Ben ik klaar om te starten??

1
Ik zou graag wat advies willen van ervarings deskundigen.
Ik ga naast mijn baan (28uur) een webwinkel starten

Graag zou ik willen weten of ik niets over het hoofd hebt gezien, en kan starten met mijn webshop!

gedaan:
* Ik heb iemand die mijn site gaat bouwen (open source)
* heb vershillende keuzes uit leveranciers
* Heb iemand (manlief) die de administratie/boekhouding gaat ondersteunen
* heb domein naam geregistreerd

Nog doen:
* weet waar ik moet zijn voor pakket verzending (dhl of ptt)
* moet me nog wel inschrijven bij kvk
* en nog aanmelden belasting dienst
* Ik ga serviezen verkopen, en vraag me af of ik een bepaalde verzekering moet aanschaffen ivm breukschade?????(iemand daar verstand van??)
* verkoopprijs bepalen??(dit vind ik erg lastig, gewoon gemiddelde pakken van mijn concurenten??

Tips zijn meer dan welkom!!
Groet Manon

Re: Ben ik klaar om te starten??

2
Ik ga serviezen verkopen, en vraag me af of ik een bepaalde verzekering moet aanschaffen ivm breukschade?????(iemand daar verstand van??)
verkoopprijs bepalen??(dit vind ik erg lastig, gewoon gemiddelde pakken van mijn concurenten??
Je kan dan het beste verzekerd verzenden en duidelijk naar je klant communiceren dat ze goed moeten luisteren of er geen gerammel te horen is in de doos, op het moment dat ze zouden tekenen voor ontvangst. Servies is denk ik een van de moeilijkste dingen om te verzenden. Als vuistregel hanteren de pakketdiensten dat een pakket van heuphoogte op de grond moet kunnen vallen zonder noemenswaardige schade. Je moet het servies dus echt heel goed en stevig inpakken.

Verkoopprijs bepaal je liefst niet aan de hand van de concurrentie, maar aan de hand van berekeningen die jij maakt zodat je optimaal (=zo veel mogelijk) winst maakt. Je kan natuurlijk wel checken of je niet te duur bent, maar klakkeloos hun prijzen overnemen is niet echt handig. Er zijn nog veel meer punten waarop je je kan onderscheiden dan alleen de prijs.

Re: Ben ik klaar om te starten??

3
Manonnos schreef:Nog doen:
* weet waar ik moet zijn voor pakket verzending (dhl of ptt)
Hoewel DHL een waardige concurrent is, zou ik bij breekbare waar zoals een compleet servies toch kiezen voor verzekerde pakketpost via PostNL (de nieuwe naam van TNT Post).
Manonnos schreef:* Ik ga serviezen verkopen, en vraag me af of ik een bepaalde verzekering moet aanschaffen ivm breukschade?????(iemand daar verstand van??)
Je kunt voor alles een verzekering afsluiten, maar ondernemen is gecalculeerd risico lopen. Je grootste risico is breuk bij het transport en dat is al voor een groot deel gedekt als je pakketten verzekerd verzendt. Om de zoveel bestellingen zul je vermoedelijk beschadigde artikelen moeten nasturen; dat risico verzeker je niet, maar calculeer je in bij de verkoopprijzen.
StoreCore.io

Re: Ben ik klaar om te starten??

4
Hoi Wouter en Ward, bedankt voor jullie reactie, hier ga ik eens goed over na denken.

Vind het naar mijn idee raar om klanten eerst te vragen of er iets rammelt (klinkt zo onprofesioneel)

Dus ga het gewoon heeeeel goed en veilig inpakken, en dan maar hopen dat er weinig pakjes breken.

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie??
Ik wil weten of ik aan alles gedacht heb namelijk!!

Groet Manon

p.s ideeale site dit, heb hier al zoveel gelezen/geleerd!
Alleen jammer dat het niet echt overzichtelijk is, en soms best lastig is berichten weer terug te vinden.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Ben ik klaar om te starten??

6
Citaat:Je kan dan het beste verzekerd verzenden en duidelijk naar je klant communiceren dat ze goed moeten luisteren of er geen gerammel te horen is in de doos, op het moment dat ze zouden tekenen voor ontvangst. Servies is denk ik een van de moeilijkste dingen om te verzenden. Als vuistregel hanteren de pakketdiensten dat een pakket van heuphoogte op de grond moet kunnen vallen zonder noemenswaardige schade. Je moet het servies dus echt heel goed en stevig inpakken

wat als de klant gerammel hoort en neemt het pakketje niet aan.
Betaald ptt dan mij de schade??of hoe moet ik dat zien??

Re: Ben ik klaar om te starten??

7
Manonnos schreef:wat als de klant gerammel hoort en neemt het pakketje niet aan.
Betaald ptt dan mij de schade??of hoe moet ik dat zien??
Dan keert de verzekering inderdaad een schadevergoeding uit (aan jou), maar houd er rekening mee dat alleen de inkoopwaarde exclusief btw verzekerd is. Om fraude met veel te hoog gestelde verzekeringsbedragen te voorkomen, moet je de werkelijke waarde desgevraagd ook kunnen aantonen met een inkoopfactuur.

Je kunt eerder de problemen verwachten die Wouter noemt: de klant tekent wél voor het in goede orde ontvangen servies, alleen blijken er bij het uitpakken toch een paar borden te zijn gesneuveld. Met de handtekening voor ontvangst eindigt de verantwoordelijkheid van de vervoerder, dus daar helpt verzekerd vervoer je niet.

Vooraf "even" schudden met een kist met een compleet servies van enkele tientallen kilo's lijkt me soms te veel gevraagd. En dan nog kun je niet altijd horen dat er een barst in een bord zit of dat er oor van een kopje is afgebroken.

Een speciale "door to door"-transportverzekering kan misschien helpen, maar heeft nadelen. Aangezien serviezen verzenden met pakketpost nogal risicovol is, zal de verzakeringspremie hoog uitvallen. Bovendien zit je altijd met de bewijslast. Had je het servies wel echt goed verpakt? En is de schade nu inderdaad ontstaan tijdens het transport of heeft de ontvanger bij het uitpakken een doos op de tegelvloer in de keuken laten kledderen? Bel eens een assurarantiekantoor om de kosten in kaart te brengen.
StoreCore.io

Re: Ben ik klaar om te starten??

8
Bedankt voor je reactie Ward, ik heb ondertussen meteen contact opgenomen met een assurantie kantoor, die gaat het voor mij uitzoeken,
Wat de voorwaarden zijn van een transport verzekering en kosten enz.

Ook had hij het over een aansprakelijkheids verzekering, die moest ik zeker aanschaffen.

Heeft iedereen met een webwinkel een aansprakelijkheids verzekering, en wat zijn de kosten er ongeveer van??

Groet Manon

Re: Ben ik klaar om te starten??

9
Manonnos schreef:Ook had hij het over een aansprakelijkheids verzekering, die moest ik zeker aanschaffen.

Heeft iedereen met een webwinkel een aansprakelijkheids verzekering, en wat zijn de kosten er ongeveer van??
Voor zzp'ers en kleine ondernemingen hebben veel grotere verzekeringsmaatschappijen uiteenlopende combinatiepakketten met meerdere verzekeringen in één: aansprakelijkheidsverzekering, voorraadverzekering, bedrijfsautoverzekering, computerverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioenverzekering, enzovoort. Ook daarover kun je vrijblijvend informeren bij een assurantiekantoor, als je maar onthoud dat zij het moeten hebben van de verkoop van verzekeringen en je je dus geen verzekeringen laat aanpraten die je niet nodig hebt. Vooral een arbeidsongeschiktheidsverzekering is erg duur in verhouding tot wat je er (niet) voor terugkrijgt.
StoreCore.io

Re: Ben ik klaar om te starten??

11
Leuk initiatief!

We worden wel gedeeltelijk concurrenten ;-)

Ik ben zelf momenteel bezig met de garantie bepalingen en algemene voorwaarden, plus de betalingsmogelijkheden (via een payment provider), die zag ik er bij jou nog niet tussen staan.

Is het bovenstaande trouwens het gehele aftiklijstje of heb je een bedrijfsplan geschreven?
Creating new Dutch nostalgia
www.OhsoDutch.com
Home | Food | Travel | Blog

Re: Ben ik klaar om te starten??

12
HOi OSD,

Heb daarbij ook een ondernemersplan geschreven, wel leg ik het geheel even in de koelkast.
Ivm financieeen, heb net een huis gekocht, die zijn ze nog aan het bouwen, dus dat gaat even voor.

Wel snel als ik in het nieuwe huis zit, en ondertussen ook een mooi startkapitaal heb, dan wil ik snel gaan starten, denk ongeveer maart 2012.

Ben er ondertussen wel achter dat je zeker 3000 euro moet hebben als startkapitaal, ivm website bouwen, en vooral inkoop voorraad.

Ik kan natuurlijk moeilijk maar een servies gaan verkopen, dan heb ik weer te weinig aanbod.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik het naast mijn werk ga doen, dus echt beginnen als hobbie.

Wat wilt u precies gaan verkopen?

Groet Manon

Re: Ben ik klaar om te starten??

13
Dag Manon,

Ik ben 26, dus voel me nog een ´je´ ipv ´U´ :-)

Samen met mijn partner ben ik momenteel bezig om een online lifestyle magazine en shop op te richten die geheel gericht zijn op de Nederlandse cultuur.

Onze productlijn bestaat uit meubels, servies en accessoires.
Het stukje servies is eigenlijk nu al mijn zorgen kindje;
Aan de ene kant kom ik prachtige serviezen maar ook ander glas/ porcelein werk tegen dat ik graag in mijn web shop zou willen aanbieden, maar aan de andere kant wil ik het (breuk) risico en de extra kosten die daarbij komen kijken zo veel mogelijk beperken.

Als je het serieus wilt aanpakken dan zijn de opstart kosten inderdaad minimaal een paar duizend euro. Mijn advies: Maak het niet te gek qua kosten als je nog niet weet hoe mensen op jouw website/ producten gaan reageren, en continu product markt onderzoek is erg belangrijk (maar niet altijd even leuk)

Succes!
Ik houd het forum in de gaten dus hoop volgend jaar een link naar je website tegen te komen.
Creating new Dutch nostalgia
www.OhsoDutch.com
Home | Food | Travel | Blog

Re: Ben ik klaar om te starten??

14
Ook had hij het over een aansprakelijkheids verzekering, die moest ik zeker aanschaffen.
Die kost misschien een tientje in de maand.
Zal ik wel nemen want je particuliere aansprakelijkheids verzekering dekt schade niet als je aan het werk bent.
Arbeidsongeschikt zou ik zeker niet nemen aangezien die over de 1000 euro in de maand gaat.
Zoals eerder gezegd heel veel verzekeringen heb je niet nodig.
http://www.gmktrading.nl
groothandel in promotieartikelen en non food-consumentenproducten

Re: Ben ik klaar om te starten??

15
Bedankt voor jullie reactie, aansprakelijkheidsverzekering komt er zeker.
Een arbeidsongeschiktheid verzekering, zeker niet, ga het naast mijn 28 uur werk doen, dus als het flopt dan ga ik daar niet aan onderdoor.

Ik wilde het in de ijskast zetten, totdat ik genoeg gespaard heb, zodat ik met 3000 startkapitaal kan beginnen, maar dat is zo lastig, want ik wil zo graag en ben zo enthousiast.
Balen is dat!haha maarja zit niets anders op!

Wel ben ik er ondertussen uit, dat ik post.nl mijn servies laat bezorgen, en weet een manier zodat ik het servies netjes veilig in kan pakken, dus daar maar ik me niet meer druk om.

Groetjes Manon

Re: Ben ik klaar om te starten??

16
Beste Manon,

Ben je er klaar voor? Dat weet jij zelf als beste.

Wat ik mis:
- een verkoop/marketing/communicatie strategie aanpak. Hoe ga je bekend maken dat je winkel bestaat, hoe gaan mogelijke klanten je vinden?
Vragen die je je zelf kan stellen zijn: op welke markt richt je? Welke doelgroep(en) ga je bedienen, kopen deze online een servies?

- Betalingen/uitgaven. Heb je daar al over nagedacht? Is er al een bankrekening geopend, ga je nog een bankrekening aanvragen voor de zaak? Ga je online betalen aanbieden als onderdeel van de webshop? Welke mogelijkheden gaan je aanbieden? Creditcards, iDeal.

- Hoe ga je je onderscheiden van de concurrentie?
Heb je bijvoorbeeld het alleen recht om het merk servies online te verkopen?
Wordt je exclusief importeur? Levert de fabrikant alleen aan jouw?
Lever je andere diensten waarmee je je onderscheid van andere aanbieders, bijvoorbeeld advies?

Heel veel succes en gewoon beginnen met niet teveel voorraad,

Re: Ben ik klaar om te starten??

17
Beste Manon,

Ik las je bericht,

Wij hebben al wat spullen laten bezorgen door post.nl, en er zijn al wat spullen kapot gegaan, klant niet blij wij niet blij.

Pakket was verzekert en post .nl vergoed alleen de inkoopwaarde.

Mijn idee van verzenden van service is zorg dat het niet kan breken experimenteer hiermee gooi het eens op de grond, dat gebeurt volgens mij ook bij post.nl.

In ons geval is er een stoel in 2e gebroken en een lamp gesneuveld.

Raymond
WereHome, het nieuwe wonen in een oud-jasje, http://www.werehome.nl

Re: Ben ik klaar om te starten??

18
Nijtram schreef:Beste Manon,

Ben je er klaar voor? Dat weet jij zelf als beste.

Wat ik mis:
- een verkoop/marketing/communicatie strategie aanpak. Hoe ga je bekend maken dat je winkel bestaat, hoe gaan mogelijke klanten je vinden?
Vragen die je je zelf kan stellen zijn: op welke markt richt je? Welke doelgroep(en) ga je bedienen, kopen deze online een servies?

- Hoe ga je je onderscheiden van de concurrentie?
Heb je bijvoorbeeld het alleen recht om het merk servies online te verkopen?
Wordt je exclusief importeur? Levert de fabrikant alleen aan jouw?
Lever je andere diensten waarmee je je onderscheid van andere aanbieders, bijvoorbeeld advies?

Heel veel succes en gewoon beginnen met niet teveel voorraad,
Toen ik de startpost had gelezen dacht ik hier ook meteen aan. Dit is misschien wel het belangrijkste en ik merk dat dit door mijn klanten ook vaak word weggeschoven waardoor er uiteindelijk te weinig verkocht word.

Bespreek ook duidelijk wat de persoon die jouw website gaat bouwen op zich neemt.
https://www.firemultimedia.nl

Re: Ben ik klaar om te starten??

19
Hoi,

ik hoop echt dat je weet waar je aan begint als je servies gaat verkopen! Kan me ook niet echt
voorstellen dat je daar veel marge aan gaat over houden, met de verzend kosten en verzekering.

Ik heb in de afgelopen maanden nu al 2 keer bij onze plaatselijke Spar een ophaaldienst van TNT, nu Postnl geloof ik? Echt schaamteloos paketten in zijn bus zien smijten en dan bedoel ik echt gooien! Ik zat beide keren in de auto op mijn vrouw te wachten, die even boodschappen ging halen (het was 17:00 geweest). Ik heb me toen echt op zitten vreten om niet uit mijn auto te stappen! Het was overigens beide keren een ander persoon.

Dus ik hoop dat je echt weet waar je aan begint, want hoe goed ook verzekerd, als een klant
kapot servies binnen krijgt, zal deze hoe dan ook geirriteerd zijn. Ook al heeft deze de zekerheid
dat de spullen opnieuw geleverd zullen worden.

gr John