Transport en verzending namens de koper incasseren

1
Ik heb een paar klanten die een pakket willen laten ophalen met een eigen transporteur naar keuze.
Met de transporteur hebben we geen overeen komst.
De klant betaald aan mij de verzendkosten via de shop.
Ik ben dus incassant.....en Ik betaal via factuur aan de transporteur


Vraag:
Is dit toegestaan?
Er staat immers een faktuur betaling in onze administratie dat de verzendkosten betaald zijn?

gr
Erik

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

2
Je verhaal is niet helemaal helder, maar als ik het goed begrijp dan is de situatie als volgt;

Klant bestelt en betaalt via jouw shop.
De klant regelt transport voor de order. Echter, -en hier weet ik niet zeker of het klopt- jij betaalt dat transport.

Lijkt mij dat dit toch prima is zoals het altijd al zou gaan? Dat jij toevallig geen overeenkomst heb met de transporteur dat doet verder niet ter zake.

Mocht niet jij, maar jouw klant het transport betalen, dan is het op zich eventueel ook niet erg. Eventueel zou je de door de klant aan jou betaalde verzendkosten kunnen terugstorten als jij en je klant dat zouden willen.

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

4
Dank voor de snelle reactie:
Ik zal het verduidelijken-
Als de klant zelf voor transport kan zorgen, is dat voor hem een extra handeling, omdat de klant anders bij ons eerst voor de goederen  moet betalen, en gegevens in vullen, en daarna NOGMAALS bij de transporteur.
Hij heeft dan immers 2 handelingen.
Ik wil hem dit besparen en op onze site alles laten betalen.

De vraag alleen is of dit zowel van de belasting mag, als wel via de wetgever is toegestaan.Voor ons erg belangrijk om deze constructie te bekijken.

vr.gr
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

5
websmoker schreef:Ik wil hem dit besparen en op onze site alles laten betalen.

De vraag alleen is of dit zowel van de belasting mag, als wel via de wetgever is toegestaan.Voor ons erg belangrijk om deze constructie te bekijken.
Dat hangt er vooral van af waar de goederen vandaan komen en naartoe gaan. Je kunt problemen verwachten bij (a) import naar de EU van buiten de EU en (b) intracommunautaire leveringen binnen de EU. En dan gaat het niet zozeer om het afhandelen van de betalingen, maar vooral om importheffingen en de btw.

En dat roept dus vragen op: wáárom willen je klanten zo hoognodig hun eigen transporteur inschakelen? Is die van jou zo slecht dan? 
StoreCore.io

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

8
Klant koopt vanuit buitenland
En laat vanuit NL zijn pakket ophalen naar zowel binnen de EU als daar buiten.


Binnen Nederland ( NL klanten ) bestaat dit probleem ook niet.
Het zijn accijns artikelen ( dranken en wijnen )
Er komt in 2016 een EU wetgeving die verkoop buiten NL gaat verbieden.
Dus als wij geen vervoer regelen maar de klant zelf dit organiseert, en betaald, dan betalen wij de btw gewoon in NL, en NIETR in het land van de eindbestemming.
Immers hebben wij daar niets mee van doen. Klant regelt dit zelf.

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

10
De faktuur gaat via de shop naar de koper, dat is dus binnen EN buitenland.
Maar indien de klant een buitenlander is, gaat uiteraard de rekening daar heen.
Klant betaald deze VOORAF
wij verzenden  niets en klant betaald GEEN verzendkosten
Na dat de rekening betaald is, worden de klanten formeel eigenaar van het artikel.
Daarna beslist hij zelf wat er mee moet gebeuren.

Dat was onze opzet

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

11
Volgens mij ben je (of jij namens jouw klant) accijns en btw aan het ontwijken/ontduiken: je kiest als formele "plaats van levering" de drempel van je Nederlandse magazijn, waarna de accijnsgoederen eigenlijk naar een ander EU-land of een land buiten de EU verdwijnen. 

Ik zou dat niet zo doen, maar omdat je mijn herhaalde vragen naar het wáárom bewust negeert, denk ik dat je er anders in zit. Succes daarmee dan.
StoreCore.io

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

12
Ik ontwijk helemaal niets.
Het is toch zo duidelijk als maar kan:
Produkt komt uit NL
Daar is al BTW op betaald
Ook de accijns
Nederland heeft 21% BTW
dat is allemaal keurig betaald

Het probleem zit hier niet in ontduiking, maar dat er buiten NL deze merken NIET worden aangeboden.
Wij hebben ze wel....zo simpel is het.
Echter die Idioten in de Brussel gaan ALLE verkoop verbieden buiten de grens.
Welk deel snap je dan niet?
Omdat ze in Brussel die idioterie bedenken moet je dan maar gewoon je bedrijf slopen?
En dat vind je kennelijk dan ontduiking?

Dacht het niet.
Immers als we dit accepteren is de volgende stap het verbieden van andere produkten.
En het uitmelken van de detailhandel is al langer aan de gang.
grote bedrijven kunnen dat kennelijk geheel straffeloos.
Dus....vandaar

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

13
Het is vast allemaal erg duidelijk, maar je kunt niet factureren naar binnen- en buitenland. Het is het één of het anders. Dus of je Nederlandse klant (factuuradres binnen Nederland) koopt een product en dat verstuur je binnen Nederland of naar het buitenland. Of je Buitenlandse klant (factuuradres buiten Nederland) koopt een product en dat verstuur je binnen Nederland of naar het buitenland.
Echter die Idioten in de Brussel gaan ALLE verkoop verbieden buiten de grens.
Dus je wilt wel iets ontwijken, namelijk de regels vanuit Brussel.

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

14
Bij een zending met bijv drank accijnzen horen papieren bij te zitten. Deze kunnen dan in land van herkomst worden aangemeld. Volgens mij moet er dan gewoon nog accijns betaald worden. Misschien kan jij je accijns terug vragen als je kan aantonen dat ze het land hebben verlaten. 

"Ik heb wel eens voor een slijter wat bezorgd. Deze meldde dat bij elke vervoershandeling er accijnzen betaald moeten worden. Daarom wordt er soms drank (bijvoorbeeld beschadigde labels) weggegooid en niet retour gestuurd naar het distributie centrum omdat er dan nogmaals accijnskosten/papierwerk bij komen. Er zitten altijd papieren bij met de hoeveelheid totaal liters en het percentage alcohol."

Het is eigenlijk helemaal niet vreemd dat zij zelf een transporteur in de hand nemen. Ik zou alleen niet het factuur van die transporteur betalen. Jij bent geen opdrachtgever en hebt ook geen overeenkomt. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de vracht tijdens transport. Zodra jij het factuur gaat betalen komt dit wel in twijfel.

De redenen die een klant kan hebben om zelf een transporteur te kiezen kan oa de volgende zijn.

-Goedkoper
-Levert zeker tijdig af en kunnen daar ook druk op uitoefenen. Bijv standaard leveren voor 12:00.
-Die transporteur slaat hun goederen ook op in de warehouse.
-De zending word direct door getransporteerd naar een klant.
-Ze willen niet 20 leveranciers per dag op hun dam hebben. (burenoverlast, docks te kort etc.)



 
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

15
Dus je wilt wel iets ontwijken, namelijk de regels vanuit Brussel.
* de regels zijn niet alleen onmogelijk om te werken, maar volledig achterhaald. De wetgeving op accijns enb vele andere regels lopen hopeloos achter. Terwijl de hele detailghandel overspoeld is met handel uit China. Dat is kennelijk wel toegestaan.

Wat betreft het vervoeren van drank:
Ja, als je vanuit de fabriek verstuurd en er is geen accijns op geheven is het inderdaad zo dat je er papieren bij moet hebben.

In dit geval is het een eindprodukt waar alles op betaald is, zowel accijns en BTW. en kun je gewoon in de winkel kopen.
Dan zijn er binnen de vrije EU geen beperkingen. ( althans horen er niet te zijn
Dat wil men nu echter wel gaan instellen.
Vandaar dat ik meende te mogen stellen:
Onwerkbare regels en zwaar achterhaald.

Dus:
Ik betaal op geen enkele wijze de transport kosten. Klant betaald zelf zijn vervoers kosten aan de transporteur.

Volgens mij doen we dan niets verkeerd.
Immers kan de klant het ook gewoon over de grens meenemen. dat is zijn risico en niet voor de winkel waar het is aangeschaft.

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

16
Dus:
Ik betaal op geen enkele wijze de transport kosten. Klant betaald zelf zijn vervoers kosten aan de transporteur.

Volgens mij doen we dan niets verkeerd.
Immers kan de klant het ook gewoon over de grens meenemen. dat is zijn risico en niet voor de winkel waar het is aangeschaft.
Kijk en hiermee sta je wel sterk en is het de verantwoording van jou klant. Jij bepaalt immers niet waar de vracht naar toe gaat.

Let wel. Consumenten mogen het door de EU vervoeren in beperkte maten. Als er bij controle een dusdanige hoeveelheid aantreffen wat niet voor eigen gebruik kan zijn moet er ook betaald worden. Bedrijven hebben niet dezelfde rechten als consumenten.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Transport en verzending namens de koper incasseren

17
Zijn allemaal particulieren.
Wij leveren niet aan bedrijven, tenzij ze in NL zitten, want dan  kan het wel.
Maar die zitten niet om mij te springen, want er is een redelijke spreiding binnen NL.
Echter zijn er landen waar je 80 km moet rijden om in een grote stad te komen.
En dat is het enige waar het om gaat.

Ik zou wel eens een fiscalist of jurist willen spreken die hier in thuis is, maar ik heb ze nog niet gevonden.
Helaas
Punt blijft dat de wetgeving en de EU al jaren achter de feiten aanlopen.