Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
BDV
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 februari 2011

Haalbaarheid + kostprijs webshop

08 februari 2011

Beste forumbezoekers,

Zoals heel wat mensen ben ik ook aan het overwegen een webwinkel te starten. Ik zou graag een webshop hebben die er echt professioneel uitziet met een vlotte navigatie.

In deze webshop zou ik interieur spulletjes willen verkopen. Wat denken jullie naar haalbaarheid van de webshop? Zou deze rendabel kunnen zijn bij een bezoekersaantal van 10.000 mensen per maand?

Deze shop leunt het dichts aan bij mijn wensen: http://www.zitzakken-online.nl/

Nu is mijn vraag wat dergelijk project zou kosten (eenmalig) en of er ook veel bijkomende kosten voor zouden zijn? Mensen die pushen om webshops te verkopen gelieve zich te onthouden. Net daardoor kan ik door de bomen het bos niet meer zien.

Alvast bedankt!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Haalbaarheid + kostprijs webshop

08 februari 2011

Waar haal je het aantal van 10.000 bezoekers vandaan?
Je wilt meestal geen bezoekers, maar klanten. Die zijn wel verbonden met elkaar, maar aan een bezoeker verdien je niks, aan een klant verdien je wel ;)

Verder is de haalbaarheid afhankelijk van zo ontelbaar veel factoren dat je die best zelf op een rijtje zet. Schrijf je plan eens goed uit en doe een marktonderzoek. Welke concurrenten zijn er al? Wat valt daar nog aan toe te voegen of te verbeteren?

Qua kosten kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Het hoeft niet veel te kosten maar reserveer in elk geval een paar ruggen voor investering. :)
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Haalbaarheid + kostprijs webshop

08 februari 2011

Mijn mening: Een echte ondernemer vraagt niet naar de mening van een ander of iets doenlijk of haalbaar is. Een echte ondernemen gaat dit zelf uitzoeken om de feiten boven tafel te krijgen.

Oftewel, eens met Wouter. Stroop je mouwen op en duik in de pen, schrijf je plan, onderzoek, trek conclusies etc.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Haalbaarheid + kostprijs webshop

08 februari 2011

Voor een haalbaarheidsanalyse met omzetprognoses en variaties in kosten heb je meer aan een spreadsheetprogramma waarin je alles doorrekent op één A4 dan aan een tekstverwerker waarmee je een ondernemingsplan van tientallen pagina's uitschrijft. De essentie van je plan moet in je hoofd zitten.

Ga bijvoorbeeld eens scenario's draaien, want jezelf rijk rekenen is niet alleen verleidelijk, maar ook gevaarlijk. Om maar eens wat te noemen:

Positief scenario (doel?)
Bezoeken per maand: 10.000
Conversieratio: 5%
Bestellingen per maand: 500

Negatief scenario (aanloopfase)
Bezoeken per maand: 2.500
Conversieratio: 1%
Bestellingen per maand: 25

Neutraal scenario (stuck-in-the-middle)
Bezoeken per maand: 5.000
Conversieratio: 3%
Bestellingen per maand: 150

Voeg daaraan prijzen, omzet en allerlei kostenposten toe en je ziet op één A4 of je plan haalbaar is. Je ziet bovendien meteen waar de grootste risico's en knelpunten liggen, dus de zaken waarop je je als ondernemer moet concentreren.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BDV
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 februari 2011

Re: Haalbaarheid + kostprijs webshop

08 februari 2011

Alvast bedankt voor jullie tips. Vooral dan Ward die duidelijk aanhaalt waar het om draait.

Ik heb een webblog met zo'n 60.000 à 70.000 bezoekers per maand. Aan klanten vinden zal het dus al niet liggen. Nu is de vraag natuurlijk hoeveel mensen effectief zouden kopen. Via tradetracker zijn er toch al enkele sales gebeurt terwijl ik daar niet echt veel voor adverteer.

Voorlopig dacht ik dan ook om te werken met shopify.com. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben nieuw in de webshop-wereld dus heb geen flauw idee over het effectieve succes ervan. Hoeveel omzet zou ik moeten halen om volgens jullie rendabel te zijn? Rekening houdend dat ik producten zou verkopen tussen 10 en 100 euro.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Haalbaarheid + kostprijs webshop

08 februari 2011

Rendabiliteit is niet iets dat komt aanwaaien, maar de concrete invulling van een rendementseis van de ondernemer. Die bepaal je dus zelf: wat is je doel?

De ene webwinkelier is bijvoorbeeld tevreden met een omzet van € 10.000 en € 8.000 kosten per jaar. Het rendement is dan namelijk grofweg 25% en dat haal je anders nooit door je geld op de bank te zetten.

De andere webwinkelier wil minstens twee keer modaal verdienen door fulltime aan zijn webwinkel te werken. Voor het inkomen van de ondernemer (plus financiële armslag voor het financieren van de groei) krijg je een compleet andere rendementseis.

In het eerste geval hakt een paar honderd euro meer voor de webshop er flink in. In het tweede geval is een paar honderd euro meer verhoudingsgewijs veel minder belangrijk.

Verder hangt het enorm af van de branche waarin je opereert. Reken daarvoor om te beginnen met verkoop - inkoop = brutomarge. In de ene branche is € 10 verkoop - € 7 inkoop = € 3 brutomarge gebruikelijk. In de andere branche is het € 100 verkoop - € 25 inkoop = € 75 brutomarge. In algemene termen is er ook daarom weinig concreets te zeggen over een vereiste minimumomzet.
 
ikkrijg
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 oktober 2010
Contacteer:

Re: Haalbaarheid + kostprijs webshop

08 februari 2011

Nu ben ik erg nieuwsgierig om welk weblog het gaat?

60.000 a 70.000 bezoekers per maand is echt veel.
http://www.ikkrijg.nl biedt webshops een platform om de site en producten te promoten.
 
wayoflifewebshops
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 februari 2011

Re: Haalbaarheid + kostprijs webshop

18 februari 2011

Beste forumbezoekers,

Zoals heel wat mensen ben ik ook aan het overwegen een webwinkel te starten. Ik zou graag een webshop hebben die er echt professioneel uitziet met een vlotte navigatie.

In deze webshop zou ik interieur spulletjes willen verkopen. Wat denken jullie naar haalbaarheid van de webshop? Zou deze rendabel kunnen zijn bij een bezoekersaantal van 10.000 mensen per maand?

Deze shop leunt het dichts aan bij mijn wensen: http://www.zitzakken-online.nl/

Nu is mijn vraag wat dergelijk project zou kosten (eenmalig) en of er ook veel bijkomende kosten voor zouden zijn? Mensen die pushen om webshops te verkopen gelieve zich te onthouden. Net daardoor kan ik door de bomen het bos niet meer zien.

Alvast bedankt!
Een bezoekersaantal van 10.000 per maand wil iedereen. Het belangrijkste is hoe mensen je kunnen vinden. Daarbij is een eigen stijl erg belangrijk. Als ik naar mezelf kijk dan zie je in één opslag al wat een website voor je kan betekenen. Je moet ze uitnodigen, dat vindt ik persoonlijk van zitzakken-online nou niet echt het geval...
 
BeOriginal
Berichten: 186
Lid geworden op: 13 februari 2011
Contacteer:

Re: Haalbaarheid + kostprijs webshop

20 februari 2011

Nou als je weblog al tussen de 60.000 en 70.000 bezoekers krijgt, heb je gelijk een goeie marketingbron te pakken! Daar moet je gebruik van maken, maar vraag me af of je de bezoekers niet verward met het aantal hits. Daar zit namelijk een groot verschil tussen. Met zo'n weblog zou je de bezoeker alvast kunnen polsen.

Je zou de weblog als onderdeel van je nieuwe site kunnen laten worden, dan heb je ze direct te pakken ;-) Zo sla je 2 vliegen in een klap, bezoekers die jou weblog willen lezen, kunnen dan direct doorgaan met kopen, ideaal, toch!

Over haalbaarheid en kostprijs is al genoeg gezegt denk ik, maar je kunt wat offertes opvragen ze op gemak vergelijken, de prijzen zullen enorm verschillen van spectaculair goedkoop tot erg duur. Ook een beetje afhankelijk wat je precies wilt. Ik denk dat het een kwestie van smaak is, welk smaak je het beste bevalt.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht