Haalbaarheid concept, oriëntatie.

1
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 5 jaar een webshop waarbij ik producten verkoop die veelal uit China komen. Enkele malen zelf geïmporteerd wat een erg grote marge verbetering tot gevolg had.
De voorfinanciering drukt echter behoorlijk op mijn liquiditeit. Mede door andere investeringen komt dit eigenlijk niet goed uit.

Om die reden heb ik (samen met een investeerder) een nieuw concept bedacht, een import-export onderneming. Deze onderneming koopt in voor webshops zoals mijn huidige webshop. Telt hier een bepaalde marge bij op (zeg zo'n 30%) en verkoopt deze in kleinere aantallen door aan de webshop.

In mijn geval is de inkoop + 30% nog steeds vele malen goedkoper als bij een Europese groothandel.
Een populair product kost mij in China (incl. alle kosten om het in huis te krijgen) € 18,- + € 5,40( 30%) = € 23,40
Bij de Nederlandse groothandel betaal ik € 40,- ex BTW

Het businessplan wordt geschreven en willen tevens een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren.
Nu is hierbij mijn vraag, zijn er meer webshops die via zo'n constructie zijn producten zou willen inkopen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Vriendelijke groet,

Jeroen

Re: Haalbaarheid concept, oriëntatie.

3
De prijs, zoals omschreven staat in het bericht.

Een populair product kost mij in China (incl. alle kosten om het in huis te krijgen) € 18,- + € 5,40( 30%) = € 23,40
Bij de Nederlandse groothandel betaal ik € 40,- ex BTW


Er kan dus voordeel behaald worden indien de prijsverschillen tussen de importeur/ groothandel en de producent in het verre oosten procentueel groot genoeg zijn.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Haalbaarheid concept, oriëntatie.

7
Is het de bedoeling dat de nieuwe organisatie gewoon een commercieel doel heeft? Uiteindelijk dus salarissen gaat uitbetalen en winst uitkeren? In dat geval denk ik dat veel webwinkeliers liever zelf importeren om vooral maar niet data te delen met andere organisaties.

Want stel jij importeert voor een andere ondernemer voor tienduizend euro, dan verdien je drieduizend euro. Als je ziet met wat voor belabberde SEO-puinhoop hij die tienduizend euro hetzelfde jaar nog voor vijftigduizend euro weet te verkopen (5x over de kop is geen uitzondering bij Chinese producten) wat weerhoud jou als vijfjarig webwinkelier er dan van om ook in die niche actief te worden?

Als je het ziet als soort cooperatie, waarbij meerdere partijen samen kunnen inkopen via een organisatie en samen dus liquiditeitsdruk kunnen delen met elkaar zie ik er in theorie wel iets in. Praktisch lijkt het me erg lastig om de verschillende risico's uit te sluiten (wat doe je met te laat aangekomen artikelen, retouren, kapotte of onjuiste leveringen, noem maar op....), wie doet de communicatie met 'de chinesen' etc... Lastige business... Veel risico's... Geen idee of webwinkeliers hierbij wel afhankelijk willen worden van een nieuwkomer op de markt die denkt iets goedkoper af te kunnen zijn.
Nu op mijn weblogs:

Re: Haalbaarheid concept, oriëntatie.

8
Dag DirkJan,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Het zal inderdaad een commercieel bedrijf worden, er zullen (in beginsel) geen salarissen onttrokken worden. Alleen de winsten in de vorm van dividend.

De focus zal liggen op bedrijven die zelf geen eigen import willen of kunnen doen maar wel willen besparen op hun inkoopprijs.
Wanneer een ondernemer gedurende het jaar in Nederland inkoopt voor € 20k kan dus € 7k besparen door het via ons te doen.

Een klant zal met ons een overeenkomst afsluiten waar oa in zal staan dat wij ons niet in dezelfde branche zullen begeven.

De genoemde risico's zijn bij mij bekend, dit wordt meegenomen tijdens de oriëntatie fase.
"Iets" goedkoper is het natuurlijk niet, het is behoorlijk wat goedkoper. Anders hebben wij geen toegevoegde waarde voor betreffende klanten.
In mijn geval scheelt het behoorlijk.

Re: Haalbaarheid concept, oriëntatie.

9
Begrijp er nog weinig van hoor. Dus als ik 1000 keyboards uit China wil halen, kopen jullie ze in één keer in voor mij en kan ik ze in kleine beetjes afnemen voor de inkoopprijs plus 30 procent. Maar als blijkt dat het na 241 stuks niet meer loopt, omdat er een nieuw model is dan houden jullie die 759 overgebleven stuks? Of is er dan een afname verplichting? In dat laatste geval, lijkt het me slimmer om tante Agaath te vragen.

Re: Haalbaarheid concept, oriëntatie.

10
Dag i-mobile,

Hier is natuurlijk over nagedacht.. De gewenste in te kopen aantallen dienen wel onderbouwt te worden. Bij het aangaan van de overeenkomst zullen diverse voorwaarden gesteld worden.

Het idee is ontstaan omdat veel (kleine) ondernemers geen of te weinig toegang hebben tot kapitaal. Bij banken hoef je vaak niet aan te kloppen, een tante Agaath lening is een optie. Maar dan heb je wel iemand nodig die dit kan bieden..