Vragen over KVK en belasting

1
Op dit moment studeer ik en zou ik daarnaast graag een Nederlandse webwinkel beginnen. Als ik €50 per maand winst zou maken zou ik zeer tevreden zijn. Ik koop vooral onderdelen in vanuit Azië en Amerika en maak er zelf nieuwe producten van.

Om dit officieel te maken heb ik de KVK gebeld. Zij vertelden me dat ik me moest inschrijven. Klopt dit? Ik wordt dus niet gezien als hobbyist? Ze zeiden dat je "zodra je een bordje voor de deur wilt zetten" je je moest inschrijven.

Hoe zit het later met de btw en inkomstenbelasting? Stel ik koop iets in voor €3 en ik verkoop het voor €12. Hoeveel winst hou ik hier netto van over?

Re: Vragen over KVK en belasting

2
Je moet je inschrijven inderdaad.

Hoeveel belasting je betaalt, is afhankelijk van je totaalplaatje, zoals bijtelling auto, pensioenafdracht, fiscaal partnerschap noem maar op, dus kunnen wij niet vertellen. Als je rekening houdt met 50% belasting over je winst zit je meestal aardig in de richting. Dus in jouw geval die twaalf, min die drie... daar vijftig procent van is een netto resultaat van vierenhalve euro.

Let wel: In die drie euro zitten in dit geval ook je verzend-, retourkosten et cetera!
Nu op mijn weblogs:

Re: Vragen over KVK en belasting

3
Bedankt voor de snelle reactie!
Moet ik me ook zowel bij kvk als belasting inschrijven als ik onder de kleine ondernemers regeling val?
En hoe wordt dan bovenstaand voorbeeld berekend? €12 - €3 en dan dus over de 9 euro inkomstenbelasting betalen? Of is dit te simpel gedacht?

Re: Vragen over KVK en belasting

4
Hello schreef:Bedankt voor de snelle reactie!
Moet ik me ook zowel bij kvk als belasting inschrijven als ik onder de kleine ondernemers regeling val?
En hoe wordt dan bovenstaand voorbeeld berekend? €12 - €3 en dan dus over de 9 euro inkomstenbelasting betalen? Of is dit te simpel gedacht?
Op het moment als je, je als eenmanszaakje inschrijft; weet de belastingdienst bijna direct dat je bent gestart. Apart naar het belastingkantoor is niet noodzakelijk.

Als ik het zo lees, denk ik dat de belastingdienst weinig inkomen bij je te heffen heeft. Er bestaat namelijk een minimum belastbaar inkomen; je belastbaar inkomen is 'winst' - aftrekposten (regelingen als zelfstandige aftrek, startersaftrek, investeringsaftrek, ...). Als je het precies wilt weten, schakel een adviseur in. Eventuele kosten die hij in rekening brengt, mag je 'declareren' bij de eerste BTW aangifte als je een bedrijf start.

Hou er wel rekening mee dat studiefinanciering als inkomen gezien wordt. (correct me if im wrong)

Goed, en wat is 'winst'. Ook zo iets vaags.
Als je een product verkoopt voor 12,00 euro exclusief BTW zou een voorbeeld kunnen zijn:

BATEN:
Verkoop: 12,00

KOSTEN:
Inkoop: 3,00
Porto: 1,50
Internet 0,50
Marketing: 0,50
Administratiekosten: 1,00

Vergis je niet, er bestaat zoiets als uitgaven en kosten.

Als je een computer (>500 euro excl) koopt, is dat een uitgaven. Je PC wordt elk jaar (boekhoudkundig) 166 euro minder waar. Dat is een kostenpost die je winst drukt.

Op het moment dat je porto betaalt om iets te verzenden, heb je direct een kostenpost en uitgave.


Daarnaast zul je elk kwartaal BTW aangifte moeten doen. Gezien jouw mogelijke situatie val je onder een kleine ondernemersregeling. Het fijne zul je moeten vragen aan een adviseur.

Het komt er een beetje op neer dat je het verschil betaald tussen de ontvangen BTW en de betaalde BTW.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Vragen over KVK en belasting

5
inetverhuurshop schreef: Hou er wel rekening mee dat studiefinanciering als inkomen gezien wordt. (correct me if im wrong)
I'll correct you. Bij de belastingdienst word stufi niet als inkomen gezien, het is namelijk een vergoeding. Ookal kun je ermee op jezelf leven (meestal vrij moeizaam), is het daar niet voor bedoeld en wordt dus niet als een inkomen gezien.

Re: Vragen over KVK en belasting

6
Fiend schreef:I'll correct you. Bij de belastingdienst word stufi niet als inkomen gezien, het is namelijk een vergoeding. Ookal kun je ermee op jezelf leven (meestal vrij moeizaam), is het daar niet voor bedoeld en wordt dus niet als een inkomen gezien.
Na de start van mijn eerste bedrijf heb ik wel mooi twee jaar studiefinanciering mogen terug betalen omdat ik te veel had verdiend :D

Die regeling geldt nog steeds. Dat kan ongunstig uitpakken, omdat je van een nettovergoeding (studiefinanciering) naar een bruto-inkomen (winst uit onderneming) gaat boven het normbedrag.

Re: Vragen over KVK en belasting

7
Beide hebben gelijk (het is maar net hoe je het leest). Als je weinig verdient hoef je bij de belastingaangifte de studiefinanciering niet als inkomen op te geven.
Maar de hoogte van de studiefinanciering hangt wel af van je inkomen dus als je veel verdient moet je de studiefinanciering stopzetten.

Re: Vragen over KVK en belasting

8
PaulG schreef:Beide hebben gelijk (het is maar net hoe je het leest). Als je weinig verdient hoef je bij de belastingaangifte de studiefinanciering niet als inkomen op te geven.
Maar de hoogte van de studiefinanciering hangt wel af van je inkomen dus als je veel verdient moet je de studiefinanciering stopzetten.
Dit klopt inderdaad. Als je boven de €5000 per jaar aan inkomsten hebt moet je belasting gaan betalen.
Met vriendelijke groet,
Rob
Compatible cartridges
Transfernieuws

Re: Vragen over KVK en belasting

9
Ward schreef:
Fiend schreef:I'll correct you. Bij de belastingdienst word stufi niet als inkomen gezien, het is namelijk een vergoeding. Ookal kun je ermee op jezelf leven (meestal vrij moeizaam), is het daar niet voor bedoeld en wordt dus niet als een inkomen gezien.
Na de start van mijn eerste bedrijf heb ik wel mooi twee jaar studiefinanciering mogen terug betalen omdat ik te veel had verdiend :D

Die regeling geldt nog steeds. Dat kan ongunstig uitpakken, omdat je van een nettovergoeding (studiefinanciering) naar een bruto-inkomen (winst uit onderneming) gaat boven het normbedrag.
Er zijn genoeg trucjes om wel veel te verdienen maar niet over het limiet van de ibgroep te gaan.
En als je wat extra capitaal nodig hebt dan is de studielening de goodkoopste die je ooit zal vinden.