Dirkjan schreef:Hoi Adriaan,
Leuke vraag. Ik denk dat het aantal dat hiermee bezig is nog niet zo groot is want ik hoor er nog weinig mensen over maar jij raadt het dus wel aan? Hoeveel werk is het om hier gebruik van te maken denk jij?
Hoi, beetje late reactie maar nu hierbij dan toch
.
Ik raad inderdaad aan om te upgraden. Universal Analytics heeft zoveel voordelen dat je het niet meer kunt negeren. De verschillen met de klassieke Google Analytics worden steeds groter. Zeker voor webshops na de komst van Enhanced Ecommerce. Het werd eerder al aangehaald en ik heb er ook een
blog over geschreven waarin ik in ieder geval super enthousiast ben over de nieuwe mogelijkheden.
De code upgraden zou normaal gesproken niet veel werk moeten zijn. Raadpleeg wel goed de handleiding van je CSM / webshop systeem voor wat betreft de niet-standaard implementaties. In Universal Analytics is de technische code van de implementatie verandert.
Wat is er technisch anders?
* Ecommerce tracking (+Enhanced ecommerce)
* Event tracking (gebeurtenissen)
* Aangepaste variabelen zijn in Universal Analytics uitgebreid met Aangepaste dimensies. Ik raad bijna altijd aan om aangepaste dimensies te gebruiken. Deze geven meer flexibiliteit, en je hebt er 20 beschikbaar.
* Meer management in de Google Analytics interface zoals:
** Zoekmachines toevoegen;
** Verwijzingsuitsluitingen;
** Uitsluiten van zoekwoorden;
** Wijzigen van sessie-timeout.
(deze zaken moesten eerst via de JavaScript code worden ingesteld, maar dit is in Universal Analytics gelukkig verleden tijd)
Voor vele lezers zal van bovenstaande lijstje met name Ecommerce tracking van toepassing zijn. Het is van vitaal belang dat dit blijft werken. Wil je 100% zekerheid hebben of alle data na implementatie van de Universal Analytics code nog van goede kwaliteit is, test Universal Analytics dan eerst met een
testprofiel.
Google Tag Manager
Als je upgrade naar Universal Analytics, overweeg dan ook om de
Google Tag Manager te gebruiken. Middels de GTM kun je heel gemakkelijk vanuit 1 systeem vrijwel alle tags beheren. Door middel van regels kun je instellen wanneer een bepaalde tag geplaatst moet worden.
GTM geeft als grote voordeel dat je binnen 1 minuut zelf tags op de site kunt implementeren en data kunt uitlezen of toevoegen aan de zogenoemde dataLayer(datalaag). Daarnaast kan GTM de site ook sneller maken. Je kunt er immers voor kiezen om niet alle tags op iedere pagina af te vuren.
Auto event tracking
Een ander groot voordeel is dat je GTM kangebruiken om zelf, zonder aanpassingen te maken aan de broncode van de website, events (gebeurtenissen) in te stellen. Voor webshops kan het bijvoorbeeld heel nuttig zijn om te meten hoe vaak en hoe lang een YouTube video wordt afgespeeld, hoe vaak een productplaatje wordt aangeklikt of hoe vaak een contactformulier wordt ingevuld.
Heb je uitklapbare FAQ's? Dan kun je de kliks op deze elementen ook doormeten als events en analyseren welke FAQ het vaakts worden aangeklikt.
Voor een correct geimplementeerde versie van Universal Analytics via de GTM bekijk dan de broncode van
deze pagina. Op deze pagina boots ik een bedankpagina na (met random data) waarin GTM alle informatie uit de datalaag haalt. Het gaat dan om informatie die gebruikt wordt voor ecommerce tracking en informatie die ik gebruik om
aangepaste dimensies te maken.
Tot zover mijn reclamespotje voor de tools van Google
. Concluderend moedig ik iedereen aan om met beide tools aan de slag te gaan. Met minimale inspanning kun je al zoveel extra interessante inzichten verkrijgen.
Succes!
Met
Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over
Enhanced Ecommerce.