge berekenen

14 augustus 2016

Het is immers niet nodig altijd de goedkoopste te zijn.
Dat is een belangrijke tip!
 
ewerkman
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 juli 2016

Re: Winstmarge berekenen

14 augustus 2016

Dat is waar. We willen niet de goedkoopste zijn maar ook zeker niet de duurste!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht