Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Chrissie
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 december 2011

Fout in nieuwe keurmerkcode Stichting Webshop Keurmerk?

11 juni 2014

Beste collega's,

Ik ben in een discussie verwikkeld met stichting webshop keurmerk, of althans: ik heb iets aangekaart, maar men gaat er niet echt op in. Ik ben namelijk van mening dat één van de bepalingen in strijd is met het burgerlijk wetboek. Graag hoor ik jullie mening hierover.

Het gaat om artikel 9, lid 2 van deze nieuwe voorwaarden: http://www.keurmerk.info/Home/KeurmerkCode

In dit artikel wordt letterlijk gesteld: "Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt."
Zoals ik het lees betekent dit dat je als ondernemer de consument dient terug te betalen bij het retourneren van een artikel op het moment dat de consument aantoont dat hij het heeft teruggestuurd. Dus op het moment dat een geretourneerd pakket in de post kwijtraakt zou ik als ondernemer het aankoopbedrag gewoon moeten terugbetalen…….

Lees of begrijp ik dit nu verkeerd of is dit (zoals ik vermoed) toch écht in strijd met de wet?
Graag jullie mening!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Fout in nieuwe keurmerkcode Stichting Webshop Keurmerk?

11 juni 2014

In een ander topic heb ik het hier ook al over gehad.

Jammer genoeg klopt het wel.

Zie ook het betreffende topic: http://webwinkelforum.nl/viewtopic.php? ... 198#p75198
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fout in nieuwe keurmerkcode Stichting Webshop Keurmerk?

11 juni 2014

Het maakt niet heel veel uit, want artikel 8 lid 2 t/m 5 legt de zorgplicht, het risico én de kosten voor de retourzending al bij de koper. Gaat de retourzending verloren, dan zal de afzender daarop de door hem ingeschakelde derde moeten aanspreken; dat geldt per definitie altijd voor koper en verkoper.
 
Chrissie
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 december 2011

Re: Fout in nieuwe keurmerkcode Stichting Webshop Keurmerk?

11 juni 2014

In een ander topic heb ik het hier ook al over gehad.
Sorry, had ik niet gezien (en ik heb écht gezocht hoor….).
Het maakt niet heel veel uit, want artikel 8 lid 2 t/m 5 legt de zorgplicht, het risico én de kosten voor de retourzending al bij de koper.
Ja, dat had ik ook al gezien, maar dan zijn beide artikelen toch in strijd met elkaar?

Ik vind het er niet gemakkelijker op geworden, maar misschien moet ik er maar niet zo zwaar aan tillen dan. Gewoon plaatsen en niet zeuren…….daar kwam het antwoord van de stichting ook een beetje op neer.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Fout in nieuwe keurmerkcode Stichting Webshop Keurmerk?

11 juni 2014

Klopt dat moet je ook doen dus. Beetje de boel wijzigen en klaar dan maar.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht