Gedeelte vd opbrengst naar goed doel?

1
Heb al een tijdje met het idee gespeeld om een klein deel vd opbrengst v. elk produkt muv. de sale naar zelf uitgekozen bep. goede doelen te doen.

Heb het een en het ander proberen uit te zoeken, wat kan en mag, en als ik het goed begrijp is het soms in sommige gevallen zelfs aftrekbaar.
Ben er nog in aan het rondneuzen.

Wie heeft hier ervaring mee?

Re: Gedeelte vd opbrengst naar goed doel?

2
Het verreweg belangrijkste is: je ondersteuning van een goed doel moet ook daadwerkelijk goed bedoeld zijn. Het moet worden ingegeven door een duidelijke overtuiging, anders verlies je geloofwaardigheid.

Wij geven daar op verschillende manieren invulling aan. In het ene geval linken we gratis door, in het andere geval sponsoren we in ruil voor een advertentie in een blad of een link terug naar onze webwinkels. Een leuke oplossing is daarnaast het meesturen van een brochure in een pakket; dat pakket moest je toch verzenden, dus die paar gram meer kun je wel opbrengen.
StoreCore.io

Re: Gedeelte vd opbrengst naar goed doel?

3
Zo hebben wij inderdaad ook een keer een 'kerstpakket' geschonken aan iemand die het op dat moment erg moeilijk had. Was via FOK! (http://www.fok.nl) en daar was een speciaal subforum. Kregen later een berichtje dat ze er erg blij mee waren.

Ja je moet het idd overtuigend geven en dat was het in dit geval wel. Uiteraard hebben we er wel een flyer in gedaan.
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!

Re: Gedeelte vd opbrengst naar goed doel?

4
Ik doe ook wel eens mee aan goede doelen maar laat het vaak buiten de boekhouding om lopen. Ik moet ook nog steeds uitzoeken hoe het precies zit.

Ik krijg vaak de vraag mee te doen aan goede doelen om iets te schenken. Soms doe ik er aan mee, maar steeds vaker vind ik het wel 'welletjes'. Wil ook gewoon mijn broodje verdienen... het kost me toch geld.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Gedeelte vd opbrengst naar goed doel?

7
Wij hebben met onze webwinkel in handgemaakte sieraden dit 2x gedaan. Beide keren voor stichtingen die zich inzetten voor zwerfdieren in het buitenland (gezien ik bij een andere stichting met soortgelijk doel anderhalf jaar vrijwilliger ben geweest, heb ik een zwak voor dieren)

We hebben overleg gehad met de stichting. Zij hebben onze actie gepromoot via hun nieuwsbrief, hyves en andere manieren waarop zij communiceren met geinteresseerden, en dat leverde dus ook mee bestellingen op.
Dus in die zin was het zeker nuttig.

Daarnaast hebben 'wij webwinkeliers' zelf ook natuurlijk onze eigen social media toepassingen of nieuwsbrieven en dergelijke, en wellicht dat je via je eigen netwerk ook nog kunt promoten.

Wij gaven bijvoorbeeld 10% van het aankoopbedrag (ex. verzendkosten) van elke bestelling weg.

De tweede keer hebben we kortingscodes ingevoerd, 10% korting voor de besteller. en 10% gaat naar de stichting.

Je kunt natuurlijk hogere percentages doen als je marges groter zijn.
Onze marge was slechts 20% gezien dat onze bemiddelingsbijdrage was :D

Handig is dan uiteraard wel om even te informeren hoeveel abbonnee's er zijn bij nieuwsbrieven, en hoeveen hyvesleden een stichting heeft, maar dat spreekt voor zich ;-)


Misschien heeft iemand iets aan onze ervaringen :)
vr. gr. Bart en Ruby

Re: Gedeelte vd opbrengst naar goed doel?

8
wij worden de laatste tijd vaak benaderd of we willen sponsoren, een advertentie in één of ander krantje wat dan weer wordt verkocht of een item leveren wat geveild of verloot wordt.

Helaas zijn deze goede doelen vaak lokaal van aard, en bereik je daar maar een hele beperkte doelgroep mee. Het valt wel op dat deze "lokale goede doelen" vaak worden gesteund door een grotere organisatie dus blijkbaar circuleren er lijsten binnen deze clubs met daarop partijen die je kunt benaderen.

Als we overgaan tot het steunen van een goed doel letten we tegenwoordig wel op hoe het goede doel aan zijn donateurs en leden komt. Veel goede doelen werken tegenwoordig met affliate partijen en geven riante vergoedingen weg als iemand besluit donateur te worden. (zie http://tinyurl.com/463p7yq)

Van een groot deel van onze collectie wordt een percentage afgedragen aan een weeshuis in Azië, de producent van onze collectie gaat het elk jaar zelf brengen als onderdeel van haar vakantie. Zo weet ze zeker dat elke euro goed besteed wordt i.p.v. dat het in de zaken verdwijnt van een dure manager of in een beleggingsfonds.