Fulfillment voor kleinere webshops???

1
Hallo allemaal,

Zijn jullie bekend met fulfillmentbedrijven voor kleinere webshops.
De 'grotere' fulfillmentbedrijven die ik ken, zijn niet rendabel voor mijn shop.

Als ik ga kijken naar de voordelen van fulfillment denk ik dat me dit veel tijd kan besparen.
De voordelen zijn bijvoorbeeld dat ik mijn pand kan opzeggen, de voorraad hoeft immers
niet meer in eigen beheer te worden opgeslagen. Ik hoef zelf niet meer de pakketten in te pakken.
Dit scheelt veel tijd die ik dan beter kan plannen om mijn shop groter te maken.

Ik verstuur gemiddeld 35 pakketen per dag.
35x7= 245 bestellingen per week, dat zijn gemiddeld duizend pakketten per maand.

Ik ben van mening dat er voor de kleinere shops ook zoiets zou moeten zijn.
Ook voor bijvoorbeeld mensen die hun webshop hebben, naast hun gewone baan!
Hebben jullie hier ervaringen mee?

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

2
35 pakketten per dag oftwel duizend per maand is al redelijk wat. Ik denk niet dat je dan onder de 'kleinere webshops' valt.

Wij zitten bij Nic.oud, zij hanteren geloof ik grofweg een paar honderd bestellingen per maand als ondergrens. Een en ander is ook afhankelijk van hoeveel producten je op voorraad hebt. 50 orders per maand met slechts enkele producten is eerder rendabel dan 1000 orders per maand met 5000 verschillende producten.

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

3
B. Pustjens schreef:Zijn jullie bekend met fulfillmentbedrijven voor kleinere webshops.
De 'grotere' fulfillmentbedrijven die ik ken, zijn niet rendabel voor mijn shop.
Het hangt er maar van af wat je onder “rendabel” verstaat. In fulfilment heeft alles een prijs en wordt alles uiteindelijk direct of indirect doorberekend.

Wij hebben de fulfilment naar volle tevredenheid bij PrimaPost ondergebracht. Zij doen webfulfilment voor hele grote tot en met kleine bedrijven.

Je overwegingen herken ik heel goed; het was nogal een puzzel om de voor ons meest geschikte fulfilmentpartner te vinden. Stuur me gerust een e-mail of PB als je meer details wilt weten.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

5
GoedeShampoo schreef:Zouden jullie een grof kostenplaatje hiervan kunnen schetsen?
Waaraan moet je denken voor bijvoorbeeld het opslaan en verwerken van je orders?
Opslag gaat meestal per strekkende meter legbord, per pickplaats, per grijpvak en/of per palletplaats.
GoedeShampoo schreef:Of zijn hier te veel variabelen die spelen wat een schatting lastig maakt..
Ja, je zit al gauw aan drie A4 met variabelen.

Maar om een hele simpele maar trefzekere vergelijking te trekken... Wat ik méér ging uitgeven aan de orderverwerking, bespaarde ik op de verzendkosten. Dat was alvast budget-neutraal: het fulfilmentbedrijf verdient zichzelf terug doordat het voordeliger verzendt voor tientallen of honderden klanten tegelijk.

Zo kun je — en moet je — op tientallen punten vergelijkingen maken. Elk fulfilmentbedrijf is anders, maar elke webwinkel ook. Daar moet een klik zijn, want logistiek is een kernactiviteit die je niet zomaar even elders onderbrengt.
StoreCore.io

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

6
GoedeShampoo schreef:Zouden jullie een grof kostenplaatje hiervan kunnen schetsen?
Waaraan moet je denken voor bijvoorbeeld het opslaan en verwerken van je orders?

Of zijn hier te veel variabelen die spelen wat een schatting lastig maakt..
Er bestond een mooi fulfilment bedrijf die all-in tarieven hanteerde zodat de winkelier meteen wist waar je aan toe was. Ze gingen de markt openbreken.. Niet helemaal gelukt aangezien ze failliet zijn nu. (e-ways). Maar het idee was mooi: je wist meteen je tarief.

Reken per order gemiddeld tussen de 6 en de 7 euro aan fulfilment kosten. Dit is inclusief verzendkosten. Maar zoals gezegd er spelen veel factoren een rol.

@ TS: met 35 pakketten per dag hoor je zeker niet bij de kleintjes. Ik ben geweest bij webshopservice Nederland & Nicoud. Heb je deze partijen al aangeschreven?

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

9
Wij werken nu een aantal jaren samen met Make or Buy in Den Bosch. Om niet meer bezig te hoeven zijn met logistiek maar puur met de marketing van de webshop heeft bij ons voor een enorme omzetverhoging gezorgd. Het is echt een lekker gevoel om 's ochtends te beginnen zonder dat je zelf nog moet gaan inpakken!

Make or Buy hanteert een vaste prijs per order, lage opslagkosten (valt te onderhandelen ;) ) en staat open voor de "kleinere webshops" met grote ambitie. Zo zijn wij daar in het verleden ook begonnen en hebben een snelle groei doorgemaakt. Zo besparen wij ook enorm op verzendkosten, ook naar het buitenland.

Tevens zijn de mensen die daar werken ook nog eens fijn om mee te communiceren.
Voetbalshirtskoning.nl

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

12
@goedeshampoo zie mijn onderschrift. Wij zijn niet het fulfilment bedrijf zelf maar een webshop in voetbalkleding :D

Met 35 orders per dag behoor je niet meer tot de kleintjes. Eerder tot de middelgrote webshops. Het is ook maar net waarmee je het vergelijkt natuurlijk. Feit is wel dat het bij die aantallen zeker loont om uit te besteden. Stel dat je alleen al 30% kunt besparen op de verzendkosten. Dan heb je het over duizenden euro's per maand.

Make or Buy voert momenteel de logistiek uit van veel middelgrote en grote webshops. Maar staat altijd open voor de kleinere webshops met veel ambitie en een duidelijk plan/groeiscenario (net als wij een paar jaar terug).
Voetbalshirtskoning.nl

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

13
je weet wel erg veel van een bedrijf waar je niet werkt!
----

Een vraag aan iedereen:
vertrouwen is zeer belangrijk. Bij fulfilment geef je in principe je hele hebben en houwen aan een bedrijf af (ofja, een groot gedeelte). Buiten het feit dat dit goed moet gebeuren kwa logistiek, kan ik mij ook problemen bedenken als mis-geraakte leveringen, ontbrekende en of beschadigde producten .

Hebben jullie hier ooit ervaring mee gehad?
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

14
GoedeShampoo schreef:Een vraag aan iedereen:
vertrouwen is zeer belangrijk. Bij fulfilment geef je in principe je hele hebben en houwen aan een bedrijf af (ofja, een groot gedeelte). Buiten het feit dat dit goed moet gebeuren kwa logistiek, kan ik mij ook problemen bedenken als mis-geraakte leveringen, ontbrekende en of beschadigde producten .

Hebben jullie hier ooit ervaring mee gehad?
Jazeker!

Ik heb een groot aantal fulfilmenttarieven langs de lat gelegd. En ik heb met "tig" fulfilmentpartijen rond de tafel gezeten, gebeld en gemaild.

Uiteindelijk hebben we de fulfilment ondergebracht bij een partij die niet de goedkoopste was, maar wel de meest geschikte voor ons doel. De fouten, van onszelf of onze fulfilmentpartner, zijn daarmee per jaar op de vingers van één hand te tellen.

Vertrouwen was voor ons inderdaad ook belangrijk. Onze fulfilmentpartner zit daarom praktisch om de hoek, we kunnen zó ons magazijn inlopen. De directieleden en (floor)managers kennen we persoonlijk.

Wat verder ook echt helpt, is als je de (meestal) dames die de orders voor je uitvoeren persoonlijk kent. Dat zijn misschien formeel niet "je mensen", maar wel de mensen die het dagelijkse werk voor jou verzetten.

Liever daarom geen uitzendkrachten, werkstudenten, sociale werkplaats-figuren, enzovoort. Niet aardig gezegd — sorry dan maar niet heus — maar in de fulfilment van je eigen webwinkels wil je geen arbeidskrachten hebben die ongeïnteresseerd "effe een doosie in een bakkie flikkeren".
StoreCore.io

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

16
GoedeShampoo schreef:je weet wel erg veel van een bedrijf waar je niet werkt!
----

Een vraag aan iedereen:
vertrouwen is zeer belangrijk. Bij fulfilment geef je in principe je hele hebben en houwen aan een bedrijf af (ofja, een groot gedeelte). Buiten het feit dat dit goed moet gebeuren kwa logistiek, kan ik mij ook problemen bedenken als mis-geraakte leveringen, ontbrekende en of beschadigde producten .

Hebben jullie hier ooit ervaring mee gehad?
Precies en hier komt dus ook meteen het 'gevaar' bij kijken. Moet je je eens voorstellen wat er gebeurd als de fulfilment toko op de fles gaat. Tuurlijk ben je dan niet alles kwijt, want je voorraad is immers van jou. Maar je bent het wel een tijd kwijt. Ik zou toch wel een serieus probleem hebben als ik al mijn voorraad een aantal weken kwijt ben omdat een curator het faillissement moet afhandelen.

Ik moest trouwens zelf een verzekering afsluiten op de voorraad. Als je dat niet had en er is wat weg heb je denk ik pech.

Ik vind fulfilment zeker mooi en ik denk er nog steeds over na maar het heeft ook zeker nadelen en risico's in mijn ogen.

Gr,
ES01

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

17
@goedeShampoo: zodra je samenwerkt met een fulfilment bedrijf weet je automatisch veel van dit bedrijf, je werkt er immers iedere dag mee samen. Je moet het echt zien als JOUW personeel wat voor JOUW bedrijf werkt. Je komt er in het begin ook veel langs om toch even te checken of het goed gaat :)

Aan fulfilment kleven inderdaad wat risico's. Het is daarom verstandig om de boel goed te verzekeren. Daarbij denk ik aan de volgende verzekeringen:
- Voorraadverzekering
- Leverancier verzekering (van leverancier -> fulfilment bedrijf)
- Een verzekering waarbij je de schade verzekert als een fulfilment bedrijf failliet zou gaan.
- Eventueel aanvullende verzekeringen voor verzendingen naar de klant (bij postNL ben je nooit zeker dat je bij een vermist pakket je geld terugkrijgt.) Al moet ik zeggen dat deze verzekering bij ons geen zin heeft, het percentage post wat kwijt raakt is daarvoor te klein. Tevens hebben onze producten niet een hele hoge prijs.

Overigens heb je deze verzekeringen ook nodig als je alles in eigen beheer doet.

De meeste fulfilment bedrijven vergoeden verkeerd geleverde bestellingen. Het is namelijk hun fout. Kwijtgeraakt leveringen door postNL hoort bij het risico wat je altijd hebt.
Voetbalshirtskoning.nl

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

20
Hallo GoedeShampoo,

Heb je een fatsoenlijke partij gevonden? En zo ja, waarom is dit een goede partij voor jouw business, en wat voegen ze volgens jou toe aan jouw bedrijf?

Mocht je het niet willen delen, dan graag een PM.

Groet,

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

21
vivid schreef:Heb je een fatsoenlijke partij gevonden? En zo ja, waarom is dit een goede partij voor jouw business, en wat voegen ze volgens jou toe aan jouw bedrijf?
Ik weet dat klanten van ons in ieder geval goede ervaringen hebben met Montapacking (eerder al genoemd) en De Brink Mail uit Enschede.

Verder zou ik adviseren om niet voor de goedkoopste te gaan, er zijn veel fulfilmentpartijen die echt geen enkel verstand hebben van een magazijn runnen, omdat het zo makkelijk is om te beginnen. Maar er zijn ook echt wel goede fulfilmentbedrijven. Ze zijn in ieder geval allemaal anders, en het is belangrijk dat je een partij kiest waar jij zelf goed mee overweg kan. Want je gaat echt veel contact hebben namelijk. :)

Een fulfilmentpartij heeft veel voordelen, maar kosten zijn er overigens meestal niet eentje van. Als je echt de goedkoopste manier wilt, moet je het zelf doen. Maar belangrijke voordelen van fulfilment is dat je er (bijna) geen omkijken meer naar hebt en dat het schalen van het magazijn hun verantwoordelijkheid is en niet meer die van jou. Zeker in het begin kan dat veel ellende schelen zodat je op de echt onderscheidende punten van je webshop kunt focussen.
Picqer online voorraadbeheer software voor webshops

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

22
Goedemiddag,

Misschien kunnen wij iets voor (kleinere) webshop houders betekenen.

Vanuit Weener XL Post & Logistiek bieden wij sinds april vorig jaar webshop beheer aan.
Als voorbeeld http://www.hardlopenwinkel.nl.

Wat ons betreft is geen shop oftewel omzet te klein. Dit komt ook doordat wij onze eigen post- en pakketdiensten hebben.

Voor meer informatie kan iedereen mailen naar s.klijnholstz@s-hertogenbosch.nl of bellen naar 073-6158640 en vragen naar Steven Klijnholstz of Monique Bredeveld.

We denken graag mee!

groet Steven

Re: Fulfillment voor kleinere webshops???

25
Mick schreef:
weenerwebwinkel schreef: Voor meer informatie kan iedereen mailen naar s.klijnholstz@s-hertogenbosch.nl of bellen naar 073-6158640 en vragen naar Steven Klijnholstz of Monique Bredeveld.
Bijzonder dat je daar een e-mail adres van de gemeente 's Hertogenbosch voor gebruikt...

Heb je wat meer informatie over jullie bedrijf? (bijv. een website?)
Het is, volgens mij, een werkvoorzieningsschap, wat dus vanuit de gemeente opgezet is.