Re: Webwinkelier bijt op een houtje

2
Jan Speelgoedboer schreef:[…] dat de bestaande en beproefde ondernemingen eigenlijk alleen maar last hebben van die webwinkeliers.
Als beproefde ondernemingen echt last hebben van dat gehobby, zijn ze kennelijk niet fool-proef.

Een ander recent cijfer is minstens zo opvallend: onder bedrijven die failliet gaan, heeft meer dan 80% geen website. Dat ligt ver boven het gemiddelde. Kennelijk verhoogt niets met internet doen de kans op een mislukking die eindigt in een faillissement.
StoreCore.io

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

3
Meer verliezers dan winnaars
Dat is ook maar hoe je er naar kijkt. De hobbymatige webwinkels verliezen niet. Ze zijn (tijdelijk) lekker bezig met hun hobby en daar hoort de website dan bij. Dat ze niet (genoeg) verdienen is helemaal niet erg, een hobby mag tenslotte geld kosten. En als ze over een paar jaar stoppen is dat niet een verliezer. Maar gewoon iemand die stopt met zijn hobby of het anders gaat doen.
De enige verliezers zijn de stenen winkels die niet mee ontwikkelen. Als je 'gewone' dingen verkoopt dan verlies je omdat het vertrouwen in internet bij de mensen groeit en er dus meer online gekocht wordt. IK koop hier lokaal in een winkel omdat ik uitleg (soms) krijg en het meteen mee naar huis kan nemen. Als ze het niet hebben of ik moet er voor 10 km rijden naar een andere plaats dan wint de webwinkel het al snel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

5
Een winkelier die aanwezig moet zijn op Whatsapp? Tot zo ver de technische kennis van de schrijver.

Ik ben het verder eens met Ward, als de winkeliers last hebben van hobbyisten op internet, dan hebben ze ook last van de marktkooplui, en bijvoorbeeld marktplaats.

Wat mij betreft bestaat er niet zoiets als "bestaande en beproefde businessmodellen". De consument, de markt en de concurrentie is continue in beweging, daar moet je als ondernemer op inspelen. Internet speelt daar vandaag de dag meer dan ooit een (grote) rol in, het biedt relatief makkelijke mogelijkheden om veel mensen te bereiken.

Om een simpel voorbeeld te noemen: Als we chinees halen dan doen we dat bij de chinees met een online menukaart. Geen bestelfunctie, enkel een menukaart. Even bellen, nummers doorgeven en klaar.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

6
Mark73 schreef:Wat mij opvalt?
Dat eenderde van de webshopeigenaren geen spiegel voor zich durft te plaatsen en zeggen hoe het werkelijk financiëel loopt.
Dat doen alle ondernemers. Grote verhalen, en ondertussen een bijbaantje hebben. Niet erg trouwens, maar ga dan niet van de daken schreeuwen dat je zo'n fantastische onderneming hebt.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

7
Goed punt van Henk.
Bestaande veronderstellingen zijn al behoorlijk op de op aan het gaan. Onderbouwing in onderstaande video welke Ward twitterde.
http://www.bloomberg.com/video/the-nake ... j~gnA.html

Dat er nogal veel schreeuwers tussen zitten blijkt ook volgens de cijfers van Shopping2020. Eigenlijk eens een overzichtje opzoeken van hoeveel % per branche er nu daadwerkelijk geheel via het web verloopt.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

8
henk-k schreef:
Mark73 schreef:Wat mij opvalt?
Dat eenderde van de webshopeigenaren geen spiegel voor zich durft te plaatsen en zeggen hoe het werkelijk financiëel loopt.
Dat doen alle ondernemers. Grote verhalen, en ondertussen een bijbaantje hebben. Niet erg trouwens, maar ga dan niet van de daken schreeuwen dat je zo'n fantastische onderneming hebt.
Wat dacht je van werknemers onderling? Die liegen ook vaak in hun eigen portemonnee.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

9
Jan Speelgoedboer schreef:Goed punt van Henk.
Bestaande veronderstellingen zijn al behoorlijk op de op aan het gaan. Onderbouwing in onderstaande video welke Ward twitterde.
http://www.bloomberg.com/video/the-nake ... j~gnA.html

Dat er nogal veel schreeuwers tussen zitten blijkt ook volgens de cijfers van Shopping2020. Eigenlijk eens een overzichtje opzoeken van hoeveel % per branche er nu daadwerkelijk geheel via het web verloopt.
Maar ben jij gevraagd om het in te vullen dat van Shopping2020? Geef het niet aan alsof het dan een feit is. Het is een interessant gegeven, maar dat is het dan ook wel.

Winkeliers moeten niet mauwen, maar gewoon met de business meegaan, ondernemen dus. Idem dat er heel veel webshoppers uiteindelijk ook voor een fysieke winkel kiezen. Of zelfs een showroom. Je begint online, wordt groot en hebt ruimte nodig, voila de stap in een andere richting is geboren.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

13
Jan Speelgoedboer schreef:Maar hier gaat het wel om; kun je nog spreken en denken in deze ‘zuilen’? Of wordt je dan iedere keer verrast door weer een nieuw platform?
Dat laatste waarschijnlijk, want alleen al China kent bijvoorbeeld meer dan 100 social media-netwerken.

Afbeelding
StoreCore.io

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

14
Ik sprak vorig weekend een collega. Ze heeft sinds een aantal jaar een webwinkel, sinds een jaar een stenen winkel en staat elk weekend op de beurs. Ze draait meer dan 80 uur per week, maar heeft er nog nooit een cent voor zichzelf uit kunnen halen.
Wij zitten in de kralenbranche.
Ik moet zeggen dat ik daar wel een beetje van geschrokken ben. Je verwacht dat iemand die het groot aanpakt, er verhoudingsgewijs ook veel meer aan overhoudt. Zelf heb ik het allemaal op een lager pitje staan maar toch haal ik er een leuk bedrag uit elke maand.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

15
Droomjuweeltjes schreef:Ik sprak vorig weekend een collega. Ze heeft sinds een aantal jaar een webwinkel, sinds een jaar een stenen winkel en staat elk weekend op de beurs. Ze draait meer dan 80 uur per week, maar heeft er nog nooit een cent voor zichzelf uit kunnen halen.
Wij zitten in de kralenbranche.
Ik moet zeggen dat ik daar wel een beetje van geschrokken ben. Je verwacht dat iemand die het groot aanpakt, er verhoudingsgewijs ook veel meer aan overhoudt. Zelf heb ik het allemaal op een lager pitje staan maar toch haal ik er een leuk bedrag uit elke maand.
Zonder verder informatie is het natuurlijk lastig oordelen, maar bij dit soort mensen is het vaak een gebrek aan focus. Ik denk dat je je echt moet richten op één ding, als je dat succesvol hebt kun je meer gaan doen. Je kunt je nooit volledig richten op je webwinkel als je daarnaast ook nog een stenen winkel en markten moet doen. Als je 3 dingen half (of eigenlijk voor 1/3) doet wordt het meestal niks.

Daarnaast moet je op een gegeven moment ook de keuze maken tussen dingen. Als die stenen winkel 70% van je tijd kost en 20% omzet oplevert is er iets mis. Hetzelfde voor die markten. We zitten nog in de beginfase, dan is alles anders, maar als ik een dag bezig ben met het optimaliseren en uitbreiden van de webshop, dan levert me dat een stuk meer op dan een dag op de markt.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

16
Anderzijds is alle eieren in één mandje leggen ook niet altijd verstandig. Vol inzetten op één marktsegment, één merk of zelfs één product maakt je erg afhankelijk.

Er valt veel te zeggen voor het aanhouden van een portfolio met bedrijven of bedrijfsactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan een variant van de BCG-matrix met cashcows, stars, een enkele question mark en liever geen enkele dog.
StoreCore.io

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

17
Droomjuweeltjes schreef:Ik sprak vorig weekend een collega. Ze heeft sinds een aantal jaar een webwinkel, sinds een jaar een stenen winkel en staat elk weekend op de beurs. Ze draait meer dan 80 uur per week, maar heeft er nog nooit een cent voor zichzelf uit kunnen halen.
Als ze tegelijkertijd ook niet heeft kunnen investeren is het een tegenvaller, maar als ze een grote voorraad heeft staan die is betaald, een dure inventaris heeft die is betaald, en bijvoorbeeld een bestelbus zonder lease heeft gekocht, is het alweer anders. Dit zijn maar enkele voorbeelden, maar jezelf wel of niet uitbetalen staat lang niet altijd gelijk aan wel of geen winst maken, zeker niet als je nog maar net bent begonnen.

Je kan enorme winsten boeken, maar er zelf geen euro aan "verdienen". Als je later gaat cashen doordat je lekker kan afschrijven en geen investeringen hoeft te doen, maakt dat het totaalplaatje alweer heel anders. Probleem is alleen dat veel bedrijven stoppen in de periode van investeren, en niet toekomen aan de leuke periode die daarna komt.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

18
Rudy schreef:
Als ze tegelijkertijd ook niet heeft kunnen investeren is het een tegenvaller, maar als ze een grote voorraad heeft staan die is betaald, een dure inventaris heeft die is betaald, en bijvoorbeeld een bestelbus zonder lease heeft gekocht, is het alweer anders. Dit zijn maar enkele voorbeelden, maar jezelf wel of niet uitbetalen staat lang niet altijd gelijk aan wel of geen winst maken, zeker niet als je nog maar net bent begonnen.
Ik begrijp je punt. Maar dan nog: als je er na vier jaar nog geen cent uit haalt, kan je je afvragen wanneer je dan van plan bent te gaan cashen.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

19
In mijn beleving is het prima mogelijk om bruto winst te draaien zonder d’r een cent inkomsten aan over te houden.

Wij investeren ook nog steeds behoorlijk door, het uiteindelijke salaris is hierdoor nog steeds laag. Maar de voorraad is wel mooi toegenomen en we hebben nu een nieuw winkelpand & magazijn bij gebouwd.

Ik heb verder geen verstand van boekhouden, hooguit wat ‘boerenlogica’ in m’n kop ;)
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

20
Bij een groeiende onderneming kan snelle groei inderdaad leiden tot een negatieve cashflow: je maakt winst (waarover je belasting moet betalen) hoewel er meer geld uitgaat dan er inkomt. Dan lijkt het inderdaad marginaal op een houtje bijten.

Op zich een gezond teken, want dan groei je harder dan je kunt bijbenen met de operationele cashflow :D

Het financiële gebeuren rondom investeren en rendement op investeringen behoort dus typisch tot het domein van de ondernemer zelf — niet iets dat je maar aan de boekhouder overlaat. Je moet een balans en een winst- en verliesrekening kunnen lezen.
StoreCore.io

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

23
Je mist 'em nu al begrijp ik ;)

Maar wat ik al eerder benoemde is dat veel van dit soort zaken in een cyclus te zien zijn. Denk aan de zeepbel van 2000.

Afgelopen jaren zijn er idioot veel prijsstunter(tjes) (of stuntels..) bijgekomen. En die hebben vast wel wat geholpen om gevestigde bedrijven in gevestigde businessmodellen omver te duwen.
Maar diezelfde knikkeren net zo snel weer om. Te weinig toegevoegde waarde.


Oftewel ik denk dat we nu wel zo'n beetje het hoogtepunt hebben (gehad) van de web-only-zolderkamer-webshops. Vervolgens komen we wel weer naar een zogenaamde 'normaal'-situatie waarin E-commerce een een integraal onderdeel is van retail.

Terug naar de discussie dan; hoe overleeft jou toko naar het jaar 2020?
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

24
Jan Speelgoedboer schreef:Terug naar de discussie dan; hoe overleeft jou toko naar het jaar 2020?
Al sinds de start, in 2008, heb ik een plan B om ook een bakstenen winkel te openen. Dat plan ligt echter in de ijskast en blijft daar voorlopig liggen, om verschillende redenen.

Retail krimpt bijvoorbeeld op dit moment of groeit marginaal, terwijl e-tail gezonde groeicijfers toont. En dan kom ik terug op mijn eerder aangekaarte portfolio van bedrijven en bedrijfsactiviteiten: investeren in een question mark ten koste van investeringen in een star vind ik geen goede strategische beslissing.

In mijn geval dan, maar elke ondernemer kan (moet) dat voor zichzelf anders invullen.
StoreCore.io

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

25
Ok, e-tail zit in de groei.

Maar bij welk soort bedrijven dan? Is dat door die zolderkamerwinkeliers of toch de grote spelers/ (Bol; zalando; Wehkamp)

De groeicijfers hebben naar mijn idee dan toch een andere betekenis. Oftewel waar je zelf sterk in bent; goed analyseren in verband en niet losstaande feiten een conclusie aan verbinden.

Niets ten nadele van jou correcte uiteenzetting maar velen staren zich blind op de groei van e-commerce en denken 'kip ik heb je.' terwijl misschien binnenkort alleen maar de groteren groeien in e-tail en de niche spelers. 'De rest' kiepert dan wellicht om..

Zo; nu naar de warme hap en daarna weer de inrichting van onze winkel verder klaar maken :)
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

26
Waarom vallen er zoveel stenen winkels om? Nou ik weet het wel.

Zie een leuk pandje hier vlak bij, dat net te huur staat. Buurtwinkelcentrumpje. Slechts 35 m2 groot, € 695 huur. En als je denkt dat je daarmee klaar bent, mag je maandelijks nog € 140 aftikken voor de verplichte winkeliersbijdrage. De schoenmaker die er zat, kon het niet meer bolwerken.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

27
Droomjuweeltjes schreef:Waarom vallen er zoveel stenen winkels om? Nou ik weet het wel.

Zie een leuk pandje hier vlak bij, dat net te huur staat. Buurtwinkelcentrumpje. Slechts 35 m2 groot, € 695 huur. En als je denkt dat je daarmee klaar bent, mag je maandelijks nog € 140 aftikken voor de verplichte winkeliersbijdrage. De schoenmaker die er zat, kon het niet meer bolwerken.
Inderdaad, het is toch te belachelijk voor woorden! En dan ook nog eens flink incasseren voor parkeerkosten voor bezoekers van deze winkelcentrums, waardoor die ook afhaken. Denk dat gemeenten/makelaars/overheid of whatever wie ook maar over huurprijzen gaat dit eerst maar eens moet aankaarten ipv meteen de schuld in de schoenen van de webwinkeliers te schuiven. Ik denk dat, als het huren van panden op mooie locaties aantrekkelijk wordt, er juist ook wel webwinkeliers voor te porren zijn om fysieke winkels te openen!
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

28
Hilda schreef:Denk dat gemeenten/makelaars/overheid of whatever wie ook maar over huurprijzen gaat dit eerst maar eens moet aankaarten ipv meteen de schuld in de schoenen van de webwinkeliers te schuiven.
Inderdaad, altijd maar klagen over "de schuld van ..." en vul dan maar wat in, is nooit goed voor je bedrijf. Het ligt dan altijd aan een ander: de schuld van de crisis, de schuld van de banken, de schuld van internet, de schuld van de grote jongens zoals Zalando en bol·com.

Dat is een vorm van passief negativisme waarmee je beter ambtenaar kunt worden dan ondernemer. Dan liever tijdelijk bijten op een houtje. En dan ineens, *krak*, hard doorbijten!
StoreCore.io

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

29
Het is jammer dat mensen die geacht worden verstand van zaken te hebben, soms beslissingen nemen die vooral negatief uitpakken.
Hier in Spijkenisse is er veel leegstand in het centrum. Bovendien is het in een aantal omliggende gemeentes gratis parkeren. De bestaande en drie nieuw gebouwde parkeergarages worden slecht gebruikt. De oplossing: de tarieven van het parkeren verhogen. Waardoor er dus nog meer mensen het centrum links laten liggen. Er nog meer leegstand komt, enz.

Met je vingertje naar de webwinkels wijzen is dan wel heel makkelijk.

Re: Webwinkelier bijt op een houtje

30
Daar komt dan vaak een batterij aan "retailadviseurs" aan te pas.

Die snappen e-commerce namelijk vaak niet en — nog veel erger — doen tegenover hun klanten alsof ze er alles van afweten. Dat moet ook wel, want "iets met internet" is natuurlijk onvermijdelijk dezer dagen.

Op Twitter heb ik met dat volk ook wel eens een aanvaring gehad. Krijg ik een lading stront over me heen omdat een "nieuwe formule" volgens mij niet gaat werken. Is de formule minder dan een jaar later failliet, dan ontvolgen de aanprijzers van die "formule" je ineens.

Sporen uitwissen en op naar het volgende "retailadvies" dat naar e-commerce riekt.
StoreCore.io