Hoi,
Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum omdat ik mijn webshop moet gaan verkopen. I know, moet is een groot woord. Op dit moment zit ik met een burn-out en realiseer ik me dat ik keuzes moet gaan maken. Als jonge moeder ben ik in mijn zwangerschapsverlof uit enthousiasme een webshop gestart. Gewoon omdat ik tijd over had en het me wel leuk leek. Zonder plan, marktonderzoek of toekomstvisie.
Wist ik veel dat ik per ongeluk een gat in de markt had gevonden en een webshop überhaupt tijd zou gaan kosten. Ik dacht je gooit wat foto's online en dan stuur je een keer een pakketje op, haha!
Ik zit nu op het moment waar ik moet kiezen. Kies ik voor mijn part-time baan, of ga ik voor de webshop. Beide samen is niet tijds-technisch niet meer haalbaar in combinatie met mijn gezin. Hoewel het financieel zeker zou lukken een part-time salaris uit de shop te halen durf ik het toch niet aan. Dit komt omdat het naast de shop ook inmiddels een volledige eigen productie heeft in het buitenland. De shop verkoopt voornamelijk eigen merk producten aan consumenten en ook een aantal winkels. Het ontwikkelen van de nieuwe collectie brengt veel stress met zich mee voor mij. Ik ben niet echt een zakelijk persoon met verstand van marketing zeg maar.
Dus ik heb een mooie tekst geschreven voor jullie
Ter overname: Nederlands merk met productielijn en webshop in snel groeiende niche markt.
(trefwoorden eco en baby)
Dit Nederlandse merk is een paar jaar geleden opgericht en is de enige producent van dit product in Nederland. Hierdoor kunnen we het product ook niet bij naam noemen. Door de grote groei en interesse in het merk en het specifieke product is het voor de huidige eigenaar niet meer haalbaar het bedrijf verder te continueren. Het bedrijf zou gebaat zijn bij een eigenaar welke een marketingstrategie kan uitzetten en de groei van het bedrijf binnen Europa in juiste banen kan leiden.
Het merk is geregistreerd bij het BBIE tot 2023 in verschillende relevante klassen wat groei van het merk in de toekomst uitgebreide mogelijkheden geeft.
De productielijn is stabiel en betrouwbaar. Onderhandelingen gebeuren via een Nederlandse tussenpersoon waardoor de communicatie erg gemakkelijk is. De productie vindt plaats in Europa en is onder volledig eigen controle wat betreft modellen en materialen.
De meeste verkoop vindt plaats op specifieke beurzen en via een webshop.
De shop heeft positie 2 en 4 op google met de twee hoofproducten.
Het aantal bezoekers is het afgelopen jaar gestegen met 230% en deze stijging zal zich het komende jaar waarschijnlijk voortzetten. Het conversieratio van de bezoekers ligt op 3,4%.
De omzet van de webshop is het afgelopen jaar gestegen met maar liefst 280%. Ook hiervan is de prognose dat deze stijging zich zal voortzetten gezien de resultaten van de eerste maanden van 2015.
De winst van het bedrijf is op dit moment 30% van de netto omzet.
Naast een B2C is er ook kort geleden een B2B shop opgezet. Deze bevat een aantal vaste klanten uit Nederland en Belgie maar is verder nog niet uitgewerkt. De shop is operationeel en kan gemakkelijk verder worden uitgebreid met nieuwe contacten wanneer hier actief aandacht aan besteed zal worden.
Naast een vijftal relevante .nl domeinnamen, worden ook de domeinnamen van het merk in een aantal Europese extensies overgedragen, waardoor uitbereiding in de toekomst gemakkelijk mogelijk is. (.fr - .be - .de - .es )
De shop werkt vanuit een voorraad. Met de verkoop zal ook de voorraad alsmede alle overige materialen overgedragen worden. Denk hierbij ook aan inpak en verzendmaterialen.
Reviews, ervaringen en beoordelingen van zowel de service als producten zijn erg goed. Daarnaast is het merk ook bekend bij collega shops en zouden ook hier wat samenwerkingen uit voort kunnen vloeien. Omdat de markt duidelijk aan het groeien is, zijn concurrenten in deze markt eerder collega’s wat zorgt voor een zeer prettige werksfeer.
Re: Webshop in groeiende niche markt te koop
2Misschien in aanvulling op de mooie tekst nog wat mooie cijfers toevoegen?
Forumregels schreef:Webshop te koop aanbieden
Ook is het mogelijk hier een bestaande webshop te koop aan te bieden.
De volgende gegevens zien wij graag terug bij het te koop aanbieden van een webshop:
– indicatie verkoopprijs
– indicatie maandelijkse bezoekers
– welke branche
– indicatie omzet
– indicatie winst
– indicatie waarde voorraad
– oprichtingsdatum
+ conversie percentages 3,4%
3Uiteraard (sorry, in het enthousiasme vergeten)
– indicatie verkoopprijs
Vind ik een heel lastige omdat het "meer" is dan alleen een shop. Schatting rond 50.000
Op dit moment ruim 4000
– welke branche
Non food detailhandel
– indicatie omzet
Afgelopen jaar 50.000, zit een stijgende lijn in
– indicatie winst
Ruim 10.000
Schatting 15.000
– oprichtingsdatum
Januari 2013
– indicatie verkoopprijs
Vind ik een heel lastige omdat het "meer" is dan alleen een shop. Schatting rond 50.000
Op dit moment ruim 4000
– welke branche
Non food detailhandel
– indicatie omzet
Afgelopen jaar 50.000, zit een stijgende lijn in
– indicatie winst
Ruim 10.000
Schatting 15.000
– oprichtingsdatum
Januari 2013
4Klinkt alsof je goed bezig bent geweest. Vanuit zwangerschap een webshop-je opzetten met wat plaatjes online en pakjes versturen, zo omschrijf je het zelf althans. Naar eigen productie in Europa, bekend merk b-to-b en Europese merk bescherming binnen 24 maanden. Ik begrijp niet helemaal wanneer die transitie heeft plaats gevonden. Maar ik vind de valuation van vijf maal de bruto winst nogal agressief, zeker omdat er denk ik nog geen loon van die 10k is gehaald. Corrigeer me als ik het fout heb. Eigenlijk maak je dan gewoon verlies, geen probleem als er opwaarts potentieel is. Helaas heb ik geen affiniteit met deze branche, maar als er iemand wil samen werken die dat wel heeft ben ik best interesse.
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
5Het bedrag had ik van een rekenformule. Zoals ik al aangaf vindt ik het zelfs vrij lastig te bepalen.
Wat ik zelf belangrijker vind is het met een goed gevoel overdragen dan een berg geld eraan overhouden. Maar ik wil het ook niet zomaar weggeven zeg maar
Loon, ja idd. Ik zag het altijd meer als een hobby dus daar heb ik niet zozeer aan gedacht. Zeg dat het 10-15 uur per week kost om het draaiende te houden. Dan kom je een beetje op nul uit toch? Verder uitbreiden zal natuurlijk meer tijd in beslag nemen maar ook meer omzet genereren.
Wat ik zelf belangrijker vind is het met een goed gevoel overdragen dan een berg geld eraan overhouden. Maar ik wil het ook niet zomaar weggeven zeg maar
Loon, ja idd. Ik zag het altijd meer als een hobby dus daar heb ik niet zozeer aan gedacht. Zeg dat het 10-15 uur per week kost om het draaiende te houden. Dan kom je een beetje op nul uit toch? Verder uitbreiden zal natuurlijk meer tijd in beslag nemen maar ook meer omzet genereren.
610K winst in een jaar, daarin jouw loon niet meegerekend....bestaat nog geen twee jaar...en dan 50K vragen.....dat is 5 jaar huidige omzet/winstmarge behouden.... Dream on
Normaal is 6 een bedrijf in 6 maanden terug te verdienen, in jouw geval....niet.
En dan die 10.000 euro....gedeeld door de door jou genoemde 15 uur per week...ga ik voor de berekening uit van 50 weken.... is dus €200,- per week, deze delen door 15 uur is dus 13.3 euro bruto....dus dan komt de fiscus nog.
verstandig dat je voor die "part time" baan gekozen hebt.
Normaal is 6 een bedrijf in 6 maanden terug te verdienen, in jouw geval....niet.
En dan die 10.000 euro....gedeeld door de door jou genoemde 15 uur per week...ga ik voor de berekening uit van 50 weken.... is dus €200,- per week, deze delen door 15 uur is dus 13.3 euro bruto....dus dan komt de fiscus nog.
verstandig dat je voor die "part time" baan gekozen hebt.
7en dus? Wat wil je hiermee zeggen? Het minimum loon ligt nog onder de 10 euro bruto dus daar zit je al boven. En wie weet wat het kan worden als je er vol voor gaat?is dus 13.3 euro bruto....dus dan komt de fiscus nog
8Natuurlijk kan het wat worden, alleen is dan die 50K behoorlijk buitenproportioneel.
9Hi lieve mensen,
Wat leuk dat jullie zo gepassioneerd meedenken.
De vraagprijs is berekend met een simpele online formule en ik snap ook wel dat het in de praktijk vaak anders loopt maar ik moest iets invullen toch?
Dus wat zou volgens jullie redelijk zijn?
Ik begrijp vanuit verschillende hoeken dat een shop die binnen 2 jaar zo goed draait toch niet zo slecht is. Lijkt me dus wel dat er iets van waarde in zit. En binnen 6 maanden terug verdienen is wel heel snel lijkt me. Ik las ergens binnen 3 jaar?
Er volledig voor gaan zou me echt heerlijk lijken maar zoals al aangegeven is het voor me niet haalbaar. En dan bedoel ik niet financieel. Ik verkoop het niet om rijk van te worden maar om het verder te kunnen laten groeien. In het uiterste geval zou ik het zelfs weggeven in ruil voor aandelen. Zoveel vertrouwen heb ik in de toekomst hiervan. Dus..
Wat leuk dat jullie zo gepassioneerd meedenken.
De vraagprijs is berekend met een simpele online formule en ik snap ook wel dat het in de praktijk vaak anders loopt maar ik moest iets invullen toch?
Dus wat zou volgens jullie redelijk zijn?
Ik begrijp vanuit verschillende hoeken dat een shop die binnen 2 jaar zo goed draait toch niet zo slecht is. Lijkt me dus wel dat er iets van waarde in zit. En binnen 6 maanden terug verdienen is wel heel snel lijkt me. Ik las ergens binnen 3 jaar?
Er volledig voor gaan zou me echt heerlijk lijken maar zoals al aangegeven is het voor me niet haalbaar. En dan bedoel ik niet financieel. Ik verkoop het niet om rijk van te worden maar om het verder te kunnen laten groeien. In het uiterste geval zou ik het zelfs weggeven in ruil voor aandelen. Zoveel vertrouwen heb ik in de toekomst hiervan. Dus..
10Een prijs is reëel wat de gek er voor wilt geven.
Normaal is 6 maanden terug te verdienen...kan langer zijn maar dan heb je het over goodwill. En Goodwill betalen na 2 jaar....niet echt....tenzij mensen in een bubbel willen investeren....immers is een bedrijf na 3 jaar pas aantoonbaar levensvatbaar...en dan is het nog de vraag of dit zonder de "eigenaar" ook nog zo is.
Ik bied 3000,- ....en zelfs daarvoor wil ik tot het bot alles weten qua cijfers en liquiditeit ect
Normaal is 6 maanden terug te verdienen...kan langer zijn maar dan heb je het over goodwill. En Goodwill betalen na 2 jaar....niet echt....tenzij mensen in een bubbel willen investeren....immers is een bedrijf na 3 jaar pas aantoonbaar levensvatbaar...en dan is het nog de vraag of dit zonder de "eigenaar" ook nog zo is.
Ik bied 3000,- ....en zelfs daarvoor wil ik tot het bot alles weten qua cijfers en liquiditeit ect
11inderdaad, wat de gek ervoor wil geven. Sorry hoor, maar ben je nou serieus?Royalty schreef:Een prijs is reëel wat de gek er voor wilt geven.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
12Eh, ja...
Ligt er aan welk deel je op doelt, uiteraard.
Ligt er aan welk deel je op doelt, uiteraard.
133000 zonder voorraad dan zeker? Maar goed het eerste bod is binnen nu onderhandelen. Maar ik denk dat dit de verkeerde gek is
14@Paul, denk ik ook
Maar 50000 gaat hem ook niet worden, ben ik bang.
Wees reëel in je vraagprijs...maar sommige zien graag de bomen tot de hemel groeien denk ik.
Maar 50000 gaat hem ook niet worden, ben ik bang.
Wees reëel in je vraagprijs...maar sommige zien graag de bomen tot de hemel groeien denk ik.
15PS....het is altijd hetzelfde argument.
Winkel draait als een tierelier maar heb er geen tijd meer voor om het nog meer te laten groeien.
Winkel draait als een tierelier maar heb er geen tijd meer voor om het nog meer te laten groeien.
16Dit soort dingen zijn zo lastig te bepalen.
Lijkt mij ook wel een mooi product. Maar in 2 jaar heeft een site / shop zich nog niet bewezen natuurlijk.
Dit kunnen groeistuipjes zijn en dat kan ook zomaar over zijn.
Hoeveel is afhankelijk van de huidige eigenaar en hoeveel is de 'gunfactor' daardoor geweest?
Erg lastig.
De voorraad is makkelijk, daar is een waarde aan vast te knopen.
Al het andere kun je stoeien met formules en dergelijke. Maar toch komt het erop neer dat het de koper waard is en wat de verkoper reëel vind.
Een winkel / shop hebben is niet een lot uit de loterij waarmee je misschien de hoofdprijs wint.
Er zijn 3 partijen (koper, verkoper en de klanten) en die moeten samen bepalen wat iets waard is.
Als iemand voor mijn bedrijf een miljoen zou bieden dan zou ik het niet verkopen bijvoorbeeld.
Maar zou wel aangeven dat er iemand interesse heeft
Lijkt mij ook wel een mooi product. Maar in 2 jaar heeft een site / shop zich nog niet bewezen natuurlijk.
Dit kunnen groeistuipjes zijn en dat kan ook zomaar over zijn.
Hoeveel is afhankelijk van de huidige eigenaar en hoeveel is de 'gunfactor' daardoor geweest?
Erg lastig.
De voorraad is makkelijk, daar is een waarde aan vast te knopen.
Al het andere kun je stoeien met formules en dergelijke. Maar toch komt het erop neer dat het de koper waard is en wat de verkoper reëel vind.
Een winkel / shop hebben is niet een lot uit de loterij waarmee je misschien de hoofdprijs wint.
Er zijn 3 partijen (koper, verkoper en de klanten) en die moeten samen bepalen wat iets waard is.
Als iemand voor mijn bedrijf een miljoen zou bieden dan zou ik het niet verkopen bijvoorbeeld.
Maar zou wel aangeven dat er iemand interesse heeft
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers
Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers
Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen
17@Dennis1 Geheel mee eens....Als iemand een Miljoen voor mijn bedrijf zou betalen, zou ik er wel een tijdje over na gaan denken....is wel bijna een jaaromzet
18Lieve mensen,
Bedankt voor het meedenken en de berichtjes. We hebben inmiddels een setje kopers gevonden die de perfecte formule vormen voor de overname en groei van het bedrijf.
Bedankt voor het meedenken en de berichtjes. We hebben inmiddels een setje kopers gevonden die de perfecte formule vormen voor de overname en groei van het bedrijf.