Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

1
Vanaf 1 maart gaat mijn webwinkel online.

Nu weet ik alleen niet slim is om te doen, een zakelijke rekening openen of een 2e prive rekening openen en deze zakelijk gebruiken. Omdat een 2e prive rekening namelijk goedkoper is dan een zakelijke rekening.

Graag hoor ik van jullie van het slimste is om te doen.

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

2
japie123 schreef:Nu weet ik alleen niet slim is om te doen, een zakelijke rekening openen of een 2e prive rekening openen en deze zakelijk gebruiken. Omdat een 2e prive rekening namelijk goedkoper is dan een zakelijke rekening.

Graag hoor ik van jullie van het slimste is om te doen.
Hangt ervan af. Als je het geen punt vindt dat klanten moeten betalen aan ene meneer Japie J. Jansen, is de privérekening de voordeligste keuze. Wil je liever opereren onder de naam Japie.com of Japie BV, dan kies je voor een zakelijke rekening met een tenaamstelling die gelijk is aan je bedrijfsnaam.
StoreCore.io

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

4
Ik raad je aan een zakelijke rekening. (Dit is vaak ook gratis het eerste jaar, bij ING in ieder geval wel!) Dit omdat je klanten kunt laten betalen op je bedrijfsnaam wat professionelere is en tevens als je iDeal wilt accepteren heb je ook een zakelijke rekening nodig.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

5
VOF / BV
Op naam vh bedrijf.

Wil je IDEAL ?
Dan is verplicht zakelijke rekening en dito gigantische kosten voor je zakelijke rekening courant.
( IDEAL betalingen, omzet provisie, kosten voor bij-afschrijving etc )

Eenmanszaak
Wil je achteraf betalen, vooruit betalen of contant betalen bij afhalen ?
Dan gewoon 2e prive rekening openen.
Mijn kleinkinders halen ruim 400.000,00 omzet op deze manier.

Ondanks dat het 'zogenaamd' niet professioneel zou zijn.
( wat ik persoonlijk een volkomen nonsens argument vindt ).

Tenzij je een miljoenen omzet gaat draaien is mijn advies in deze lastige tijden,
bespaar zoveel mogelijk op bank transaktie kosten, je krijgt er helemaal niets voor terug en je houd per jaar heel veel geld in je bedrijf pot welke je aan andere dingen kunt uitgeven.
En je kan op elk moment de boel omzetten naar rekening courant.

Kosten beheersing is 1 van de grote speerpunten bij startende en middelgrote ondernemers.
Voor 2012 zou mijn advies zo i zo zijn om wat contant geld achter de hand te houden, maar das andere discussie.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

6
Bedankt voor jullie reacties.

Ik neem als betaalprovider sisow en ik heb ze net gebeld en ze zeiden dat ik geen zakelijke rekening nodig ben als ik sisow als betaalprovider neem. ze kunnen naar elke bankrekening overboeken ik ben alleen een kvk nodig maar dat is al geregeld.

want als ik bij sisow ga heb ik ook meteen 3 betaal methodes

Ideal
Digitale acceptgiro
Veilig vooraf betalen

Dus nu zit ik nog steeds te twijfelen wat het beste is om te doen, want aan een zakelijke rekening zitten veel meer kosten aan verbonden

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

7
japie123 schreef:Dus nu zit ik nog steeds te twijfelen wat het beste is om te doen, want aan een zakelijke rekening zitten veel meer kosten aan verbonden
De grote drie (ING, ABN Amro en Rabobank) hebben allemaal een starterspakket waarmee je het eerste jaar voordelig uit bent. Bij ING betaal je op het moment van schrijven het eerste jaar niets, bij ABN Amro maar € 1,95 per maand:
StoreCore.io

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

8
Ik heb voor een zakelijke rekening gekozen.

Reden: Ik wilde niet werken met een betaalprovider. Via de licentie kregen wij ook het iDeal professional pakket gratis i.p.v. voor 20€ per maand en 200€ o.i.d. opstartkosten. Als je dat niet gratis krijgt zou ik wellicht als starter ook voor een psp zijn gegaan. Anders betaal je 0.55€ per transactie met het lite pakket, bij een psp is dit wellicht lager.

Aan een zakelijke rekening zitten meer kosten. Maar je hebt wel het voordeel dat je alles goed gescheiden kunt houden en alles wat je voor je bedrijf inkoopt, via één bankrekening doet. En niet via je privé.

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

9
Hallo,

Vanuit mijn boekhoudkundige visie is het juist wel een beter idee om een zakelijke rekening te openen.

Bij een eenmanszaak kan (en eigenlijk moet) je ook de privé rekening inboeken boeken. Als je alles op je privé rekening laat overschrijven, dan moet de boekhouder dit tevens extra inboeken.
Voor degene die aan een uurtarief vast zitten is dit extra werk en extra kosten.

Als je kan aantonen dat er geen omzet gaat over je privérekeningen, dan hoef je deze niet in te boeken of op te nemen op de balans.

Dus een zakelijke rekening heeft ook als voordeel dat je boekhouder minder werk heeft aan je administratie.

Niet alleen dat, maar ook vanuit een financieringsoogpunt is het ook gewenst. Banken prefereren een zakelijke rekening.

Daarnaast geeft het inderdaad een zakelijkere uitstraling. Net als bij je e-mail of zelfs een telefoonnummer is een zakelijke bankrekening kwa uitstraling naar je cliënten belangrijk.
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

11
Bij 2x aparte rekeningen loopt de zakelijk en prive juist niet door elkaar.
Bij de meeste banken kan je tot 3 rekeningen openen.
Deze ouwe z'k heeft 10 tal jaren op deze manier gedaan en 6 boekhouders versleten welke daar nooit problemen mee hebben gehad.
Bovendien, 4x belasting controles met glans en complimenten doorstaan.
"ziet er keurig verzorgt uit meneer"

Het is inderdaad wel zaak en discipline om prive en zaak strikt apart te houden.

Wat jammer is, dat er zovele fabels worden verteld.
De reden hiervan ?
Geen flauw idee.

Over de banken,
ja ja het is mijn stockpaardje ;)
Zodra ze je eenmaal binnen hebben, dan komen de kosten.
Hebben we potjandosie nou helemaal niks geleerd de afgelopen 2 jaren ?
Of zijn we nou echt zo dom of willen we niet leren ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

12
Ik geef u geen ongelijk hoor, wat betreft die twee privé rekeningen. Dat is inderdaad een optie.

Vanuit een financieringsperspectief raad ik een zakelijke rekening aan. Wellicht heeft u daar nooit behoefte aan gehad, echter veel ondernemers wel. Heeft u ooit financiering aangevraagd? Zo ja; heeft u dit in privé gedaan?

Ik weet uit ervaring dat de bank een zakelijke rekening prefereert (daar verdienen ze geld mee, ik weet het..). Maar daar en tegen bieden de meeste banken wel weer ondernemersvoordelen aan.
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

14
eentje schreef:Om nog even aan te vullen op voorgaande..

Als je direct al begint met een zakelijke rekening bij de bank bouw je direct een historie op bij de bank... altijd goed voor later als je wel een keer een financiering nodig hebt om dat buitenkansje aan producten binnen te halen.
Heb je ene privérekening en gebruik je die 'zakelijk' dan kijkt de bank daar wel na als je een financiering nodig hebt. Dus of je bankrekening nu de stempel zakelijk of particulier heeft, lijkt mij niet van toepassing op een financiering.

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

15
Dat is maar ten dele waar... banken zijn opgedeeld tussen zakelijk en privé dus een zakelijke rekening loopt ook via het zakelijke deel van de bank.

Heb je 2 privé rekeningen dan kennen ze je later als je zakelijk bij de bank aanklopt alleen maar vanuit een elektronisch dossier, heb je een zakelijke rekening dan kennen ze je ook persoonlijk en dat kan soms net de weegschaal naar de (voor jou) juiste kant laten tippen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

16
Ik heb dat deel er specifiek er even uit gelaten, omdat de criteria die banken tegenwoordig gebruiken iets anders zijn dan 3 á 4 jaar geleden..

Tegenwoordig gaat het er niet perse om, bij een financieringsaanvraag, of je een zakelijke rekening hebt ja of nee. Maar om de groei van je onderneming, de juiste cijfers, hoe heb je de vorige crises overleef, hoe ga je deze crises overleven enz. enz.

Laten we eerlijk wezen; vroegâh was het makkelijker op een financiering aan te vragen en te krijgen!
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

17
Corduroyfinance

40 jaar geleden ook zakelijke rekening en ook ik moest zo nodig financieren.
Ik noem het nu 'interessant lopen doen'.
10 jaar later en veel wijzer geworden, alles omgegooid naar prive rekeningen.
Vanaf dat moment ben ik uitermate kritisch naar banken gaan kijken.
Zouden meer ondernemers moeten doen.

De bank kijkt naar de Solvabiliteit en het eigen vermogen, niet naar je rekening.
Een gezonde onderneming met voldoende eigen vermogen heeft geen bank nodig.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

20
eentje schreef:Rente op een betaalrekening... zo zo... ik ken maar 1 bank die dat doet en daar hoef ik echt niet te bankieren...
De spaarrekening.
De privé spaarrekening die je vaak hebt wanneer je een gewone betaalrekening hebt geeft je meer rente dan de spaarrekening die bij een zakelijke betaalrekening komt.. Bij de rabo en ING iig.

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

21
Persoonlijk krijg ik vaak zo'n "hier zakt een veel te grote broek op de enkels"-gevoel als ik een bestelling bij een gelikt Example.com moet overmaken naar ene Jan de Vries in Lutjebroek. Min of meer hetzelfde gevoel als dat ik Example.com alleen kan bereiken via jan354@hotmail.com.

Voor het vertrouwen van kopers lijkt mij dat niet altijd goed. Zou zomaar kunnen dat de paar tientjes die je bespaart door geen zakelijke rekening te openen je een veelvoud aan gederfde omzet kosten.

Re: Zakelijke rekening of een 2e rekening openen

22
Ik heb jaren een inzake rekening gebruikt. Dan zag de klant Ol@v inzake Bedrijf X
Nu netjes meerdere zakelijke rekeningen, alhoewel de kosten absurt hoog zijn.

@Ward - Je zou ze de kost moeten geven :( . Zelfs op grote vrachtwagens op de weg
met wel het www(.)bedrijfy(.)nl op de zijkant, daarachter email: pietje885656(@)providerx(.)nl

Dan jeuken mijn vingers als ik dat zie, en moet ik mij inhouden om ze niet te bellen.