Re: Buitenlandse btw teruggave

2
Strafbaar is het niet, wel slordig. "Teruggave" lijkt me niet helemaal de juiste term. Je hoort vanuit een ander EU-land een factuur te ontvangen met 0% btw en de duidelijke vermelding dat de heffing is verlegd, inclusief jouw btw-nummer.

Als niet is voldaan aan de vormvereisten voor een intracommunautaire levering (dus binnen de EU tegen 0%), betaal je de factuur inclusief btw maar trek je de betaalde btw later af.

Re: Buitenlandse btw teruggave

3
Ward schreef:Strafbaar is het niet, wel slordig. "Teruggave" lijkt me niet helemaal de juiste term. Je hoort vanuit een ander EU-land een factuur te ontvangen met 0% btw en de duidelijke vermelding dat de heffing is verlegd, inclusief jouw btw-nummer.

Als niet is voldaan aan de vormvereisten voor een intracommunautaire levering (dus binnen de EU tegen 0%), betaal je de factuur inclusief btw maar trek je de betaalde btw later af.
Misschien beetje verkeerd geformuleerd van dat strafbaar gedoe.

Dus de manier van handelen van deze leverancier vormt geen probleem voor mijn boekhouding. Zodat ik sowieso de btw niet ga mislopen.
Spaanse recepten en Guarana Antarctica
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Buitenlandse btw teruggave

6
Nou volgens mij klopt dat niet helemaal. De leverancier hoort jou tegen 0% BTW te factureren indien je netjes over een BTW nummer beschikt etc.

Als er toch BTW opstaat dan kan je die niet simpelweg aftrekken maar hoor je die terug te vorderen in het land van de leverancier. Dat is vaak een hele grote klus en daarom is het ook zo belangrijk dat de factuur gewoon tegen 0% is.

Ward zegt overigens van niet en die heeft veel verstand van dit soort dingen dus wellicht is mijn informatie outdated.

Re: Buitenlandse btw teruggave

7
Je hoort inderdaad een factuur met 0% btw voor een intracommunautaire (IC) levering te krijgen; vraag daar dus ook zeker om. Maar soms kun je op je kop gaan staan, bijvoorbeeld omdat het bestelsysteem van de buitenlandse leverancier alleen gericht is op particulieren en dus btw in rekening brengt. Voor het terugvragen van btw uit het buitenland bestaat een speciale website.

Re: Buitenlandse btw teruggave

8
Ward schreef:Je hoort inderdaad een factuur met 0% btw voor een intracommunautaire (IC) levering te krijgen; vraag daar dus ook zeker om. Maar soms kun je op je kop gaan staan, bijvoorbeeld omdat het bestelsysteem van de buitenlandse leverancier alleen gericht is op particulieren en dus btw in rekening brengt. Voor het terugvragen van btw uit het buitenland bestaat een speciale website.
Bedankt voor deze informatie. Hiermee kan ik verder.
Spaanse recepten en Guarana Antarctica

Re: Buitenlandse btw teruggave

10
De duitse BTW kun je terugvragen. Je moet dan alle facturen inscannen en enkele vragen per factuur beantwoorden. Het ligt aan het BTW bedrag of je dit per kwartaal danwel per jaar terug vraagt.

Wij hebben zelf enkele relatief kleine facturen per jaar waar we de BTW van terug vragen. Wij doen dit per jaar. De aanvraag van 2011 is in januari ingedient, hier hebben wij nog geen bericht van gekregen. (Helaas is dit wel normaal) Houd hier dus wel rekening mee.

Re: Buitenlandse btw teruggave

11
Die Duitse btw krijg je inderdaad wel terug maar houd rekening met een aantal maanden. Btw vanuit België heb ik nog nooit terug kunnen halen pas daarmee op. Daar zegt de belasting dienst : als de leverancier de btw had kunnen verleggen dan moet u daarheen om het terug te vorderen ook al is het een winkel en wil die niet meewerken. Zo hoort het niet maar goed het zijn Belgen

Re: Buitenlandse btw teruggave

12
i-mobile schreef:Die Duitse btw krijg je inderdaad wel terug maar houd rekening met een aantal maanden. Btw vanuit België heb ik nog nooit terug kunnen halen pas daarmee op. Daar zegt de belasting dienst : als de leverancier de btw had kunnen verleggen dan moet u daarheen om het terug te vorderen ook al is het een winkel en wil die niet meewerken. Zo hoort het niet maar goed het zijn Belgen
Ik ben toevallig ook Belg :wink:

Ik vind het best wel lastig op deze manier van werken :? Jammer dat er geen Europese wet zegt hoe het precies moet. Echt niet prettig om telkens weer achter je btw te lopen.
Spaanse recepten en Guarana Antarctica