Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
taartdecoratief
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 juni 2016

Aanbieding producten 6% en 21% btw

08 juni 2016

Ik wil een aanbieding in mijn webwinkel maken. Ik wil een nieuw "artikel" toevoegen dat bestaat uit meerdere producten. Nu bestaat deze aanbieding uit producten met 6% en 21% btw. Hoe kan ik dit goed verwerken in de administratie van de webwinkel. Ik gebruik mijnwebwinkel en kan alleen 1 btw bedrag invoeren per artikel. Ik ga natuurlijk niet meer btw betalen dan noodzakelijk. Kan ik een gemiddelde van de btw nemen, bijvoorbeeld 14%? Of moet ik het allemaal los berekenen? Ik kom er in ieder geval niet uit.
www.taartdecoratief.nl de webshop voor al je taart benodigdheden.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Aanbieding producten 6% en 21% btw

08 juni 2016

Een gemiddelde nemen mag nooit. 
Het is of alles apart rekenen, of het hoofdbestanddeel als leidraad nemen. 
Kijk gewoon even bij de belastingdienst op de site daar staat het met voorbeelden.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aanbieding producten 6% en 21% btw

08 juni 2016

Ik gebruik mijnwebwinkel [...]
Waarom vraag je het niet aan mijnwebwinkel? 

Als zij de mogelijkheid bieden om producten te bundelen, hebben ze vast ook nagedacht over het combineren verschillende btw-tarieven in een bundel. Of niet, maar dan is dat een bug waarvoor je om een bugfix kunt vragen.

Houd er verder rekening mee dat een afwijkende btw-tarief ook gevolgen kan hebben voor het btw-tarief dat je moet rekenen voor onder andere verzendkosten.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Aanbieding producten 6% en 21% btw

09 juni 2016

Ik gebruik mijnwebwinkel [...]
Waarom vraag je het niet aan mijnwebwinkel? 

Als zij de mogelijkheid bieden om producten te bundelen, hebben ze vast ook nagedacht over het combineren verschillende btw-tarieven in een bundel. Of niet, maar dan is dat een bug waarvoor je om een bugfix kunt vragen.

Houd er verder rekening mee dat een afwijkende btw-tarief ook gevolgen kan hebben voor het btw-tarief dat je moet rekenen voor onder andere verzendkosten.
Is dat zo? Kun je die laatste opmerking nader toelichten? Ik reken namelijk altijd 21% btw over verzendkosten. Ook als de hele order uit 6% btw producten bestaat.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aanbieding producten 6% en 21% btw

09 juni 2016

Houd er verder rekening mee dat een afwijkende btw-tarief ook gevolgen kan hebben voor het btw-tarief dat je moet rekenen voor onder andere verzendkosten.
Is dat zo? Kun je die laatste opmerking nader toelichten? Ik reken namelijk altijd 21% btw over verzendkosten. Ook als de hele order uit 6% btw producten bestaat.
Ja, dat is zo:
Voorbeeld: bezorgkosten
Verkoopt u goederen en zorgt u ook voor bezorging bij de klant? Dan geldt voor de bezorgkosten hetzelfde tarief als voor de goederen. Gelden voor de goederen verschillende tarieven? Dan berekent u de bezorgkosten in dezelfde verhouding als de goederen.
Zie de voorbeelden van combinaties van goederen en diensten bij het onderwerp Combinatie van goederen en diensten op de site van de Belastingdienst.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Aanbieding producten 6% en 21% btw

09 juni 2016

Oh wow, die wist ik niet. Dat is een waardevolle fiscale tip. Dat had de afgelopen jaren bij elkaar opgeteld flink wat belasting gescheeld! Overigens weet ik wel, dat de belastingdienst er nooit een probleem van maakt als je foutief 21% in plaats van 6% toepast. Omgekeerd vinden ze vervelender ;)
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Aanbieding producten 6% en 21% btw

09 juni 2016

Is dat zo? Kun je die laatste opmerking nader toelichten? Ik reken namelijk altijd 21% btw over verzendkosten. Ook als de hele order uit 6% btw producten bestaat.
Ja, dat is zo:
Voorbeeld: bezorgkosten
Verkoopt u goederen en zorgt u ook voor bezorging bij de klant? Dan geldt voor de bezorgkosten hetzelfde tarief als voor de goederen. Gelden voor de goederen verschillende tarieven? Dan berekent u de bezorgkosten in dezelfde verhouding als de goederen.
Zie de voorbeelden van combinaties van goederen en diensten bij het onderwerp Combinatie van goederen en diensten op de site van de Belastingdienst.
Toch kom ik daar nog even op terug. Dit klopt volgens mij niet helemaal. Althans, jou conclusie is denk ik onjuist. Het is ook wat raar verwoord op de website van de belastingdienst zelf. In het oorspronkelijke besluit is het net even anders:
Als de ondernemer goederen levert en hij ook degene is die zich verbonden heeft de goederen bij de klant te bezorgen, is voor wat de bezorging betreft sprake van een bijkomende prestatie die opgaat in de levering van de goederen. Bij levering van goederen tegen verschillende btw-tarieven moeten de bezorgkosten naar verhouding van de vergoedingen exclusief de bezorgkosten worden toegerekend.
Te zien op:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 26112.html

punt 4.5

Let dan vooral op 'Als de ondernemer goederen levert en hij ook degene is die zich verbonden heeft de goederen bij de klant te bezorgen'. Nu is het bij dit soort zaken altijd voor mij als niet jurist een beetje moeilijk met zekerheid te zeggen, maar volgens mij bedoelen ze dus dat dit alleen geldt als je de bezorging daadwerkelijk zelf doet. Niet als je PostNL het laat doen dus. Kortom helaas pindakaas, maar dat belastingvoordeel gaat niet op voor mij.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aanbieding producten 6% en 21% btw

09 juni 2016

Ik heb het ooit schriftelijk nagevraagd bij de Belastingdienst: het bezorgen van online bestellingen is inderdaad een aanvullende prestatie. Dat is namelijk het doorslaggevende criterium: is het een aanvullende prestatie die niet los te zien is van het geheel? En niet: wie voert die aanvullende prestatie in opdracht van jou uit. De tekst op de site van de Belastingdienst is dus beter, want die neemt onduidelijkheid daarover weg. “Verkoopt u goederen en zorgt u ook voor bezorging bij de klant?”

Dezelfde juridische logica — het is één geheel en niet een los product (6%) met een aparte dienst (21%) — zie je terug in het recht van retour: ook de verzendkosten terugbetalen. Je kunt de dienst niet afzonderlijk bij jou afnemen en de dienst heeft zonder de goederen die je levert geen waarde en geen betekenis; het is één onlosmakelijk geheel.

Maar het lijkt me verder meer een vraag voor Higherlevel.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Aanbieding producten 6% en 21% btw

09 juni 2016

Ik heb het ooit schriftelijk nagevraagd bij de Belastingdienst: het bezorgen van online bestellingen is inderdaad een aanvullende prestatie. Dat is namelijk het doorslaggevende criterium: is het een aanvullende prestatie die niet los te zien is van het geheel? En niet: wie voert die aanvullende prestatie in opdracht van jou uit. De tekst op de site van de Belastingdienst is dus beter, want die neemt onduidelijkheid daarover weg. “Verkoopt u goederen en zorgt u ook voor bezorging bij de klant?”

Dezelfde juridische logica — het is één geheel en niet een los product (6%) met een aparte dienst (21%) — zie je terug in het recht van retour: ook de verzendkosten terugbetalen. Je kunt de dienst niet afzonderlijk bij jou afnemen en de dienst heeft zonder de goederen die je levert geen waarde en geen betekenis; het is één onlosmakelijk geheel.

Maar het lijkt me verder meer een vraag voor Higherlevel.
Goed dat je het hebt nagevraagd. Het is ook inderdaad logischer, dat ben ik zeker met je eens. Dan ga ik maar weer aan het programmeren, dat scheelt mij immers best wel wat geld. Bij mij is best een groot deel van de omzet 6% belast. Als alle daar aan verbonden verzendkosten ook opeens 6% belast mogen worden, scheelt dat vermoed ik een paar honderd euro in de maand!
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht