Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Hilda
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:

Vraagjes over productprijs incl btw berekenen etc.!

25 juni 2013

Hallo beste leden. Ik begin nu aan de inkoopfase van producten voor mijn webwinkel, die begin/mid augustus klaar is. Ik koop de meeste producten (kleding) in vanuit Engeland, en ga beginnen met betaalbare kleding voor mannen en vrouwen in een niche. Wil even kijken of mijn denkwijze kwa uiteindelijke verkoopprijs bepalen de juiste is!

Stel, ik moet voor een broek 11 pond betalen, hier zit VAT nog in berekend, dus zonder de 22% (VAT in UK) is de broek 9,68, dit is omgerekend nu €11,39

Zeg dat ik een marge van 2.5 wil hanteren (wat volgens mij normaal is in stenen kledingwinkel) Komt de broek op €28,48 excl. btw, incl. btw komt de verkoopprijs op 34,35. Ik rond dit af op 34,95, dan is de btw die er inzit 7.34?

Dus dan is het: €34,95 - €7.34 - €11.39 = 16,22 is dan mijn omzet op dit verkochte artikel.

Is dit juist? Volgens mijn logica wel haha.

Dan nog iets, kan ik verschillende marges hanteren op verschillende producten, of is dit gewoonweg niet handig? Stel dat een product inkoop richting de 20 euro loopt, maar ik weet dat dit waarschijnlijk een goedlopend product is, maar om het binnen mijn betaalbare segment te houden, zet ik er een marge van 2 op. Is dit raar of niet?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vraagjes over productprijs incl btw berekenen etc.!

25 juni 2013

€ 11,39 inkoop exclusief btw
= 2,5 × € 11,39 = € 28,475 inclusief marge exclusief btw
= 1,21 × € 28,475 = € 34,45475 verkoopprijs inclusief btw

Klopt dus.

Het verschil is echter niet je omzet, maar je winst. :D

Omzet kun je redelijk letterlijk herleiden tot het werkwoord "omzetten", zeg maar "geld rondpompen". Je omzet is in dit geval € 28,475 exclusief btw en € 34,45475 inclusief btw.
 
Hilda
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:

Re: Vraagjes over productprijs incl btw berekenen etc.!

25 juni 2013

Yes! Het is al een tijdje geleden dat ik dit allemaal op school heb gehad, dus ik ben blij dat ik alles nog redelijk helder voor ogen heb :D.

Iemand nog enige gedachten over het hanteren van verschillende marges op verschillende producten om alles in een betaalbaar segment te houden?
 
Funmaster
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 juni 2013

Re: Vraagjes over productprijs incl btw berekenen etc.!

25 juni 2013

Verschillende marges zul je zelfs moeten hanteren in veel gevallen. Denk bijvoorbeeld aan concurrerende prijzen met andere winkels. Als die de prijs onder de advies prijs inzetten kan je daar niet een stuk boven gaan zitten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Vraagjes over productprijs incl btw berekenen etc.!

25 juni 2013

Verschillende marges zul je zelfs moeten hanteren in veel gevallen. Denk bijvoorbeeld aan concurrerende prijzen met andere winkels. Als die de prijs onder de advies prijs inzetten kan je daar niet een stuk boven gaan zitten.
Waarom niet?

Ik verkoop een artikel voor 80€. Genoeg winkels die hetzelfde voor 100€ verkopen. 20%duurder is toch aardig wat.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht