[TIP] Controleren op gestolen teksten

1
Hoi Leden,

Jullie hebben natuurlijk allemaal teksten bij jullie producten waar jullie veel moeite en tijd in hebben gestoken. Toch komt het vaak voor dat andere webshops je content gewoon compleet overnemen.
Ook worden algemene voorwaarden en veelgestelde vragen vaak gewoon letterlijk overgenomen.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling en dat wil je liever niet.
Het heeft ook een negatief effect op je resultaten in zoekmachine's. Als er namelijk dubbele content op websites staat, rankt de website minder hoog.

Hoe kan ik gestolen teksten zoeken?
Daar is een gratis online tool voor.
Je typt je URL in het zoekveld en hij scant automatisch of je uniek geschreven teksten ergens anders zijn gepubliceerd.

KLIK
Actief in webshopontwikkeling

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

2
Dat kan ook met een zoekopdracht Google: typ of plak een zin of langer tekstfragment in "…" met dubbele aanhalingstekens. Een alinea waaraan je hebt gesleuteld tot die perfect was, is de ideale kandidaat. Google toont aansluitend alle treffers met exact dezelfde tekst, gevolgd door treffers die er "verdacht" veel op lijken.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

6
vampirelord schreef:Nou voor de grap es gedaan en jaar hoor ene adaptermagazijn.nl heeft gewoon letterlijke teksten gejat en op zijn FAQ pagina gezet. Oh ja, hij heeft wel 2 woordjes aan de alinea toegevoegd.

Deze knaap maar es een factuur sturen
Not to worry, als je SEO op orde is.

Ik heb ze er ook tussen zitten, de hobbyisten en enthousiastelingen die gemakshalve bijna alles kopiëren. Maar Google is niet gek en ziet heus wel waar de oorspronkelijke tekst het eerst werd gepubliceerd.
StoreCore.io

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

7
vampirelord schreef:Nou voor de grap es gedaan en jaar hoor ene adaptermagazijn.nl heeft gewoon letterlijke teksten gejat en op zijn FAQ pagina gezet. Oh ja, hij heeft wel 2 woordjes aan de alinea toegevoegd.

Deze knaap maar es een factuur sturen
Ik krijg het idee van de Trouw hierbij. 0.13c per gekopieerd woord :)
Dan kan redcoon.com cashen.

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

8
Nah, illegaal kopiëren is een misdrijf dat onder het Wetboek van Strafrecht valt: meervoudige strafkamer, strafblad, enzovoort.

Je moet de plagiaatpleger er dus op wijzen, met een kopie naar de abuse@ van zijn provider, dat hij een misdrijf pleegt en dat je daarvan aangifte zult doen.
StoreCore.io

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

10
RicardoV schreef:
vampirelord schreef:Nou voor de grap es gedaan en jaar hoor ene adaptermagazijn.nl heeft gewoon letterlijke teksten gejat en op zijn FAQ pagina gezet. Oh ja, hij heeft wel 2 woordjes aan de alinea toegevoegd.

Deze knaap maar es een factuur sturen
Ik krijg het idee van de Trouw hierbij. 0.13c per gekopieerd woord :)
Dan kan redcoon.com cashen.
0.13c is nog niks vergeleken met de boetes die Cozzmoss uitschrijft.
Die rekenen makkelijk 0.50c + nog een hoop 'overige kosten'.
Cozzmoss doet veel voor bijv. Telegraaf.
Actief in webshopontwikkeling

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

11
:shock: Zit ik daar te ploeteren op een goeie tekst, zijn daar twee concullega's mee aan de haal gegaan! Eentje heeft dan nog een beetje zitten knippen en plakken, maar een ander heeft het compleet met komma's gewoon letterlijk overgenomen! Dat ze foto's jatten had ik al meegemaakt, maar hier had ik nog niet zo bij stil gestaan. Een beetje naïef waarschijnlijk.

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

12
Dit gebeurt zo ontzettend vaak. En in de meeste gevallen als je even contact opneemt, wisten ze of van niks, en meestal heeft iemand anders het voor ze gedaan. Anderen vinden dat 1 woord veranderen genoeg eigen gemaakt is. Had laatst nog iemand die beweerde de tekst enigszins aan te hebben gepast. Dat was ook zo, alleen had ze de gekopieerde tekst 1 op 1 daaronder laten staan, inclusief mijn naam erin. En maar beweren dat het niet van mijn site kwam :D
In de meeste gevallen zijn het bij mij klanten die hun eigen webwinkel starten. Handige tool is het inderdaad om het een beetje bij te houden.

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

13
Gewoon contact opnemen inderdaad, Het liefste schriftelijk met het verzoek om de teksten te verwijderen. Mochten ze dit niet doen, gewoon aangestuurd verzenden. Willen ze daarna niet luisteren? Dan kun je overwegen stappen te ondernemen. Het is gewoon plagiaat.
Ik heb trouwens op de meeste websites van me een kopieerbeveiliging. Ze willen nog wel eens wat nieuwsitems van me overnemen van mijn website, maar dat is vanaf 1 januari niet meer mogelijk.
Toch maar een beveiliging opgezet. Wellicht dat ik later deze week een topic open hoe men deze beveiliging ook in webshops zet.
Actief in webshopontwikkeling

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

15
Ja, het gebeurd helaas. Je steekt er veel moeite en tijd in om goede teksten te schrijven en dan komen er webwinkels die eventjes je teksten komen jatten. Is gewoon frustrerend.
Hetzelfde geldt voor mijn nieuwswebsite. Je bent toch al snel 15 minuten bezig per item met bellen en het schrijven van de teksten. De tijd die je bezig bent voor het maken van foto's en dergelijke niet eens meegeteld. Het is dan gewoon brutaal als andere websites gewoon even je teksten en foto's komen jatten.

Is er behoefte voor een uitleg over het beveiligen van teksten in webwinkels trouwens?
Wellicht schrijf ik deze week nog een tutorial.
Actief in webshopontwikkeling

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

16
Toch maar goed dat ik hier even naar 'googelde'.
Bij mijn oude werkgever (een online drogisterij) moesten we alle teksten copy-pasten :? van een concurrent... oeps.

Ik geloof dat ik dat maar niet ga doen én mijn teksten beveilig :wink:

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

17
Teksten beveiligen heeft geen zin. En ga ook niet met wat voor code werken ook idem met foto's want dat komt zeer lullig over.

Foto's worden door veel webshops gebruikt, ze worden ook geleverd door de leverancier aan alle wederverkopers zeg maar. Teksten mag je ook gebruiken van hun meestal, maar schrijf ze gewoon zelf.

Maar om het nou te beveiligen, ja je kan er een verhaal op de site zetten i.v.m. copyright, dat is één van de mooiste manieren. Niet dat als iemand wat wil selecteren en krijgt dan de melding dat het niet kan. Voelt een beetje als anno 2000 ;).

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

18
Ward schreef:Dat kan ook met een zoekopdracht Google: typ of plak een zin of langer tekstfragment in "…" met dubbele aanhalingstekens. Een alinea waaraan je hebt gesleuteld tot die perfect was, is de ideale kandidaat. Google toont aansluitend alle treffers met exact dezelfde tekst, gevolgd door treffers die er "verdacht" veel op lijken.
Dat was ook mijn suggestie. Gebruik dit al jaren om gestolen gedichten/verhalen te traceren, evenals gepubliceerde e-mailadressen.

Re: [TIP] Controleren op gestolen teksten

20
topdeal4you schreef:Zo werd ik eens geattendeerd door een dame dat er iemand was die vrijwel letterlijk mijn tekst had overgenomen
van mijn profiel bij een datingsite. Hoe leeg en triest vond ik dat.
Kun je zo iemand ook voor het gerecht slepen.....
:)
Als je bewijzen hebt wel, degene kan tenslotte ook zeggen dat jij de dief bent. Alleen denk ik dat het in kleine gevallen beter is om degene aan te spreken.