Bij reviews gaat het NIET om een ze hoog mogelijke beoordeling of om zoveel mogelijk positieve reviews te fabriceren. Op de lange termijn gaan het onderling uitwisselen van reviews of op andere manier fabriceren je alleen maar tegen werken.
De kunst bij het verzamelen van reviews is juist om:
- Zoveel mogelijk echte klanten te bewegen om een review te schrijven
- Een juiste balans te hebben tussen positieve reviews, neutrale reviews en negatieve reviews
- Hoe je om gaat met negatieve reviews
Negatieve reviews zijn een kans. Je kunt laten zien aan toekomstige klanten hoe je klachten oplost. Dat geeft vertrouwen. Elke webwinkel kan een pakketje inpakken en op de bus doen, maar wat gebeurt er als het product beschadigd aan komt of na enkele weken al kapot gaat? Hoe je om gaat met zulke klachten laat zien hoe goed jouw klantenservice is.
Steek je tijd dus in goede klantenservice en het bewegen van klanten om reviews te schrijven. Bij WebwinkelKeur proberen we dit zo makkelijk mogelijk te maken door onze software de klantnaam, e-mailadres en ordernummer al vooraf te laten invullen. Vervolgens krijgt de klant automatisch een e-mail waarmee hij
met 1 klik een review kan geven, vervolgens proberen we de klant te verleiden om de review uit te breiden met extra informatie als een beschrijvende tekst en beoordeling op subcriteria. De klant hoeft niet zijn e-mailadres met een bevestigingslink oid te verificeren, gezien wij de uitnodiging zelf sturen naar een e-mailadres, weten we dat het e-mailadres echt is.
In GMAIL kun je het klanten nog eenvoudiger maken, daar kun je middels rich snippets
direct binnen de e-mail een beoordeling achter laten zonder de e-mail client te verlaten.
Mijn tip is dan ook, verzin niet alleen een zo goed mogelijke tekst, maar zorg er gewoon ook voor dat het grafisch en processmatig zo eenvoudig mogelijk is om een review achter te laten. In de regel nemen klagers namelijk meer tijd om een review achter te laten dan tevreden klanten. Eenvoudiger reviewen betekend dus meer authentieke eerlijke positieve reviews. En die negatieve klant? Die heeft ook een uitlaatklep en je voorkomt dat hij elders waar je er geen zicht op hebt zijn ongenoegen gaat ventileren.