Belgische klant wil btw verlegt hebben

1
.... *zucht* ok even probleempje. Ik heb een Belgische klant, die heeft besteld in mijn webshop vorige week en ook meteen betaald met Mistercash. Nu vroeg ze om haar een factuur te sturen gezet op haar bedrijfsnaam. Prima, dus ik even een factuur gemaakt in Excel waar ik de adresgegevens van haar heb aangepast naar de bedrijfsadres gegevens. Nu mailt ze terug dat de btw wel gewoon is berekend, dit moet verlegt worden....

Maar sorry hoor ik ben een webshop die levert aan consumenten, en ze heeft gewoon meteen betaald waar de btw al bij zat berekend. Ik kan nu toch niet achteraf de btw verleggen o.i.d? Dit is voor mij nieuw, maar ja ik ben geen groothandel. Er staat duidelijk in mijn voorwaarden dat alle prijzen incl belasting zijn en in de veelgestelde vragen staat dit ook nog een keer heel duidelijk genoemd. Wat moet ik hier nu mee? Ik heb eigenlijk geen zin in administratieve rompslomp omdat de klant gewoon niet eerst even heeft gemaild.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

2
Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Ze heeft een bestelling geplaatst zonder zakelijke gegevens, of met die gegevens?


Je kunt 2 dingen doen:

Een factuur maken waarbij de BTW verlegd is, de eerste factuur (met BTW) crediteren en het restbedrag terugstorten, dan heb je er een tevreden klant bij.

Je kunt het ook laten zoals het is en aangeven dat ze de volgende keer op de juiste manier moet bestellen. Ze kan trouwens de BTW bij de Nederlandse overheid terug krijgen.

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

3
Zonder zakelijke gegevens maar onder opmerkingen veld geplaatst of de factuur ook op haar bedrijfsgegevens kon worden gezet en hier wel haar bedrijfsadres gezet(hier heb ik overheen gelezen in eerste instantie). Maar ja als de bestelling eenmaal is gedaan in de shop en is betaald wordt er al automatisch een factuur aangemaakt.

De eerste optie zou mooi zijn voor een tevreden klant, maar het pakket is inmiddels al opgestuurd, dus als ik het bedrag terugstort, kan het zo zijn dat ze niet opnieuw betalen....
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

4
Wanneer je Belgische klanten niet uitsluit, zullen ze ook bij jou bestellen. Elke factuur kun je ook crediteren. automatisch aangemaakt of niet. Een nieuwe factuur zonder btw (controleer het BE btw. nummer op juistheid en tenaamstelling) en het teveel betaalde bedrag terugbetalen. Het is sowieso handig wanneer je een factuursjabloon voor handmatige facturen bij de hand hebt, omdat dat af en toe voorkomt. Hoort ook bij het webwinkelierschap.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

5
Dan misschien stomme vraag, waar kan ik het btw nummer controleren.

Ok dus ze heeft een kledingstuk bij me besteld wat 33,95 is incl 21% btw, en daarover nog eens 9,95 verzendkosten (waar dan ook eigenlijk 21% btw inzit, maar als ik dit ook eraf reken lijdt ik toch verlies kwa verzendkosten?).

Dus dan de 21%btw eraf halen wordt het product dan €28.05. En dit mag ik dan in m'n eigen boekhouding boeken op 'verkoop export binnen eu'? ipv op de normale verkooppost?

Als ik dan de 9,95 er gewoon compleet bijbereken is het dan totaal 38,- en het verschil tussen het originele factuurbedrag (43,90) boek ik dan gewoon terug aan de klant om het simpel te houden ivm het hele bedrag terug te storten en dan weer opnieuw door de klant te laten betalen?

Sorry voor de vragen, boekhoudkundig ben ik nog niet zo bedreven, vooral niet als het op zulke nieuwe dingen aankomt.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

9
Rudy schreef:De verzendkosten in of uit de btw maakt voor jou niet uit. Alleen de belastingdienst krijgt wat minder als je de btw verlegd. Ik hoop voor je dat je normaal op je verzendkosten wel btw berekend?

Het btw nummer kan je hier controleren: https://www.btw-nummer-controle.nl
Ik geef de voorkeur aan de officiele website, om fouten (verouderde gegevens) te voorkomen:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

10
BertB schreef:Elke factuur kun je ook crediteren.
Officieel niet. Officieel mag je alleen crediteren indien hier een duidelijk aanwijsbare reden voor is zoals het faillissement van je klant. Een betaalde factuur crediteren omdat je liever wilt dat er iets anders opstaat voor je administratie, is officieel geen geldige reden. Fiscaal gezien mag je deze factuur dus niet crediteren. Besef dat het in de praktijk er wel anders aan toegaat maar persoonlijk zou ik deze niet crediteren.

De makkelijkste oplossing in dezen is als de klant gewoon de factuur in de boekhouding opneemt. Net zoals ze dat zou doen met een tank- of parkeerbonnetje, daar ga je ook niet miepen om het verleggen van de BTW maar verreken je die gewoon in je eigen BTW-aangifte.
Nu op mijn weblogs:

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

11
Het lijkt mij, dat wanneer een debiteur het niet eens is met de uitgereikte factuur, deze geheel of deels kan worden gecrediteerd. Het niet juist vermelden van de btw (in de ogen van de debiteur) kan toch een reden zijn tot een creditnota?

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

12
Hoop werk voor een klein beetje btw. Ik zou die klant gewoon de optie geven om dat bedrag als korting te krijgen bij een volgende bestelling.

Maar als je crediteert en debiteert zonder BTW, zul je ook een opgaaf Intracommunautaire prestaties moeten doen. Daarom moet je dat BTW nummer controleren, als het niet klopt krijg je een brief van de belasting dienst achteraf. Zelf overigens ondervonden. Veel plezier met alles invullen ;-))))) ben elk kwartaal ook de klos, met importeren buiten de EU, binnen de EU en leveren binnen de EU.

BTW terug krijgen dat je in het buitenland betaald hebt, dat is bij elk land echt anders. Duitsland bijvoorbeeld gaat goed, maar heb geduld zo'n 8 maanden. België laat de winkel de btw verleggen, want je gaat die betaalde btw nooit of heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk terug zien....

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

13
Dirkjan schreef:Officieel niet. Officieel mag je alleen crediteren indien hier een duidelijk aanwijsbare reden voor is zoals het faillissement van je klant. Een betaalde factuur crediteren omdat je liever wilt dat er iets anders opstaat voor je administratie, is officieel geen geldige reden. Fiscaal gezien mag je deze factuur dus niet crediteren.
Volgens mij draai je het nu juist helemaal om.

Als een klant failliet gaat dan mag je juist niet zomaar crediteren om zo de BTW nog terug te vorderen.
Bij een goed boekhoudsysteem kan je een factuur achteraf niet meer wijzigen. Als deze factuur dan een fout bevat (bijvoorbeeld prijs of BTW percentage) dan kan deze gewoon gecrediteerd worden hoor.

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

14
Er worden hier twee betekenissen van crediteren door elkaar gebruikt: tegenboeken en een creditnota uitreiken.

Bij het faillissement van een klant heb je dus wel een tegenboeking (“weg vordering, dus verlies nemen”) maar natuurlijk geen creditnota (“wat zielig zeg, we schelden de schuld maar kwijt”).
StoreCore.io

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

15
Wel iets om rekening mee te houden; Besteld de klant zakelijk of als consument? Besteld hij zakelijk dan geldt het herroepingsrecht niet en zijn ook andere regels niet van toepassing. Privé bestellen en zakelijk betalen lijkt me raar, gezien het artikel heb ik echter het idee dat dit niet zakelijk gebruikt gaat worden en dat de klant enkel van de persoonlijke korting wil profiteren. Wellicht wel een afweging om mee te nemen, hoewel het de vraag is of het jouw probleem is.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

16
libertes schreef:Privé bestellen en zakelijk betalen lijkt me raar, gezien het artikel heb ik echter het idee dat dit niet zakelijk gebruikt gaat worden en dat de klant enkel van de persoonlijke korting wil profiteren. Wellicht wel een afweging om mee te nemen, hoewel het de vraag is of het jouw probleem is.
Lijkt mij niet de verantwoordelijkheid van de verkoper. Als de klant de belastingdienst wil lichten moet hij dat zelf weten. Ik krijg niet betaald om belastinginspecteur te spelen. :P

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

17
@Rudy - Eens, maar wanneer een consument prive besteld en profiteert van de consumenten voordelen en dan later toch de zakelijke voordelen wil, dan heb je als webwinkelier wel dubbel werk en de nadelen van beide kanten. De consument heeft de voordelen van beide. De vraag is of je dat moet willen, kortom, zorg voor een duidelijk beleid en communiceer dat ook op de website.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

18
libertes schreef:@Rudy - Eens, maar wanneer een consument prive besteld en profiteert van de consumenten voordelen en dan later toch de zakelijke voordelen wil, dan heb je als webwinkelier wel dubbel werk en de nadelen van beide kanten. De consument heeft de voordelen van beide.
Is dat zo? Ik zou juist zeggen: zodra de koper te kennen geeft dat het een zakelijke aanschaf betreft, verliest hij dus de voordelen van een privé-aankoop als consument.

Althans, dat is de theorie, want in de praktijk maken veel webwinkels in hun algemene voorwaarden geen uitzonderingen voor zakelijke kopers en geniet iedereen dus dezelfde bescherming. (Even aangenomen dat de algemene voorwaarden aan de wet voldoen, uiteraard.)

Overigens is het toepassen van de btw-verleggingsregeling minder vrijblijvend dan nu lijkt. Je moet de verleggingsregel vaak verplicht toepassen. Sinds 1 april 2013 moet dat soms zelfs bij leveringen binnen Nederland.

Re: Belgische klant wil btw verlegt hebben

19
Ward schreef:
libertes schreef:@Rudy - Eens, maar wanneer een consument prive besteld en profiteert van de consumenten voordelen en dan later toch de zakelijke voordelen wil, dan heb je als webwinkelier wel dubbel werk en de nadelen van beide kanten. De consument heeft de voordelen van beide.
Is dat zo? Ik zou juist zeggen: zodra de koper te kennen geeft dat het een zakelijke aanschaf betreft, verliest hij dus de voordelen van een privé-aankoop als consument.
Zodra hij dat te kennen geeft inderdaad. Als een koper eerst als consument koopt heeft hij het recht de bestelling te retouneren, als dat niet hoeft kan hij daarna dus aangeven dat het een zakelijke aankoop was.

Mits er onderscheid zit tussen zakelijk en privé natuurlijk. Wij doen het niet, dat soort achterlijke regeltjes.