Wel of geen verzendkosten hanteren?

1
Is het nu verstandig om Wel of juist helemaal geen verzendkosten hanteren? Tot nu toe hebben we gekozen om volledig verzendkosten vrij te leveren. Wij willen immers graag verkopen en vinden het niet erg dat we minder winst maken op de goedkopere artikelen die soms als pakket moeten worden verzonden. Op de duurdere artikelen zit marge genoeg. En bovendien willen we vaker op markten gaan verkopen en later in de winkelruimte die over enige tijd vrij komt naast mijn kapsalon.

Tot nu toe leveren we gewoon zonder verzendkosten. Maar nu we ook aan het adverteren zijn in België wordt het allemaal iets lastiger. Als die gaan bestellen kost een pakket een paar euro's meer per pakket. En we kunnen het niet maken om deze Belgen een toeslag te laten betalen. Een toeslag van 2 of 3 euro per betaling via Mister Cash zou kunnen. Toch vind ik dat eigenlijk ook niks.

Mijn vraag is nu: Hoe geloofwaardig is een webwinkel zoals die van ons die o.a. woonaccessoires verkoopt met een verkoopprijs van 12,50 tot 25,- euro en die dan zonder verzendkosten worden verzonden? Is het niet zo dat klanten dan denken dat dit niet kan voor dat geld en vervolgens afhaken?

Bij veelgestelde vragen op mijn webwinkel heb ik voor wat betreft de verzendkosten het volgende tekstje geplaatst:

Betaal ik verzendkosten?
U betaalt bij ons helemaal geen verzendkosten! De verzendkosten zitten ook niet in de verkoopprijs. Dit doen we omdat veel klanten uit onze regio de producten komen afhalen en omdat wij de producten in onze regio ook persoonlijk bij de klant thuis komen afleveren. Wij nemen de verzendkosten voor onze eigen rekening als mensen van buiten onze regio bij ons bestellen. Niemand betaald dus verzendkosten bij Boordevolstijl.nl.


Toch twijfel ik nog steeds of ik misschien toch een bepaald bedrag aan verzendkosten moet gaan hanteren voor aankopen onder de 25 of zelfs 50 euro. Ik denk dat ik dan geloofwaardiger over kom en dat mensen dan eerder gaan bestellen. Er zitten namelijk ook oplichters op het internet. En mensen zouden kunnen denken dat wij er ook een van zijn door ons "geen verzendkosten" feestje.

Wat is voor mij de juiste weg om in de slaan? Nu kan het nog omdat we nog maar net zijn begonnen met verkopen en promoten. Later is dat lastiger.

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

2
Boordevolstijl.nl schreef:Mijn vraag is nu: Hoe geloofwaardig is een webwinkel zoals die van ons die o.a. woonaccessoires verkoopt met een verkoopprijs van 12,50 tot 25,- euro en die dan zonder verzendkosten worden verzonden? Is het niet zo dat klanten dan denken dat dit niet kan voor dat geld en vervolgens afhaken?
Hoe je het ook went of keert (en hoe je het ook noemt), verzendkosten maak je altijd zodra je iets verzendt. Dat is een onvermijdelijke bedrijfseconomische wetmatigheid.

Als je verzendkosten niet apart opvoert, verdisconteer je ze dus direct of indirect in de verkoopprijs. De kosten moeten immers gedekt en betaald worden. Klanten die niet helemaal wereldvreemd zijn, begrijpen dat ook. Je wordt, in mijn optiek, pas ongeloofwaardig als je doet alsof verzendkosten helemaal niet bestaan!

Waarom kies je niet voor de veelgebruikte en daarom herkenbare oplossing: gratis verzenden vanaf een bepaald bestelbedrag?
StoreCore.io

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

3
Ik zou een webwinkel die voor lage bedragen geen verzendkosten berekend 'verdacht' vinden. Ga ik dan wel wat krijgen of ben ik zo mijn geld kwijt? Zoals Ward al zegt verzenden kost toch geld.

Ik zou gaan voor 'gratis verzenden vanaf x'. Mensen snappen dat wel en het is een extra motievatie om nog een extra dingetje te bestellen om boven dat bedrag uit te komen. Doe ik ook. Als ik zie verzendkosten 6.75 gratis boven 50.00 en ik zit op 45 ga ik net zo lang zoeken totdat ik nog een dingetje van 5 euro vind die ik dan eigenlijk gratis krijg. Ben ik dubbel blij en de verkoper ook
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

4
Dank je wel voor jullie reacties. Ik was enige tijd geleden zo stom om precies te gaan zitten doen wat in het boekje stond dat ik per post thuis kreeg van Shoppagina. Daar staat op pagina 22 de regel "gratis verzending" als unique selling point. Er staat niet bij dat mensen argwaan zouden kunnen krijgen als ze bij goedkope producten geen verzendkosten hoeven te betalen. En dat laatste spook de laatste tijd door mijn hoofd.

Ik ga dat vanaf 1 november aanpassen en kan dan meteen een hele reeks leuke armbanden en andere kleinere artikelen aan de webwinkel toevoegen omdat deze te goedkoop waren voor de webwinkel om zonder verzendkosten te worden geleverd.

Zal ik de verzendkosten vrije grens nu op 25 of 50,- euro zetten? Wat lijkt jullie het beste?

Qua verzendkosten wil ik op 4,75 gaan zitten voor alle pakketten. Ook voor de brievenbusdozen en noppen enveloppen. Ik denk dat 4,75 heel redelijk is voor een gemiddeld bedrag voor verzendkosten onder een bepaalde verzendkostloze grens.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

5
Het is niet stom. Het hangt ook heel erg af van de artikelen die je verkoopt. Verkoop je kleine snuisterijen of dure producten. Als je dure producten verkoopt is gratis verzending meestal wel een unique selling point. En dan is het voor de webwinkel ook acceptabel als de klant toch een klein dingetje besteld waardoor er verlies gemaakt wordt op de verzendkosten.

Probeer het anders uit. Doe een actie met gratis verzending, verzending gratis vanaf bestelbedrag A en bestelbedrag B en vergelijk de uitkomst.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

6
We willen ook graag producten gaan verkopen die tussen de 5,- en 10,- euro in zitten. Die producten hebben we wel al in huis, maar staan nog niet op de webwinkel. Vandaar dat ik nu besluit om toch verzendkosten te gaan hanteren tot 25,- of 50,- als grens.

Wat vinden jullie van 4,75 als gemiddelde verzendkosten? Wat hanteren jullie zelf?

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

7
Ik heb nu gratis verzending vanaf 100 euro en daaronder 4,95 maar zit erover na te denken om over te stappen op

t/m 24,95 6.75
t/m 74,95 4,95 en daarboven gratis. Maar moet eerst wat aanpassingen doen in de software want deze berekend verzendkosten naar Belgie nog niet goed.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

8
Boordevolstijl.nl schreef:Wat vinden jullie van 4,75 als gemiddelde verzendkosten? Wat hanteren jullie zelf?
Dat moet je eigenlijk niet aan ons vragen; je kunt beter bij directe concurrenten kijken.

Ik heb geëxperimenteerd met verschillende prijsniveaus (kun je ook terugvinden elders op dit forum), maar artikelen van € 2,95 tot € 9,99 verkopen zelfs bij maar € 1,95 of € 2,95 verzendkosten voor pakketpost niet bijster goed. De vraag wordt in dat geval misschien niet meer welke verzendkosten je zou moeten rekenen, maar ingrijpender: of je überhaupt wel artikelen van € 5 of € 10 moet voeren in je online assortiment...

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

9
Toch kopen mensen ook goedkope producten online en denk ik tevens dat een webwinkel een spiegel moet zijn van het assortiment van een eventueel aanwezige fysieke winkel of in ons geval ons assortiment waarmee wij verschijnen op markten en braderieën. Bovendien is het onze bedoeling dat mensen bij ons online gaan shoppen en diverse artikelen tegelijk gaan kopen per bestelling. Ik denk zelfs over snelle meeneem artikelen waar we bijna niks op verdienen maar die er voor zorgen dat mensen steeds meer artikelen tegelijk gaan kopen.

Om terug te komen op het verzenden zonder verzendkosten en het verkopen van zeer goedkope artikelen: Als ik kijk naar die Chinezen van http://www.miniinthebox.com die alles zonder verzendkosten over de hele wereld sturen snap ik niet goed hoe ze dat kunnen. Ze verkopen daar heel veel goedkope artikelen vanaf 1 euro die in een enveloppe de wereld over worden gestuurd. Ik neem aan dat worldwide shipping in een enveloppe toch al snel een paar euro kost. Hoe doen ze dat?

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

10
Boordevolstijl.nl schreef:Om terug te komen op het verzenden zonder verzendkosten en het verkopen van zeer goedkope artikelen: Als ik kijk naar die Chinezen van http://www.miniinthebox.com die alles zonder verzendkosten over de hele wereld sturen snap ik niet goed hoe ze dat kunnen. Ze verkopen daar heel veel goedkope artikelen vanaf 1 euro die in een enveloppe de wereld over worden gestuurd. Ik neem aan dat worldwide shipping in een enveloppe toch al snel een paar euro kost. Hoe doen ze dat?
Bestel dan 10 keer iets van € 1 en kijk wat er met die 10 bestellingen gebeurt. Dan heb je voor een tientje een antwoord.

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

11
Gebruik dan DealExtreme ;) zijn beter te vertrouwen dan zij. Maar ja het is van Chineze makelij, dan weet je dat het niet zoveel soeps is als het heel goedkoop is. Het is alleen jammer dat soms dingen goedkoop ingekocht worden, voor een behoorlijke prijs verkocht wordt hier en dat terwijl kwaliteit niet aan die prijs voldoet.

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

13
Gratis kosten zijn geen kosten.

Verzendkosten kosten geld.
Wij vragen al jaar en dag € 7.50. Op onze artikelen is dat ook geoorloofd.
Vaak dozen van ca. 10-15 kg en dan doen we het nog steeds netjes t.o.v. balietarieven TNT.

Voor je kleinere orderbedragen is naar mijn idee een € 2.95 ofzo redelijk toch?
Wil je toch gratis doen, dan doe je er een waardebon in voor een volgende keer.
Volgens mij is de kans groot op ''proef'' bestellingen wanneer je geen transportvergoeding vraagt.

Overigens laatst iemand die een lampje a € 0.69 bestelde en zonder morren € 7.50 betaalde.
Dat zijn de uitzonderingen natuurlijk.
Onze Google virtuele tour al gezien?
Neem een kijkje in ons magazijn

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

14
Nu moet ik wel zeggen dat traileronderdelen iets heel anders is dan de spullen die ik verkoop. De spullen die ik verkoop zijn impulsaankopen te noemen en de traileronderdelen zijn rationele aankopen omdat de klant stukken heeft aan zijn trailer en dat snel opgelost wil zien. Dan maken de verzendkosten niet zo veel uit. Als zou je de verzendkosten verhogen naar 10,- euro... Dan verkoop je nog steeds je trailerbenodigdheden.

De spullen die ik verkoop zijn volledig gericht op dames en zijn spullen die deze dames niet speciaal nodig hebben. Te hoge verzendkosten kan er voor zorgen dat een impulsaankoop niet doorgaat, en het ontbreken van verzendkosten kan de mensen het gevoel geven van: "Dat kan niet voor dat geld. Dat moeten oplichters zijn!"

Daarom denk ik dat een realistisch en toch concurrerend bedrag aan vaste en gemiddelde verzendkosten van 4,75 of 4,95 de beste optie is. Bovendien kan ik mijn verkoopprijzen wat scherper stellen, vaker een kortingsactie doen etc etc.

Het komend weekend zal ik weer eens flink aan de webwinkel gaan werken en alles keurig aanpassen aan deze realistische verzendkosten. Nu kan ik ook een heleboel kleinere leuke artikelen toevoegen die ik allemaal nog moet fotograferen.

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

15
Ik zou dan ook zeker kijken bij een partij als Myparcel om daar via te verzenden, dan kun je je verzendkosten al lager houden dan als je gewoon via PostNL verstuurd.

4,95 vind ik overig redelijke normale verzendkosten. Dit tarief heb ik nu ook op mijn webshop, en boven 75 euro is het gratis verzending. Het valt me op dat ik op dit moment toch redelijk wat bestellingen binnenkrijg die dik onder de 75 euro zitten. Kan ook zijn omdat ik nog maar net begonnen ben hoor. Maar aan de andere kant. De klanten zijn gewoon bereidt om de 4,95 verzendkosten te betalen voor een paar schoenen van 24,95.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

16
Om terug te komen op het verzenden zonder verzendkosten en het verkopen van zeer goedkope artikelen: Als ik kijk naar die Chinezen van http://www.miniinthebox.com die alles zonder verzendkosten over de hele wereld sturen snap ik niet goed hoe ze dat kunnen. Ze verkopen daar heel veel goedkope artikelen vanaf 1 euro die in een enveloppe de wereld over worden gestuurd. Ik neem aan dat worldwide shipping in een enveloppe toch al snel een paar euro kost. Hoe doen ze dat?
Ik heb er ergens een artikel over gelezen:

En dit heeft een levertijd van 30 dagen. De container moet eerst vol... Ze verzenden dus in gigantische bulken waardoor het vele malen goedkoper kan. zoiets was t volgens mij. Ik dacht dat Dirk Jan hier een artikel over geschreven had.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

17
Nee. Want de artikelen gaan niet naar mini in the box maar direct na jouw.

Vroegah toen de doune de inkomende pakketten van particulieren vaak door liet gaan en toen het dus de moeite nog loonde iets via ebay te bestellen kocht in van alles. Ook kleine dingen van 5 euro ofzo. Soms zelfs nu nog. Dat wordt dan gratis vanuit china of taiwan of whatever naar mij verzonden. En wie komt het brengen? Gewoon postnl.

In die landen zijn verzendkosten nog normaal. In tegenstelling tot de hoofdprijs die we in nl betalen. En het is blijkbaar toch winstgevend voor postnl anders zouden ze niet bieden bij de grens om de container te mogen bezorgen. Het is een corrupt bedrijf geworden
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Wel of geen verzendkosten hanteren?

18
Het Varaantje schreef:Nee. Want de artikelen gaan niet naar mini in the box maar direct na jouw.
Volgens mij verzamelen meerdere verzenders de orders. Op mini in the box worden ongeveer elk uur 300 orders geplaatst.

Op die manier krijgen ze een zeecontainer vol en is de verzending relatief goedkoop :). in ieder geval vertelde dat een seller ooit eens toen ik het vroeg. Op 1 euro artikelen maken ze echter wel een klein verlies.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.