Klant betaald niet

1
Goedemiddag,

Ik heb een probleempje met een klant die niet betaald. Zij heeft telefonisch besteld en ik zou haar een link sturen waarmee ze kon betalen en daarna zou ik de spullen opsturen. Nu was ik zelf vergeten een gedeelte van mijn account te activeren waardoor ik nog niet direct die link kon sturen dus daarom wel alvast de spullen opgestuurd. Zij belde me diezelfde dag nog wanneer ik die link zou sturen zodat ze kon betalen. Ik vertrouwde er volledig op dat het wel goed zou komen.

Nu anderhalve maand, 3 mailtjes en 2 telefoontjes(die ze overigens niet opnam) weet ik niet meer zo goed wat ik nu moet doen. Heeft het nut om ook nog een een brief per post te sturen? En hoe stel ik die dan het beste op?

Mag ik zelf kosten berekenen voor het te laat betalen? Zo ja, onder welke voorwaarden en hoeveel?

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen

Re: Klant betaald niet

2
Ik acht de kans dat je je geld krijgt zeer klein helaas.

Je kan er een incasso bureau op afsturen. Dan maakt meer indruk dan een brief van jou. Het hangt er een beetje vanaf hoe bekend jou koper is met 'gratis shoppen'. Een incassobureau kan dreigen en extra kosten in rekening brengen maar het bedrag is waarschijnlijk te laag om daadwerkelijk naar de rechter te stappen. Helaas weten heel veel mensen dit en gebruiken ze het om gratis online te winkelen. Wel heel vervelend voor je. Het is mij ook wel eens gebeurd dat ik per-ongeluk iets opstuurde voordat de betaling binnen was maar gelukkig alleen met eerlijke mensen die toch nog betaalde.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Klant betaald niet

3
In dit geval zou ik er een aanmaning achteraan sturen, maar de wanbetaler daarna laten lopen.

Het hangt er uiteindelijk echter vooral van af hoe principieel je zelf bent. Paar overwegingen:

• Je hebt een betaalmethode aangeboden die niet bleek te bestaan. Toen de klant wilde betalen, kon dat niet.

• De klant heeft telefonisch besteld en dan is moeilijk te verifiëren en bewijzen met wie je nu eigenlijk precies te maken hebt gehad.

• Heeft de klant getekend voor ontvangst? Zo nee, dan kun je niet aantonen dat je aan je leveringsverplichting hebt voldaan. Ik vermoed dat een halsband wel door de brievenbus past, maar dan heb je geen poot om op te staan.

• Voor een halsband van € 7,99 krijg je geen enkel incassobureau in beweging, tenzij je er uitdrukkelijk om vraagt. Een goed incassobureau zal je zeer waarschijnlijk adviseren om het maar te laten lopen.

Heel vervelend, klanten die niet betalen, maar laat het van je afglijden en lig er niet wakker van. Dat doen zij ook niet.

Re: Klant betaald niet

4
Het gaat om 30 euro. Is niet extreem veel maar vindt het nog wel de moeite waard om erachter aan te gaan omdat het winstmarge van dit procuct heel klein is. Heb dus wel redelijk wat kosten moeten maken.

Wil niet 'zomaar' opgeven..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klant betaald niet

5
Stuur dan per slakkenpost een aanmaning waarin je verwijst naar herhaalde herinneringen per e-mail. Betaalt de klant dan nog niet, dan geef je de vordering uit handen aan een incassobureau. Meldt dat ook in de aanmaning en zeg erbij dat de klant in dat geval opdraait voor alle incassokosten.

Re: Klant betaald niet

6
Is dit bedrag niet te laag om naar een incasso bureau te stappen? ze zien me aankomen :lol:

Maar als ik het zo begrijp mag ik dus niet zelf kosten rekenen ervoor?

Re: Klant betaald niet

7
Cathelijne schreef:Is dit bedrag niet te laag om naar een incasso bureau te stappen? ze zien me aankomen :lol:
Nee hoor, dat is wat ik met principieel bedoelde: als jij vindt dat die klant linksom of rechtsom moet en zal betalen, dan kan een incassobureau dat voor je regelen.

Alleen... dan zal het incassobureau ook een afspraak met je willen maken over wat dat allemaal mag kosten. En dan wegen de kosten bij kleine bedragen meestal niet op tegen de baten.
Cathelijne schreef:Maar als ik het zo begrijp mag ik dus niet zelf kosten rekenen ervoor?
Jawel, maar sinds 2012 geldt er een wettelijke regeling die de hoogte van incassokosten regelt:

http://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten

Re: Klant betaald niet

9
Cathelijne schreef:volgens de link zou ik dan 40 euro aan incassokosten moeten rekenen?
Ja, aangenomen dat je aanmaning aan alle genoemde vereisten voldoet en de debiteur na de gestelde termijn nog steeds in gebreken is.

Enne... je hebt die handtekening voor ontvangst echt nodig. Anders kan madam zeggen dat ze nooit wat ontvangen heeft en kun jij niet aantonen dat dat wel zo is.

Re: Klant betaald niet

10
ohja, die heb ik natuurlijk niet..

Het is makkelijker als ze me dat dan gewoon mailt. Dan weet ik dat tenminste. :idea:

Dus zonder die handtekening mag ik geen extra kosten rekenen.

Re: Klant betaald niet

11
Je kunt wel incassokosten rekenen zonder die handtekening voor ontvangst. Alleen kun je niet bewijzen dat mevrouw daadwerkelijk ooit iets heeft ontvangen.

Als mevrouw niets heeft ontvangen, heb jij niet aan je leveringsverplichting voldaan. Met als uiteindelijk gevolg dat mevrouw dus niet hoeft te betalen voor iets dat ze zogenaamd nooit ontvangen heeft.

Kortom, je trekt aan het kortste einde als je niet het tegendeel kunt bewijzen: mevrouw heeft wél iets ontvangen.

Re: Klant betaald niet

12
Ik zou nog een brief (62 cent, niet te moeilijk doen) sturen met aanmaning. Deze ook per e-mail verzenden.
Daarin moet je dus de termijn van 14 dagen melden + de bijkomende incassokosten (€40).

Evt kan je nog vermelden dat de vordering vervolgens na 14 dagen wordt overgedragen aan een incassobureau. En zoals Ward zegt, op zich kan dat prima.

Maar zorg even dat je een professionele brief opstelt (genoeg voorbeelden te vinden). Dat geeft vaak wat meer indruk dan een telefoontje of een slordige e-mail.

En een aanmaning per e-mail is gewoon rechtsgeldig.

Of er getekend is of niet, waarschijnlijk is mevrouw niet zo slim om aan te dragen dat ze nooit iets heeft ontvangen en dat jij maar moet bewijzen dat het wel zo is. Aan haar huidige houding valt mi al genoeg af te leiden, die heeft iets te verbergen.

Re: Klant betaald niet

13
Ik ga ermee aan de slag. Voor de herinneringen heb ik ook voorbeelden opgezocht. Echt ideaal. Weet je zeker dat het prof uitziet zonder spelfouten enz.

Niet geschoten is altijd mis zeggen we dan.

Re: Klant betaald niet

14
Cathelijne schreef:Het gaat om 30 euro. Is niet extreem veel maar vindt het nog wel de moeite waard om erachter aan te gaan omdat het winstmarge van dit procuct heel klein is. Heb dus wel redelijk wat kosten moeten maken.

Wil niet 'zomaar' opgeven..
Stuur altijd dezelfde dag op, ongeacht de betaalwijze.
Gemiddeld is er bij mij 1500 euro niet inbaar op jaarbasis.
Ik zet er altijd incasso op maar het nog nooit het geld gekregen op deze manier.
Ik vind het prima en maak me er niet meer druk om.
Laat 1500 euro lopen maar pak 20.000+ euro meer door mijn makkelijke betaalwijze ,dus deze 1500 euro is minder dan 10%
Zie het ook maar zo, neem een lekker wijntje en vergeet het :wink:

Re: Klant betaald niet

17
Het is pas oplichting als je kunt aantonen dat de klant je opzettelijk oplicht, bijvoorbeeld door valse persoonsgegevens op te geven.

Daarvan is hier geen sprake: je hebt zelf in eerste instantie een betaalmethode aangeboden die niet bleek te werken.

De klant wilde wel betalen, maar kón dat niet. Met dat argument hoef je niet bij politie of justitie aan te kloppen.

Re: Klant betaald niet

18
Ward schreef:Het is pas oplichting als je kunt aantonen dat de klant je opzettelijk oplicht, bijvoorbeeld door valse persoonsgegevens op te geven.

Daarvan is hier geen sprake: je hebt zelf in eerste instantie een betaalmethode aangeboden die niet bleek te werken.

De klant wilde wel betalen, maar kón dat niet. Met dat argument hoef je niet bij politie of justitie aan te kloppen.
Dat het 1 keer niet lukt betekend niet dat je het product gratis mag houden. Als je pin transactie mislukt mag je ook je winkelmandje niet meenemen. De klant moet OF het product retourneren OF gewoon betalen. (Hoe dat ik vakjargon heet weet ik niet. Volgens mij gewoon diefstal)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Klant betaald niet

19
serviesonline schreef:
Cathelijne schreef:Het gaat om 30 euro. Is niet extreem veel maar vindt het nog wel de moeite waard om erachter aan te gaan omdat het winstmarge van dit procuct heel klein is. Heb dus wel redelijk wat kosten moeten maken.

Wil niet 'zomaar' opgeven..
Stuur altijd dezelfde dag op, ongeacht de betaalwijze.
Gemiddeld is er bij mij 1500 euro niet inbaar op jaarbasis.
Ik zet er altijd incasso op maar het nog nooit het geld gekregen op deze manier.
Ik vind het prima en maak me er niet meer druk om.
Laat 1500 euro lopen maar pak 20.000+ euro meer door mijn makkelijke betaalwijze ,dus deze 1500 euro is minder dan 10%
Zie het ook maar zo, neem een lekker wijntje en vergeet het :wink:
Misschien niet zo handig om dat hier openbaar neer te zetten. Als ik oneerlijk zou zijn en dit zou lezen zou ik mooi een bestelling plaatsen bij jou.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]