NOP Webdesign schreef:Helaas denk ik, dat je het allemaal iets te 'letterlijk' neemt. Als je bijvoorbeeld kijkt bij Bol.com is het ook allemaal even anders, dan je aangeeft. De betaal verplichting hoef je natuurlijk enkel te melden, als iemand achteraf betalen kiest. Anders is die tekst natuurlijk erg vreemd en onnodig. Zo heeft bol.com klik om uw bestelling definitief te maken bij de keuze van de betaalopties en dus niet de melding 'u gaat een betaal verplichting aan'. Dat is immers volstrekt onnodig als je toch ideal kiest.
Leuk verhaal en lijkt logisch te klinken echter welke betaal mogelijkheid je kiest doet niet ter zake. Je plaatst een bestelling en hoe je betaald doet niets af aan het feit dat je op het moment van drukken een betaalverplichting aangaat.
Je kan je ideal betaling afbreken, c.q er staat niet genoeg geld op je rekening, idem creditcard transactie die niet lukt. In dat geval blijf je een betaalverplichting houden.
Zo ook de voorwaarden, je hoeft enkel maar te melden een zin van 'door te bestellen bij ons gaat u akkoord met onze voorwaarden'. Dan voldoe je daar al aan. Het aanvinken dat je akkoord bent, wat op veel websites te zien is, voegt volstrekt niets toe. Is enkel irritant.
Ook daar zit je er weet naast en zul je toch wat huiswerk moeten doen. Ik heb het maar voor je gedaan.. Er gelden al heel wat jaren regels voor de geldigheid van voorwaarden. Willen voorwaarden geldig zijn moet je deze duidelijk ter hand gesteld hebben voor de koop. Je moet dus voor de koop de koper duidelijk de mogelijkheid gegeven hier inzage in te hebben en dat ook kunnen bewijzen.
http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... orwaarden/
De verkoper is verplicht je de algemene voorwaarden ter hand te stellen zonder dat je erom vraagt. Alleen als dat echt niet mogelijk is, mag de verkoper de voorwaarden later toesturen.
Als je de overeenkomst via internet afsluit, mogen de algemene voorwaarden ook via internet worden verstrekt. Heb je de algemene voorwaarden niet gekregen, dan ben je er niet aan gebonden.
Je zult ze dus echt moeten verstekken. De door jou irritant genoemde box is er voor een reden. Hiernaast staat normaal een hyperlink naar de voorwaarden en door specifiek deze box te selecteren geef je aan de voorwaarden gelezen te hebben. In dat geval is het ook duidelijk dat er naast die box een link stond met die voorwaarden. Hierdoor voldoe je dus aan het ter hand stellen.
Nog een leuke over dit onderwerp:
http://www.twinklemagazine.nl/achtergro ... /index.xml
Tijdig ter hand stellen
U kunt op verschillende momenten de algemene voorwaarden ter hand stellen. Het is prima om ze op uw website te hebben staan, dan zijn ze altijd beschikbaar. Dan zijn ze ook altijd tijdig ter hand gesteld, toch? Zo eenvoudig werkt het helaas niet.
Waar het om gaat is dat de algemene voorwaarden onderdeel moeten worden van de overeenkomst. Net zoals u met uw klant afspraken maakt over het product, de prijs die zij er voor betalen en wanneer u het product zult leveren, zo spreekt u ook af dat u algemene voorwaarden hanteert die de consument zal moeten accepteren. Het is daarom belangrijk om de voorwaarden tijdens het bestelproces aan de consument aan te bieden. Zolang u de voorwaarden maar aanbiedt voor de consument op de koop of betaalknop heeft geklikt, zit u wel goed. Bijvoorbeeld in het winkelmandje, vlak voor gegevens ingevoerd moeten worden of in de overzichtspagina vlak voor de bestelling definitief is.
Conclusie is heel simpel, het irritante boxje is nodig, c.q tijdens het bestelproces een link of de klant de mogelijkheid geven de voorwaarden duidelijk leesbaar te kunnen lezen.
Jou verhaal door te bestellen ga ik akkoord met de voorwaarden alleen is dus waardeloos als deze niet ter hand gesteld zijn. Sterker nog op deze manier zijn de voorwaarden helemaal niet geldig.
Als je dan enkel vooruit betaal mogelijkheden vermeldt. Heb je dus indirect in je voorwaarden staan, dat je enkel volledig vooruit kan betalen.
Indirect is niet direct en dat is een verschil met direct.
Zoals ik al aangaf kan een consument eisen dat je achteraf betalen moet aanbieden. Doe je dat niet zal deze naar een rechter moeten stappen om dat af te dwingen.
Zoals ik ook al aangaf zal dat risico heel klein zijn. Mocht het toch zo ver komen en iemand er mee dreigen biedt je rembours of een andere mogelijkheid aan.
Ik heb zelf helemaal geen zin in achteraf betalen, als mensen dat niet willen kopen ze maar ergens anders. Zo denken trouwens heel veel webshop er over. genoeg verhalen van problemen met achteraf betalen. Acceptgiro zie je geld achteraf maar te krijgen, het trekt ook een bepaald soort kopers aan die je liever niet wil hebben. Dus ja je moet het aanbieden en doe je het niet schat dan zelf het risico op problemen maar in.