Eerste voorraad

1
Ik ben nu al een aantal weken bezig met het opzetten van mijn eigen webwinkel. Dit gaat vooral om lifestyle producten zoals zonnebrillen, horloges, parfum en dergelijke. Ik kijk al vooruit in de toekomst naar de verkoop van kleding. Er wordt op het moment hard gewerkt aan mijn huisstijl, naam etc. en ik verwacht rond februari/maart de shop te kunnen lanceren. Nu stuit ik alleen op een probleem. Hoe groot moet mijn eerste voorraad zijn? Waar zou ik een inschatting op kunnen baseren? Ik zat de te denken om eerst populaire, veilige, producten in te kopen en deze, afhankelijk van de prijs, in niet al te grote aantallen in te kopen. Overigens heb ik voor de meeste producten al mijn groothandels en leveranciers dus dit is ook geen probleem meer. Alleen de hoeveelheden ben ik ongelofelijk onzeker over. Wat raden jullie mij aan?

Re: Eerste voorraad

2
B.Schreurs schreef:Nu stuit ik alleen op een probleem. Hoe groot moet mijn eerste voorraad zijn? Waar zou ik een inschatting op kunnen baseren? Ik zat de te denken om eerst populaire, veilige, producten in te kopen en deze, afhankelijk van de prijs, in niet al te grote aantallen in te kopen.
Voorraadbeheer hangt min of meer af van twee bedrijfseconomische aanjagers: tijd en geld.

Tijd. Hoe snel kun je voorraden aanvullen? Moet je zes weken wachten op levering of wordt je inkoop de volgende werkdag al geleverd? Hoe snel zijn gewilde artikelen bij je leveranciers uitverkocht? In combinatie met het tempo waarin je zelf verkoopt, bepaalt dit de ijzeren voorraad die je moet aanhouden en de frequentie waarmee je moet inkopen om niet te lang nee te moeten verkopen.

Geld. Hoeveel inkoopvoordeel levert groot inkopen je op? Is er een minimale bestelhoeveelheid per artikel of kun je per stuk inkopen? Is er een minimale ordergrootte? Wat zijn de inkoopkosten, vooral transportkosten?
StoreCore.io

Re: Eerste voorraad

3
Helaas is dit een iets ingewikkeldere vraag.

Hierboven gaat het om een inkoop vs verkoop "omloopsnelheid".

In beginsel kan je de inkoopbehoefte niet baseren op een omloop. Immers heb je nog geen idee hoe deze omloopsnelheid werkelijk zal zijn. (dus sorry, ik ben het er niet mee eens!). (Er zijn nog geen feitelijke cijfers beschikbaar).

Wat betreft het budget hebt de voorganger wel gelijk. Het is uiteraard afhankelijk van uw (start) kapitaal of "werkkapitaal" om het in bedrijfseconomische begrippen te zetten.

U wilt zich richten op kleding, dat noemen ze (vaak) "fast moving consumer goods". Het grootste nadeel van deze goederen, is dat ze snel "incourant" worden. Na verloop van tijd (korte tijd!) wordt de kleding minder waard (de vraag neemt af) en zou je ze in de "verkoop" moeten zetten.

Een inkoopstrategie is hier op zijn plaats, wat de voorganger ook adviseert. Ik zou gaan voor een inkoopstrategie, waarbij je veel voorraad inkoopt, zodat je een "hoeveelheid / kwantitatieve" voordeel hebt. (wederom; zie hierboven).

Je moet wel rekening houden met de snelle waardevermindering van de voorraad (Immers koop je een flinke hoeveelheid voorraad in, dus loop je een waarderisico!). Dek snel je winsten, zeg maar je maandinkomen + de indirecte kosten (Alle kosten die niet mee gaan in de productie van het goed, zoals huurkosten, advertentiekosten, verzend- en verpakkingskosten enz. enz.). Gaan de inkopen achteruit, zet de voorraad in de uitverkoop tegen of (iets) onder de kostprijs, zodat je kan voldoen aan uw inkoopbehoeften. Hopelijk heb je al aan het hier bovenstaande voldaan, dus loop je geen inkomsten mis. (Meestal wel, mits je geluk hebt en een groot deel van je voorraad tegen de originele verkoopprijs te verkopen).

Als je aan je inkoop, winst en indirecte kosten hebt voldaan, zou ik alsnog de goederen in de verkoop zetten. Op die manier creeer je extra liquiditeit (geld) om nieuwe (courante) voorraad in te kopen.

Als je eenmaal bezig bent (ongeveer een jaar, zodat je de verschillende perioden kan vergelijken), zou je de omloopsnelheid kunnen bekijken en je inkoop daarop aan te passen.

Waar je ook rekening mee moet houden zijn seizoensinvloeden. De ene maand / kwartaal verkoop je minder dan de andere maand / kwartaal door invloeden van het weer (seizoen).
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Eerste voorraad

4
Lees ik het goed? Je adviseert een beginnend ondernemer om direct maar het grootste risico te nemen wat hij maar kan nemen?

Theoretisch gezien zal het gerust kloppen en literatuurverwijzingen zullen er ook genoeg zijn... maar het allerbelangrijkste wat Ward zegt in zijn verhaal is de snelheid van leveren van de groothandel/fabrikant/distributeur/handelsagent en de minimale bestelhoeveelheid.

ALS TS leveranciers heeft die snel leveren en geen of een lage minimale bestelhoeveelheid hebben dan is het voor TS beter en veiliger om te beginnen met weinig te bestellen hoewel de marges lager zullen zijn en zodra TS 'feeling' krijgt wat zijn klant wil en bestelt kan de overweging gemaakt worden om alles wat groter aan te pakken omdat dan het risico beter in te schatten is.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Eerste voorraad

5
eentje schreef:Theoretisch gezien zal het gerust kloppen en literatuurverwijzingen zullen er ook genoeg zijn... maar het allerbelangrijkste wat Ward zegt in zijn verhaal is de snelheid van leveren van de groothandel/fabrikant/distributeur/handelsagent en de minimale bestelhoeveelheid.
Zo bedoel ik het inderdaad. En het is zelfs volgens het boekje als je het just in time (JIT) kunt regelen: de nieuwe voorraad staat op de stoep als het laatste exemplaar de deur uit gaat. Historische gegevens over de omloopsnelheid helpen daarbij, maar "historisch" is nogal een betrekkelijk begrip: na enkele weken tot maanden heb je al een redelijk goed beeld.

Een meer praktisch advies is daarom: inventariseer hoe snel je leveranciers kunnen leveren en vraag of je rechtstreeks inzage in hun voorraden kunt krijgen. Vooral in dat laatste is in e-commerce nog veel te verbeteren, want de ene groothandel staart je aan of je knettergek bent terwijl de andere groothandel je meteen een live XML-koppeling aanbiedt.
StoreCore.io

Re: Eerste voorraad

6
Bedankt voor de diepgaande antwoorden! Kan ik zeker wat mee en ik heb nu een beter idee van hoe ik het ga aanpakken. Ik heb dan ook besloten om inderdaad voor me zelf een overzicht te maken bij welke leveranciers ik de beste levertijd heb en waar ik in kleine aantallen kan inkopen. Dat ik dan waarschijnlijk geen grote marges heb vind ik niet zo'n probleem in de beginfase van de webwinkel. Als eerste wil ik een solide klantenbestand opbouwen. Ik zie het mislopen van grote marges dan eigenlijk meer als een investering in nieuwe klanten zonder al te veel risico te lopen.

Re: Eerste voorraad

7
Gesproken als een echte ondernemer, klasse!!

En "eentje" als je geen risico durft te nemen als ondernemer, dan kan je beter stoppen. En ik geef het advies om "strategisch" in te kopen. Niet zomaar lukraak gaan inkopen in de hoop dat het verkoopt.

Als ondernemer moet je onderzoeken wat wel en niet verkoopt. Dat is het grote verschil met bijvoorbeeld een productie maatschappij. Bijvoorbeeld mijn grote held Steve Jobs; Apple produceert vanuit hun (voormalig Steve Jobs) eigen behoeften en visie, waar schoonheid voor op staat. (Ja en ik weet dat de heer Jobs veel meer kwaliteiten had)

Hier hebben we het over een (groot)handelsonderneming (volgens Starreveld!).

En, wat ik hier veel tegen kom, zijn tips over "cijfers" die nog niet zijn verwezenlijkt.

Ik zeg het nogmaals; je kan geen tip of advies geven zonder feitelijke cijfers. JE kan niet van te voren vertellen wat wel en niet verkoopt. Tegenwoordig bestaat het klassieke inkoop- en verkoopmodel niet meer. Vergeet dat niet. Tijden zijn flink veranderd.

Daarom neemt een ondernemer inkooprisico's in de hoop dat het verkoopt. Alleen moet je wel gaan onderzoeken wat wel en niet verkoopt. En natuurlijk goed luisteren naar je "onderbuik" gevoel.
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Eerste voorraad

8
Mede dankzij dit forum ben ik er dus achtergekomen dat ik het gewoon moet problemen. Ben wel bereid om dat risico te nemen. Ik geloof er wel in, dat ik het weggezet krijg, de producten die ik inkoop. Ik heb een vrij stevige investering er in en ik ben dan ook van plan om toch vanaf het begin al vrij groot in te kopen. Ik heb het dan niet over 100e duizenden euros maar toch wel tegen de 10.000 euro aan. Ik heb ook besloten direct voor een professioneel uitziende website te gaan gezien mensen tegenwoordig erg graag betrouwbaarheid willen, zeker in de sector waar ik me op ga richten.

Het probleem is inderdaad dat ik gewoon geen cijfers heb om iets op te baseren. Ik ben er dan ook heel eerlijk in dat het de eerste maanden gewoon natte vinger werk is wat ik nodig denk te hebben... Gelukkig heb ik een mooi geavanceerd CMS waar echt alles geregisterde wordt qua activiteiten e.d. Natuurlijk is mijn natte vinger werk wel zo onderbouwd als mogelijk.

Zit ik met nog een probleem dat ik 16 ben... Dat schrikt leveranciers nog wel eens af, misschien ook omdat ik dat gegeven meteen mee geef aan de persoon met wie ik contact opneem. Dus op dat gebied zijn er ook nog wat obstakels te overwinnen.

Kortom, nog veel obstakels om te overwinnen maar daar ben je ondernemer voor. Er onder door, er over heen er langs af, hoe dan ook er voorbij.

Re: Eerste voorraad

10
biancib schreef:En hoe kom je dan aan een ondernemingsnummer als je 16 bent?
In België moet je daar allesinds 18 voor zijn...
In Nederland kan alles zullen we maar zeggen.

Middels een 'goedkeuring' van je ouders/voogd is dit mogelijk.

Re: Eerste voorraad

11
RicardoV schreef:
biancib schreef:En hoe kom je dan aan een ondernemingsnummer als je 16 bent?
In België moet je daar allesinds 18 voor zijn...
In Nederland kan alles zullen we maar zeggen.

Middels een 'goedkeuring' van je ouders/voogd is dit mogelijk.
En jullie moeten ook geen kennis van bedrijfsbeheer bewijzen of dergelijke?
Ja dan gaan het wel heel gemakkelijk daar bij jullie :?

Re: Eerste voorraad

12
Ik durft niet te zeggen hoe dat gaat als je onder de 18 bent, maar normaliter hoef je inderdaad geen kennis van bedrijfsbeheer o.i.d. te bewijzen bij een inschrijving bij de KvK.

Re: Eerste voorraad

13
Hahaha, biancab, dat vond ik dus zo lastig hier in Be. Gelukkig ben ik vrijgesteld van het hebben van een diploma van bedrijfsbeheer, maar in Nl is dat echt veel gemakkelijker. Vroeger moest dat overigens wel. Het is nog maar van een jaar of tien (?) dat het niet meer hoeft.
http://aagjedoeken.wordpress.com/

Re: Eerste voorraad

14
Vroeger moest je in Nederland inderdaad je middenstand halen eer je een winkel/webwinkel kon gaan openen/beginnen. Dat is inderdaad al een jaar of 10 geleden afgeschaft. Daarom zie je hier nu heel veel winkels/webwinkels zonder ook maar enige kennis van zaken. Maar ook winkels/webwinkels zonder branchekennis.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Eerste voorraad

15
B.Schreurs schreef:Mede dankzij dit forum ben ik er dus achtergekomen dat ik het gewoon moet problemen. Ben wel bereid om dat risico te nemen. Ik geloof er wel in, dat ik het weggezet krijg, de producten die ik inkoop. Ik heb een vrij stevige investering er in en ik ben dan ook van plan om toch vanaf het begin al vrij groot in te kopen. Ik heb het dan niet over 100e duizenden euros maar toch wel tegen de 10.000 euro aan. Ik heb ook besloten direct voor een professioneel uitziende website te gaan gezien mensen tegenwoordig erg graag betrouwbaarheid willen, zeker in de sector waar ik me op ga richten.
Ik zou wel zoveel mogelijk verschillende producten voor het geld kopen. Dan kom je er het snelst achter welke producten goed verkopen. Ook is je webwinkel dan direct lekker vol. :D
Download het rapport "Webwinkel Tactieken Onthult" en ontvang gratis tips en geheimen:
http://www.webwinkelsucces.nl/gratis-rapport.html

Re: Eerste voorraad

16
Om even te reageren op het hele leeftijdsverhaal:
Ja je kunt onder de 18 een KvK nummer hebben. Dit doormiddel van een handlichting door een rechter. Blijkbaar zeer makkelijk te verkrijgen. Op het moment heb ik nog geen eigen KvK nummer. Ik gebruik op het moment het KvK en BTW nummer van de ondernemingen van mijn ouders welke onder één nummer staan. Of ik dit ga veranderen is afhankelijk van wat de accountant zegt in verband met starters aftrek en dergelijke zaken.

Ik heb dan geen diploma of kennis in de branche, ik heb wel ervaring in het ondernemen via actief mee te werken in die van mijn ouders. Ook heb ik een business class gevolgd welke ik overtuigend heb afgerond. Ik denk niet dat het zo veel uitmaakt hoe oud je bent om ondernemer te worden. Ik vind niet dat leeftijd een belemmering hoeft te zijn. Wellis waar heb ik niet zo heel veel ervaring, maar hoe eerder ik begin, hoe meer profijt ik daar van heb later in mijn leven. Neem een voorbeeld aan Bernd Damme. Succesvolle ondernemer, oprichten van webwinkel eye-wear.nl op 16 jarige leeftijd. Nu 21 en is erg succesvol. Overigens is op dit forum nog iemand die volgens mij nog geen 18 is en ook al een eigen webshop heeft in stuiter ballen(?)

Terug op het onderwerp:

Ik kom dagelijks steeds een beetje verder met de webshop en hoe meer je er mee bezig bent, hoe beter je weet welke producten je gaat aanbieden, wat het allemaal gaat kosten en de puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen.