Wet retourneren & aanbiedingen

1
Ik was vandaag in discussie (werd nogal behoorlijk aangevallen vanaf de andere kant) met een webshop over het feit dat hun niet willen retourneren. Zij hebben een systeem waarbij ze 10 bestellingen afwachten voor ze het product bestellen en dus leveren. Dit om de laagste prijs aan te kunnen bieden omdat ze anders voor 40.000 euro aan inkopen moesten doen om hetzelfde grote assortiment aan te bieden. Het leek me dat dit bij ondernemen hoorde, maar goed, zal wel aan mij liggen.

Nu hebben ze dus het hele deel wat gaat om samen bestellen (niet de gehele website bestaat daar uit) als koopjes gemarkeerd om zo de retourwet te omzeilen. Is het daadwerkelijk toegestaan om aanbiedingen/koopjes niet meer te laten retourneren? En zo ja, is dat ook toegestaan om voor een heel groot assortiment te doen? Want het lijkt mij niet dat je het daadwerkelijk koopjes kunt/mag noemen wanneer je het speciaal voor de koper besteld bij de leverancier. Het gaat ook om plusminus 540 artikelen..


Wat er verder bij hen nog niet klopt qua retourneren is het feit dat ze niet aan geld terugstorten doen (je mag dus alleen ruilen, geld voor alles wat ze verkopen), wat ook tegen de wet is en dat je tot maximaal een bestelwaarde van 150 euro mag ruilen. Dat mag lijkt me ook weer niet, want je moet gewoon het recht hebben te ruilen als dat mogelijk is en niet tot een bepaald bedrag.

En dan nog een puntje; Mag je aangetekend retourzenden verplichten? En ze eisen ook 8 euro verzendkosten als je iets wilt ruilen, dat mogen ze ook niet vragen, toch?

Re: Wet retourneren & aanbiedingen

3
Inderdaad, op alle fronten fouter dan fout. Dat het anno 2013 überhaupt nog bestaat :shock:

De enige speelruimte die ze nog hebben, is vooraf melden dat een "deal" niet doorgaat als het benodigde aantal deelnemers niet wordt bereikt.

Re: Wet retourneren & aanbiedingen

4
Ward schreef:Inderdaad, op alle fronten fouter dan fout. Dat het anno 2013 überhaupt nog bestaat :shock:

De enige speelruimte die ze nog hebben, is vooraf melden dat een "deal" niet doorgaat als het benodigde aantal deelnemers niet wordt bereikt.
Dat word wel bereikt, want ze laten je gerust jaren wachten tot er genoeg bestellers zijn. Want ja, ze bieden de laagste prijs en als de levertijd niet bevalt, betaal je maar lekker meer bij een andere shop.

Je betaald (inmiddels) niet vooraf aan de 'reservering', dat is pas als de bestelling is ingeleverd bij de leverancier. Dan word van je gevraagd binnen 5 dagen te betalen (weer een foutje, want minimaal 50% achteraf moet een mogelijkheid zijn geloof ik), en als je dus niet betaald en de bestelling annuleert kom je op de zwarte lijst. Daarmee mag je vervolgens nooit meer meedoen aan het 'kollektief bestellen', zoals ze dat noemen. Dus als je na 3 maanden zegt; Goh, ik heb er genoeg van en bestel het toch maar bij een ander, mag je vervolgens nooit meer bij ze bestellen.. Of het dan gelijk voor de hele webshop geld, weet ik niet..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wet retourneren & aanbiedingen

5
Fiend schreef:Dat word wel bereikt, want ze laten je gerust jaren wachten tot er genoeg bestellers zijn. Want ja, ze bieden de laagste prijs en als de levertijd niet bevalt, betaal je maar lekker meer bij een andere shop.
Dan is dat dus het addertje onder het gras van deze gifslang. Ze kunnen altijd wegkomen met: "Sorry, aju-paraplu, het minimumaantal bestellingen is niet bereikt."

Dat neemt niet weg dat de algemene voorwaarden gewoon nietig (ongeldig) zijn wanneer die verboden bedingen bevatten van de zwarte lijst. En daarvan noemde je er nogal wat.