Ik zit eraan te denken om de optie onder rembours toe te voegen aan mijn website. Dit omdat ik dan goedgekeurd wordt door het webwinkel keurmerk.
Mijn vader heeft dat ook bij zijn bedrijf, maar hij zegt dat het een risico is. Hij heeft wel vaker gehad dat de klant dan aan de deur de zending heeft geweigerd omdat ze er achteraf toch maar vanaf zien of geen geld hadden en dat hij zelf dan de rembourskosten op zich moet nemen.
Is die optie dan wel een slimme zet voor een startende ondernemer met zeer weinig geld?
Re: Rembours risico
2Als je die €17,45 niet kunt dragen is het wellicht handiger een ander beroep te kiezen? Ja dat risico is er.
Re: Rembours risico
3Ik heb die optie ook. Ik heb hem enigszins verstopt aangeboden en breng de kosten plus btw onverkort in rekening. Dat maakt de optie dermate impopulair dat niemand er gebruik van maakt. In het ergste geval ben je inderdaad een bedragje kwijt, maar die kans is klein. Wanneer je verwacht dat het voeren van een keurmerk omzetverhogend voor jouw winkel kan zijn, zou ik niet aarzelen.
Re: Rembours risico
4Niet moeilijk over doen, bied het aan tegen een prijs dat het onaantrekkelijk is en dat is dan bijvoorbeeld €19,95 (incl. afhandelingskosten kun je dan aangeven) en je bied het aan, maar eigenlijk maakt bijna niemand hier gebruik van.
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Rembours risico
5Wat je kan doen is vermelden dat je een factuur a 25 euro stuurt als men het pakket aan de deur weigert. Bij ons heeft dat al een paar keer er voor gezorgd dat iemand dat bedrag alsnog betaalde nadat wij hen die factuur gestuurd hadden.
Het komt bij ons overigens niet zo vaak voor dat een rembourspakket aan de deur geweigerd wordt.
Het komt bij ons overigens niet zo vaak voor dat een rembourspakket aan de deur geweigerd wordt.
Zo'n opmerking slaat nergens op.henk-k schreef:Als je die €17,45 niet kunt dragen is het wellicht handiger een ander beroep te kiezen?
Re: Rembours risico
6Een andere oplossing is misschien om de extra kosten van rembours vooraf te laten voldoen. (uiteraard niet meer dan 50% van de totale orderwaarde)
Veel klanten laten de optie dan links liggen.
Zo hebben wij dat ook een tijdje gedaan. Inmiddels hebben wij achteraf betalen via een PSP, dus is de rembours optie eruit.
Veel klanten laten de optie dan links liggen.
Zo hebben wij dat ook een tijdje gedaan. Inmiddels hebben wij achteraf betalen via een PSP, dus is de rembours optie eruit.
Re: Rembours risico
7Ik ben wel benieuwd hoeveel klanten je dan links laten liggen? Hier gaat ongeveer 1% onder rembours, maar dat zijn toch vaak wel leuke orders.
Re: Rembours risico
8Hmm. Een optie rembours toevoegen, waarbij de rembourskosten vooraf via iDeal moeten worden voldaan? Zou zo'n keurmerk dat nog goedkeuren?
Re: Rembours risico
9Ja, dat keurt het Webshop Keurmerk waarschijnlijk wel goed — al kun je het pro forma natuurlijk beter aan het keurmerk zelf vragen.BertB schreef:Hmm. Een optie rembours toevoegen, waarbij de rembourskosten vooraf via iDeal moeten worden voldaan? Zou zo'n keurmerk dat nog goedkeuren?
Het Webshop Keurmerk volgt op dit punt gewoon de Nederlandse wet: zolang je niet meer dan de helft verplicht vooraf laat betalen, is het toegestaan.
Overigens betekent dat ook dat je dus niet per se een rembours nodig hebt: je kunt ook om een aanbetaling van 50% vragen. Ook dat is conform de wet en ook dat wordt, terecht, door het Webshop Keurmerk goedgekeurd.
Re: Rembours risico
10Natuurlijk hebben we dat van te voren uitgezocht.henk-k schreef:Ik ben wel benieuwd hoeveel klanten je dan links laten liggen? Hier gaat ongeveer 1% onder rembours, maar dat zijn toch vaak wel leuke orders.
Nadat we de rembours eruit hebben gehaald is er geen klant geweest die ernaar heeft gevraagd. De meeste kiezen toch achteraf betalen via de PSP.
Scheelt een hoop administratie en werk.
@Bertb:
De vooruitbetaling gebeurde bij ons per bank, niet per Ideal.
Dat kon de software niet dusdanig verwerken.
Omdat we de klanten vroegen om vooraf de verzendkosten te betalen, besloten de meeste om dan maar het gehele bedrag te betalen. Scheelde ook weer verzendkosten voor de klant.
Re: Rembours risico
11Bedankt voor jullie advies. Ik zie hier het woord PSP vallen... wat betekend dat?
Re: Rembours risico
13Maar wat is dat precies? (sorry ik heb nog niet zo veel verstand van dit alles)
Re: Rembours risico
14Gewoon een bedrijf waar de betaalmethodes via lopen, Sisow bijvoorbeeld. Als je het niet via je eigen bank laat lopen.Lolo schreef:Maar wat is dat precies? (sorry ik heb nog niet zo veel verstand van dit alles)
Heeft weinig met rembours te maken.