Algemene voorwaarden en buitenland

1
Nu is mijn webwinkel gewoon in het Nederlands, verkoop het meeste in NL en heb ook klanten in belgie.
Wat als ik mijn shop in meerdere talen ga maken (dus eventueel meer klanten krijg uit Europa of de rest van de wereld), ben ik dan verplicht om de algemene voorwaarden ook in die talen neer te zetten. Of volstaat het als NL winkel om de voorwaarden in het Nederlands te laten.
Kan hier niets nuttigs over vinden op het internet.
Weet 1 of meer wijzen hier op dit forum wat verplicht is?

En zijn er nog dingen die je er echt in moet hebben staan, aanvullend voor internationale handel t.o.v. de Nederlandse voorwaarden.

Bedankt alvast.
For a fabulous life...

Re: Algemene voorwaarden en buitenland

2
Volgens mij moet er in ieder geval in staan dat het Nederlands recht van toepassing is, en dat zaken bij een Nederlandse rechter zullen voorkomen.
Ik weet niet precies hoe het bij consumenten zit, het zou kunnen dat die zo beschermd zijn dat zaken altijd in hun eigen land/woonplaats voorkomen als er niets anders vermeld is in de voorwaarden.... denk dat de KvK je hier wel antwoord op kan geven.

Re: Algemene voorwaarden en buitenland

3
Om het offieel te weten moet je idd misschien "officiele" mensen raadplegen, maar volgens mij ben je gewoon een bedrijf in NL waar buitenlanders kunnen kopen maar is verder gewoon het NL recht van toepassing. Alle vraagstukken qua import en belasting etc. zijn zover ik weet gewoon het probleem van die buitenlandse klant.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Algemene voorwaarden en buitenland

5
Fabulous schreef:Wat als ik mijn shop in meerdere talen ga maken (dus eventueel meer klanten krijg uit Europa of de rest van de wereld), ben ik dan verplicht om de algemene voorwaarden ook in die talen neer te zetten. Of volstaat het als NL winkel om de voorwaarden in het Nederlands te laten.
Als je bijvoorbeeld een Duitstalige shop voor Duitsers opzet, kun je redelijkerwijs niet komen aanzetten met voorwaarden in het Nederlands. Er is geen enkele rechter die dit goedkeurt, niet in Duitsland en ook niet in Nederland.

Los daarvan is het commercieel gewoon niet handig. Je kunt niet verwachten dat kopers voorwaarden accepteren die ze niet kunnen lezen.
StoreCore.io

Re: Algemene voorwaarden en buitenland

6
Buiten dat het niet handig is gelden de NL voorwaarden niet voor een (nu als voorbeeld) Duitse consument.

Zelfs de rechtskeuze is niet geldig. Als jij actief de Duitse markt opgaat gelden daarvoor de Duitse wetten en regels.
it-recht-kanzlei.de schreef:Auch ausländische Unternehmen bewegen sich in Deutschland nicht im rechtsfreien Raum. Jedoch stellt sich bei Sachverhalten mit Auslandsbezug stets die Frage nach der Anwendbarkeit des deutschen Rechts. So müsste beispielsweise das deutsche Wettbewerbsrecht überhaupt erst auf einen ausländischen Unternehmer anwendbar sein, damit dieser auf dessen Grundlage abgemahnt werden kann. Dies ist etwa dann der Fall, wenn das ausländische Unternehmen auf dem deutschen Markt aktiv ist.

Laat je dus vooraf goed adviseren door een jurist die hiermee bekend is.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Algemene voorwaarden en buitenland

7
Ik las zelfs ergens dat je niet kan eisen dat jij de rechtbank kiest maar dat dit recht in de EU in handen is van de consument. Als je dus bijvoorbeeld in Griekenland verkoopt en de Griek heeft klachten en daagt je voor de rechtbank, dan zou hij de rechtbank ik Griekenland kunnen kiezen. En mag jij je boeltje pakken en naar daar reizen.
Dus zeker opletten en altijd eerst juridische informatie inwinnen als je zoiets van plan bent.
Anders komen achteraf de problemen.
mijnmedi