1 vast bedrag of exact wat de verzendkosten zijn

1
Ik ben een beetje aan het twijvelen.
Ik verstuur 2dehands kleding.
Regelmatig kan dit in een grote envelop van 5 postzegels.

Maar soms pakketpost, want met een winterjas zit je daar al aan.

Nu vraag ikvoor pakketpost gewoon 6,75 want ik gebruik gebruikte dozen

En ik vraag voor brievenbuspost het exacte waarde aan postzegels en 0,25 cent aan verpakkingskosten.

Ik weet achteraf wat het weegt en moet dus eerst wegen na de bestelling en dan een goedkeuring maken van de fatuur met de juiste verzendkosten+verpakkingskosten.

Als ik 1 bedrag doe, dan hoe ik dus niet te factuur goed te keuren en is het gelijk accoord en kunnen ze tot betaling overgaan.

Maar ik verlies dan denk ik wel op de verzendkosten met 1 vast bedrag.
Wat doen jullie?

En mag ik op de factuur gewoon verzendkosten zetten als ik dus de exacte verzsendkosten doe met 0,25 verpakkingskosten??

Bedankt alvast.

Re: 1 vast bedrag of exact wat de verzendkosten zijn

2
1 bedrag is overzichtelijker voor de klant. Je kan eventueel "verlies" compenseren met je marge op de producten.

Hoe of wat je op de factuur zet aan verzendkosten moet je zelf weten, daar zijn geen regels voor. Voor je klant is het wel overzichtelijker als je alleen "verzendkosten" in rekening brengt, in plaats van dit verder uit te specificeren naar verpakking-, verzend-, vervoer-, etc. kosten.

Zo lang je het met de BTW ook maar goed blijft doen kan er niet zo veel mis gaan. Ik begrijp uit een eerder topic dat je onder de margeregeling valt.

Re: 1 vast bedrag of exact wat de verzendkosten zijn

3
Ok dank je wel.

Klopt ik val onder de margeregeling. Ik verkoop tweedehands kinderkleding

Stel ik doe de verzendkosten 3,00 vast.
En ik heb vaak pakketpost, loop ik dus 3,75 mis
Hoe doe ik dat dan met de btw? en de winst.
Moet ik dan die 3,75 verlies van die factuur afhalen ( voor mijn eigen administratie)

Haha ben een leek nog....sorry.

Hoe verwerk ik dit verlies.

Re: 1 vast bedrag of exact wat de verzendkosten zijn

4
Ik ben geen expert op de margeregeling, dus het zou kunnen dat ik het niet exact juist heb. Er zijn volgens mij grofweg twee opties;

Stel je koopt iets in voor 10 euro. De verkoopprijs is 20 euro, je vraagt 3 euro verzendkosten.

Situatie 1, volgens mij de meest voor de hand liggende en (enige?) juiste situatie:
De totale omzet is dan 23 euro, waarvan 13 euro winst. Je draagt over die 13 euro BTW af.
De verzendkosten die jij op jouw beurt betaalt aan PostNL, staan helemaal los van deze verkoop. Stel dat je 6 euro verzendkosten betaalt, dan voer je die 6 euro op als kosten in je administratie.

Situatie 2, zo heb ik het ook wel eens gezien maar ik betwijfel of dit juist is:
In deze situatie worden de verzendkosten ook als inkoop beschouwd. Je zou dan een inkoopprijs van 16 euro hebben en een verkoopprijs van 23 euro, oftewel 7 euro winst waarover je BTW afdraagt. Ik geloof niet dat dit juist is omdat verzendkosten cq postzegels geen inkoop is, maar dat zou je even door een boekhouder of accountant moeten laten bevestigen.

EDIT;
Kort gezegd; wat jij op de factuur naar jouw klant specificeert staat helemaal los van de inkoop. Als jij 3 euro als verzendkosten rekent, maar in werkelijkheid meer betaald, dan is dat geen verlies. De kosten staan namelijk los van de omzet die je genereert.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: 1 vast bedrag of exact wat de verzendkosten zijn

5
Situatie 1 klopt helemaal..
Dank je wel...

( ik val onder de kleine ondernemers regeling, maar geloof dat ik het eerste dat eerst moet bewijzen)

Ok dus alle kosten die ik maak die moet ik apart noteren / boekhouden.
Moet ik daarvan ook alle bonnen bewaren? Gelijk een andere vraag hahaha.

Die kosten kun je dan aftrekken bij de inkomstenbelasting?

Of hoe reken je dan uiteindelijk uit wat je echt aan winst hebt? Met die kosten eraf?