Marktplaats product feed

1
Ik was van plan om te meer te gaan adverteren met Marktplaats. Nu wil ik adverteren daar met een productfeed. Daar loop ik echter tegen iets aan. Dan moet ik of een licentie shop hebben van de door hun gekozen partners, of met een media bureau zaken doen wat toch wel begint bij 100,- per maand service kosten. Uiteraard wil ik geen van beiden.

Daarom hier de vraag. Kan iemand mij een voorbeeld bieden van enkele producten uit bijvoorbeeld een biedmeer webshop? Volgens mij zijn hier wel collega webshop eigenaren met SEOshop, biedmeer of luondo. Als jullie een marktplaats feed aanmaken, krijg je een URL. Als je die URL bezoekt, kan je de feed inzien. Ik zou heel graag die ook willen zien. Nu kan ik mij voorstellen, dat daar ook gevoelige informatie als inlogcodes in kunnen staan. Als dat het geval is, let er dan even op, dat je dit niet online zet :)

Ik zou het heel erg waarderen, als iemand mij dit kan tonen.

Mijn intentie is dan, marktplaats benaderen en gewoon zeggen dat ik een biedmeer shop heb bijvoorbeeld. Dan lever ik precies eenzelfde feed aan, wat een biedmeer webshop zou aanmaken. Kijken of ik daar mee weg kom.. :)
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Marktplaats product feed

3
NOP Webdesign schreef:Mijn intentie is dan, marktplaats benaderen en gewoon zeggen dat ik een biedmeer shop heb bijvoorbeeld. Dan lever ik precies eenzelfde feed aan, wat een biedmeer webshop zou aanmaken. Kijken of ik daar mee weg kom.. :)
Waarom niet gewoon open kaart spelen en Marktplaats vragen om de feedspecificatie?

Waarschijnlijk levert je dat nog meer informatie op, met name over optionele XML-attributen die andere platforms mogelijk niet gebruiken.
StoreCore.io

Re: Marktplaats product feed

4
Ward schreef:
NOP Webdesign schreef:Mijn intentie is dan, marktplaats benaderen en gewoon zeggen dat ik een biedmeer shop heb bijvoorbeeld. Dan lever ik precies eenzelfde feed aan, wat een biedmeer webshop zou aanmaken. Kijken of ik daar mee weg kom.. :)
Waarom niet gewoon open kaart spelen en Marktplaats vragen om de feedspecificatie?

Waarschijnlijk levert je dat nog meer informatie op, met name over optionele XML-attributen die andere platforms mogelijk niet gebruiken.
Ik zet me geld nooit op 1 paard Ward. uiteraard heb ik dat ook gedaan. Echter gezien de eerste telefonische reactie, verwacht ik dat niet te gaan krijgen. Ze gaan hier bij mij telefonisch en/of per mail op terug komen. In principe is hun beleid, dat je dat gewoon niet krijgt. Ik heb aangegeven, dat ik gewoon wil weten wat biedmeer aanlevert, dan lever ik dat ook aan en zou ik niet weten wat het nog voor Marktplaats uitmaakt. Wat Henk stuurde kom ik al een stuk verder mee. Als het lukt, laat ik zeker weten hoe het uiteindelijk gelukt is. Daar kunnen anderen allicht ook hun voordeel mee doen!

Enige waar ik nu over inzit is, dat ik natuurlijk niet up-to-date blijf van wijzigingen in categorie en subcategorie informatie en nummers. Ik weet niet hoeveel Marktplaats daar in omgooit. Voor hetzelfde geld eindig ik straks met dit product in de rubriek sex speeltjes:

https://www.onlinedierenspeciaalzaak.co ... ils=100317

Dat wordt dan wel een beetje vreemd :p
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Marktplaats product feed

5
NOP Webdesign schreef:Enige waar ik nu over inzit is, dat ik natuurlijk niet up-to-date blijf van wijzigingen in categorie en subcategorie informatie en nummers. Ik weet niet hoeveel Marktplaats daar in omgooit. Voor hetzelfde geld eindig ik straks met dit product in de rubriek sex speeltjes:

https://www.onlinedierenspeciaalzaak.co ... ils=100317

Dat wordt dan wel een beetje vreemd :p

Het gaat om de verkoop, niet om het uiteindelijke gebruik, toch? :D

Re: Marktplaats product feed

6
NOP Webdesign schreef:Echter gezien de eerste telefonische reactie, verwacht ik dat niet te gaan krijgen. Ze gaan hier bij mij telefonisch en/of per mail op terug komen. In principe is hun beleid, dat je dat gewoon niet krijgt.
Wellicht kunnen ze dat beleid wijzigen of een uitzondering maken: de feedspecificaties van Google Shopping, BESLIST.nl en bol.com zijn immers ook allemaal openbaar.

De achterliggende reden begrijp ik wel (het verdienmodel), maar een open specificatie levert Marktplaats op den duur gewoon meer adverteerders en meer advertenties op.

Maar als je het niet goedschiks kan, dan inderdaad maar op een ander paard. :wink:
StoreCore.io

Re: Marktplaats product feed

9
Aan de hand van de informatie die ik gevonden heb dankzij o.a. Henk heb ik een feed kunnen maken. Ik heb de informatie van een Seoshop en biedmeer kunnen combineren. SeoShop biedt meer velden, dan biedmeer vreemd genoeg.

Vervolgens heb ik marktplaats een mail verzonden, dat ik een biedmeer product feed heb en of ze dit voor me willen activeren. Ze hebben de optie productfeed vrijgegeven. Ik heb mijn feed ter beoordeling doorgegeven. Nu is het afwachten, of ze hier in mee gaan... :)

In reactie hadden ze eerder aangegeven, alleen met bij hun aangesloten bureau's en de genoemde licentie shops te werken voor automatisch producten toevoegen. Dus ben benieuwd of het via deze weg wel gaat... :)
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Marktplaats product feed

11
henk-k schreef:En nu hopen dat ze hier niet meelezen ;)
Ik snap überhaupt niet wat ze nou aan het moeilijk doen zijn. Als ik 30 advertenties heb, verdienen ze een stuk minder aan mij, dan als ik er 300 heb. Als ik het kan automatiseren, voeg ik er honderden toe verspreid over alle categorieën. Dan hebben ze meer content en meer advertentie inkomsten. Dan ga je toch niet lopen zeiken?

Ik krijg binnen 2 dagen een reactie geven ze aan, ik hou jullie op de hoogte :)
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Marktplaats product feed

12
NOP Webdesign schreef:
henk-k schreef:En nu hopen dat ze hier niet meelezen ;)
Ik snap überhaupt niet wat ze nou aan het moeilijk doen zijn. Als ik 30 advertenties heb, verdienen ze een stuk minder aan mij, dan als ik er 300 heb. Als ik het kan automatiseren, voeg ik er honderden toe verspreid over alle categorieën. Dan hebben ze meer content en meer advertentie inkomsten. Dan ga je toch niet lopen zeiken?

Ik krijg binnen 2 dagen een reactie geven ze aan, ik hou jullie op de hoogte :)
Ik vermoed dat het probleem voornamelijk bij de support zit. Ze hebben geen zin in al die webshopjes met 50 advertenties waarvan de feed niet werkt, niet de juiste gegevens bevat, etc. En dat volk hangt dan allemaal in de telefoon. Een goede handleiding zou al veel oplossen, maar toch.

Persoonlijk verkoop ik ook liever via onze wederverkopers, de marge is wat lager, maar ik hoor er zelden wat van.

Re: Marktplaats product feed

13
Doen ze toch zoals Google Shopping? Duidelijke documentatie bieden en als het niet werkt, gewoon foutmeldingen uitspugen en de klant het uit laten zoeken. Zorg je als klant maar, dat je de juiste specificaties aanlevert. Als het niet werkt, jou probleem. Bij Google Shopping staat voor zover mij bekend dan ook geen support paraat om je te helpen een feed te bouwen :)
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Marktplaats product feed

15
NOP Webdesign schreef:Dit wilde ik graag delen:


Uw feed is succesvol geïmporteerd op 22/06/2015
Er zijn 5 advertenties toegevoegd en 0 advertenties zijn succesvol geüpdatet.


Dus nee, je hebt geen media bureau nodig... niet aan teveel mensen doorvertellen ;)
Haha! gefeliciteerd ;) Een brutaal mens heeft de halve wereld!

Re: Marktplaats product feed

17
Beste worsteling nog zo zonder documentatie. Ben er nu ook achter dat karakters [ en ] niet zomaar gebruikt mogen worden. Blijkbaar werkt Marktplaats ook met een soort van BB codes?

HTML in product omschrijvingen kan daarentegen weer wel. Getest zijn <strong> en <br />, die werken. Ik denk dat meer HTML dan dat ook geweigerd zal worden. Echter kun je daarmee al in elk geval iets van opmaak geven aan je advertentie.

Vreemd... :)

Nu 28 van de 30 succesvol ingeladen. Ga er vandaag nog enkele tientallen aan toevoegen. Dan hoop ik uiteindelijk een ~600 advertenties automatisch te kunnen beheren. Advertenties komen in feed op basis van SQL queries die een bepaalde selectie uitvoeren. Dan kan ik per SQL query zaken als categorie ID en dergelijke specificeren. Vandaar, dat het ondanks dat het 'automatisch' is, nog wel een beetje werk vergt om campagne goed op te zetten op deze manier.

Ik doe het in kleine staffels, zodat ik als er iets misgaat goed kan onderzoeken wat er anders is, dan bij artikelen waar niets bij misgaat. Marktplaats laadt slechts 1 keer per etmaal je feed in. Dus het is in baby stapjes vooruit!

Op zich wel leuk om mee te spelen.

Begin dus ook wel te begrijpen, dat je normaal beheerskosten betaald als je dit een ander laat doen. Er moeten immers wel wat vertalingen van categorieën lokaal en op MP gemaakt worden o.a. Ik neem aan, dat je als je betaald hiervoor, dat dit voor je gedaan wordt.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Marktplaats product feed

20
NOP Webdesign schreef:
Jeroen__ schreef:Ik maak gebruik van de feedkoppeling van Webleads. Dat kost 29,95 euro per maand (10% korting bij jaarfactuur). Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan de 100 euro per maand die je noemde.
Wat krijg je voor die 29,95? Moet je dan wel zelf MP categorieën instellen?
Ik gebruik Webleads in combinatie met de Koongo extensie voor Magento.

Ik moet in Magento voor elke categorie de juiste Marktplaats categorie selecteren. Dit zijn de Marktplaats categorieën van Koongo. Vervolgens moet ik in mijn Webleads account die Marktplaats categorieën van Koongo nog koppelen aan de juiste Marktplaats categorieën. Het werkt dus nog niet heel efficiënt.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: Marktplaats product feed

21
Dan krijg je dus voor 29,95 hetzelfde, waar ik 0,- voor betaal zo te horen :p

Kun je dan wel CPC op basis van criteria voor groepen tegelijk instellen?

Kun je ook bijvoorbeeld uit een bepaalde categorie producten die minimaal 20,- kosten en dan uit een andere categorie producten pakken die minimaal 40,- kosten etc?

Oftewel, heb je middelen om een goede selectie te maken van welke producten wel / niet op MP moeten?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Marktplaats product feed

23
NOP Webdesign schreef:Aan de hand van de informatie die ik gevonden heb dankzij o.a. Henk heb ik een feed kunnen maken. Ik heb de informatie van een Seoshop en biedmeer kunnen combineren. SeoShop biedt meer velden, dan biedmeer vreemd genoeg.

Vervolgens heb ik marktplaats een mail verzonden, dat ik een biedmeer product feed heb en of ze dit voor me willen activeren. Ze hebben de optie productfeed vrijgegeven. Ik heb mijn feed ter beoordeling doorgegeven. Nu is het afwachten, of ze hier in mee gaan... :)

In reactie hadden ze eerder aangegeven, alleen met bij hun aangesloten bureau's en de genoemde licentie shops te werken voor automatisch producten toevoegen. Dus ben benieuwd of het via deze weg wel gaat... :)
Is het mogelijk deze gevonden feed-specificaties te delen?
Dan hebben we er allemaal wat aan:)

Re: Marktplaats product feed

24
Is complex. Ik kan je wel wat op weg helpen. Maak gewoon een biedmeer of seoshop trial shop. Gebruik die om een feed te maken. Dan kun je al wat zien. Categorie ID's is het lastigste. Daar kun je denk het beste zelf een lijst van maken via je trial shopje.

Hou ook rekening met de volgende restricties. Niet meer dan 3 foto's per product. Title moet korter dan 50 karakters.

Ook is het lastige, dat je XML natuurlijk wel goed opgebouwd moet zijn. Je kan daarvoor het beste DOMDocument van PHP gebruiken. Als je dan die ook gebruikt om textNodes toe te voegen, heb je nooit problemen met niet toegestane karakters en zal de tekst ook meteen in de juiste charset staan. Helpt dat je iets op weg? :)
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Marktplaats product feed

25
Ik werk met twee verschillende open source webshop pakketten, als Marktplaats dit gewoon zou vrijgeven zou er binnen de kortste keren een plugin zijn voor beide pakketten.

Maar dan is het nog aan de webshop eigenaar om het goed in te richten, alles op de juiste plek etc, met het risico dat dat misgaat. Producten met verkeerde titel, zonder plaatje, etc.

Als er een media bureau tussen zit, doet die een controleslag over de feed zodat Marktplaats niet al te zeer vervuild wordt. Want veel mensen zien advertenties van webshops eigenlijk al als vervuiling. Een concurrent van mij heeft al zijn 500.000 producten op Marktplaats staan, tot het kleinste boutje en schroefje aan toe. Je kunt je afvragen of dat wenselijk is en of dat nou werkelijk iets toevoegt aan Marktplaats. Maar zolang Marktplaats er aan verdient, vinden ze het best.

Re: Marktplaats product feed

26
Captain Pervert schreef:Ik werk met twee verschillende open source webshop pakketten, als Marktplaats dit gewoon zou vrijgeven zou er binnen de kortste keren een plugin zijn voor beide pakketten.

Maar dan is het nog aan de webshop eigenaar om het goed in te richten, alles op de juiste plek etc, met het risico dat dat misgaat. Producten met verkeerde titel, zonder plaatje, etc.

Als er een media bureau tussen zit, doet die een controleslag over de feed zodat Marktplaats niet al te zeer vervuild wordt. Want veel mensen zien advertenties van webshops eigenlijk al als vervuiling. Een concurrent van mij heeft al zijn 500.000 producten op Marktplaats staan, tot het kleinste boutje en schroefje aan toe. Je kunt je afvragen of dat wenselijk is en of dat nou werkelijk iets toevoegt aan Marktplaats. Maar zolang Marktplaats er aan verdient, vinden ze het best.
Niet alleen dat, het is ook een berg aan extra content wat weer gunstig is voor de ranking van Marktplaats. Die 'nutteloze' advertenties zetten ze gewoon op pagina 50.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!