Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Only_Mandy87
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 augustus 2012

Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

19 augustus 2012

Ik heb 2 vragen over zakelijke rekeningen.

Moet je een zakelijke rekening openen voor een eenmanszaak?
Zo ja, welke is het beste/goedkoopste?

Kan je niet gewoon een 2de privé rekening openen, en die op naam van de zaak zetten?
Zo ja, welke banken zijn bereid dit te doen?

Alvast bedankt voor de reacties, ik kom er zelf niet zo goed uit!
Groetjes Mandy :roll:
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

19 augustus 2012

Nee je bent niet verplicht een zakelijke rekening te openen. Zakelijke rekeningen zijn ook fors duurder dan particuliere rekeningen.

De bank zal je vertellen dat je een zakelijke rekening moet nemen maar gewoon negeren. Ze willen zoveel mogelijk aan je verdienen.

Nadeel is wel dat het dan idd op je prive naam staat. Naar mijn idee weegt dit nadeel niet op tegen de kosten van een zakelijke rekening maar dat moet je natuurlijk voor jezelf beslissen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

19 augustus 2012

Voor een hobbywinkel klopt dit antwoord misschien en is een zakelijke rekening niet nodig, maar als je bijvoorbeeld ideal via je bank wilt laten lopen, dan is een zakelijke rekening dacht ik een vereiste. Verder lijkt een zakelijke rekening goedkoper, maar dat komt doordat particulieren een vrijstelling hebben voor bankkosten tot een bepaald aantal transacties die je als particulier toch niet haalt. Voor een serieuze webwinkel is dat misschien anders. Als laatste zul je niet zo makkelijk een zakelijk krediet kunnen krijgen als je niet al een tijdje een zakelijke rekening hebt lopen. Ik zou gewoon eens informeren bij een bank (eventueel bij een andere dan je eigen bank) hoe het zit met de tarieven en wat de plussen en minnen zijn.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Only_Mandy87
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 augustus 2012

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

19 augustus 2012

Hallo.

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn webwinkel zal in het begin echt heel kleinschalig zijn.
Dus ik denk dan toch aan een priverekening.
Ik vind de prijzen van een zakelijke rekening best pittig.

En ik weet niet of bij ideaal een zakelijke rekening verplicht is?
Dat zou in principe toch niks uit hoeven te maken?
Weet iemand dit?

Groetjes
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

19 augustus 2012

Ik weet niet wat je prijzig vindt aan een zakelijke rekening?

Ik heb een zakelijke rekening bij de rabobank. Het kost werkelijk waar geen drol. De enige forse kostenpost die ik heb is van iDeal betalingen.. Maar die heb je ook als je bij een psp zit.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

19 augustus 2012

Ik weet wel wat ik prijzig vind aan een zakelijke rekening van de bovengenoemde bank.


Automatische incasso kost 9 cent
geld opnemen geld automaat 25 cent
Betaal opdracht internet bankieren 7 cent
Bijschrijvingen 14 cent
rekening afschrift digitaal, wat je zelf download en uitprint 10 cent
Inloggen op je rekening 7 cent ( ja echt alleen inloggen )
internet bankieren abbo 3 euro 50 per maand
je bank pas 1 euro per maand
je betaal rekening 4 euro per maand


Ik snap niet hoe je dit niet prijzig kunt noemen?
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

19 augustus 2012

Hallo.

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn webwinkel zal in het begin echt heel kleinschalig zijn.
Dus ik denk dan toch aan een priverekening.
Ik vind de prijzen van een zakelijke rekening best pittig.

En ik weet niet of bij ideaal een zakelijke rekening verplicht is?
Dat zou in principe toch niks uit hoeven te maken?
Weet iemand dit?

Groetjes
Voor zover ik weet kan je bij een bank alleen IDeal aan een zakelijke rekening koppelen. Vervolgens mag je ook nog eens forst aftikken voor een IDeal abbo en per transactie (hoezo 3 keer innnen)

Ik zou voor een PSP gaan. Ik zit zelf bij Sisow die zijn erg goedkoop en hebben gratis koppelingen met veel software pakketten maar ook daar heb je ruime keuze in.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

20 augustus 2012

Ik weet wel wat ik prijzig vind aan een zakelijke rekening van de bovengenoemde bank.


Automatische incasso kost 9 cent
geld opnemen geld automaat 25 cent
Betaal opdracht internet bankieren 7 cent
Bijschrijvingen 14 cent
rekening afschrift digitaal, wat je zelf download en uitprint 10 cent
Inloggen op je rekening 7 cent ( ja echt alleen inloggen )
internet bankieren abbo 3 euro 50 per maand
je bank pas 1 euro per maand
je betaal rekening 4 euro per maand


Ik snap niet hoe je dit niet prijzig kunt noemen?

Is wel een bank die weinig in het nieuws komt met hacken e.d...... Je kan in ieder geval veilig bankieren. Lijkt me ook wel wat waard.

En ja, ik bankier ook bij deze bank.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

20 augustus 2012

Als het goed is worden (o.a.) de kosten voor transactie informatie bij de rabobank de eerste 2 jaar vergoed.

Ik betaal ongeveer 9 euro vaste kosten voor 3 maanden. Niet veel toch?

In die 9 euro zit dus het iDeal abbo en rekening courant. De rest is allemaal gratis. Uiteraard betaal ik ook per 3 maanden variabele iDeal kosten. Ik betaal ze pas na 3 maanden, jij bij de PSP betaald ze direct.

Die 3 euro per maand heb ik er wel voor over. Veel gemakkelijker dan een PSP. Om niet te spreken over de kosten die je moet maken om geld naar je eigen rekening te storten en andere dingen.
 
Mooiweer
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 april 2011
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

21 augustus 2012

Ik weet wel wat ik prijzig vind aan een zakelijke rekening van de bovengenoemde bank.


Automatische incasso kost 9 cent
geld opnemen geld automaat 25 cent
Betaal opdracht internet bankieren 7 cent
Bijschrijvingen 14 cent
rekening afschrift digitaal, wat je zelf download en uitprint 10 cent
Inloggen op je rekening 7 cent ( ja echt alleen inloggen )
internet bankieren abbo 3 euro 50 per maand
je bank pas 1 euro per maand
je betaal rekening 4 euro per maand
Dit zijn trouwens prijzen voor internetbankieren Pro bij de Rabobank. Er is ook nog een 'gewone' internetbankieren zakelijk, die goedkoper is.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

21 augustus 2012

Oh dat zal ik even na kijken, lekker dat ze mij meteen een pro hebben aangesmeerd
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

26 augustus 2012

Betaal je geen Rente of omzet provisie op de rekening courant ?
( percentage wat je stort of opneemt of rood staat )

Als er anno 2012 nog steeds ondernemers zijn
welke promoten dat een bank 'gratis geld' geeft,
dan heb ik grote vrees voor de toekomst en dat we niets leren van de huidige heisa rondom de banken. ( ?)

Over de vraagsteller:
Gewoon starten met 2e prive rekening.
Heb ik 20 jaar zo gedaan.
Na 20 jaar door zo gladde jongen in 3 ledig maatpak en ik op dat moment nog niet wist van een vette omzet bonus, mij laten verleiden voor rekening courant van "gelet op uw jaar omzet kan dit makkelijk meneer" 80.000 gulden.
Na 10 jaar heeeeel gauw opgezegd en weer terug naar prive.
Die grap had mij 12000 gulden eigen geld gekost.
Nooit geen bank meer en ook nooit geen rekening courant.

Tjaaa deze ouwe z.. heeft geleerd van zijn fouten
welke hij heb gemaakt toen hij nog jong en olie dom was.

Oude wijsheden:
"bij zonneschijn leent de bank jouw een paraplu,
bij regen komt de bank de paraplu terug halen"

suc6
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

26 augustus 2012

De bank mag blij zijn dat ik een (gewoon betaalde) prive rekening heb waar mijn salaris iedere maand op gestort wordt en dat ik een hypotheek bij hun heb. 1 keer afsluiten daarna 30 jaar gratis geld vangen hoor.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

26 augustus 2012

Zolang er nog salaris wordt gestort gaat het allemaal goed.
Maar dan.........
bij de meeste mensen is de hypotheek hoog en de waarde vh huis is thans 8% gedaald en zal nog verder dalen.
Iedereen welke de afgelopen 8 jaren een hypotheek heeft afgesloten, zonder eigen geld,
gaat de komende 25 jaren de ballenbak in.
Helaas het klinkt heel vervelend maar is wel realiteit.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

26 augustus 2012

Ik denk dat een particuliere rekening met duizenden betalingen per jaar verliesgevend is voor een bank. Doordat bedrijven met een zakelijke rekening transactiekosten betalen, kunnen de bankkosten voor particulieren laag blijven.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

26 augustus 2012

Tja als je ziet in wat voor kantoorpanden ze zitten.... Moet ook betaald worden.

Maar wil eigenlijk niet weer in een discussie over banken gezogen worden ;) Een particuliere rekening is gewoon veel en veel goedkoper dan een zakelijke rekening dus daar zou ik voor gaan.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

26 augustus 2012

Tja, als je hypotheek + betaalrekening + spaarrekening + beleggingsrekening allemaal bij één bank onder brengt, heb je sowieso al zelf een groot probleem geschapen. Voor Nederlandse bankrekeningen geldt namelijk meestal een pandrecht én een recht van verrekening.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld Ward
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld Ward
Je moet het natuurlijk voor je persoonlijke situatie nagaan, maar er zijn redenen te bedenken om zakelijk en privé strikter te scheiden.

Een hypotheek is in wezen een lening met de eigen woning als onderpand. De bank heeft echter meestal ook een pandrecht op de betaalrekening mét salaris, je spaarrekeningen en je beleggingsrekening. En meestal geldt daarvoor niet alleen een pandrecht, maar ook een recht van verrekening. Lees maar na in de voorwaarden van je bank.

Wat je dus feitelijk doet, is zowel je schulden als je bezittingen onderbrengen bij één partij.

Dat kan voordelen hebben: met een veel groter onderpand zou je in een efficiënte markt per definitie ook minder hypotheekrente moeten betalen :)

Maar dát is helaas iets dat een bank nooit vrijwillig gaat aanbieden. Wel de lusten, niet de lasten. Mocht het ergens fout gaan, dan heeft je ene bank het recht alles te verrekenen. En als die ene bank omvalt, ben je ook in één keer alles kwijt. Dat is iets dat je, bij nader inzien, misschien helemaal niet wilt. Elders een reserve aanhouden, is nooit onverstandig.

We hebben het dan niet meer over slechts een paar tientjes meer voor aparte zakelijke rekening: je moet verder kijken als je ook nog een hypotheek, een eigen woning, een salaris en spaargeld of beleggingen hebt.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

Als het fout gaat maakt het niet uit bij welke bank je je prive geld hebt staan. Dan plukken ze zowiezo kaal alle banken spelen wat dat betreft gewoon onder 1 hoedje. Een kennis van mij stond zonder het in de gaten te hebben rood bij bank A. Hij had de rekening bij bank A opgezegt en zat bij bank B. Bank A heeft gewoon het geld geincasseerd bij bank B zonder dat mijn kennis dat wist. Bank B zij maar bij Bank A verhaal te gaan halen.

Komt bij dat je als eenmanszaak (wat de meeste van ons hebben) je prive aansprakelijk bent (en ongetwijfeld vise-versa)

Wat daar ook nog eens bijkomt is dat de meeste (Laatste keer dat ik keek) zelfs alle banken willen dat je salaris gestort wordt op je rekening. Ik heb jaren geleden eens een poging gedaan om een 'reserve' rekening bij de ABN Amro bank te nemen (idd voor bv storingen bij ING terwijl ik bij de AH kassa sta). De rekening kon ik krijgen maar ik kreeg een paar brieven dat mijn salaris toch echt bij hun gestort moet worden. Mijn salaris wordt echter bij de ING gestort (verplichte rekening ivm hypotheek) En toen heeft ABM Amro mijn rekening beeindigd ondanks dat ik gewoon betaalde voor de rekening (geen transacties oid maar wel betalen voor de rekening. Gratis geld voor de bank zou je zeggen.....) Wel jarenlang nog credit cards van ze gekregen die gewoon de vuilnisbak ingingen.

Als een bank omvalt heb je 100.000 bankgarantie van de overheid. Ik zie dus niet echt de noodzaak een reserve achter de hand te houden bij een andere bank (behalve een klein contant geldbedrag bij mijn huis)

Alleen als je geld heb boven de 100.000 zou ik idd het bij verschillende banken onder brengen ivm bankgarantie. Had ik daar maar een fractie van ... ;)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

Dan plukken ze zowiezo kaal alle banken spelen wat dat betreft gewoon onder 1 hoedje. Een kennis van mij stond zonder het in de gaten te hebben rood bij bank A. Hij had de rekening bij bank A opgezegt en zat bij bank B. Bank A heeft gewoon het geld geincasseerd bij bank B zonder dat mijn kennis dat wist. Bank B zij maar bij Bank A verhaal te gaan halen.
Geloof je zo'n verhaal echt? Per ongeluk rood gaan staan, daarna snel je bankrekening opzeggen en vervolgens elders een nieuwe bankrekening openen...
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

Of ik het geloof? Tja heb geen bewijzen gevraagd maar hij was stellig in zijn verhaal...

Het gaat erom hoe het gegaan is. Als je rood staat bij een bank heb je dus een openstaande vordering. Factuur sturen etc

Bij hem ging het erom dat de ene bank zomaar een rekening inde bij een andere bank. Het gaat er dus niet om dat er betaald moest worden maar dan banken dat zomaar even onderling regelen. Stel je voor dat we helemaal geen rekeningen meer sturen maar het gewoon eventjes van de rekening trekken. Banken onderling zijn wat dat betreft vriendjes
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

Misschien vielen beide banken wel onder dezelfde moedermaatschappij.
 
moossie
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 augustus 2012

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

Ik heb ook geinformeerd en banken zeggen me dat ik een zakelijke rekening moet openen.
Ik wil nog geen ideal op me zaakje zetten, dus denk ik dat ik met een prive rekening ook voldoende afkan.

Maar je kunt de kosten van de bank toch ook opgeven bij de aangifte?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

Maar je kunt de kosten van de bank toch ook opgeven bij de aangifte?
Ja, nog een reden: de kosten van een zakelijke bankrekening zijn aftrekbaar, die van een privérekening niet.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

Is dat zo? Ik verstuur mijn pakketten ook 'particulier' aan de balie en heb ook niet een speciaal zakelijk account bij PostNL

Ik betaal nu 3,75 per kwartaal voor een 2e prive rekening. Moet ook eerlijk zeggen dat ik deze kosten helemaal vergeten ben. Maar die paar cent die je weer zou terugkrijgen van de belasting zet nou niet echt zoden aan de dijk.

Ik begrijp niet helemaal waarom je de voorkeur geeft aan een zakelijke rekening. Ik zie eigenlijk alleen maar (financiele) nadelen maar uiteindelijk moet je natuurlijk doen wat je zelf goeddunkt. Maar laat je nou niets opdringen. Helemaal niet door de bank zelf. Die wil alleen maar aan jou verdienen en verder zal het hun een zorg zijn.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

Is dat zo? Ik verstuur mijn pakketten ook 'particulier' aan de balie en heb ook niet een speciaal zakelijk account bij PostNL

Ik betaal nu 3,75 per kwartaal voor een 2e prive rekening. Moet ook eerlijk zeggen dat ik deze kosten helemaal vergeten ben. Maar die paar cent die je weer zou terugkrijgen van de belasting zet nou niet echt zoden aan de dijk.
Als je de Inspecteur (ja, die met een hoofdletter) kunt overtuigen van het feit dat je de tweede rekening uitsluitend zakelijk gebruikt, is het geen punt. Met een echte zakelijke rekening ben je die discussie echter voor.
Ik begrijp niet helemaal waarom je de voorkeur geeft aan een zakelijke rekening. Ik zie eigenlijk alleen maar (financiele) nadelen maar uiteindelijk moet je natuurlijk doen wat je zelf goeddunkt.
Jou begrijp ik ook niet helemaal, want je wantrouwt banken, maar brengt wel alles, inclusief eigen huis en salaris, onder bij één bank. Je oppert allerlei bezwaren maar handelt daar niet naar. Die gemakzucht is een ondernemer inderdaad vreemd.

Je neigt zelfs naar destructief fatalisme: maakt niet uit wat wij als ondernemers doen, de banken zijn de baas.

Sorry hoor, twintig jaar geleden zette ik als student al 6 cijfers voor de komma om in 6 weken. Dan weet je wel ongeveer hoe hard banken hollen... als je je mond maar opendoet! Niet hier klagen op een forum, lekker veilig en anoniem, maar gewoon bij de bank aanschuiven.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

destructief fatalisme :lol:

Zo werkt het nou eenmaal. Ik heb mijn zaakjes echt wel op orde hoor maak je geen zorgen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

27 augustus 2012

destructief fatalisme :lol:

Zo werkt het nou eenmaal. Ik heb mijn zaakjes echt wel op orde hoor maak je geen zorgen.
There are those that look at things the way they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?
 
Elecs
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 februari 2013
Locatie: Noordbergum
Contacteer:

Re: Zakelijke rekening voor een eenmanszaak

23 april 2013

Sorry hoor, twintig jaar geleden zette ik als student al 6 cijfers voor de komma om in 6 weken. Dan weet je wel ongeveer hoe hard banken hollen... als je je mond maar opendoet! Niet hier klagen op een forum, lekker veilig en anoniem, maar gewoon bij de bank aanschuiven

000001,54? :lol:

Ik denk dat iedereen het maar lekker moet dan zoals die wilt. Zolang je zelf maar weet waar je geld is en wie het krijgt als de bank plat ligt. :)
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht