Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

1
Uit onderzoek blijkt dat transportschade voor Nederlandse webwinkels in 2015 meer dan 36 miljoen euro zal bedragen. Het overgrote deel van dit bedrag wordt veroorzaakt door een inadequate verpakking. Dat zijn directe kosten De indirecte, zoals reputatieverlies of zelfs claims zijn nauwelijks te berekenen.
Goed verpakken is een vak! Wij geven onafhankelijk maatwerkadvies over schadevrij en professioneel verpakken en over de andere verpakkingsfuncties, zoals marketing, hanteerbaarheid, milieuvriendelijk verpakken etc.
verpakken is een vak! Voorkom transportschade. Veilig Verpakken: http://www.epackpro.nl/

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

2
Echt 100% schadevrij is zelfs niet door leveranciers (groothandels dus) laten versturen en het zelf weg gaan brengen.

Ik begrijp het advies, maar dan denk ik van ben ik dan de enige die het logisch vind?

Want alle inhoud van wat ik van mijn leveranciers krijg hergebruik ik. De schuimkorrels, shizzle, kraftpapier, vloeipapier en houtwol gebruik ik en juist door het hergebruiken scheelt het in de kosten.

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

4
eRene schreef:100% schadevrij is een illusie, maar transportschade fors terugdringen kan.
Ja maar waar doel je op? Als het om pakketten gaat heb ik helemaal geen transportschade? Dus op wie doel je? Beginnende webshophouders, die het alleen maar goedkoop willen houden en nergens aan denken, is dat de kostenpost?

In ieder geval ik heb er dus niets aan, want ik verpak al zo goed mogelijk. Bijvoorbeeld ook niet zoals een aantal concurrenten het doen, 1 product in een 10x te grote doos zonder opvulling. Niet handig! Ook al zitten veel producten ook al in een verpakking.

Ik hoor mensen er ook niet over, behalve van dat het zo goed ingepakt zit en dat meer bedrijven daar een voorbeeld aankunnen nemen.

Maar wat doen jullie? Bedoel het is een informatieve site en dan?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

5
Hier ook nooit transportschade en we verzenden toch best gevoelige elektronica. Ik weet ook niet goed wat ik me bij het advies zou moeten voorstellen. Iedereen kan toch een doos afvullen met vulmateriaal? Afhankelijk van je product zullen dat chips zijn, of luchtzakjes, karton, schuimrubber of bubbelfolie. In feite is het enige advies dan nog, gebruik geen te krappe doos en vul deze goed op, toch?

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

6
henk-k schreef:Hier ook nooit transportschade en we verzenden toch best gevoelige elektronica. Ik weet ook niet goed wat ik me bij het advies zou moeten voorstellen. Iedereen kan toch een doos afvullen met vulmateriaal? Afhankelijk van je product zullen dat chips zijn, of luchtzakjes, karton, schuimrubber of bubbelfolie. In feite is het enige advies dan nog, gebruik geen te krappe doos en vul deze goed op, toch?
Dat heb ik dus ook. Ik weet ook niet wat ik hiervan moet denken. En het gezeur, het kost NL zoveel geld... ja waarom moeten wij het dan goed verpakken als er chauffeurs bij zijn die roekeloos rijgedrag vertonen? En NL er een hobbelland van maakt met z'n drempels. Bedoel ik ken een straat bij mij nou daar moet je echt met 5 km over de drempel heen, anders gaat je auto naar de piep.

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

7
henk-k schreef:Hier ook nooit transportschade en we verzenden toch best gevoelige elektronica. Ik weet ook niet goed wat ik me bij het advies zou moeten voorstellen. Iedereen kan toch een doos afvullen met vulmateriaal? Afhankelijk van je product zullen dat chips zijn, of luchtzakjes, karton, schuimrubber of bubbelfolie. In feite is het enige advies dan nog, gebruik geen te krappe doos en vul deze goed op, toch?
Je hebt gelijk. Als je een verpakking hebt die voldoet, ben je klaar. Je zou hooguit kunnen kijken of het efficiënter kan qua materiaalgebruik of in het proces zelf. Het verpakken kost tijd en dus geld en hetzelfde geldt voor opslagruimte. Over losse vulmaterialen als chips nog even: voor de verpakker is het handig en snel. Of je klanten er even gelukkig van worden is de vraag. Je dwingt ze je product uit te graven en bij een zuchtje wind ligt hun tent vol met die dingen.
verpakken is een vak! Voorkom transportschade. Veilig Verpakken: http://www.epackpro.nl/

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

8
Het ergste is nog versneden papier snippers! Helaas maken de meeste van mijn leveranciers daar gebruik van. Behalve dat in no-time mijn hele huis onder de snippertjes ligt is het verschikkelijk stoffig! En dan een dikke laag stof onderin de doos die ik plat mag maken... Ik mag dan niet alleen mijn huis stofzuigen maar ook afstoffen.

Die chips zijn ook vervelend. Vliegen alle kanten op! Maar die kan je gewoon oprapen daar hoef je niet je hele huis voor te stofzuigen

Zelf gebruik ik bubbelplastic bij kleine ruimtes die opgevuld moeten worden en grotere ruimtes dan dat dikke bruine kaftpapier. Gewoon 1 groot stuk makkelijk voor de klant die hoeft maar 1 stuk papier op de ruimen. Als je het een beetje opvouwd neemt het ook nog eens geen ruimte in in de prullebak gewoon ideaal.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

9
eRene schreef:Je hebt gelijk. Als je een verpakking hebt die voldoet, ben je klaar. Je zou hooguit kunnen kijken of het efficiënter kan qua materiaalgebruik of in het proces zelf. Het verpakken kost tijd en dus geld en hetzelfde geldt voor opslagruimte. Over losse vulmaterialen als chips nog even: voor de verpakker is het handig en snel. Of je klanten er even gelukkig van worden is de vraag. Je dwingt ze je product uit te graven en bij een zuchtje wind ligt hun tent vol met die dingen.

Chips zijn ook voor de verzender alles behalve snel en efficiënt, dat zou je als adviseur moeten weten 8)

Ik vraag me af wat jouw rol als adviseur in het geheel is. Stel, ik als gebruiker (webshop) heb zo'n 2000 euro per jaar schade omdat mijn glazen die ik per post verstuur wel eens kapot gaan. Laten we zeggen dat 50% van die schade meetbaar is (kapotte producten, verzendkosten en inpaktijd) en 50% compleet uit de lucht gegrepen (je kunt immers imagoschade niet berekenen aan de hand van een paar verkeerde bestellingen).

Wat is dan jouw rol? Als ik als webshop vermoed dat het door de ruwheid van de postbezorger komt, dan verzeker ik mijn pakketten, kosten zo'n 50 cent per pakket. Ik zou ook de leverancier van mijn verpakkingen een belletje kunnen geven, wat zij vinden van mijn huidige verpakking en wat daar eventueel beter aan kan. Zij kunnen mij hierin geheel kosteloos adviseren.

De extra kosten kun je wellicht wel geheel wegstrepen tegen het verlies op jaarbasis. 50 cent per pakket is leuk voor dat ene kapotte product, maar als je 5000 pakketten per jaar verstuurd gaat je dat 2500 euro extra kosten. Hetzelfde is voor de verpakkingen, je moet dan al je producten in een andere, wellicht duurdere, verpakking stoppen. Een meer complexe verpakking kan ook als gevolg hebben dat je langer bezig bent met inpakken, en wellicht meer opslagruimte nodig hebt voor verpakkingsmaterialen.

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

10
henk-k schreef:
eRene schreef:Je hebt gelijk. Als je een verpakking hebt die voldoet, ben je klaar. Je zou hooguit kunnen kijken of het efficiënter kan qua materiaalgebruik of in het proces zelf. Het verpakken kost tijd en dus geld en hetzelfde geldt voor opslagruimte. Over losse vulmaterialen als chips nog even: voor de verpakker is het handig en snel. Of je klanten er even gelukkig van worden is de vraag. Je dwingt ze je product uit te graven en bij een zuchtje wind ligt hun tent vol met die dingen.

Chips zijn ook voor de verzender alles behalve snel en efficiënt, dat zou je als adviseur moeten weten 8)

Ik vraag me af wat jouw rol als adviseur in het geheel is. Stel, ik als gebruiker (webshop) heb zo'n 2000 euro per jaar schade omdat mijn glazen die ik per post verstuur wel eens kapot gaan. Laten we zeggen dat 50% van die schade meetbaar is (kapotte producten, verzendkosten en inpaktijd) en 50% compleet uit de lucht gegrepen (je kunt immers imagoschade niet berekenen aan de hand van een paar verkeerde bestellingen).

Wat is dan jouw rol? Als ik als webshop vermoed dat het door de ruwheid van de postbezorger komt, dan verzeker ik mijn pakketten, kosten zo'n 50 cent per pakket. Ik zou ook de leverancier van mijn verpakkingen een belletje kunnen geven, wat zij vinden van mijn huidige verpakking en wat daar eventueel beter aan kan. Zij kunnen mij hierin geheel kosteloos adviseren.

De extra kosten kun je wellicht wel geheel wegstrepen tegen het verlies op jaarbasis. 50 cent per pakket is leuk voor dat ene kapotte product, maar als je 5000 pakketten per jaar verstuurd gaat je dat 2500 euro extra kosten. Hetzelfde is voor de verpakkingen, je moet dan al je producten in een andere, wellicht duurdere, verpakking stoppen. Een meer complexe verpakking kan ook als gevolg hebben dat je langer bezig bent met inpakken, en wellicht meer opslagruimte nodig hebt voor verpakkingsmaterialen.
Dat weet ik inderdaad Henk. Chips zijn wel degelijk snel en efficiënt voor de verzender. Tenminste als je het zo doet: http://www.papermart.com/loose-fill-dispensers/id=4591. Je hebt trouwens ook compactere systemen

Wat kosten en besparingen betreft, dat is een afweging die je zelf maakt op basis van je omzet het schadebedrag en het risico dat je wilt nemen. Verder gaat het erom dat je kunt kiezen voor verpakkingen die wellicht in aanschaf duurder zijn, maar sneller werken en/of minder opslagruimte in beslag nemen. Zo zijn er bijvoorbeeld zelfsluitende dozen, waarbij geen tape nodig is. Ook zijn er verpakkingen die bestaan uit een combinatie van doos en een taaie folie; de zgn, zweefverpakkingen. Hierbij is geen bijkomend buffermateriaal nodig. En uiteraard wil je verpakkingsleverancier je graag adviseren. Bij voorkeur uit zijn eigen productengamma...
verpakken is een vak! Voorkom transportschade. Veilig Verpakken: http://www.epackpro.nl/

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

12
GoedeShampoo schreef:Dus,

wat is jouw rol hier dan in?
En hoe ziet je winst model eruit..
We berekenen een vast dagdeeltarief voor de analyse van het verpakkingsproces/schade van een onderneming op locatie en maken daarvoor een schriftelijke rapportage met verbeterpunten. Een schadeanalyse maken we op basis van no cure, no pay, mits de verbeterpunten worden opgevolgd.
Ook stellen we kostenbesparingen voor op het gebied van materialen, tijdsinvestering voor het verpakkingsproces etc.
Daarnaast geven we verpakkingsworkshops met tips en tricks.
verpakken is een vak! Voorkom transportschade. Veilig Verpakken: http://www.epackpro.nl/

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

13
Dan kun je beter verpakking workshops geven, maar dan in cadeauverpakking. Voor vele winkeliers is dat nogal een probleem en word in mijn ogen te weinig aandacht aan geschonken bij vele winkels.

Niet voor niets dat je bij vele ook al zelf moet doen.

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

15
henk-k schreef:
eRene schreef:Dat weet ik inderdaad Henk. Chips zijn wel degelijk snel en efficiënt voor de verzender. Tenminste als je het zo doet: http://www.papermart.com/loose-fill-dispensers/id=4591. Je hebt trouwens ook compactere systemen
En de opslag van die chips? Je moet een doos goed vol stoppen en hebt aardig wat zakken voorraad nodig. Luchtzakjes lijken me dan een stuk prettiger.
Vanwege opslagruimte, rommel en ook milieuaspecten (al zijn er ook afbreekbare chips) ben ik ook geen grote fan van chips. Luchtzakjes zijn voor sommige producten zeker een alternatief, al is het verpakken ermee wat arbeidsintensiever en moeten ze niet lek raken.
verpakken is een vak! Voorkom transportschade. Veilig Verpakken: http://www.epackpro.nl/

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

18
Ilonajoy schreef:Die zijn plastic en dus te recyclen. :D

Wij gebruiken ook bruin pakpapier op een rol om de dozen op te vullen.
Handig op zo'n standaard, even afscheuren en klaar.
Opvulmateriaal van de leveranciers wordt ook hergebruikt.
Dat heb ik ook, maar gebruik ik vooral om cadeau's in te pakken :D. Voor grote dozen met producten zijn die luchtzakjes interessant, maar niet voor de kleine doosjes die ik heb.

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

20
Het is een kwestie van tijd voor plastic meer gerecycled gaat worden. Het is nog niet zo heel lang geleden dat de gemeenten dit doen.

In de begintijd van papier en karton recyclen was er ook zeer veel weerstand. Nu is het gewoon gemeengoed. Over enkele jaren zal plastic veel meer gerecycled worden.

Er blijven sowieso altijd mensen die niet zullen recyclen, helaas.

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

21
DannyvdM schreef:Het is een kwestie van tijd voor plastic meer gerecycled gaat worden. Het is nog niet zo heel lang geleden dat de gemeenten dit doen.

In de begintijd van papier en karton recyclen was er ook zeer veel weerstand. Nu is het gewoon gemeengoed. Over enkele jaren zal plastic veel meer gerecycled worden.

Er blijven sowieso altijd mensen die niet zullen recyclen, helaas.
Er zijn gemeentes (toevallig mijn gemeente) die een apparaat hebben aangeschaft die er zelfstandig het plastic uit kan filteren (85% uit mijn hoofd). Daarnaast worden er nu containers geintroduceerd waarin alleen plastic mag (zoals de groene container alleen voor natuurlijk afval) waardoor plastic over laten we zeggen 2,5 jaar zo goed als volledig geautomatiseerd word gefilterd.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: Verpakkingsadvies voor (beginnende) webshops

22
Wij scheiden plastic al. Er gaan zo'n 2-3 150 liter zakken bij de weg per maand. Als het samengeperst is kun je er nog geen blokje van 10x10x10 van maken gok ik, maar toch.

Er ligt hier in de gemeente trouwens sowieso veel plastic op de ophaaldagen, daar verbaasde ik me in het begin behoorlijk over.