Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
ReneeZ
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 april 2014

prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

Als ontwerper laat ik mijn producten maken door dames die goed kunnen handwerken.
Het eindproduct is dus geheel handgemaakt. Ieder model is uniek en wordt met zorg samengesteld.

1.Welke marge is reëel om te hanteren voor dergelijke handgemaakte goederen?


2. Welke marge hanteer je als je het product ook via een winkel gaat verkopen?
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

Kun je eens een voorbeeld van een handgemaakt product laten zien?
Zijn het producten van duizend euro, honderd euro, een paar tientjes of een paar euro? (productieprijs)
En wat wil je uitstralen?
 
ReneeZ
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 april 2014

Re: prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

de prijs zal rond de €100.- liggen
 
ReneeZ
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 april 2014

Re: prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

en qua uitstraling : hoge kwaliteit, zorgvuldig gekozen garens ( ook wel handgesponnen), uniciteit.
Voor de doelgroep die zich bijzonder wil kleden met gevoel voor materialen en verantwoorde productie.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

Het hangt ook af van de tijd die de dames nodig hebben om een product te maken. Zijn ze er in een uurtje mee klaar of is het een kwestie van uren of misschien langer?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

En aan de doelgroep, uitstraling, marketing en gewenste aantal verkopen. Zo zal een merk als Rolex niet enkel naar prijselasticiteit kijken maar vooral naar welk tarief de doelgroep aanspreekt en nog altijd hanteerbaar is.

Prijs bepalen is nog niet zo makkelijk inderdaad. :)
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

Het ligt er aan wat het is, wat voor materiaal het nodig is en hoeveel tijd er in zit. Maar om al aan te geven van zo'n €100,- kost dan moet het echt zeer uniek zijn.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

Het ligt er aan wat het is, wat voor materiaal het nodig is en hoeveel tijd er in zit. Maar om al aan te geven van zo'n €100,- kost dan moet het echt zeer uniek zijn.
Is er een verschil tussen uniek en zeer uniek?
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

Dat is waarom al die sieraden en al die kleding uit China, Taiwan en zo komen. Daar wordt het nog gemaakt voor lage lonen. Het is misschien niet helemaal netjes, maar zo werkt het gewoon. In Nederland wil de maker er ook wat aan verdienen en dat is logisch. Maar daardoor komt er, zeker bij producten waar aardig wat tijd in gaat zitten, vaak een prijskaartje aan het product te hangen wat niet realistisch is. Die prijs klopt dan op zich wel, maar de klant gaat het voor die prijs niet kopen.
Zelfgemaakt is eigenlijk alleen te doen als de verkoper ook de maker is en men genoegen neemt met minder marge. In Nederland kijkt men daarbij toch ook nog een beetje neer op zelfgemaakt, al is dat wat minder aan het worden. Het is in ieder geval geen pré, vaak heeft men dan toch de houding: dat kan ik zelf ook. Al is dat niet zo en is het vaak mooier dan het spul dat je via de groothandel inkoopt. De term uniek heeft in mijn ervaring weinig marktwaarde.
In tegenstelling tot bijv. de VS, waar men juist waardering heeft voor zelfgemaakt en waar het ook voor veel hogere bedragen verkocht wordt.
Een aparte categorie zijn producten die echt als kunst verkocht kunnen worden. Creaties van een echte zilversmid, keramiek, dat soort dingen.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

Het ligt er aan wat het is, wat voor materiaal het nodig is en hoeveel tijd er in zit. Maar om al aan te geven van zo'n €100,- kost dan moet het echt zeer uniek zijn.
Is er een verschil tussen uniek en zeer uniek?
Goh is maar hoe je het wilt zien.

Uniek, je kunt denken dat je dat bent, maar als je sieraden gaat maken en dat voor 100,- verkoopt alleen omdat het handgemaakt is? Mwa dan is het gewoon niet uniek, ken er wel veel meer die zo werken.

Is het een product dat gewoon NERGENS op de markt is dan ben je zeer uniek en maakt het wel kans om verkocht te worden voor €100,-.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: prijsberekening handgemaakte producten

25 april 2014

Dus uniek heeft met de aanschafprijs te maken? Ik vind het raar, uniek en zeer uniek. Alsof je nat water en zeer nat water hebt 8)

Ik ken genoeg mensen die 100 euro voor een leuk, handgemaakt en uniek sieraad neerleggen, sterker nog, ik zou dat zelf ook gerust doen. Het gaat er wel om hoe je het aanbiedt. Doe je dat als "hethandwerkwinkeltjevantantelien.nl" of zet je een merk op de markt dat eerlijke, duurzame, handgemaakte producten verkoopt.

Er was hier laatst iemand die handgemaakte tassen verkoopt voor een redelijk bedrag. Niet alles in de wereld hoeft goedkoop te zijn om geaccepteerd te worden, er is ook een markt voor mensen met meer geld.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: prijsberekening handgemaakte producten

28 april 2014

Het gaat er wel om hoe je het aanbiedt.
Dat dus.

Rolex vs. het gouden polshorloge van de kermis. Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen maar met name de positionering is ... nou ja zeer uniek te noemen.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: prijsberekening handgemaakte producten

28 april 2014

Toevallig ben ik zelf recentelijk op zoek naar Buddha to Buddha armbanden, die al gauw €500 per stuk kosten. Ik heb dat er voor over, en dat zal ook deels komen door het unieke verhaal dat er aan vast hangt, handgemaakt door zilversmeden op bali.

Nou heb ik begod geen idee wat zo'n armband van €500 aan productiekosten heeft. Zo'n armband weegt ongeveer 110 gram, een zilverprijs van €0,45 per gram, kom je uit op zo'n €50 voor de grondstof van het product. Wat zal een zilversmid verdienen op Bali?
In het uiterste geval, €150 aan productiekosten?

Als jij een uniek (zeer uniek) product hebt met een mooi verhaal van vrouwen die de sieraden maken, kan de retailprijs ook al snel €300 zijn. Maargoed, er valt met deze informatie weinig over te zeggen. Want je zou er wellicht ook best €400 voor kunnen vragen.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: prijsberekening handgemaakte producten

28 april 2014

Even iets over realistische marges & prijzen.

Ik had tot 8 jaar terug (in België) een atelier waar met een 10-tal personeelsleden designspullen & designjuwelen - al dan niet in edelmetaal - in kleine series werden gemaakt. Tevens importeerde ik designspullen & juwelen die mee in ons gamma werden aangeboden. De toen gangbare marges zijn nu ook nog wel toepasbaar en waren zowat algemeen in de designwereld in de EU.

Stel dat de effectieve kostprijs (werk, grondstoffen & atelierkosten incl) in de EU 100 is, dan zou een vergelijkbaar product in deze sector in een land als Bali max 50 mogen kosten. De marge van 50 staat voor transport, invoerrechten, risicodekking & marge van de importactiviteit.

De verkoopprijs aan de detailhandel wordt dan 200.

Op deze 200 kreeg een verkoopbureau 20% commissie of een groothandel 30 tot 40% korting al naargelang hoeveelheden & zakenrelatie.

De detailhandel verkocht deze zaken aan de eindconsument afhankelijk van het item en de handelszaak voor 400 tot 500 INCL btw (de vorige waarden zijn excl btw).

Ik had zelf ook enkele winkels waar ook deze marges werden toegepast .

Die marges lijken hoog, maar vele kosten worden dikwijls over het hoofd gezien, zoals investering in toonzaalmodellen, beschadigingen, diefstal ...

Hopelijk heb je daar wat aan .
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht