Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

1
Dag Mensen!

Ik ben erg benieuwd wat jullie oordeel is over het verlagen van verzendkosten. In onze branche rekenen de meeste shops €3,95 of €4,95 aan verzendkosten, en vanaf €50 of €75 is verzending gratis. Bij ons zijn de verzendkosten €5,95, ongeacht de orderwaarde.

Even schetsend: We hebben gemiddeld 1500 bezoekers per dag, conversie is 2 - 2,5%. Gemiddelde orderwaarde €35. Aantal orders is dus ongeveer 30-35 per dag.

Ik vraag mij af als ik nu de verzendkosten verlaag naar €3,95, of dit dan uiteindelijk meer zal opleveren. Ik begrijp dat dit gewoon een kwestie van uitproberen is, maar hoe zijn jullie meningen/ervaringen hierover?

Want verlaag ik het naar 3,95, dan betekent het dat ik sowieso al €70 (per dag!) achterloop. Alle bestellingen onder de €10,- verdien ik dan ook niets meer op (gezien de marge en onze kosten voor verzending). Iemand die iets wil kopen van €20 en die ditzelfde artikel nu bij de concurrent koopt omdat het daar €3,95 verzendkosten, zal ik dan wellicht wél binnenhalen. Echter moet ik er daar dagelijks wel veel van binnenhalen dan.

Iemand die een bestelling van €60 heeft en deze artikel(en) nu bij de concurrent plaatst omdat daar de verzendkosten €2,- lager, is natuurlijk wel interessant als die nu door verlaging van de verzendkosten het bij ons besteld...

Ik heb erg mn twijfels of verlaging van de verzendkosten uiteindelijk meer oplevert. Ik denk namelijk dat iemand die voor meer dan €75,- wil bestellen niet heel erg gericht meer let op die eventuele €1 of €2,- besparing bij een andere shop aan verzending + dat ze bij een grotere order waarschijnlijk niet diezelfde artikelen ook allemaal bij een andere shop met lagere verzendkosten kan krijgen (en het dan bij meerdere shops vandaan moet halen wat het uiteindelijk weer duurder maakt)

Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen!

Groet,
Michel

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

2
Je kunt erover speculeren en allerlei scenario's doorrekenen, maar uiteindelijk moet je het gewoon testen. Wij hebben de verzendkosten op vier niveaus getest:

• verlaging van € 6,75 naar € 4,95: groot effect

• verlaging van € 4,95 naar € 1,95: opnieuw groot effect

• verhoging van € 1,95 naar € 2,95: geen meetbaar effect

Als de branche doorgaans € 3,95 of € 4,95 rekent en jij zelf € 5,95, dan zou ik eens gaan testen met € 3,95.
StoreCore.io

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

3
In mijn geval had het verlagen van de verzendkosten van 4,95 naar 2,95 niet het gewenste effect.

De verzendkosten zijn natuurlijk maar een gedeelte van de totaalprijs.

Bij grotere bestellingen was mijn totaalprijs al lager dan bij de meeste concurrenten, de stijging van het aantal grote bestellingen was om die reden denk ik niet zo groot.

Door het verlagen van de verzendkosten kreeg ik wel aanzienlijk meer kleine bestellingen.

Door de extra kosten had ik wel meer omzet en werk, maar verdiende ik per saldo niets extra.

Ik heb er toen voor gekozen mijn verzendkosten weer te verhogen naar 4,95 maar met 'gratis' verzending vanaf 50,--

Ook heb ik de productprijzen verhoogd ter compensatie van het 'gratis' verzenden.

Uiteraard ging het aantal kleine bestellingen weer omlaag, maar ik verdien er wel iets aan!

- Voor bestellingen beneden 50,-- is het conversiepercentage uiteindelijk minimaal omlaag gegaan, de hogere productprijzen maken dat echter ruimschoots goed
- Voor bestellingen boven 50,-- zijn conversiepercentage en winstmarge gestegen.

Het verlagen van je verzendkosten kan zeker effectief zijn. Om niet winstgevende bestellingen te voorkomen kun je ook overwegen een minimumorderbedrag in te stellen.

Indien je nu veel winst haalt uit je kleine bestellingen is het denk ik niet verstandig deze winst weg te geven door het verlagen van je verzendkosten.

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

4
Als je 35 pakketten per dag verstuurd moet je toch wel tarieven bij je pakketvervoerder kunnen bedingen waarmee je verzendkosten van €3,95 rendabel kunt maken?

Voor hele kleine bedragen zul je er misschien niet veel aan overhouden, maar je kunt het denk ik beter middelen. Als je door die verlaging meer bestellingen krijgt met voldoende gemiddeld orderwaarde is het goed.

Voor ons had een verlaging naar €3,95 veel effect. Het toevoegen van €1,95 voor brievenbuspakketten (maar wel met track & trace) had ook weer een groot effect.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

5
Als je 35 orders op een dag hebt x 35 euro zit je op 1225 euro.

De vraag je zelf moet beantwoorden is wat kost jou de verzendkosten
Kosten ze jou 5,95 en ga je naar 3,95 dan kost het jou dus 2 euro
2 x 35 euro = 70 euro.

70 euro op 1225 euro omzet is toch 5,7% minder marge op je omzet. Ik vindt dat een aardig percentage.

De vraag is nu hoe veel meer omzet heb je nodig om die 70 euro te compenseren.
Geef een voorbeeld je heb nu een marge van 25% op je omzet.
1225 x 25% = 306,25 euro bruto marge.

Stel je gaat nu 50 orders per dag doen = 42,8% meer orders
50 x 35 = 1650 euro omzet x 0,25 = 412,50 bruto marge
Dat is 412,50--306,25 = 106,25 meer marge.
Je legt echter 50 x 2 euro = 100 euro toe.
Bruto hou je dan 6,25 meer over.

Nu weet ik je marges niet, die moet je zelf bekijken maar bovenstaand voorbeeld.
Wat je ook niet moet vergeten is de extra tijd die je aan 15 zendingen extra moet besteden.

Als ik het zo bereken vraag ik me af of het voor jou echt zinvol is om geld toe te leggen op verzendkosten.

Het alternatief is goedkopere en toch betrouwbaardere verzending zien te regelen.

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

6
bbob schreef:Wat je ook niet moet vergeten is de extra tijd die je aan 15 zendingen extra moet besteden.
Dan is helemaal geen bestellingen het goedkoopst: dat kost je geen tijd en geen verzendkosten. :wink:

Natuurlijk heb je wel een punt: meer zendingen brengen hogere arbeidskosten met zich mee. Maar er staan ook schaalvoordelen tegenover. De drie belangrijkste zijn dan:

- een hogere inkoopkorting op je assortiment door grotere volumes;
- lagere inkoopkosten van verpakkingen;
- een voordeliger verzendtarief.

Als het een beetje gunstig uitpakt, kan een verlaging van 5,95 naar 3,95 verzendkosten zichzelf zelfs deels of geheel terugverdienen. Immers: als je nu verzendt met pakketzegels à 6,75 en je door hoger volumes een contract kunt uitonderhandelen voor minder dan 5 euro, heb je die 2 euro verschil er al uit.
StoreCore.io

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

7
Ward schreef:
bbob schreef:Wat je ook niet moet vergeten is de extra tijd die je aan 15 zendingen extra moet besteden.
Dan is helemaal geen bestellingen het goedkoopst: dat kost je geen tijd en geen verzendkosten. :wink:
Alles heeft er natuurlijk ook mee te maken of je het werk alleen doet of iemand in dienst moet nemen. Er komt een punt dat je zelf op 1 dag niet meer kan doen.
Dan krijg je het punt dat je personeel in dienst moet gaan nemen = extra kosten en voor hoeveel uur.

Je hebt gelijk dat je misschien meer korting krijgt bij grotere inkoop, de vraag is hoeveel.
Verzendtarief kan idd kloppen hoe meer hoe goedkoper. Er zijn dus veel punten waar je naar moet kijken.

Meer omzet betekend niet altijd meer winst c.q als de omzet stijgt neemt de winst vaak naar verhouding minder toe.

Ik ken voorbeelden genoeg van kleine bedrijven die aan het einde van het jaar evenveel winst hebben dan bedrijven met 10x hun omzet.

Een andere mogelijkheid is om je conversies in je shop te vergroten. Denk hierbij bijv aan product video. Andere indeling website.

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

8
Wat misschien een goed uitgangspunt is, wat doet je concurrentie? Als deze exact dezelfde producten verkoopt tegen vergelijkbare voorwaarden (prijs, leveringstermijn etc.) en jij wordt met de verzendprijs verlaging de goedkoopste (totaalprijs) heeft dit een groot effect.

Maar wat hier terecht vaker genoemd wordt, denk wel na over een minimaal bestelbedrag. Bij onze klanten zien wij een positief effect bij het verlagen van verzendkosten, maar daarbij moet ik wel aangeven dat het retourpercentage ook stijgt.

Elke webshop laat andere resultaten zien, maar een prijsverlaging in je verzendkosten, zou in combinatie met andere USP's een conversieverhogend effect teweeg moeten brengen.
Evoworks is gespecialiseerd in e-commerce marketing. Mijn online marketing bureau helpt het maximale te halen uit webshops.

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

9
Wij rekenen onder de € 50,- excl. BTW € 4,50 verzendkosten. Dat komt neer op zo'n 50 tot 70 euro excl. BTW per maand. Ik moet wel zeggen dat bijna al onze producten duurder zijn dan € 50,- en dat bestellingen onder die € 50,- eigenlijk niet echt interessant zijn qua winst.

Ik denk wel dat er meer gekocht gaat worden als we die verzendkosten verlagen. Er is een product in ons assortiment dat best goed verkoopt, maar waarbij de verzendkosten meestal 50-200% van de aanschafwaarde zijn. Het is echter centenwerk qua marge, ik heb geen idee of het verlies aan "inkomsten" goed gemaakt wordt door die paar extra bestellingen.

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

10
Dank voor alle antwoorden! Inderdaad vele factoren waar ik rekening mee dien te houden.

Zoals Martijn Brand al aangeeft denk ik ook dat een belangrijke vraag is wat de concurrentie doet. Het is zo dat we exact dezelfde producten verkopen in de branche met nagenoeg dezelfde prijzen. Wij zullen over het algemeen net even iets goedkoper zijn, dit is echter minimaal. Vele artikelen zijn bv. net even een euro lager bij ons (grotendeels bevinden de producten zich tussen die €15 en €35). Maar als iemand dus zo'n artikel van €20 wilt en bij ons €19 kost dan gaan ze alsnog naar de concurrent omdat daar de verzending €3,95 is en bij ons €5,95. Betekent overigens ook nog dat we waarschijnlijk cpc kwijt zijn, we ontvangen namelijk vele bezoekers via bv. adwords. Bij verlaging verzendkosten kunnen we wellicht die bezoeker wél binnenhalen.

We hebben een redelijk contract met PostNL (ook al denk ik dat de prijs veel scherper kon), feit blijft wel dat we op 35 pakketten per dag (35 x 2) €70,- goed moeten maken als we de verzendkosten op 3,95 zetten. Hoe bereken je exact de marge op een artikel? Als wij iets voor €5 ex. btw inkopen en voor €10 incl, btw verkopen, hoeveel is dan de marge? Bij dit voorbeeld moeten we dan dus al voor €140 omzetten om die €70,- eruit te halen en dan hebben we dus nog niks verdient. Daarentegen wel extra inpakwerk etc..

Pff best een dilemma dit. Misschien toch maar het beste om het gewoon maar even een weekje ofzo te testen? Zelf ben ik wat sceptisch, ik verwacht veel extra werk voor weinig/minimaal extra opbrengst/winst...Maar ik hoop vooral winst te boeken op de cpc's die ik nu kwijt ben aan alle bezoekers omdat ze door lagere verzendkosten (en daardoor een net iets lagere totaalprijs) hun aankoop bij de concurrent doen. Maar dan dus wel bij ons de aankoop gaan doen als wij gelijke verzendkosten hebben als de concurrent (3,95)

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

11
Ward schreef:Je kunt erover speculeren en allerlei scenario's doorrekenen, maar uiteindelijk moet je het gewoon testen. Wij hebben de verzendkosten op vier niveaus getest:

• verlaging van € 6,75 naar € 4,95: groot effect

• verlaging van € 4,95 naar € 1,95: opnieuw groot effect

• verhoging van € 1,95 naar € 2,95: geen meetbaar effect

Als de branche doorgaans € 3,95 of € 4,95 rekent en jij zelf € 5,95, dan zou ik eens gaan testen met € 3,95.
Hier ben ik het mee eens. Het ligt er inderdaad maar aan hoe het zit met de betalingsbereidheid van je klanten.
Joep Franssen - Co-auteur - Marketingmed.nl

Vind Marketingmed op: Twitter, FaceBook, Google + en Pinterest

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

12
Ik ga volgende week testen met een verlaging van €5,95 naar €3,95. Wij hebben overigens al een contract bij PostNL.

Ik hoop en verwacht inderdaad de winst uit de schaalvoordelen te halen waar Ward het over had. Verder verwacht ik er op voorhand eigenlijk niet eens veel van, omdat ik €2,- per pakket moet 'goedmaken' plus dat er extra werk bij komt kijken omdat er meer orders verwerkt dienen te worden etc.

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

15
Het Varaantje schreef:
MichelK schreef:plus dat er extra werk bij komt kijken omdat er meer orders verwerkt dienen te worden etc.
wtf?
Lage verzendkosten zorgen voor meer kleine orders, en aangezien een kleine order net zoveel werk is als een grote order: meer kosten/werk, voor een klein bonbedrag = minder winst.

Je hebt natuurlijk altijd graag veel kleine orders in plaats van niets, maar veel kleine orders is niet in alle gevallen gunstig.
Ik kan wel een schroef in een envelop stoppen, maar of dat de moeite waard is..

Re: Effect van verlaging verzendkosten op verkoop

16
Het Varaantje schreef:
MichelK schreef:plus dat er extra werk bij komt kijken omdat er meer orders verwerkt dienen te worden etc.
wtf?
Zoals anderen al aangeven. De orders tussen €1 en €20 zullen ongetwijfeld behoorlijk toenemen, er is weinig marge plus dat er ook nog eens €2 op de verzendkosten wordt ingeleverd. Orders onder de €10,- wordt dan nauwelijks meer op verdiend, dus dat verwerken we dan in principe allemaal voor niks (schaalvoordelen daargelaten). En er zijn nogal wat items in het assortiment onder de €10 :S

In augustus zal ik het een paar weken inzetten en laat jullie weten hoe het verlopen is! :)