Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

1
Ik ben benieuwd of er nog meer Beslist.nl klanten zich in een spagaat gezet voelen.

Wat is er aan de hand?
Ik adverteer al heel lang op Beslist.nl. Dit gaat aan de hand van klikken die doorberekend worden. Nu heeft Beslist.nl besloten haar beleid te wijzigen. Daar heb ik begrip voor, elke bedrijf moet kunnen wijzigen, maar ik heb geen begrip voor de manier waarop.

Afgelopen vrijdag om 15.30 u stuurt beslist een e-mail uit met de mededeling dat de betaalde klikken omgezet gaan worden naar betalen per sale. Dit doen zij alleen voor de speelgoedcategorie. De wijziging gaat in per 5 november, 18 dagen later. Wil je dat je zichtbaar blijft met je producten dan moet je voor 5 november het gewijzigde contract insturen. En anders verdwijn je per 5 november van de beslist.nl website.

De minimale vergoedingen is niet misselijk, 12%. Maar stellen zij, met deze manier zullen wij een veelvoud aan verkopen realiseren. Zij vergelijken zichzelf hierbij met een Bol . com en Vergelijk . nl was de mededeling.

Ga je het contract goed doorlezen dan staat daar geen minimaal vergoedings % in vermeld maar alleen dat er een minimaal vergoedings percentage gehanteerd wordt. Lees je goed dan staat er dat de klanten die ja zeggen het onderling mogen uitvechten wie hoger wil gaan dan die 12% om bovenaan te blijven staan. Ook mag beslist.nl het minimale % wijzigen wanneer ze zin hebben. Opzegging is per dag mogelijk.

Waar wringt de schoen?
- Vlak voor het topseizoen van de speelgoedwinkels, 1 maand voor Sinterklaas, wordt je in een spagaat gezet om te kiezen voor deze optie of te stoppen met beslist.
- De mail wordt uitgestuurd en vervolgens is heel het salesteam van beslist.nl in vergadering. Telefonisch niet bereikbaar tot maandagochtend.
- In de e-mail wordt 12% genoemd, deze is in het contract nergens terug te vinden.
- Navraag leert dat er geen controle uit te oefenen is op de orders. Klanten of een leuke concurrent, plaatsen een bestelling van 150 euro met als betaalwijze overmaken maar betalen vervolgens nooit, jammer, volgens beslist dien je dan gewoon 18 euro te betalen minimaal. Zodra de bestelling door de bedankpagina heen is gegaan is het een order. Punt.
- Hetzelfde geldt voor retouren, jammer order is order. (nu krijg je van Google ook geen geld terug maar die vraagt ook geen 12%)
- Een veelvoud aan verkopen, gegarandeerd. Dat is niet te garanderen, en ja de Sinterklaasperiode is altijd drukker, dat is toch geen manier van meten?

Qua omzet mis ik niet veel aan ze, deze was al weinig maar deze zou meer kunnen worden als de concurrenten afhaken (de vijver wordt kleiner). Maar als ik eerlijk ben vind ik de manier waarop dit spelletje gespeeld wordt zo klant-onvriendelijk dat ik neig om er mee te stoppen. Zelf geven ze aan dat het moment “wat ongelukkig gekozen is”. Ook vind ik de controle op orderafhandeling niet professioneel.

Zijn er meer mensen die hier mee worstelen?

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

2
Nog ter info: ik zit al jaren op dit forum met een andere naam maar door specifieke info die ik recentelijk daarin heb vermeld kan ik niet meer anoniem op dit forum schrijven als ik dit bericht post onder mijn andere eigen normale naam. Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben. Als de beheerders nadere info wensen dan is dat geen probleem.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

5
@Maurice, klopt.

Op higerlevel.nl staat hierover ook een klacht van een beslist-klant van begin dit jaar (toen had beslist.nl ook een wijziging)

Het nadeel is dat je je gelijk kan gaan halen bij de rechter in deze. Als je er op 5 nov afgegooid wordt zie het dan maar eens voor elkaar te krijgen dat je je gelijk krijgt en op tijd voor de drukste tijd van het jaar , waar je dan al middenin zit, weer terug te komen op de beslist.nl website. Sinterklaasperiode is sowieso al een periode dat niemand in deze categorie hierop zit te wachten.

Daarom baal ik ook enorm van de manier waarop.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

8
Een beetje zoals sisow plots accounts zonder zakelijke rekening gaan afsluiten in november.

Zowel sisow als beslist weten dat er nu druk zit op de ketel voor het drukke seizoen, maar eigenlijk mag je daar niet aan toegeven.

Sorry, 12 % afgeven op een bestelling op je eigen site is te gek voor woorden. Ze hebben ook geen zaken met wat klanten uiteindelijk bestellen op je site.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

9
tvserieshop schreef:Een beetje zoals sisow plots accounts zonder zakelijke rekening gaan afsluiten in november.

Zowel sisow als beslist weten dat er nu druk zit op de ketel voor het drukke seizoen, maar eigenlijk mag je daar niet aan toegeven.

Sorry, 12 % afgeven op een bestelling op je eigen site is te gek voor woorden. Ze hebben ook geen zaken met wat klanten uiteindelijk bestellen op je site.
Je gaat een vergelijkingssite vergelijken met een paymentprovider. Ja logisch.

En uiteraard logisch dat de TS moet stoppen met Beslist.nl op deze manier. Alleen als er nou ook eens genoeg mensen stoppen met verkopen via Bol.com (15% + €0,99 voor vele categorieën) dan winnen we misschien nog een heleboel.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

10
Als je dergelijke websites nodig hebt om aan je verkopen te komen doe je toch iets mis. Het zou wat zijn als de lokale schoenenboer elke dag met een kraam voor de Jumbo moest staan om schoenen te verkopen. Er zijn voldoende manieren (betaald en gratis) om bezoekers naar je website te krijgen, mensen via een vergelijkingssite komen alleen bij je voor de prijs, dat moet je eigenlijk niet eens willen.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

12
henk-k schreef:Als je dergelijke websites nodig hebt om aan je verkopen te komen doe je toch iets mis. Het zou wat zijn als de lokale schoenenboer elke dag met een kraam voor de Jumbo moest staan om schoenen te verkopen. Er zijn voldoende manieren (betaald en gratis) om bezoekers naar je website te krijgen, mensen via een vergelijkingssite komen alleen bij je voor de prijs, dat moet je eigenlijk niet eens willen.
Elke verkoop is toch mooi meegenomen? De topic opener zegt toch niet dat ze helemaal afhankelijk is van beslist? Het is aan de eigenaar om de kost per klik tov de werkelijk geplaatste orders te bekijken of het de moeite is.

Ik kan goed begrijpen dat voor populaire categorieën voor vergelijkingsites zoals elektronica en dus blijkbaar ook speelgoed dit toch een goede meeromzet kan betekenen, en daarmee niet alleen aan de laagste prijs, maar bv. omdat het bij jou wel in stock aan een iets duurdere prijs en bij de goedkoopste is de levertermijn enkele dagen of onbekend. In aanloop naar Sinterklaas en Kerst nemen vele kopers weinig risico en dus met het goed in het oog houden van je concurrenten op beslist kan je best als "winnaar" uit de bus komen die met de verkoop gaat lopen omdat het voorradig is ook al ben je niet de goedkoopste.

Dat je dan van kost per klik plots meer dan 10 % van het verkoopbedrag moet afstaan terwijl ze niets van de infrastructuur van de webwinkel dragen is begrijpelijk een brug te ver, maar als je je inkopen voor het eindejaar hebt gebaseerd op vorig jaar inclusief de verkoop komende van beslist kan dit inderdaad pijnlijk zijn.

Dan kan jij weer gaan zeggen dat je marge dan te laag is, maar ieder product is verschillend. Ik ken de marge op speelgoed niet, maar mijn sector van blurays is een marge van 0,50 euro op een dvd meer regel dan uitzondering. Dus als ik op beslist aanbood (wat niet het geval is aangezien dvd's geen populaire vergelijkingscategorie is) en ik plots op een DVD van 20 euro nu 2 euro extra moet afgeven terwijl ik slechts bv 0,50 euro incalculeer in de verkooprijs voor promotie dan kan ik die dienst niet meer gebruiken of de prijzen verhogen wat niet realistisch is, en gaat de verkoop dus tijdelijk dalen als dit een belangrijk doorverwijs bron was.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

13
Vorig jaar kregen we van Beslist meerdere mails om ons vooral aan te melden met een gratis account..mijn webhost verzorgt de ,,feed,, En idd vlak voor Sinterklaas zou onze webwinkel teveel kliks ontvangen...dus moesten we over naar een betaald account. Aan onze statistieken was duidelijk te zien dat de volgens Beslist behaalde klikken niet gehaald waren. Waarna Beslist belde of we even in wilden loggen in het Google account...zo gezegd zo gedaan..Duidelijke cijfers..Niet het aantal klikken wat Beslist beoogde...Waarna het verhaal werd verandert in ,,Google rekent een klik anders dan wij,, Zo ken ik er nog wel een paar!! De 12 % is voor een gemiddelde webwinkel in speelgoed niet haalbaar en heb daar een uitgebreide discussie over gehad..Ze blijven erbij! Dat er iets tegenover moet staan is prima..12 % is je verrijken over een andere rug.
Leuk hoor..zo vlak voor Sinterklaas en eerst lokken met een gratis account! en dan nog discutabele,,klikgegevens,, Jammer dat ze groot willen worden ten koste van de kleinere winkels.
Wij zijn gestopt met Beslist!..Zonder Beslist zijn we de voorgaande jaren ook doorgekomen!

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

15
Het is zo typisch dat dit soort bedrijven op een bepaald punt het idee krijgen dat ze onmisbaar zijn, en denken alles te kunnen maken wat ze willen. Datzelfde heb ik bij Google met Adwords en Marktplaats.nl. Het kan niet op, maar er komt een moment dat klanten het niet meer pikken.

Het lijkt wel eens of ze dat punt langzaam proberen op te rekken door de prijzen in kleine stapjes steeds hoger te maken, en voorwaarden steeds strenger in het voordeel van zichzelf. Aan de ene kant kan je het veroordelen, maar aan de andere kant zijn we allemaal de hele dag aan het werk om zoveel mogelijk te verdienen...

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

16
Nog iets belangrijks wat je mee moet nemen in de overweging: zoals ik het nu begrijp moet je een "conversiepixel" op je eigen site zetten. Dit is een script wat je bij IEDERE verkoop moet draaien.

Doordat je deze plaatst op je site lijkt het mij dat beslist inzicht in ALLE verkopen op je site en daarmee dus ook je omzet! Bovendien heeft beslist.nl volgens mij daardoor het ip nummer van al je klanten, inclusief het gekochte product, prijs en aantal!

Nog wat opvallende zaken in het contract: "Beslist heeft te alle tijden het recht om de wijze van facturering en betaling eenzijdig te wijzigen.". Vind ik wat vreemd.

Betaal je naast de cpa trouwens nog steeds de cpc in deze opzet?

Daarnaast vraag ik me af, als ik dat script zo bekijk. Wat als je klant het product heeft gezien op beslist.nl., maar niet geopend. Telt dat nog steeds als een verkoop via beslist? Ik zie geen manier om dat te controleren voor de webwinkelier.

Disclaimer: Dit is op basis van hoe ik de documenten en het conversie script interpreteer zoals deze op de site van beslist staan. Ik weet niet of ik de juiste documenten heb omdat ik zelf niet meer lid ben van beslist.nl, bovendien ben ik geen professioneel programmeur dus ik hoor graag van iemand anders of het klopt wat ik hierboven schrijf.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

17
Wat ik overigens vreemd vind is dat ik nergens kan vinden of dat % over het bedrag inclusief of exclusief btw wordt gerekend. Lijkt me logisch dat er uit wordt gegaan van het ex btw bedrag, maar ik kan nergens een vermelding vinden in de overeenkomst of het script. In het script lijkt het, als ik de bewoording zo lees, te gaan om het bedrag inclusief btw. Heel vreemd...

Wat me overigens opvalt is dat beslist.nl er nu voor kiest om klanten te laten betalen via een zakelijke europese incasso ipv een gewone incasso (welke ook prima kan, ondanks dat de naamgeving anders zou suggereren). Het nadeel van deze incasso is dat je deze niet kan storneren!

Let dus op: in combinatie met de door mij hierboven genoemde voorwaarde ("Beslist heeft te alle tijden het recht om de wijze van facturering en betaling eenzijdig te wijzigen.") zou beslist er dus bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een schatting te maken van je verkopen en te verlangen dat je vooraf gaat betalen. Het bedrag wat ze vervolgens afschrijven is vervolgens niet te storneren!

Ook omdat ik grote problemen heb gehad met beslist.nl waarbij zij bij mij geld hebben afgeschreven terwijl ik mijn account al lang en breed had opgezegd (door hen ook bevestigd) zou ik persoonlijk nooit akkoord gaan met een zakelijke incasso.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

18
Mareck schreef:[...] bovendien ben ik geen professioneel programmeur dus ik hoor graag van iemand anders of het klopt wat ik hierboven schrijf.
Nee, het technische verhaal klopt niet helemaal. Voor een ontwikkelaar is het een fluitje van een cent om een conversiepixel uitsluitend te tonen wanneer een bezoeker mogelijk via Beslist.nl is binnengekomen. Dat kan door een HTTP-referrer te controleren en door zoiets als ?referrer=beslist toe te voegen aan URI's van landingspagina's.
StoreCore.io

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

19
Ward schreef: Nee, het technische verhaal klopt niet helemaal. Voor een ontwikkelaar is het een fluitje van een cent om een conversiepixel uitsluitend te tonen wanneer een bezoeker mogelijk via Beslist.nl is binnengekomen. Dat kan door een HTTP-referrer te controleren en door zoiets als ?referrer=beslist toe te voegen aan URI's van landingspagina's.
In de handleiding staat echter: "Gelieve dit script bij iedere order uit te voeren, zodat wij een sluitende administratie kunnen overleggen." (nadruk is van beslist zelf).

Uit de voorwaarden die je moet ondertekenen: "Opdrachtgever garandeert dat de conversiepixel zodanig op de website wordt opgenomen dat Beslist te alle tijden inzicht heeft in alle gesloten overeenkomsten tussen Opdrachtgever en zijn/haar klanten."

Maar je hebt gelijk dat het inderdaad makkelijk zou kunnen. Het zou wel een schending van de overeenkomst zijn dus.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

21
Mareck schreef:Uit de voorwaarden die je moet ondertekenen: "Opdrachtgever garandeert dat de conversiepixel zodanig op de website wordt opgenomen dat Beslist te alle tijden inzicht heeft in alle gesloten overeenkomsten tussen Opdrachtgever en zijn/haar klanten."
Enge bepaling. Volgens de Wbp is dit strafbaar als je klanten hier niet expliciet toestemming voor verlenen. Het gaat ook heel wat verder dan een cookiewaarschuwing. Je mag persoonsgegevens van klanten alleen doorgeven aan derden als dat nodig is voor het uitvoeren van een koopovereenkomst. Voor iemand die niet binnenkomt via Beslist.nl, geldt dat sowieso al niet. Bovendien is het zelfs niet nodig voor klanten die wel binnenkwamen via Beslist.nl: je kunt hun koopovereenkomst ook uitvoeren zonder data door te fietsen naar Beslist.nl, dus de uitzonderingsregel geldt niet.

Overigens mag in overeenkomsten en voorwaarden niets worden bepaald dat bij wet verboden is. De clausule is nietig en je bent er daarom niet aan gebonden.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

22
Ward schreef: Enge bepaling. Volgens de Wbp is dit strafbaar als je klanten hier niet expliciet toestemming voor verlenen. Het gaat ook heel wat verder dan een cookiewaarschuwing. Je mag persoonsgegevens van klanten alleen doorgeven aan derden als dat nodig is voor het uitvoeren van een koopovereenkomst. Voor iemand die niet binnenkomt via Beslist.nl, geldt dat sowieso al niet. Bovendien is het zelfs niet nodig voor klanten die wel binnenkwamen via Beslist.nl: je kunt hun koopovereenkomst ook uitvoeren zonder data door te fietsen naar Beslist.nl, dus de uitzonderingsregel geldt niet.

Overigens mag in overeenkomsten en voorwaarden niets worden bepaald dat bij wet verboden is. De clausule is nietig en je bent er daarom niet aan gebonden.
Heel eng inderdaad. Ook niet uitvoerbaar overigens. Ik heb tenminste ook veel klanten die per telefoon of mail bestellen of komen afhalen. Ik zou niet weten hoe ik beslist.nl inzicht moet geven in die overeenkomsten tussen ons en onze klanten...

Daarnaast: waarom zou ik ook inzicht moeten geven in overeenkomsten tussen mij en mijn klanten voor producten die ik eventueel niet op beslist.nl zou hebben staan.

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

23
Beste Elles,

Wij voelden ons als speelgoedwebwinkel door Beslist.nl ook tegen de muur gezet. Wij hadden ons account bij Beslist.nl eerder bijna altijd op gratis staan, omdat na een aantal experimenten met CPC t.o.v. gratis account bleek dat de verschillen in verkoop niet noemenswaardig veel beter waren.

Wij kregen altijd enorm veel bezoekers via Beslist.nl (ca. 60-70%) dus toen Beslist.nl begin november overging naar CPS hebben we dat behoorlijk gemerkt. Ik moet zeggen dat het contact met medewerkers van Beslist.nl altijd prima is geweest. Behulpzaam, snelle reacties en uiterst vriendelijk. Maar uit principe en vanwege de enorme tarieven (12% van orderbedrag) zijn wij niet overgegaan naar CPS. Meestal hebben we zelf namelijk ergens tussen de 10 en 15% marge. Beslist.nl raadde ons aan om onze prijzen te verhogen om zo de CPS te kunnen dekken. Tja...

Beslist.nl heeft naderhand nog wel contact met ons opgenomen. Ze gaven aan dat ze niet langer op de oude weg door konden gaan (gratis accounts) omdat veel webwinkels nooit overgingen naar CPC. Ik snap best dat ze hier wat aan moesten doen. Wij hebben ook ca. 2-3 jaar gratis enorm meegelift met Beslist.nl. Maar het was wel veel netter geweest als ze in ieder geval als alternatief naast CPC nog CPC hadden laten bestaan. Nu is het echt of de hoofdprijs betalen of je ligt eruit.

Trouwens het valt mij op dat alle 'kleine' speelgoedwebwinkels, die nu nog op Beslist.nl staan, hun prijzen inderdaad met ca. 10% verhoogd hebben. Met alle grote webwinkels heeft Beslist.nl zeker een deal. Ik geloof er niks van dat deze inzicht geven in hun verkopen, zelfs niet in de verkopen die via Beslist.nl komen. Zie hebben gewoon een overeenkomst (fixed price fee) gesloten, ga daar maar vanuit. Beslist.nl wil ook echt bol.com, Wehkamp o.i.d. niet kwijtraken.
Het is te hopen dat Beslist.nl op een gegeven moment steeds minder bezoekers krijgt omdat ze geen volledige beeld meer van de markt geven. Bizar eigenlijk, want juist door de gratis accounts (lage drempel voor kleine webwinkels) zijn ze naar mijn mening zo groot geworden.

Ten slotte wil ik nog graag kwijt dat de beleidswijziging van Beslist.nl ons ook goede dingen heeft gebracht. We waren namelijk veel te afhankelijk geworden van Beslist.nl. Nu gebruiken we meerdere (gratis) vergelijkingssites Speelgoedkoper.net, Koopjespakker.nl, Marktplaats, Shopwiki en Google Shopping (lage CPC). We zitten nog niet om de hoge aantalen bezoekers/omzet als voorheen maar het gaat de goede kant weer op!

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

24
Goed dat je verder bent gaan zoeken naar andere opties. Zo erg van 1 partij afhankelijk zijn is inderdaad erg ongezond en maakt je wel heel erg kwetsbaar.

Over bol.com: beslist.nl maakt denk ik gewoon gebruik van het partnerprogramma van bol.com. De percentages die bol.com geeft verschillen drastisch van de percentages die beslist.nl wil hebben, namelijk 6% voor speelgoed (zie http://www.bol.com/nl/m/partnerprogramm ... index.html). Misschien dat beslist betere percentages met bol.com heeft onderhandeld, maar dat blijft raden.

Belangrijk verschil is dat bol.com ook alleen betaalt over orders die ook daadwerkelijk zijn betaald en niet zijn geretourneerd. Iedereen kent die klanten wel die hun mandje volgooien en voor 2.000 euro of meer onder vooruitbetaling bestellen en vervolgens nooit meer wat van zich laten horen, of die klanten die bestellen en 2 uur later weer annuleren!

Verder vreemd dat ze aangaven wel naar verplichte cps moesten omdat er te weinig mensen cpc wilde betalen. Waarom niet eerst verplichte cpc proberen?

Re: Beslist.nl wijzigt beleid, wel of niet mee verder?

25
Volledig eens! Beslist.nl is groot geworden door de kleine webwinkels! En nu gaan ze die kleine webwinkels afstoten op deze manier, beetje omgedraaide wereld. :shock: Bedankt webwinkels dat jullie ons groot hebben gemaakt! Hoop dat ze hier ook keihard op terugkomen...

Alleen door de percentages te verlagen naar een acceptabel niveau kunnen ze meer klanten krijgen. En het antwoord van beslist om de prijzen maar te verhogen is ronduit schandalig. Een webwinkel hoort geen prijzen te hebben van het niveau fysieke winkel.