Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Boordevolstijl.nl
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 oktober 2013

100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

27 december 2013

Ik sprak laats iemand in mijn zaak diens vrouw ook een webwinkel heeft. Haar webdesigner heeft haar de juiste trefwoorden aangereikt waardoor zij volgens mijn klant vanaf dag een al haar klanten 100% organisch heeft geworven.

Ze heeft dus geen gebruik gemaakt van betaalde advertenties op Marktplaats, Speurders en Adwords. Ze heeft wel heel vaak leegstaande winkelpanden gehuurd om haar koopwaar fysiek aan de man te brengen. Dat heeft haar waarschijnlijk wel een boost gegeven. Bovendien is ze al meer dan 10 jaar bezig met deze webwinkel en is ze dus gestart in een tijd waarin nog niet elke buurman of buurvrouw van ons een webwinkel had.

Hoe denken jullie over het organisch werven van klanten door enkel de juiste keywords en key discriptions te gebruiken? Of horen betaalde advertenties er in de opbouwfase gewoon bij.

Nog een andere vraag: Iemand vertelde me laatst dat haar webwinkel steeds drukker werd bezocht nadat ze al haar vrienden en kennissen had verzocht om haar webwinkel zo veel mogelijk aan te klikken. Een andere klant van me vertelde me dat dat de grootste onzin is omdat dat Google niet kijkt naar het aantal kliks op een webwinkel, maar alleen naar het inhoudelijke van een webwinkel, of het aansluit bij de zoekopdrachten en het linkverkeer van en naar deze webwinkel. Ik denk dat het laatste waar is en dat het klikken op een webwinkel verhoging van de pagerank kan bewerkstelligen. Hoe zit het nu werkelijk?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

27 december 2013

vanaf dag een al haar klanten 100% organisch heeft geworven.
Ja dat kan altijd. Als je maanden lang 2 bezoekers per dag hebt is het ook 100%
is ze al meer dan 10 jaar bezig
En tien jaar geleden ging het ook wat makkelijker dan tegenwoordig.
Of horen betaalde advertenties er in de opbouwfase gewoon bij.
Als je bezoekers wilt hebben wel, anders gaat het niet echt snel.
nadat ze al haar vrienden en kennissen had verzocht om haar webwinkel zo veel mogelijk aan te klikken
Hoe vaker van 1 ip adres hoe minder het gaat meetellen.
omdat dat Google niet kijkt naar het aantal kliks op een webwinkel
Nou zeker wel, en ook hoe lang de bezoeker daar blijft en of hij daarna weer een zoekopdracht doet of een andere uit de lijst pakt.
Hoe zit het nu werkelijk?
Reken erop dat alles meetelt. Of het telt positief mee, of het telt negatief mee, maar alles wat een bezoeker op je site doet en hoe hij er komt telt mee.
Google kan niet alles meten maar wel erg veel en dat doen ze dus ook.
Maar ze meten dus ook als je probeert vals te spelen door familie te laten klikken. Kleine beetjes merken ze niet maar overdrijf je dan schiet het vast niet op om hoog te komen in de zoeklijsten.
 
Boordevolstijl.nl
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 oktober 2013

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

27 december 2013

Dank je Paul. Zo leer ik elke dag wat bij.

Nog een vraag: Potentiële klanten zoeken vaak op afbeeldingen. Da's handig omdat ze dan gemakkelijker een aantrekkelijk plaatje uit kunnen kiezen dan een in tekst omschreven website of webwinkel. Maar zoekt Google nu naar de inhoudelijke tekst van de foto's? Of zoekt Google juist naar de content van een artikel conform de zoekopdracht in webwinkels en laat Google vervolgens het bijbehorende plaatje zien? Of kan de zoekrobot van Google plaatjes herkennen en maakt het niet uit hoe je een foto omschrijft?
 
nescioo
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 mei 2012
Locatie: Amsterdam

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

27 december 2013

Maar waarom zou je 100% organisch willen hebben? Als je er 10 cent instopt en je haalt er 2 euro uit dan is dat toch altijd mooi meegenomen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

27 december 2013

Google kan heel veel.
Een omschrijving op de pagina wordt gebruikt om het plaatje erbij te zoeken maar als het plaatje ook een goede naam en een alt tekst heeft scheelt dat wel veel.
Alleen plaatjes zoeken kan hij ook goed, maar daar heb je als webwinkel niet zoveel aan omdat (bijna) niemand via een plaatje zoekt.
Het helpt ook als je plaatjes bekend maakt via bijvoorbeeld pinterest. Een goed passend bord met goede titel en omschrijving. Plus goede tekst bij het plaatje zelf. Zo kun je bezoekers via pinterest krijgen maar google indexeert die pagina met plaatjes op pinterest ook en dat kan ook weer schelen.

Pinterest werkt wel langzaam maar mooie plaatjes kunnen wel als een olievlek uitvloeien en dan bezoekers opleveren. Het hangt van je plaatje af of het kopers of kijkers worden. ;-)
Persoonlijk denk ik dat het voor heel veel webwinkels geen zin heeft plaatjes op pinterest te zetten want het moet wel iets speciaals zijn wil je er voordeel uit halen. (bijv een gsm of flatscreen tv heeft geen zin, maar een mooi sieraad kan best.)
 
Boordevolstijl.nl
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 oktober 2013

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

27 december 2013

Leerzaam! Toch maar eens gaan werken aan mijn Pinterest pagina's. Ik heb inmiddels een enorm arsenaal aan productfoto's.

Waarom kan Google overigens geen artikelen en plaatjes zoeken op Facebook maar wel op Pinterest?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

27 december 2013

Waarom denk je dat hij dat niet op facebook kan? Facebook staat ook op google.
 
Boordevolstijl.nl
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 oktober 2013

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

27 december 2013

Natuurlijk is Facebook te vinden op Google. De personen die Facebook accounts hebben kun je via Google echter niet vinden. Ook alle topics en reacties op Facebook zijn niet te vinden via Google. En daarom zijn de plaatjes die iedereen op Facebook zet ook niet te vinden via Google.

Maar is het dan zo dat als je een heel arsenaal aan plaatjes op Pinterest plaatst, dat ze dan wel direct te vinden zijn via Google zonder dat je eerst ingelogd moet zijn op Pinterest? Ik ken Pinterest nog niet zo goed.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

28 december 2013


Alleen plaatjes zoeken kan hij ook goed, maar daar heb je als webwinkel niet zoveel aan omdat (bijna) niemand via een plaatje zoekt.
Wil ik toch wel even relativeren.

Wanneer wij een leverancier zoeken voor een bepaald product, dan doen we dat dikwijls via afbeeldingen, omdat we dan sneller zien of het wel degelijk gaat over het product dat we willen vinden.

Ik onderstel dat er meer mensen zijn die dat zo doen. Onder andere om die reden wordt er steeds een alt- en title-tag geplaatst bij foto's op onze sites.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

28 december 2013

PaulG schreef:
Alleen plaatjes zoeken kan hij ook goed, maar daar heb je als webwinkel niet zoveel aan omdat (bijna) niemand via een plaatje zoekt.
Wanneer wij een leverancier zoeken voor een bepaald product, dan doen we dat dikwijls via afbeeldingen, omdat we dan sneller zien of het wel degelijk gaat over het product dat we willen vinden.
Ik onderstel dat er meer mensen zijn die dat zo doen. Onder andere om die reden wordt er steeds een alt- en title-tag geplaatst bij foto's op onze sites.
Ik heb het hier over plaatjes via plaatjes zoeken.
Zoeken op afbeeldingen en een tekst of serienummer geven gaf ik al aan als voordeel met goede omschrijvingen.
Maar een plaatje uploaden om meer dezelfde plaatjes te zoeken kan Google ook goed maar dat doen niet veel mensen.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

28 december 2013

Natuurlijk is Facebook te vinden op Google. De personen die Facebook accounts hebben kun je via Google echter niet vinden. Ook alle topics en reacties op Facebook zijn niet te vinden via Google. En daarom zijn de plaatjes die iedereen op Facebook zet ook niet te vinden via Google.
Het verschil is dat op facebook veel items alleen voor vrienden te zien zijn. Die ziet google ook niet en kan deze dus ook niet indexeren.
Op pinterest is alles open en kan iedereen alles zien. (Behalve je verborgen borden)
Mensen die op facebook alles open hebben staan kun je ook via google vinden.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

28 december 2013

Mijns inziens absoluut mogelijk.

Zo ben ik ook begonnen.

Mijn webshop was een demo, juist om te laten zien dat ik daadwerkelijk SEO kan. Omdat ik binnen een half jaar op een omzet van bijna 10.000 per maand zat, ben ik de webshop fulltime gaan doen en me overige werkzaamheden los gaan laten.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Boordevolstijl.nl
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 oktober 2013

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

29 december 2013

Dat zocht ik dus! Met SEO organische klanten werven is dus mogelijk. De term "search engine optimalisation" is dus echt iets waar veel meer uit gehaald kan worden dan enkel betaalde advertenties op Marktplaats, Speurders en Adwords.

Is er een goed Nederlandstalig boek te koop over SEO waar beginners zoals ik met een MBO opleidingsniveau iets van kunnen leren? Ik zou er wel eens een boek over willen lezen.

Ik heb zojuist op Google diverse boeken gezien. Nu weet ik niet welk boek het meest toegankelijk is en welk boek de meest recente en bruikbare tips bevat.

Welk boek over SEO raden jullie mij aan om vandaag nog te bestellen en vervolgens helemaal uit te spitten? SEO gaat mijn goede voornemen worden voor 2014.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

29 december 2013

Nou ik heb een klein boekje SEO voor dummies, maar wat ik er eigenlijk allemaal in las had ik ook al op internet gelezen. Leuk voor naslagwerk, maar veel dingen wist ik al.

Moet zeggen je moet er wel continue mee bezig zijn en i.p.v. dat het search engine wordt, lijkt het meer op Google optimalisatie.
 
nescioo
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 mei 2012
Locatie: Amsterdam

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

29 december 2013

Google heeft zelf ook een kleine handleiding geschreven:

http://static.googleusercontent.com/med ... -guide.pdf
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

29 december 2013

Of in het Nederlands
 
nescioo
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 mei 2012
Locatie: Amsterdam

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

29 december 2013

Of in het Nederlands
Nog beter! Volgens mij is dit minstens zo nuttig als ''seo voor dummies''. Is dat trouwens jouw website? De eigenaar moet die website eens hoog nodig in chrome bekijken.
 
Boordevolstijl.nl
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 oktober 2013

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

29 december 2013

Dank jullie wel. Ik print alles uit en maak er een mooi boekwerkje van dat ik eens grondig door zal lezen.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

30 december 2013

Of in het Nederlands
Nog beter! Volgens mij is dit minstens zo nuttig als ''seo voor dummies''. Is dat trouwens jouw website? De eigenaar moet die website eens hoog nodig in chrome bekijken.
Hoezo dat? Het is een PDF en zie er verder weinig aan.
 
nescioo
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 mei 2012
Locatie: Amsterdam

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

30 december 2013

 
Frits de Both
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 december 2013
Contacteer:

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

31 december 2013

Dag Boordevolstijl.nl,
Sta je al bovenaan in de zoekmachine? Ben benieuwd of het een beetje lukt!

Het is natuurlijk van belang om te beginnen met het vaststellen van de juiste strategie / selectie van de juiste zoektermen (zoekterm analyse). Bij bestaande websites wordt vaak een uitgebreidere seo analyse gedaan. Op basis van de analyse kan je dan de juiste strategie bepalen.
Daarna is het enkel nog een kwestie van uitvoeren. Intern de website goed optimaliseren en daarna de linkbuilding uitvoeren.

Ben benieuwd naar je ervaringen tot dusver!

Groet,
Frits
Bovenaan in Google? heinosoft.nl
 
Boordevolstijl.nl
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 oktober 2013

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

31 december 2013

In 2014 heb ik nog genoeg te doen. Het hele boekwerkje van Google over SEO doorlezen bijvoorbeeld. Daarnaast wil ik een aantal dingen gaan doen waardoor mijn website een volwassen uitstraling krijgt. Ik denk o.a. aan:

1. Meer producten in mijn site en iets minder categorieen die nauwelijks gevuld zijn.
2. Ik overweeg een keurmerk aan te vragen maar weet nog niet welk keurmerk.
3. Meer betalingsmogelijkheden zoals Paypall en creditcard betalingen.
4. Het inrichten van mijn Pinterest pagina.
5. Meer productfoto's maken dan bijvoorbeeld enkel een voor en achterkant van een product.
6. Meer advertenties op Marktplaats in plaats van de drie die er nu draaien.
7. Meer relevante informatie in de producttitels. Bijvoorbeeld de kleur er aan toevoegen.
8. Een keer per week de foto van de frontpage wisselen met iets nieuws.
9. Amateuristische teksten er uit halen zoals: "Welkom op onze...". (Was ik al mee begonnen) Alle tips zijn welkom.
10. Een aantal onnodige buttons weghalen na overleg met mensen van Shoppagina omdat ik bang ben dat ik iets weggooi dat cruciaal is.
11. Fysiek contact zoeken met andere webwinkeliers uit mijn regio die in de zelfde branche werkzaam zijn of complementaire artikelen verkopen. Ik wil in 2014 graag met een klein groepje van webwinkeliers zelf iets organiseren zoals een lifestylebeurs, fair. Iets met een andere uitstraling dan een markt. Door het samen te organiseren hoeft er geen organisatie aan te verdienen. Ik ga de komende dagen eens rustig nadenken over de inhoud van dit nog te schrijven topic. Het lijkt me namelijk erg leuk om samen met andere webwinkeliers iets leuks op te zetten.

Tot zover mijn plannen die wel goede voornemens lijken voor 2014.

En als laatste: Eens wat vaker een gemakkelijk linkje plaatsen naar mijn site:

http://www.boordevolstijl.nl
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

01 januari 2014

Dag Boordevolstijl.nl,
Sta je al bovenaan in de zoekmachine? Ben benieuwd of het een beetje lukt!

Het is natuurlijk van belang om te beginnen met het vaststellen van de juiste strategie / selectie van de juiste zoektermen (zoekterm analyse). Bij bestaande websites wordt vaak een uitgebreidere seo analyse gedaan. Op basis van de analyse kan je dan de juiste strategie bepalen.
Daarna is het enkel nog een kwestie van uitvoeren. Intern de website goed optimaliseren en daarna de linkbuilding uitvoeren.

Ben benieuwd naar je ervaringen tot dusver!

Groet,
Frits
Kan iemand dit opzichtige spam bericht verwijderen? :)

Doe dan ook meteen mijne even verwijderen. Die wordt dan opeens wel erg irrelevant.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

13 januari 2014

Toch nog een kritische noot. Organische resultaten worden altijd als zeer belangrijk gezien, natuurlijk is dat ook het geval. Een groot gevaar daarvan is echter de afhankelijkheid van Google. Val je door een SEO wijziging weg in de resultaten, dan heb je een probleem.

Vandaar dat veel grote partijen graag een groot deel van het verkeer middels SEA (Adwords) binnen krijgen. Waarom? SEA campagnes zijn minder aan verandering onderhevig en maken je webwinkel minder afhankelijk van de algoritme veranderingen van Google. SEA is echter ook een vak op zich om dit professioneel te doen.

Vandaar mijn tip, zorg ervoor dat je jouw marketing kanalen spreidt. Haal niet 90% van je omzet via 1 kanaal binnen, maar spreid je risico. Denk dan aan Organisch (SEO), Adwords (SEA), Affilaites & Social Media + E-mail. En natuurlijk op de lange termijn middels terugkerende klanten, maar dit heeft ook veel overlap met E-mail & Social Media.

Kortom, ga niet voor 100% organisch. Het lijkt gratis, maar kan je erg duur komen te staan.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

13 januari 2014

Kees van Dijk heeft eens de volgende mooi blauwdruk van een marketingmix voor webwinkels gemaakt. Zoekmachines zijn daarin maar één van vele marketinginstrumenten.

Afbeelding
 
rocketchef
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 januari 2014

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

29 januari 2014

je bent natuurlijk met je webwinkel niet beperkt tot online marketing, zo ook die persoon uit je verhaal.

Wat een andere interessante marketing strategie zou kunnen zijn is guerilla marketing. Het is redelijk op zijn retour omdat er gewoon weinig creatieve marketeers zijn, en SEO en online er veel beter gemeten kan worden.

Iig, guerilla marketing is met een laag budget zon hoog mogelijk impact genereren. Ik ken het voorbeeld van kleine vlaggetjes (die je normaal in kaasblokjes steekt). Bedrijf x had daar een leuke print op gemaakt als in 'www.wegmetdepoep.nl' en daar een landingspagina gemaakt voor hun eigenlijke bedrijf. Toen gingen ze een dag op pad, staken die vlaggetjes in hondendrollen en dan maar wachten op de traffic. Wel beetje smerig maar schijnbaar ook effectief. Het verhaal was zelfs nog op de radio... Met die landingspagina kan je het ook gelijk meten... dus lijkt mij dat zelf de marketingstrategie uit het plaatje hierboven nog niet alles omvattend is.
 
WebsiteStart
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 februari 2014
Contacteer:

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

14 februari 2014

google kijkt inderdaad naar alles, ze sturen meestal een googlebot naar je website die bekijkt je websites in de diepste verborgen bestanden behalve no-index. zelfs als je meer views hebt zal je pagina zeker weten hooger in google staan en in de catogorie geplaats worden van je seo texten.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 100% organisch klanten genereren mogelijk vanaf dag een?

16 februari 2014

google kijkt inderdaad naar alles, ze sturen meestal een googlebot naar je website die bekijkt je websites in de diepste verborgen bestanden behalve no-index.
No-index bekijkt en waardeert Google ook, je vindt die specifieke pagina's zelf alleen niet terug in de zoekresultaten.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht