BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

1
Hallo,

Ik heb me net voorgesteld: http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=3905

Ik heb inmiddels erg veel gelezen over de belastingdienst, btw, et cetera maar wilde via deze weg toch nog graag een paar vragen stellen.

Ter illustratie: ik ben van plan te beginnen met een kleine webshop (30 producten). Dit zijn laaggeprijsde cosmetica producten en ik verwacht per product slechts enkele euro's winst te maken. Verder ben ik niet van plan dit fulltime te starten of dit als hoofd inkomstenbron te zien (ik studeer), maar wil ik het met name als hobby proberen (wel winstgevend natuurlijk).
Ik ben van plan om producten te importen (VS en VK) en die dus vervolgens te verkopen via mijn winkel.

1. Ik weet vrij zeker dat ik niet aan de urennorm ga voldoen. Ik zal hoogstens 14 uur per week met mijn winkel bezig zijn. Als ik het goed begrijp zal de belastingdienst mij dus niet erkennen als ondernemer, maar krijg ik wel een btw-nummer. Klopt dat?

2. In het geval dat ik niet erkend wordt als ondernemer, mis ik bepaalde belastingsvoordelen. Klopt dat?

3. Ook al ben ik niet erkend als ondernemer, dien ik alsnog per kwartaal aangifte te doen bij de belastingdienst. Waarover gaat dit dan precies? En hoe moet ik dan BTW rekenen?

4. Stel:
Ik koop in vanuit engeland, met 20% VAT. Als ik niet erkend wordt als ondernemer, kan ik dan alsnog met mijn btw nummer deze producten zonder btw importeren, door dit door te geven aan de exporteur?

5. Stel:
Als ik deze producten zonder 20% VAT heb kunnen inkopen, moet ik alsnog BTW berekenen naar mijn consumenten, om deze vervolgens af te dragen aan de belastingdienst. Maar moet dat ook als ik niet erkend wordt als ondernemer? Zo nee, wat is dan de gang van zaken?

6. Klopt het dat, ook als ik niet erkend word, inkomstenbelasting (40%) moet af trekken van mijn winst om af te dragen?

Waar ik met name bang voor ben is dat, in het geval dat ik niet word erkend als ondernemer, ik zowel de belasting uit engeland moet betalen en ook belasting moet heffen aan mijn consumenten om die vervolgens af te dragen. Dat zou ontzettend nadelig zijn. Of kan ik ook als ik niet erkend ben de belasting terugvragen?

Samengevat, hoe zit het met de BTW als je door de belastingdienst niet wordt erkend als ondernemer? Is het dan nog wel interessant, zeker met de winstmarges van enkele euro's per product zoals ik het voor me zie, als een zakcentje dus?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Re: BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

2
Om een deel van je vragen in een keer te beantwoorden. Dat je niet aan de urennorm komt betekend niet dat je geen btw nummer kan krijgen.

Ook ik ben voor de inkomstenbelasting geen ondernemer. Wel voor de omzet belasting. En daar liggen de criteria veel lager voor.

En dan doe je bij inkomstenbelasting gewoon invullen bij overigen werken.

Re: BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

3
De urennorm en de erkenning als ondernemer bij de belasting zijn 2 verschillende dingen.

Het is wel zo dat als je niet aan de urennorm voldoet je inderdaad niet voor alle fiscale voordelen in aanmerking komt.

De andere vragen zou ik overleggen met een boekhouder, die kan je precies vertellen wat er van je verwacht wordt en wat jij kan verwachten. (er vanuitgaande dat je een schatting kan maken van inkomsten, uitgaven en omzet)

En ja, neem een boekhouder in de arm, deze heb je zo terug verdient.

Re: BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

4
Iheartcosmetics schreef:1. Ik weet vrij zeker dat ik niet aan de urennorm ga voldoen. Ik zal hoogstens 14 uur per week met mijn winkel bezig zijn. Als ik het goed begrijp zal de belastingdienst mij dus niet erkennen als ondernemer, maar krijg ik wel een btw-nummer. Klopt dat?
Het urencriterium geldt voor de inkomstenbelasting, niet voor de omzetbelasting (btw). Als je met 14 uur werken per jaar een paar miljoen omzet maakt, zul je toch omzetbelasting moeten betalen.
Iheartcosmetics schreef:2. In het geval dat ik niet erkend wordt als ondernemer, mis ik bepaalde belastingsvoordelen. Klopt dat?
Ja, je hebt dan geen recht op bepaalde ondernemersaftrekken, waaronder de zelfstandigenaftrek en de aanvullende startersaftrek.
Iheartcosmetics schreef:3. Ook al ben ik niet erkend als ondernemer, dien ik alsnog per kwartaal aangifte te doen bij de belastingdienst. Waarover gaat dit dan precies? En hoe moet ik dan BTW rekenen?
Hoe vaak je aangifte omzetbelasting moet doen, bepaalt de Belastingdienst op basis van met name de hoogte van de omzet. Per kwartaal is gebruikelijk, maar het kan ook per vier weken (grote ondernemingen) of per jaar (kleine ondernemingen).
Iheartcosmetics schreef:4. Stel:
Ik koop in vanuit engeland, met 20% VAT. Als ik niet erkend wordt als ondernemer, kan ik dan alsnog met mijn btw nummer deze producten zonder btw importeren, door dit door te geven aan de exporteur?
Met btw-nummer wordt de heffing van btw binnen de EU verlegd en betaal je 0% btw.
Iheartcosmetics schreef:5. Stel:
Als ik deze producten zonder 20% VAT heb kunnen inkopen, moet ik alsnog BTW berekenen naar mijn consumenten, om deze vervolgens af te dragen aan de belastingdienst. Maar moet dat ook als ik niet erkend wordt als ondernemer? Zo nee, wat is dan de gang van zaken?
Je moet eigenlijk altijd 19% btw in rekening brengen, ongeacht of je met of zonder btw hebt ingekocht. Als de btw die je vervolgens moet afdragen erg laag is, € 1.883 of minder, kun je echter onder de kleine-ondernemersregeling vallen.
Iheartcosmetics schreef:6. Klopt het dat, ook als ik niet erkend word, inkomstenbelasting (40%) moet af trekken van mijn winst om af te dragen?
Nee, je moet altijd de winst uit onderneming optellen bij andere inkomsten (loon, uitkeringen, enzovoort). Daarna betaal je over het geheel inkomstenbelasting.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

5
Heel erg bedankt voor jullie (snelle!) reacties alvast.

Als ik het dus goed begrijp, krijg ik na inschrijving van de KVK sowieso een BTW-nummer. Hiermee kan ik de BTW verleggen als ik importeer, waardoor ik daarover 0% BTW moet betalen. Dat is dus sowieso het geval zodra ik mij inschrijf bij de KVK.

Ik moet ten alle tijde BTW heffen over de producten en verzendkosten die ik 'verkoop' en dit moet duidelijk vermeldt staan op de factuur.

Of en hoeveel van de geheven BTW van de verkochte producten moet betalen aan de Belastingdienst hangt af van de totale hoogte.

Over de boekhouder, is zoiets echt rendabel voor de bijna hobbyachtige webwinkel die ik voor me zie? Ik heb net even gezocht op internet en elders op het forum zou een boekhouder 500-1000e per jaar kosten. Dat vind ik toch wel een boel geld, of is dat naïef? Is zoiets als acumulus.nl (9,95 exl btw) of e-boekhouderok een optie? Ik vond net het bureau http://www.atthepromise.nl, ik neem aan dat het niet veel goedkoper kan. Maar zijn hier ook ervaringen van mensen die het zonder boekhouder doen? Of die alleen vragen hun jaaropgave of BTW aangiften te doen?

Re: BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

6
Ik heb het in het begin gedaan zonder boekhouder, daar staat tegenover dat ik bijna 8 jaar zelf bij een boekhouder heb gewerkt.
Je loopt toch altijd tegen dingen aan waarvan je denkt, hoe zit dat? Zeker als je groter gaat groeien.

Inmiddels is het bij ons zo hard gegroeid dat ik blij ben dat ik mijn spullen bij de boekhouder kan brengen en die het uit kan laten zoeken.

Succes!

Re: BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

7
Iheartcosmetics schreef:Heel erg bedankt voor jullie (snelle!) reacties alvast.
Over de boekhouder, is zoiets echt rendabel voor de bijna hobbyachtige webwinkel die ik voor me zie? Ik heb net even gezocht op internet en elders op het forum zou een boekhouder 500-1000e per jaar kosten. Dat vind ik toch wel een boel geld, of is dat naïef? Is zoiets als acumulus.nl (9,95 exl btw) of e-boekhouderok een optie? Ik vond net het bureau http://www.atthepromise.nl, ik neem aan dat het niet veel goedkoper kan. Maar zijn hier ook ervaringen van mensen die het zonder boekhouder doen? Of die alleen vragen hun jaaropgave of BTW aangiften te doen?
Het loont bijna altijd de moeite om je inkomstenbelastingaangifte door een expert te laten doen, zeker als je meerdere soorten inkomsten hebt. Een goede belastingadviseur is op de hoogte van alle regels en heeft software om een zo gunstig mogelijke aangifte te kunnen doen. En dat hoeft niet zoveel te kosten: voor €250 per jaar worden de aangiftes van mij, mijn vrouw en mijn zoon gedaan, inclusief het controleren van mijn boekhouding, een jaarrekening en advies. De BTW aangiftes doe ik zelf, dat is goed te doen.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

8
Cardexchange.com schreef:Het loont bijna altijd de moeite om je inkomstenbelastingaangifte door een expert te laten doen, zeker als je meerdere soorten inkomsten hebt. Een goede belastingadviseur is op de hoogte van alle regels en heeft software om een zo gunstig mogelijke aangifte te kunnen doen. En dat hoeft niet zoveel te kosten: voor €250 per jaar worden de aangiftes van mij, mijn vrouw en mijn zoon gedaan, inclusief het controleren van mijn boekhouding, een jaarrekening en advies. De BTW aangiftes doe ik zelf, dat is goed te doen.
Eens! Maar vergeet niet dat je ook met terugwerkende kracht de aangiftes kan "verbeteren". Een boekhouder/accountant kan dus bijvoorbeeld de aangifte van vorig jaar nog wijziging. Het is dubbelwerk natuurlijk maar je kan het keuzemoment nog even uitstellen. :)
Download het rapport "Webwinkel Tactieken Onthult" en ontvang gratis tips en geheimen:
http://www.webwinkelsucces.nl/gratis-rapport.html

Re: BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

9
Weet wel dat je bijna altijd vragen opwekt bij de belastingdienst en er een controle / inspectie volgt..

Mijn advies; neem een boekhouder (duh, ik ben zelf boekhouder).

Niet alleen voor het cijfermatige, maar ook voor proces verbetering, financiering (in de toekomst) enz. enz.

Een jaarrekening is niet alleen een cijferoverzicht, anders zouden beleggers (of investeerders!) er niet zo veel waarde aan hechten!
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

10
Wouterjan schreef: Ook ik ben voor de inkomstenbelasting geen ondernemer.
Uit een vorige discussie even aan halen.
Je bent voor de inkomstenbelasting geen ondernemer,
dat betekend dat je heel erg lage/geen winst maakt.
Waarom maak je de kosten o.a. voor zakelijke bank rekening ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: BTW als de belastingdienst je niet erkend ivm urennorm?

11
opabert schreef:
Wouterjan schreef: Ook ik ben voor de inkomstenbelasting geen ondernemer.
Uit een vorige discussie even aan halen.
Je bent voor de inkomstenbelasting geen ondernemer,
dat betekend dat je heel erg lage/geen winst maakt.
Waarom maak je de kosten o.a. voor zakelijke bank rekening ?
Hierom:
Ward schreef:Persoonlijk krijg ik vaak zo'n "hier zakt een veel te grote broek op de enkels"-gevoel als ik een bestelling bij een gelikt Example.com moet overmaken naar ene Jan de Vries in Lutjebroek. Min of meer hetzelfde gevoel als dat ik Example.com alleen kan bereiken via jan354@hotmail.com.

Voor het vertrouwen van kopers lijkt mij dat niet altijd goed. Zou zomaar kunnen dat de paar tientjes die je bespaart door geen zakelijke rekening te openen je een veelvoud aan gederfde omzet kosten.
Staat netter.

En het geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn, zegt erg weinig over de onderneming zelf.