Zoveel twijvels.......wel of niet beginnen.

1
Mijn hobby: tweedehands kleding verkopen.
Ook kleding die mensen aanbrengen. Maar het loopt uit de hand en ik verdien er geld mee.
Nu wil ik eigenlijk dolgraag doorgaan hiermee, maar dan moet het officeel.

Dus of officeel met website of stoppen.

Maar ik vind alle rompslomp eromheen echt heel vervelend en ik snap er gewoon weinig van.
Ik ben huismoeder en krijgheffingskorting, kindgebonden budget en zorgtoeslag. Hierin wordt ik zowiezo gekort als ik ga werken.

Als ik eenmaal echt begin moet ik door, ik zit aan een contract van bij de website voor een jaar. Is via shoptrader. Dus ben zelf zowiezo al 360,00 kwijt aan de website.

Ik verkoop graag via mp en dat loopt best lekker, maar met de website vind ik het zo lastig, facturen maken.
Ik wil bijv 1 vast bedrag aan verzendkosten doen bij de webshop.
Maar op marktplaats moet dit dan ook denk ik, kan daar toch geen onderscheid in maken, en ik ben bang dat i kdan niet verkoop, want op marktplaats kopen ze meestal 1 ding.

Alle administratieve handelingen vind ik zoveel werk, ik weet niet hoe het werkt en ik vind het gewoon niet leuk.

Het ene moment wil gelijk starten.... heb ik zoveel zin erin. En andere moment denk ik, waar begin ik aan. Ik hioud uiteindelijk met alle kosten eraf en de kortingen die ingekort worden misscnhien 1000 euro over. Is dat de moeite waard..

Wie heeft er ook zo getwijvelt? En wat gaf jou de doorslag en waarom?
Was je ook bang voor alle kosten, en de rompslomp erom heen. Hoe heb je je zlef het aangeleerd de administratie?

grt Moossie

Re: Zoveel twijvels.......wel of niet beginnen.

4
Ga eens vrijblijvend praten met een klein administratiekantoor. Er zijn er genoeg die de administratieve rompslomp voor een paar tientjes per maand van je overnemen. Factureren zul je zelf moeten doen, maar aansluitend breng je alles in een of twee orders maandelijks naar je boekhouder.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Zoveel twijvels.......wel of niet beginnen.

7
Dat klopt idd, dat weet ik. Maar ik moet webwinkel hebben om het dan overzichtelijker te maken wat ik heb.... en dan moet je kvk hebben.

Maar ik ben nu wat meer aan het verdiepen in alles en ik snap het steeds meer wat betreft, marge regeling, omzetbelasting en inkomstenbelasting.

Ik denk ook dat je als ondernemer dit moet snappen. Anders weet je niet wat je doen. En daarom is er ook twijvel bij mij omdat ik niet wist hoe en wat. Maar ik begin het wel steeds meer te snappen. Maar ik denk ook dat ik hulp vanaf buitenaf moet hebben met invullen van de gegevens.

Ik switch gewoon veel in wel of niet.. en ik denk dat ik ook te moeilijk denk. Want het is echt me passie ik vind het gewoon te leuk. En ik wil heel graag, maar vind het ook moeilijk.

Overigens zegt iedereen je moet facturen sturen, maar de belastingdienst zei vanmiddag aan de telefoon dat dit niet zo is. Als je levert aan particulieren hoef je geen factuur te sturen....

Re: Zoveel twijvels.......wel of niet beginnen.

8
Als ik jou was, dan zal ik er bewust afstand van nemen. Pas als je het een tijdje met rust laat, dan komt het antwoord vanzelf.

Uit angst niet gaan starten, is niet handig. Maar als je het gevoel hebt dat je er geen 'feeling' voor hebt en vind je de verantwoordelijkheid te zwaar, dan denk ik dat je goed bij jezelf te rade moet gaan of het verstandig is om te gaan starten. Je leert veel in zo'n opstartfase. Tegelijkertijd merk ik zelf dat de voorbereiding behoorlijk pittig is. Er moet ontzettend veel worden onderzocht en zo'n ondernemingsplan doe je zonder ervaring ook niet zo eventjes.

Maar kijk ook uit. Maar zwart werken; kijk uit ! Zometeen wordt je hard gekort als ze er achterkomen.

Maar echt zo'n webwinkel etc. Ik heb begrepen van een webdesigner, dan het soms veel complexer is dan het runnen van een fysieke winkel. Het wordt fors onderschat. Kijk maar eens op het forum wat er allemaal bij komt kijken.

Ben benieuwd wat je gaat doen. :)

Re: Zoveel twijvels.......wel of niet beginnen.

9
Ha Moossie,

Ik denk dat je het jezelf moeilijker maakt dan nodig.


Ten eerste de toeslagen e.d. Dit zijn middelen van de overheid om lagere inkomens te compenseren. Als je inkomen omhoog gaat, krijg je inderdaad minder toeslagen. Dat is toch fijn?

Probeer alle 'rompslomp' beetje bij beetje te begrijpen. Er komt nu ontzettend veel op je af en dat is lastig in korte tijd te verwerken, te begrijpen en een plekje te geven. Vuur je vragen af op een forum (zoals hier) en weet dat er zeer veel instanties zijn waar je gratis, prima advies kunt krijgen.

Heb je al gekeken naar alternatieve, goedkopere webshop aanbieders? Denk aan mijnwebwinkel.nl of luondo.nl Op het forum zijn volledige overzichten te vinden.

Shoptrader ziet er leuk uit, maar wellicht is een goedkopere variant voor jou ook voldoende. Shoptrader heeft ook een veel gestelde vragen pagina incl. video's. Wellicht vind je hier je antwoorden. Anders gewoon een ticket aanmaken en je vragen aan hun stellen. Daar betaal je immers toch voor.

Als je geen of weinig kennis hebt van de administratie en belastingen dan is het wellicht een goed idee om met een boekhoudkantoor om tafel te gaan. Maak afspraken dat jij de administratie zo aanlevert, dat het voor de boekhouder makkelijk te verwerken is. Hiermee is de prijs prima te drukken.

Je bent zeker niet de enige die af en toe tegen muren oploopt en het gewoon even niet meer weet.

- Denk niet in problemen, maar in oplossingen -

Succes !!

Re: Zoveel twijvels.......wel of niet beginnen.

11
Na al jullie verhalen en positieve reacties, heb ik even mijn hoofd even leeggemaakt en ik heb dingen op een rijtje gezet.

En ik heb besloten:........ Ik ga ervoor. Ik wil het zograag.... Ik ga het doen.
Ik heb een webshop via onetoshop. En ben bezig hem in orde maken.
Volgende week naar de kvk.

Re: Zoveel twijvels.......wel of niet beginnen.

14
Goede keuze hoor! Als je het heel erg leuk vindt om te doen, dan zou ik er ook gewoon voor gaan.
Na een tijdje wordt alles al een stukje minder ingewikkeld en je kan het forum gebruiken voor vragen.

Volgens mij kan je met Onetoshop ook eenvoudig bonnen/facturen uitprinten die je mee kan zenden met de bestelling, dus dat is ook weer makkelijker dan zelf maken.

Als je erg tegen de administratie en belastingzaken opziet, zou je, zoals Ward en Dropshipping King's hierboven ook aangaven, eens contact kunnen opnemen met een klein administratie of boekhoudkantoor in de buurt. De kosten vallen vaak erg mee. Zij kunnen je ook wel advies geven over de heffingskortingen, toeslagen en belastingzaken zoals de KOR (Kleine Ondernemers Regeling) waar je misschien voor in aanmerking komt, de margeregeling bij tweedehands goederen, BTW (kwartaal of jaar) en de inkomstenbelasting en tevens alles verzorgen.
Je hebt bijvoorbeeld ook ketens als Kubus, die wel ervaring hebben met webwinkels en ook niet al te duur zijn. Dit zijn vaak ook zelfstandige ondernemers die onder de naam Kubus werken en in veel regio's aanwezig zijn.

En, als je toch bij de KvK bent, willen zij je vast ook wel één en ander uitleggen, mocht je nog vragen hebben. Bij de inschrijving melden zij je automatisch aan bij de Belastingdienst en wordt het BTW nummer geregeld. Hier in het noorden waren ze altijd goed behulpzaam en namen ze uitgebreid de tijd voor je, maar ik weet niet zeker of dit landelijk geldt.

In ieder geval veel succes en plezier met je nieuwe shop!

Re: Zoveel twijvels.......wel of niet beginnen.

15
Allereerst; superleuk dat je ervoor gaat!! Realiseer je je echter wel dat een webshop via een site best wel duur is? Als je straks drie jaar bestaat heb je meer dan €1000 aan kosten gehad en heb je geen eigen website en eigen design. Als je een klein design neemt met opencart, met een kleine basis aan wensen, dan zou je dit bedrag het eerste jaar moeten betalen aan een mooie, nette shop. Zeg €1000 tot €1200 en dan heb je een webshop, basis huisstijl (zoals logo, visitekaartje). Bijkomende (jaarlijkse) kosten zijn dan hosting en domeinnaam. Dit blijft op max. €80 per jaar zitten en goedkoper als je dit voor drie jaar in één keer afneemt bij de partij waar ik dit altijd doe. Verder kun je het zo gek maken als je wilt, zoals prijskaartjes, verzendtape, adresstickers (maar ik denk niet dat dat nodig is)... En in opencart worden je facturen automatisch aangemaakt. Een factuur meesturen is niet verplicht, maar het is erg makkelijk voor je administratie (een postvakje maken met alle uitgaande facturen en dan aan het einde vd. Maand zo invoeren in je excel sheet). En ik denk dat wat de belastingdienst bedoeld is dat je geen factuur hoeft mee te sturen omdat op de factuur BTW oa. Vermeld staan en nog enkele eisen zoals factuurnummer etc. En met een aankoopbewijs in de vorm van een bon is dit niet verplicht. Daarom moet je als ondernemer indien je een zakelijke aankoop doet ook altijd vragen om een BTW bon....
Let op: ondernemers gezocht die opzoek zijn naar een creatieve campagne voor een startersprijs. Mail me: ria@thinkpinkmarketing.com