3
door Corduroyfinance
Helaas is dit een iets ingewikkeldere vraag.
Hierboven gaat het om een inkoop vs verkoop "omloopsnelheid".
In beginsel kan je de inkoopbehoefte niet baseren op een omloop. Immers heb je nog geen idee hoe deze omloopsnelheid werkelijk zal zijn. (dus sorry, ik ben het er niet mee eens!). (Er zijn nog geen feitelijke cijfers beschikbaar).
Wat betreft het budget hebt de voorganger wel gelijk. Het is uiteraard afhankelijk van uw (start) kapitaal of "werkkapitaal" om het in bedrijfseconomische begrippen te zetten.
U wilt zich richten op kleding, dat noemen ze (vaak) "fast moving consumer goods". Het grootste nadeel van deze goederen, is dat ze snel "incourant" worden. Na verloop van tijd (korte tijd!) wordt de kleding minder waard (de vraag neemt af) en zou je ze in de "verkoop" moeten zetten.
Een inkoopstrategie is hier op zijn plaats, wat de voorganger ook adviseert. Ik zou gaan voor een inkoopstrategie, waarbij je veel voorraad inkoopt, zodat je een "hoeveelheid / kwantitatieve" voordeel hebt. (wederom; zie hierboven).
Je moet wel rekening houden met de snelle waardevermindering van de voorraad (Immers koop je een flinke hoeveelheid voorraad in, dus loop je een waarderisico!). Dek snel je winsten, zeg maar je maandinkomen + de indirecte kosten (Alle kosten die niet mee gaan in de productie van het goed, zoals huurkosten, advertentiekosten, verzend- en verpakkingskosten enz. enz.). Gaan de inkopen achteruit, zet de voorraad in de uitverkoop tegen of (iets) onder de kostprijs, zodat je kan voldoen aan uw inkoopbehoeften. Hopelijk heb je al aan het hier bovenstaande voldaan, dus loop je geen inkomsten mis. (Meestal wel, mits je geluk hebt en een groot deel van je voorraad tegen de originele verkoopprijs te verkopen).
Als je aan je inkoop, winst en indirecte kosten hebt voldaan, zou ik alsnog de goederen in de verkoop zetten. Op die manier creeer je extra liquiditeit (geld) om nieuwe (courante) voorraad in te kopen.
Als je eenmaal bezig bent (ongeveer een jaar, zodat je de verschillende perioden kan vergelijken), zou je de omloopsnelheid kunnen bekijken en je inkoop daarop aan te passen.
Waar je ook rekening mee moet houden zijn seizoensinvloeden. De ene maand / kwartaal verkoop je minder dan de andere maand / kwartaal door invloeden van het weer (seizoen).
http://www.corduroyfinance.com
Accounting, Law, IT and Marketing