Geen winst uit producten.

1
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik zelf niet echt uit kom en vraag me af wat jullie in deze situatie zouden doen.

Ik heb een product wat 0,33 cent aan inkoop kost. Ik wil het verkopen voor 1,00 per product, zodat ik onder de winkel prijs kan blijven. Verpakkingsmateriaal kost ongeveer 50 cent per doos+beschermingsmateriaal. Hier gaat nog 6% btw af

Dus volgens mij berekeningen is het zo:
1 euro - 0,33 cent (inkoop) = 0,77 cent
0,77 cent - 50 cent (verpakking) = 0,27 cent
BTW over 0,77 cent is 0,0462 cent.
0,27 cent - 0,0462 = 0,2238 cent.

Volgens mij klopt mijn berekening zo, als dit niet zo is hoor ik het graag. Hierdoor maak ik (te) weinig winst op het product. Moet ik het product nu duurder maken of de motto hebben?: alle beetjes helpen. Hoor het graag van jullie!

Re: Geen winst uit producten.

2
Hangt ervan af waar je precies welk btw-percentage verrekend, want dat is niet helemaal duidelijk. Als ik het goed lees, krijg je ongeveer de volgende berekening.

Code: Selecteer alles

Verkoopprijs inclusief btw      € 1,00
Af: 19% btw                     € 0,16
                                ——————
Verkoopprijs exclusief btw      € 0,84
Af: inkoop exclusief btw        € 0,33
                                ——————
Brutomarge op inkoop            € 0,51
Af: verpakking exclusief 6% btw € 0,47
                                ——————
Marge exclusief directe kosten  € 0,04
Noem het bedrag dat je overhoudt echter vooral geen "winst", want van die 4 cent moet je nog wel een en ander financieren.
StoreCore.io

Re: Geen winst uit producten.

3
De inkoopsprijs is exclusief BTW. De btw over de producten is 6%.

Edit, ik zat fout, Op de inkoop van het product moet 6% berekent worden en op de verkoop ook. op het verpakkingsmateriaal 19% .Is er geen programma wat makkelijk voor je berekent inclusief en exclusief?

Re: Geen winst uit producten.

4
Xaverius schreef:Is er geen programma wat makkelijk voor je berekent inclusief en exclusief?
Jawel: gebruik een spreadsheetprogramma zoals Microsoft Excel of OpenOffice Calc. Ik vermoed dat de meeste calculerende inkopers en verkopers niet eens meer zonder zouden kunnen :roll:

Je kostprijsberekening ziet er volgens mij nu zo uit:

Code: Selecteer alles

Verkoopprijs inclusief btw       € 1,00
Af: 6% btw                       € 0,06
                                 ——————
Verkoopprijs exclusief btw       € 0,94
Af: inkoop exclusief 6% btw      € 0,31 (€ 0,33 inclusief 6% btw)
                                 ——————
Brutomarge op inkoop             € 0,63
Af: verpakking exclusief 19% btw € 0,42 (€ 0,50 inclusief 19% btw)
                                 ——————
Marge exclusief directe kosten   € 0,21
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Geen winst uit producten.

5
Overigens even voor je eigen beeldvorming: Online zijn er bijzonder veel artikelen te vinden die voor vijftien euro of minder verkocht worden en waarop het vrijwel onmogelijk is om winst te maken. Door kosten van de betaling, verpakking, verzending, eventuele retouren, opslag en afhandeling. Dus exclusief eigen kosten als uren, website, vinden van klanten etc.
Nu op mijn weblogs:

Re: Geen winst uit producten.

6
En stel dat je klant dan betaald via IDEAL... :wink:

Ik verkoop niets onder de € 7.50. Ik verkoop ook een aantal artikelen rond de € 15.00 waar veel werk aan zit waardoor de winst ook wegvalt door de arbeidstijd.
In mijn geval bied ik het toch aan om mijn aanbod volledig te maken en tegemoet te komen aan de wensen van de klant.
Als ze terugkomen voor meer artikelen is mijn doel bereikt.

Re: Geen winst uit producten.

7
Kun je je product ook bundelen en is daar behoefte aan bij je klanten?
In plaats van dat je 1 product van 1 euro inpakt en verkoopt, alleen 10x het product in 1 verpakking aanbieden. En dat verkopen voor 10 euro.

Minder verpakkingskosten en een ruimere marge om ook je transactie kosten te dekken.
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]

Re: Geen winst uit producten.

9
DoMagic schreef:Kun je je product ook bundelen en is daar behoefte aan bij je klanten?
In plaats van dat je 1 product van 1 euro inpakt en verkoopt, alleen 10x het product in 1 verpakking aanbieden. En dat verkopen voor 10 euro.

Minder verpakkingskosten en een ruimere marge om ook je transactie kosten te dekken.
Ik denk dat het moeilijk gaat, het gaat hierom blikjes drinken. Deze kunnen mensen los kopen of per tray van 12 of 24. Maar heb nu gratis verpakkingsdozen geregeld, dus hier heb ik eerst geen kosten meer aan. Ook heb ik gratis opslag van mijn spullen geregeld.

Re: Geen winst uit producten.

10
Xaverius schreef:Ik denk dat het moeilijk gaat, het gaat hierom blikjes drinken. Deze kunnen mensen los kopen of per tray van 12 of 24. Maar heb nu gratis verpakkingsdozen geregeld, dus hier heb ik eerst geen kosten meer aan. Ook heb ik gratis opslag van mijn spullen geregeld.
Geef dan getalskorting of kwantumkorting, bijvoorbeeld:

• 1 blikje: € 0,99 (afgerond € 1,00 per blikje)
• 12 blikjes: € 9,95 (afgerond € 0,83 per blikje)
• 24 blikjes: € 17,95 (afgerond € 0,75 per blikje)

Of doe het zoals in menig supermarkt met een 10 + 2 GRATIS voor een “bij aankoop van 10 blikjes ontvangt u 2 blikjes gratis”. Mogelijkheden genoeg, kijk eens om je heen en probeer vooral niet het wiel opnieuw uit te vinden.
StoreCore.io

Re: Geen winst uit producten.

11
Heb je rekening gehouden met de verzendkosten? Een blikje drinken past niet in een envelopje en is zwaar. Die moet dus al middels pakketpost verzonden worden. Ik heb ook energy drinks verkocht en met 2 trays zat je al boven de 10 kilo en via TNT is dat vrij prijzig.