Re: Wat is een webshop ??

2
Wat meer uitleg of een specifiek voorbeeld is wel handig, want ik heb werkelijk geen idee wat voor een antwoord je verwacht van ons.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Wat is een webshop ??

3
Jordi schreef:Wat meer uitleg of een specifiek voorbeeld is wel handig, want ik heb werkelijk geen idee wat voor een antwoord je verwacht van ons.
Als een consument iets bij een bedrijf koopt, en deze aankoop uitvoert via een invulformulier met een daaraan gekoppeld een betaalmogelijkheid op de website, is dit dan ook een webshop ?

Re: Wat is een webshop ??

4
Patrickpeeters schreef:Als een consument iets bij een bedrijf koopt, en deze aankoop uitvoert via een invulformulier met een daaraan gekoppeld een betaalmogelijkheid op de website, is dit dan ook een webshop ?
Dan geldt in elk geval alle wet- en regelgeving die voor webshops geldt. Dus in dat opzicht is het antwoord: ja.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wat is een webshop ??

5
Volgens mij kan je dit nog correcter omschrijven. Volgens mij bestaat er geen 'webshop wetgeving'. Een webshop valt wel onder het consumenten recht van de wet koop op afstand. Maar daar vallen vrijwel alle vormen van aankopen op afstand onder. Niet enkel webshops. Maar dus zeker ook hetgeen je omschrijft. Zie ook:

http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand

En anders moet je allicht iets concreter zijn met je vraag
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Wat is een webshop ??

6
Zoals al gezegd vallen webwinkels onder de Wet Verkoop op Afstand. De manier waarop de overeenkomst gesloten wordt heeft daar geen invloed op. Dus of je nu besteld door een automatisch invulformulier op een website, per fax, per briefpost, per telefoon, etc. dat maakt voor de wet allemaal niet uit. Het gaat er om dat de overeenkomst op afstand gesloten wordt. Oftewel; jij als winkel zit ergens anders dan waar de consument zit op het moment dat de overeenkomst gesloten wordt.

Re: Wat is een webshop ??

7
Ik zal mijn vraag nog wat verder toelichten. Ik ben zelf fabrikant van horecesystemen (ook voor particulier gebruik). Ik ben aan het kijken of dat wij als fabrikant zelf een webwinkel kunnen starten. Niet met het doel om zelf verkoop uit te voeren ! We willen echter bestaande of toekomstige dealers en/of agenten een 'webwinkel' faciliteren om zo een wildgroei aan webwinkels (wereldweid) tegen te gaan. Dit alles met het doel om die toekomstige dealers/agenten een stukje marge te gunnen. Een wildgroei aan webwinkels zorgt er alleen maar voor dat niemand iets kan verdienen. Een consument kan alleen via de 'webwinkel' kopen met tussenkomst van een dealer. Ik ben op zoek naar een constructie die dit mogelijk maakt. Daarvoor moet ik weten wat de wetgeving is. In dit idee zie ik misschien 1 ding over het hoofd 'moet ik rekening houden met de wetgeving van het land waar het product aan wordt geleverd' ?

Re: Wat is een webshop ??

9
NOP Webdesign schreef:Mij lijkt het resultaat van dit plan een heel vreemd en ondoorzichtig systeem, waar je klanten niet vrolijk van worden.
Dat valt wel mee, het is zeer onwaarschijnlijk dat deze kostbare producten (9.000 tot 10.000 € ex btw) via internet worden verkocht. In sommige gevallen worden webshops alleen maar gebruikt om de klant te lokken naar de winkel waar het product wordt gekocht.

Re: Wat is een webshop ??

10
Waarom wil je een "webwinkel" als er waarschijnlijk, zoals je aangeeft, toch niemand er iets op koopt? Misschien een goede website ipv webwinkel, welke de aandacht trekt en mensen naar de winkel lokt?
Ben je benieuwd naar ons, of de laatste updates? Volg het op facebook -> Gerichtekeuze
Mooie huis en tuin decoratie http://gerichtekeuze.nl/

Re: Wat is een webshop ??

11
Als ik het goed begrijp ben jij groothandel en wil jij een webwinkel maken die jouw dealers kunnen gebruiken om te gebruiken als verkoopkanaal, klopt dat?

Paar vragen;
Waarom zou je de dealers niet zelf een webwinkel laten maken als ze dat willen? Ik bedoel, of jij er nu wel of niet een aanbiedt voor de dealers, ze kunnen altijd nog zelf een webwinkel openen. Dat voorkom je niet door zelf een webwinkel te faciliteren.

@NOP Webdesign; update.nl, ICT bedrijf van het jaar, gebruikt dit systeem ook. Je bestelt als consument via de webshop en kiest bij het afrekenen een computerwinkel bij jouw in de buurt. Op zich dus niet ondoorzichtig en werkt dus wel.
EDIT; oh.. update.nl was slechts 3e bij de verkiezing van ICT bedrijf van het jaar. Anyways..

Re: Wat is een webshop ??

12
Wouter Hol schreef:Als ik het goed begrijp ben jij groothandel en wil jij een webwinkel maken die jouw dealers kunnen gebruiken om te gebruiken als verkoopkanaal, klopt dat?

Nee, wij zijn fabrikant.

Paar vragen;
Waarom zou je de dealers niet zelf een webwinkel laten maken als ze dat willen? Ik bedoel, of jij er nu wel of niet een aanbiedt voor de dealers, ze kunnen altijd nog zelf een webwinkel openen. Dat voorkom je niet door zelf een webwinkel te faciliteren.

Als de dealers dit gaan doen gaat iedereen elkaar beconcureren met de prijs en en zal de interesse voor dealers om onze producten te verkopen verdwijnen. Ik wil dat iedere dealer een boterham kan verdienen met onze producten. Ik mag echter geen dwingende prijsafspraken maken.

@NOP Webdesign; update.nl, ICT bedrijf van het jaar, gebruikt dit systeem ook. Je bestelt als consument via de webshop en kiest bij het afrekenen een computerwinkel bij jouw in de buurt. Op zich dus niet ondoorzichtig en werkt dus wel.
.

Leuke tip ! Is dat jurisch gezien ' kopen op afstand' ?

Re: Wat is een webshop ??

13
Ja, daar ontkom je niet aan als je verkoopt aan consumenten.

Ik vermoed dat je wel zou kunnen stellen dat jouw dealer de verkopende partij is en dat de aftersales door de dealer zou moeten gebeuren. Al kan je bij Update.nl wel kosteloos retourneren naar het distrubutiecentrum zelf ipv. de dealer die jouw service verleend.

Mocht je de aftersales en retouren niet als groothandel zelf willen of kunnen afhandelen, dan zou je best bij een jurist informeren wat de mogelijkheden zijn. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of jij jezelf niet als verkopende partij kan aanmerken. De wet stelt dat de verkopende partij de aansprakelijkheid en garantie moet verlenen. Ik neem aan dat je daar op doelt met je vraag of dat "verkoop op afstand" is.

Re: Wat is een webshop ??

14
Toevoeging; waarschijnlijk zul je dropshipping aan moeten gaan bieden. (google die term even) Alleen zal dat waarschijnlijk wel betekenen dat je voor elke dealer een aparte webshop zou moeten maken.

Re: Wat is een webshop ??

15
Wouter Hol schreef:Toevoeging; waarschijnlijk zul je dropshipping aan moeten gaan bieden. (google die term even) Alleen zal dat waarschijnlijk wel betekenen dat je voor elke dealer een aparte webshop zou moeten maken.
En waar ben je dan weer terug.... Op de "wildgroei" ;). Al wordt die snel genoeg gekapt door mensen die ermee ophouden.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: Wat is een webshop ??

16
Zo lang je dropshipping alleen aanbiedt aan dealers die je nu al hebt dan zal die wildgroei wel meevallen denk ik zo. Bovendien kan je besluiten om te staken met dropshipping aan een bepaalde klant als hij de prijzen afschiet.

Niet elk bedrijf dat dropshipping aanbiedt neemt elke Klaas met KVK inschrijving aan :)

Re: Wat is een webshop ??

17
Wouter Hol schreef:Zo lang je dropshipping alleen aanbiedt aan dealers die je nu al hebt dan zal die wildgroei wel meevallen denk ik zo. Bovendien kan je besluiten om te staken met dropshipping aan een bepaalde klant als hij de prijzen afschiet.

Niet elk bedrijf dat dropshipping aanbiedt neemt elke Klaas met KVK inschrijving aan :)
Uhu. Daar heb je zeker een goed punt inderdaad.

Is het dan misschien een idee om, aangezien er geen prijsafspraken gemaakt kunnen worden, het beleid voor aanname van een dealer aan te passen aan een duurder segment?

Btw, waarom kun je geen prijsafspraken maken? Als je het via dropshipping laat lopen lijkt mij dit wel te doen toch? Eventueel met de afspraak dat een dealer een x aantal aanbiedingen per jaar aan mag bieden over de producten?
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: Wat is een webshop ??

18
Elecs schreef:Btw, waarom kun je geen prijsafspraken maken?
Dat is eigenlijk bij wet verboden. Elke ondernemer moet zijn eigen prijzen kunnen bepalen, dat mag niet opgelegd worden door een leverancier of wat dan ook.

Maar het is een beetje een wassen neus, want als je te laag zit met je prijzen dan kan de leverancier altijd besluiten om niet meer te leveren. Die vrijheid heeft hij immers ook.

Re: Wat is een webshop ??

19
Wouter Hol schreef:
Elecs schreef:Btw, waarom kun je geen prijsafspraken maken?
Dat is eigenlijk bij wet verboden. Elke ondernemer moet zijn eigen prijzen kunnen bepalen, dat mag niet opgelegd worden door een leverancier of wat dan ook.

Maar het is een beetje een wassen neus, want als je te laag zit met je prijzen dan kan de leverancier altijd besluiten om niet meer te leveren. Die vrijheid heeft hij immers ook.
Volgens mij bedoelt Elecs prijsafspraken met de leverancier en niet met een concurrent?

Prijsafspraken met een leverancier kun je vooral bij dropshipping prima maken. Bijvoorbeeld de bijdrage per order vastleggen voor een jaar. Productprijzen lijkt mij lastig, aangezien de leverancier waarschijnlijk ook niet altijd voor dezelfde prijs kan inkopen. Denk aan valuta fluctuaties, schaarste etc.

Re: Wat is een webshop ??

20
Zowel horizontale prijsbinding (met concurrenten) als verticale prijsbinding (tussen leveranciers en afnemers) zijn verboden. Beide ondermijnen namelijk de concurrentie.

Vaste verkoopprijzen zijn hét klassieke voorbeeld van een zwaar bestrafte overtreding, dus die kun je ook niet overeenkomen met een dropshipping-leverancier. Wat je wel kunt doen, is bijvoorbeeld tarieven of kortingen voor een jaar vastleggen, maar dan nog mogen deze eerlijke concurrentie niet onmogelijk maken.

Re: Wat is een webshop ??

21
Wouter Hol schreef:
Elecs schreef:Btw, waarom kun je geen prijsafspraken maken?
Dat is eigenlijk bij wet verboden. Elke ondernemer moet zijn eigen prijzen kunnen bepalen, dat mag niet opgelegd worden door een leverancier of wat dan ook.

Maar het is een beetje een wassen neus, want als je te laag zit met je prijzen dan kan de leverancier altijd besluiten om niet meer te leveren. Die vrijheid heeft hij immers ook.
Op dat laatste doelde ik een beetje inderdaad. Als je de prijs te laag vind kun je toch gewoon "prijzen omhoog, of ik stop met leveren". Al zul je dan ook inkomsten mislopen, maar dat is de afweging dan weer.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.