Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

1
Hallo,
Ik ben benieuwd naar de mening van andere webwinkeliers. Stel, je krijgt een bestelling en verstuurt het pakketje. Mijn artikelen passen in een brievenbusdoosje, dus kunnen met de normale post mee. Maar nu kreeg ik een vraag dat een pakketje na een week nog niet is aangekomen. Wat nu? Wat doen andere webwinkeliers? Stuur je het pakketje nogmaals op, of bied je een andere regeling aan?

Groetjes
Stephanie

2
Pfff, goeie. Je kunt het niet controleren, dat is de pest met brievenbuspost. Wat je kunt doen is een melding maken bij TNT Post dat er een poststuk is kwijtgeraakt. En verder zul je het artikel alsnog aan de klant moeten sturen. Want hoe krom het ook is, als webwinkelier ben je verantwoordelijk voor het aankomen van de goederen. Je moet de klant óf de bestelling nogmaals toezenden óf het volledige aankoopbedrag vergoeden. Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan.

3
Misschien aangetekend verturen ofzo voortaan.
Maar als de verzendkosten hoger zijn dan het product wat je koopt wordt het ook weer niet intressant.

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

4
Het is ons nog niet overkomen, maar ten eerste mag de klant nooit de dupe worden, een ontervreden klant kan voor veel negative pupliciteit zorgen.
Wij krijgen altijd een melding van DHL dat het pakket op het adres is afgeleverd, maar als deze melding er niet zou zijn is de keuze makelijk, opnieuw leveren
Wanneer de melding afgeleverd op het adres is en de klant zegt van niet dan wordt er uiteraard niet opnieuw geleverd.
succes met je beslissing.
www.blijfvitaal.nl, voedingssupplementen, sportvoeding en spierverzorgingsproducten.
Alleen het beste is goed genoeg.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

5
innonet schreef:Hallo,
Wat doen andere webwinkeliers? Stuur je het pakketje nogmaals op, of bied je een andere regeling aan?
Simpel, nogmaals opsturen. Dat is helemaal geen drama, als je bedenkt dat...

1) Brievenbuspost raakt bijna nooit zoek. Als er dan op de 500 enveloppen 1 zoek raakt, heb je hier een verliespost van 0,2% en dat is de sop de kool niet waard om wakker van te liggen.
2) Klanten liegen zelden of nooit over niet ontvangen of ontbrekende items in een bestelling. Een klant zal zich uitermate belazerd voelen als dat niet snel en adequaat wordt rechtgezet.
3) Nogmaals opsturen is de beste reclame voor je shop. Je klant zal je meer aanprijzen dan je feitelijk verdiend heb, dus dat is winst.
4) Het koninklijke gebaar wat je maakt, geeft ook jezelf een goed gevoel. Doen dus!

Dat gezegd hebbende, hanteer ik deze regel - boven de 50 euro verstuur ik met "verhoogd aansprakelijk", dus met track/trace en er moet getekend worden - zelfs al zou het nog steeds in een enveloppe passen. Dat is ter voorkoming van een naar gevoel als iets zoekraakt. Onder de 50 euro, neem ik de gok. Indien pakketje, nog wel met track/trace maar zonder dat er voor getekend moet worden. Indien het in een enveloppe kan, dan dus alleen een postzegel erop.

In zijn algemeenheid ben ik van mening dat je elke klacht, of het nu zoekraken, defecten, incompleet, retouren, whatever, snel en koninklijk moet afhandelen. Hier en daar zou je weliswaar met een discussie je gelijk kunnen halen, maar wat schiet je er per saldo mee op. Ook al "zeikt" een klant onterecht, hij is toch ontevreden. Los het snel op, beter voor je eigen humeur ook. Er is altijd een klein percentage waar wat mis gaat, en dat kun je beter incalculeren als een vaste verliespost. En mocht dat percentage groter zijn, dan doe je duidelijk iets niet goed en moet de hand in eigen boezem.

Hartelijke groeten,
Frank

6
Ik verstuur het overgrote deel van mijn bestelling per brievenbuspost.
Eigenlijk ben ik er wel over te spreken.

Ik denk dat ik op een percentage van 1 op de 400 bestellingen zit die niet aankomen.

Wanneer ik bericht van een klant krijg dat hij zijn bestelling nog niet binnen heeft vraag ik hem eerst nog even te wachten. Het kan weleens gebeuren dat het 2 soms wel 3 werkdagen duurt.

Wanneer hij beweert hem echt niet binnen te hebben gekregen stuur ik hem de bestelling aangetekend op.

8
Opnieuw versturen en nagaan bij het vervoersbedrijf..

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

9
Dit probleem houdt mij ook bezig,
ik vraag mij af of het vaak voorkomt dat er pakketten of poststukken niet aankomen.

Op ander fora lees ik er regelmatig over, dat mensen klagen dat ze hun bestelde goederen niet ontvangen.

Momenteel ben ik mij aan oriënteren of ik een webwinkel ga starten.

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

11
Als je zorgt voor een goede, stevige verpakking zonder reclame of hints naar de inhoud er van dan is het aantal pakketten wat kwijt raakt nihil. Dat doen wij in elk geval en TNT post pakketservice raakt nauwelijks pakketten van ons kwijt.

Verzenders die klagen over veel verloren pakketten sturen meestal dure artikelen in zwakke verpakkingen met veel reclame van hun shop er op. Dat is vragen om problemen als je het mij vraagt.

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

12
hallo ik heb sinds een jaar een webwinkeltje,mijn duurdere brieven verstuur ik met DHL voor 4,50 zodra het pakje wordt afgeleverd krijg ik daar dan een email van.

nu is het probleem dat er door mij een pakje is verstuurd en afgeleverd, maar de klant heeft niets ontvangen,ook na info bij de buren is er niets bezorgd.DHL start een onderzoek in dat duurt 5-10 dagen,wat nu als het pakje niet gevonden wordt,ben ik dan aansprakelijk en moet ik het pakje vergoeden?

gr.ria

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

13
ria1961 schreef:hallo ik heb sinds een jaar een webwinkeltje,mijn duurdere brieven verstuur ik met DHL voor 4,50 zodra het pakje wordt afgeleverd krijg ik daar dan een email van.

nu is het probleem dat er door mij een pakje is verstuurd en afgeleverd, maar de klant heeft niets ontvangen,ook na info bij de buren is er niets bezorgd.DHL start een onderzoek in dat duurt 5-10 dagen,wat nu als het pakje niet gevonden wordt,ben ik dan aansprakelijk en moet ik het pakje vergoeden?

gr.ria
Als er geen handtekening voor ontvangst is kun jij onmogelijk bewijzen dat de klant het heeft gekregen. Jij bent aansprakelijk tot je aan je afleverplicht hebt voldaan, dus zonder handtekening als bewijs moet jij het opnieuw leveren.

Ik meen dat DHL het pakje alleen scant bij afleveren?

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

16
ria1961 schreef:er wordt bij dhl niet om een handtekening gevraagd,

nu is de vraag wie er de waarheid spreekt de klant of dhl.
De vraag wie de waarheid spreekt is irrelevant, je hebt geen handtekening dus klaar. Je bent wettelijk verplicht om opnieuw te leveren, je hebt immers niet bewijsbaar aan je leverplicht voldaan.

Dat is natuurlijk niet fijn, want je verwacht een soort van zekerheid doordat je op de hoogte wordt gehouden met dat mailtje, maar het geeft je verder helemaal niks. Je hebt helaas dus geen poot om op te staan in een conflict. En net wat Max24 zegt, voor 1 a 1,50 meer per zending heb je wel een handtekening. Het is dus de vraag of je het risico, zoals nu, zelf wilt dragen of niet.

En zelfs met handtekening kun je nog een conflict krijgen zoals HIER al te lezen is.

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

18
ria1961 schreef:,en ook een bewijs dat het afgeleverd is
Helaas heb je dat niet. Je hebt een mail ontvangen en dus bewijs dat iemand van DHL het uitgescant heeft. Het is geen enkel bewijs dat het bij de klant is aangekomen. Even cru richting DHL gesteld kan het dus gewoon zijn dat een DHL medewerker het pakje uitscant en vervolgens in zijn tas stopt en lekker mee naar huis neemt. Er is geen enkel bewijs wat er na de scan met het pakje gebeurt.

Als de klant nu zijn handtekening zet dan is het alweer anders. Dan heb je bewijs dat de klant het pakket heeft gekregen. Omdat er dan interactie is geweest tussen de bezorger en de klant.

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

23
Er raakt enorm veel brievenbus post kwijt bij TNT. Met name in de grote steden (Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Almere) wordt gewoon veel gejat. Ik kan het niet bewijzen, maar elke keer als er bij ons een zending "kwijt" is, dan is het daar. En dat gaat zeker niet om 0,5% van de zendingen... helaas ook niet om 5%. Klagen bij TNT heeft niet zoveel zin, ze kunnen er gewoon niets mee.

Wat helpt is je zending volledig onherkenbaar versturen. Dus als afzender enkel je postcode en huisnummer, maar verder geen enkele aanwijzing van wat er in kan zitten. Dus geen bedrukte envelop met je "kamelenshop.nl" logo oid, want dat weten ze direct wat het is.
Wij stoppen in plaats daarvan een kaartje in de envelop, zodat de ontvanger in ieder geval weet dat het van ons afkomstig is.

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

24
Banaan schreef:Er raakt enorm veel brievenbus post kwijt bij TNT. Met name in de grote steden (Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Almere) wordt gewoon veel gejat. Ik kan het niet bewijzen, maar elke keer als er bij ons een zending "kwijt" is, dan is het daar. En dat gaat zeker niet om 0,5% van de zendingen... helaas ook niet om 5%. Klagen bij TNT heeft niet zoveel zin, ze kunnen er gewoon niets mee.

Wat helpt is je zending volledig onherkenbaar versturen. Dus als afzender enkel je postcode en huisnummer, maar verder geen enkele aanwijzing van wat er in kan zitten. Dus geen bedrukte envelop met je "kamelenshop.nl" logo oid, want dat weten ze direct wat het is.
Wij stoppen in plaats daarvan een kaartje in de envelop, zodat de ontvanger in ieder geval weet dat het van ons afkomstig is.
Waarom pak je dan niet DPD als verzender wat alles standaard verzekerd tot 500 euro? Ze kunnen een mooi tarief a 3-4 euro voor je maken als je een leuk aantal verstuurd en nee dat hoeven er geen duizenden per maand te zijn.
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

25
Omdat het allemaal brievenbuspost is en het om relatief kleine bedragen gaat. 3 a 4 euro is wel leuk als je dure kamelen verstuurt, maar onze producten zijn een paar euro, net als onze marge. Bij wijze van spreken kan nog beter de helft van de zendingen "verdwijnen", dan dat ik 3 a 4 euro per stuk betaal voor verzekerde verzending.

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

28
Banaan schreef: Ik kan het niet bewijzen, maar elke keer als er bij ons een zending "kwijt" is, dan is het daar. En dat gaat zeker niet om 0,5% van de zendingen... helaas ook niet om 5%. Klagen bij TNT heeft niet zoveel zin, ze kunnen er gewoon niets mee.
Leg gewoon je verhaal neer bij de Opta, de telecom en post waakhond.
Het is te gek voor woorden wat er bij TNT aan de hand is.
Heb onlangs zelf een klacht ingedient bij de Opta, het antwoord moet nog komen.

Re: Pakketjes verzonden maar niet aangekomen. wat nu?

30
Max24 schreef:Gewoon lekker naar DPD gaan, ieder pakketje standaard verzekerd tot €500,- en je betaald 5-6 euro per verzending.

hoe komt u aan 5-6 euro?

ik heb net info aangevraagd bij dpd en het tarief is 9,58 ongeacht de grootte of zwaarte van het pakje.

vind ik dan wel duur voor een envelop van 400 gr.