Nieuwe look, minder bezoekers

1
Hallo,

Ik heb sinds enige tijd het thema van mijn biedmeer winkel veranderd.
Zelf denk ik dat hij mooi en strak is en ik ben dan ook tevreden.
Maar het lijkt erop dat mijn bezoekers aantallen omlaag gaan, had ik in dezelfde periode vorig jaar gemiddeld 120 bezoekers per dag, nu kom ik op ongeveer 60 uit!

Het is nu al een tijdje aan de hand, en begin me nu toch zorgen te maken..

Weet iemand of er een verband is met het veranderen van het thema (biedmeer) en de bezoekers aantallen?

Bedankt alvast.
Tino Buuron

http://www.waltin.nl

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

2
Ik weet natuurlijk niet hoe je webshop er eerst uitzag, maar op het eerste gezicht ziet je website er inderdaad prima uit. Naar mijn idee kan dit nooit de reden zijn van minder bezoekers.

Weet je zeker dat je niet bent weggezakt in de zoekresultaten, omdat je bijv url's hebt aangepast?
http://www.Be-Slank.nl eiwitdieet voor verantwoord afvallen!

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

3
Maakt het thema gebruik van dezelfde kopjes (H1, H2, etc.?). En weet je ook waar de daling vandaan komt? Dus in Google analytics 2 periodes naast elkaar zetten en dan de bronnen vergelijken. Het kan ook toeval zijn in verband met het mooie weer...

PS: Thema zelf zit niet slecht in elkaar, wel jammer dat er zoveel inline javascript wordt gebruikt. Kan het echter niet vergelijken, omdat ik het oude thema niet ken.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

4
Bedankt voor de feedback, ik heb natuurlijk tijden het opnieuw stylen van de site ook mn urls aangepast.
Deze krijgen van biedmeer standaard een omschrijving mee, maar deze heb ik zoveel mogelijk aangepast naar nette urls.

dit zou idd wellicht wel eens een oorzaak kunnen zijn.
Als ik nu gewoon een poosje wacht komt het hopelijk weer goed...
Tino Buuron

http://www.waltin.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

5
Door stil zitten en wachten gaan je bezoekers niet de lucht in. Heb je je crawlfouten al verwijderd?
En ik zou proberen uit te zoeken of je links van de oude URL's zou kunnen aanpassen naar de nieuwe URL's.

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

6
Beste,

idd door stil te zitten gaan er geen klanten bewegen.
onlangs heeft biedmeer een mooie SEO tool in de software gemaakt.
deze scant op de meest voor de hand liggende SEO zaken.
ik heb deze gebruikt en er zaten behoorlijk wat gaten in de SEO..

verder is het bezoek weer iets aan het stijgen, maar zit nog niet op het niveau van vorig jaar.
we blijven sleutelen.

bedankt voor de feedback.
Tino Buuron

http://www.waltin.nl

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

8
Beste Jan,

Je ziet dat ik nog geen SEO specialist ben, maar heb je een handige tool die deze " foutjes" simpel kan aanwijzen?

ik gebruik in firefox de ad on SEO for firefox.
Deze is wel handig maar gaat niet echt diep.

Ik begrijp uit je reactie dat de H1 teksten niet wenselijk zijn op de eerste pagina?
en de alt tags zal ik proberen op te snorren.

bedankt voor je reactie,
Tino Buuron

http://www.waltin.nl

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

9
Nu wat meer tijd :)

Wat _de_ tool is weet ik ook niet; Ik gebruik ook een plugin; SEOquake.
Daarbij denk ik dat gewoon een combi van gezond verstand en een tool de beste is.

Inhoudelijk; vergelijk in dit geval je website met een inhoudsopgave. Een pagina is een hoofdstuk. Je hoofdstuk zal een titel hebben; de H1.

Daarna kun je H2 tot H6 gebruiken in zelfde logische opbouw. Zorg er wel voor dat je heading gebruik de juiste relevantie heeft tot de tekst eronder. Zelfde voor een hyperlink; maak duidelijk via de tekst in de hyperlink waar de pagina over gaat waar je naar verwijst.

Waarom? Een bezoeker zal een structureel goed gebruik als prettig ervaren én een zoekmachine help je zo je website te snappen.

Wat betreft de image; een zoekmachine kan je afbeelding niet 'zien'.
ALT tekst is een middel op dat op te lossen.

Succes :)
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

11
Ik heb wel een aantal tips met betrekking tot de conversie van je bezoekers', zodat je met minder bezoekers misschien toch meer omzet kan draaien:

- Laat het webshop keurmerk bovenin duidelijker naar vorenkomen; het ziet er nu redelijk samengeperst uit, wat helaas niet ten goede komt aan je autoriteit.

- Sliders en zeker met speciale overgangen zijn over het algemeen nadelig voor je conversie. Mocht je toch een product willen promoten, kies er dan voor om 1 product centraal te stellen.

- Verander je 'bestel knop naar 'in winkelwagen', dat is een lagere drempel voor uw bezoekers en zal uw conversie doen stijgen.

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

13
sjoerdk schreef:
gfreedig schreef: - Sliders en zeker met speciale overgangen zijn over het algemeen nadelig voor je conversie.
Die bewering hoor ik wel vaker. De onderbouwing mis ik echter tot nu toe elke keer. Heb je hier (onderzoeks)cijfers van?
Nogal wat beroemdheden hebben zich erover gebogen. Zij noemen inderdaad onderzoekscijfers (zelfs van universiteiten) die er niet om liegen:

Search Engine Land - Homepage Sliders: Bad For SEO, Bad For Usability

ConversionXL - Don’t Use Automatic Image Sliders or Carousels, Ignore the Fad

Jakob Nielsen - Auto-Forwarding Carousels and Accordions Annoy Users and Reduce Visibility

Chris Goward - Rotating Offers – the Scourge of Home Page Design

UX movement - 5 Big Usability Mistakes Designers Make on Carousels
StoreCore.io

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

14
Ja, een aantal van je links had ik zelf al gezien. Maar als je dan leest, ligt het toch echt wat genuanceerder dan de bewering dat sliders per definitie slecht zijn voor conversie. Zoals bij alles, het hangt ervan af.
Veel genoemde problemen hangen gewoon af van de implementatie:
- Zo wordt bv gezegd dat door een banner de navigatie naar beneden geduwd wordt. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
- Dat ze inconsistentie van het pagina ontwerp veroorzaken. Ook dat hoeft niet.
- dat ze teveel op een advertentie lijken en dat bezoekers daar blind voor zijn geworden. Maar niet alle sliders worden als advertenties gebruikt.
- dat mensen niet blijven kijken tot een volgende slide komt. Maar je kunt navigatie toevoegen en een pause on hover.

Het meest genoemd is dat er weinig op de slides geklikt wordt. Dat geloof ik graag. Men gaat er dan meestal vanuit dat banner/slide gebruikt worden om een aanbieding of iets dergelijks onder de aandacht te brengen. En dan zijn clicks natuurlijk belangrijk. En dan is het slecht voor conversie als dat niet werkt.

Qua conversie heeft men het dus over het algemeen over de conversie van de aan de slider gekoppelde acties zelf. Niet meteen de webwinkel op zich. Ik lees niet meteen dat ze voor een webwinkel slecht zijn voor de conversie in de zin van dat je minder verkoopt.

Maar dat is voor mij persoonlijk helemaal niet de bedoeling. Onze artikelen zijn erg visueel en slides geven een visueel overzicht van wat we bieden. Het zijn geen aanbiedingen met een call-to-action.
In dat opzicht kan ik natuurlijk niet bewijzen dat ze voor mij wel werken. Al kan ik natuurlijk eens een periode zonder gaan testen. Maar andersom ben ik ook nog niet overtuigd.

Wat ik mis zijn ervaringen van webwinkels zelf. Leuk dat een usability expert zegt dat het niet werkt, maar zij hoeven geen webwinkel te runnen.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

15
Dat ben ik tot op zeker hoogte wel met je eens: geen appels met peren vergelijken.

Maar daarom moet je het ook altijd testen: als je uitsluitend een slider toont, kom je nooit te weten of iets anders dan een slider effectiever of minder effectief is. Of anders gezegd: ervan uitgaan dat een slider werkt, is even naïef als ervan uitgaan dat een slider niet werkt. En "naïef" gebruik ik dan in de betekenis "onwetend": meten is weten en meet je het niet, dan weet je het dus niet.

Persoonlijk denk ik dat sliders bij webwinkels te snel op de automatisch piloot worden gevuld omdat:

- dat ding standaard in webwinkelsoftware zit;

- je met twee of drie foto's en een overgangseffect al snel een gevulde homepage hebt;

- anderen het ook zo doen (o horror).

Maar dat betekent niet dat je die ruimte niet beter kunt gebruiken.
StoreCore.io

Re: Nieuwe look, minder bezoekers

16
Ward schreef:Dat ben ik tot op zeker hoogte wel met je eens: geen appels met peren vergelijken.

Maar daarom moet je het ook altijd testen: als je uitsluitend een slider toont, kom je nooit te weten of iets anders dan een slider effectiever of minder effectief is. Of anders gezegd: ervan uitgaan dat een slider werkt, is even naïef als ervan uitgaan dat een slider niet werkt. En "naïef" gebruik ik dan in de betekenis "onwetend": meten is weten en meet je het niet, dan weet je het dus niet.

Persoonlijk denk ik dat sliders bij webwinkels te snel op de automatisch piloot worden gevuld omdat:

- dat ding standaard in webwinkelsoftware zit;

- je met twee of drie foto's en een overgangseffect al snel een gevulde homepage hebt;

- anderen het ook zo doen (o horror).

Maar dat betekent niet dat je die ruimte niet beter kunt gebruiken.
Ja, ik wil er zeker eens mee gaan meten, vind het wel een interessant onderwerp. Ik zeg ook zeker niet dat ik denk te weten dat het wel werkt hoor. Maar ik vind wel dat we tegenwoordig te gemakkelijk achter 'experts' aanlopen, zonder echt goed na te denken of het gestelde wel echt op je situatie van toepassing is.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/