Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
kookfreak
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 mei 2010

Omzet prognose berekenen

27 mei 2010

bestaat er een formule om de "verwachte" omzet van " webwinkels uit te rekenen.

Bij de retail hebben ze geloof ik een formule van 2500 euro omzet per m2.

bestaat zoiets ook voor webwinkels?
Ik denk namelijk niet dat je het 1:1 kan vertalen aangezien er meestal geen klanten over de vloer komen en er dus sprake is van een andere situatie.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Omzet prognose berekenen

27 mei 2010

Bij de retail hebben ze geloof ik een formule van 2500 euro omzet per m2.
Nee hoor. Zoiets bestaat niet. Ook niet in de normale retail. Denk jij echt dat een patatzaak op Amsterdam Centraal dezelfde omzet per vierkante meter heeft dan een theehuisje op de Veluwe?

Dat soort berekeningen bestaan niet. Je kunt zelf een prognose maken, en die soms vrij scherp onderbouwen. Ik maak elk jaar een prognose voor mijn verwachtingen en kijk die achteraf na. Ik zit er zelden ver naast. Maar het blijft gebaseerd op buikgevoelens.
 
kookfreak
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 mei 2010

27 mei 2010

En hoe doe je dat dan in het begin? Als je een jaartje bezig ben heb je wel een goed inzicht wat wel en niet goed loopt en hoeveel je ermee verdient.

Als je nog moet beginnen is het lastiger.
Ik heb wel 2 uur zitten kletsen met een vertegenwoordiger van de spullen die ik ga verkopen hij had wel ongeveer een idee wat de omzet zou kunnen zijn voor een webwinkel maar ik weet niet of je daar bij de bank mee aan kan komen. De importeur heeft het ingescht. Nu heeft die impoteur eer wel meer zicht op dan de autoverkoper met roze stropdas die ze bij de bank hebben aangenomen maar daar gaat het niet om. Die roze stropdas moet me wel geld geven.
 
Videofrank
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2010

27 mei 2010

En hoe doe je dat dan in het begin? Als je een jaartje bezig ben heb je wel een goed inzicht wat wel en niet goed loopt en hoeveel je ermee verdient.
Het is inderdaad niet aan te geven. Het hangt van zoveel dingen af. Hoe ziet je webshop eruit, is je assortiment voldoende, zijn je prijzen aantrekkelijk, ben je goed vindbaar enz.

Bij een normale winkel op een redelijke locatie, lopen er vanzelf wel mensen naar binnen. Van alle webshops in Nederland, heb ik 99,99% nog niet bezocht. Terwijl ik misschien best zou willen kopen.

Ik koop vrij veel "online". Ik zoek (google) wat ik nodig heb, en kom in wat verschillende webshops terecht, en in 1 daarvan doe ik mijn aankoop. En als dat bevalt (let op belangrijk!!!) kijk ik de volgende keer voor een zelfde soort artikel eerst in die shop. Klanten zijn toch behoorlijk loyaal, is mijn ervaring. En hun enthousiasme delen ze met anderen, en is goud waard.

Probeer in het begin niet teveel voorraad te nemen. Dat is wel meer hectiek, maar dat moet je er maar voor over hebben. Een breed assortiment lijkt me wel belangrijk.

Hartelijke groeten,
Frank
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

27 mei 2010

Of juist een smal maar diep assortiment.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
René
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 april 2010
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Omzet prognose berekenen

28 mei 2010

bestaat er een formule om de "verwachte" omzet van " webwinkels uit te rekenen.

Bij de retail hebben ze geloof ik een formule van 2500 euro omzet per m2.

.
De omzet per m2 is geheel afhankelijk van de branche.

Voor een ondernemingsplan mag/moet je de gemiddelde omzet per m2 aanhouden van jouw branche, de meeste branchecijfers zijn te vinden op de site van het HoofdBedrijfschap Detailhandel.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Omzet prognose berekenen

28 mei 2010

De omzet per m2 is geheel afhankelijk van de branche. Voor een ondernemingsplan mag/moet je de gemiddelde omzet per m2 aanhouden van jouw branche, de meeste branchecijfers zijn te vinden op de site van het HoofdBedrijfschap Detailhandel.
Sorry maar dit is gewoon echt niet zo. Weer terug naar mijn voorbeeld, een theehuisje in de Veluwe heeft echt een andere omzet per m2 dan een patatkraam op Amsterdam Centraal. Vergelijk alleen de huren van de verschillende locaties maar en je zult begrijpen dat ook de omzet per m2 zal moeten verschillen.

Een winkel in de PC Hooftstraat zal echt een hogere omzet moeten hebben dan een winkel in Amstelveen. Voor hij alleen al zijn vaste kosten terug verdiend heeft moet hij al een flinke omzet hebben.

Dan terug te komen op de vraag van Kookfreak hoe je dit het eerste jaar doet: Op buikgevoel. Natuurlijk presenteer je het bij een bank of financierder anders, maar het blijft echt, los van alle feiten en onderzoeken waar je het op gaat baseren, een buikgevoel. Een schatting. Je gokt het, en neemt dus een risico. Dat heet ondernemen! Niemand weet met zekerheid wat de omzet gaat zijn in zijn eerste jaar.
 
kookfreak
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 mei 2010

28 mei 2010

Ik heb nog even bij de brache cijfers gekeken op de website van hbd.nl voor de spullen die ik wil verkopen.

Er stond bij 99.000 per jaar per full time medewerker. En er waren ook cijfers voor m2 omzet formules. Ik heb het HBD nog een email gestuurt of ze ook cijfers hebben voor webwinkels in bepaade branches.

Ze publiceren namelijk ook boeken met cijfers elk jaar die je bij ze kan kopen. Maar ik koop het alleen als er de cijfers instaan die ik nodig heb.

Ik hoop dat ik snel wat info terug heb. En anders dan krijg ik het altijd wel kostendekkend met een mooi verhaaltje erbij. het blijft tenslotte toch altijd koffie dik kijken. Ik heb al zoveel "echte" overtuigende grafieken en cijfers in mijn plan staan dat ik maar een overtuigend omzet verhaal moet maken.

Ik kan bijvoorbeeld al zeggen dat een gewone winkel 99.000 omzet maakt per persoon. Als ik het eerste jaar op de helft zit dan kan ik overleven (heb goede heel goede bruto marges).

Ik ga wel een breed assortiment voeren. Potentieel meer dan 1000 producten. Ik ga alleen niet alles voeren. Sommige dingen hoef je niet 3 keer in het assortiment te hebben van 3 verschillende merken. maar van sommige dingen moet je juist veel variatie hebben.
 
René
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 april 2010
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

28 mei 2010

Admin,

Uiteraard moet je in de PC een hogere omzet behalen dan in omgebouwde garage in oost maar voor het ondernemingsplan moet je uitgaan van de gemiddelde omzet, banken gaan alleen voor keiharde cijfers en niet voor (rooskleurige) verwachtingen.
 
kookfreak
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 mei 2010

28 mei 2010

"Gemiddelde" omzet kan ik aantonen door cijfers op www.hbd.nl
Ze publiceren ook cijfers. van alle branches met omzet per m2 en omzet per medewerker.

Ik ga denk toch maar even zo een boekje bestellen met de uitgebreide cijfers dan kan ik dat ook door de bank laten inzien dan hebben ze nog weinig commentaar waarschijnlijk als er harde feiten op tafel liggen.
 
René
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 april 2010
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

28 mei 2010

Ik ga denk toch maar even zo een boekje bestellen met de uitgebreide cijfers dan kan ik dat ook door de bank laten inzien dan hebben ze nog weinig commentaar waarschijnlijk als er harde feiten op tafel liggen.
Is niet nodig, de bank heeft deze, en meer, cijfers al.
 
kookfreak
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 mei 2010

28 mei 2010

Oke, gelukkig had ik hem nog niet besteld...

Ik heb vandaag mijn rabobank startproof plan ingevult. Eens kijken of de accountant/adviseur er ook heil in ziet. Ik heb echt werkelijk alles nagekeken qua cijfers wat er na te kijken valt volgens mij.

Het is alleen jammer dat webwinkels nog niet echt serieus gemeten zijn.
Maar goed ik heb in elk geval spijkerharde cijfers kunnen vinden dat webwinkels even veel overlevingskans hebben als gewonen winkels en dat het de snelst groeiende vorm van retail is.

Ik ga er maar van uit dat de bank het ook doorheeft. Sommige groothandels leven echt in een ontkenninsfase en vinden internetwinkels maar heel eng en willen niet leveren, die kennen blijkbaar hun eigen markt niet echt nog.

Gelukkig heb ik er genoeg kunnen overtuigen dat ze wel gaan leveren.
Nu de bank nog overtuigen.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

28 mei 2010

Uiteraard moet je in de PC een hogere omzet behalen dan in omgebouwde garage in oost maar voor het ondernemingsplan moet je uitgaan van de gemiddelde omzet, banken gaan alleen voor keiharde cijfers en niet voor (rooskleurige) verwachtingen.
1. Voor een ondernemingsplan MOET je niets.
2. Een bankmedewerker levert zelden zelf zomaar cijfers, het helpt echt wel als jij er mee komt.
3. Een bankmedewerker wil eigenlijk gewoon onderpand.
4. Een bankmedewerker wil zien dat je erover hebt nagedacht. Rooskleurige cijfers heb je zo, branchecijfers doe je wat onderzoek voor. Dus lijkt het daarmee alsof je iets meer onderzoek hebt gedaan. Maar als je die cijfers hebt en toch rooskleurige cijfers presenteert, en ook nog eens kan uitleggen waarom jij het beter dan gemiddeld doet, is dat weer een stapje beter.

Maar samengevat is het lenen van geld bij een bank voor een webwinkel meeestal kansloos. Als er iemand is die geen vertrouwen heeft in jouw onderneming, is het wel een bankmedewerker. Zeker bij een webwinkel is het toekomstplan maken gewoon te onzeker.

Ik heb aardig wat bankmensen mogen overtuigen omdat ik meerdere mensen geholpen heb met het verkrijgen van krediet met een ondernemingsplan. Zelden gaat het om branche of keiharde cijfers. Te meer omdat ze niet bestaan. Niemand kan in keiharde cijfers de toekomst vastleggen.

Een bank wil zien dat zijn geld veilig is. Onderpand, voorraad, een ondernemer die veel tijd erin steekt, het fantastisch kan vertellen, enorm ondernemend is, en zelf ook flink geld erin steekt zodat het geld van de bank niet een te hoog percentage wordt.

Geld uitgeven om cijfers van de toekomst te kunnen voorspellen is in mijn ogen gewoon weggegooid geld... sorry.
 
kookfreak
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 mei 2010

29 mei 2010

Ik heb zelf nauwelijks geld maar ik heb wel een grote overwaarde op mijn huis. Dit dient dan als onderpand.

Ik heb ook cijfers die aantonen dat webwinkels evenveel overlevingskans hebben als een gewone winkel dus in feite maakt het niet uit wat voor soort winkel het is. Het is alleen jammer dat webwinkels niet echt serieus genomen worden blijkbaar. Dat merk ik ook bij importeurs. Die zijn ook al zo wantrouwig.

hebben zich er duidelijk nog niet in verdiept dat de internet winkels de snelstgroeiende detailhandelvorm zijn en het aantal verkopen zal zijn verdubbeld via internet in 2015 (en dat er nu al 6,3 miljard op internet wordt verkocht)..

Ik heb dinsdag een gesprek met de accountant, eens even kijken wat hij van mijn liquiditeits en exploitatie begroting gaat vinden en vanmijn verkooppraatje.

Ik ga er in elk geval mee door, ik ga net zo lang bij iedereen leuren tot iemand mee wil gaan. Desnoods ga ik naar zo een investeerder die geld geeft aan mensen met leuke ideeën. (Was laatst bij Jort Kelder zo een bedrijfje, die investeerd in bedrijven als de bank je al heeft afgeserveerd).

vergeet overigens niet dat als je een accountant achter je hebt staan die de cijfers goedkeurt dat je dan al sterker staat.
 
René
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 april 2010
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

02 juni 2010

Een bank wil zien dat zijn geld veilig is. Onderpand, voorraad, een ondernemer die veel tijd erin steekt, het fantastisch kan vertellen, enorm ondernemend is, en zelf ook flink geld erin steekt zodat het geld van de bank niet een te hoog percentage wordt.
Klopt naast de cijfers zijn bovenstaande argumenten erg belangrijk.
Zonder eigen geld ( afhankelijk van de hoogte van de financiering en bank, minimaal 35%) geen bedrijfsfinanciering.
 
kookfreak
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 mei 2010

02 juni 2010

Volgens mij hebben ze best wel regelingen tegenwoordig dat de overheid voor 80% garant kan staan voor startende bedrijven en dat soort zaken.

Dit soort regelingen zijn bij de bank denk ook wel bekend.
 
webwinkelsucces
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 juni 2010
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

07 juni 2010

Volgens mij kun je de meeste webwinkel plannen al wel uitvoeren met een PL (persoonlijke lening) scheelt je een hoop gedoe bij de bank.

Als je natuurlijk van plan bent om veel dure producten te verkopen dan wordt het lastig. Misschien is er nog wel iets met de leverancier te overleggen over het krediet.
Download het rapport "Webwinkel Tactieken Onthult" en ontvang gratis tips en geheimen:
http://www.webwinkelsucces.nl/gratis-rapport.html
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht