Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

1
Tja, het blijft een grijs gebied en je blijft klanten tegemoetkomen met je service, maar toch bekruipt het gevoel je soms dat je wordt opgelicht... In de meeste gevallen ga ik er gewoon in mee en neem al dan niet mijn verlies voor lief, maar hoe ver moet je uiteindelijk nou gaan?

Nu de volgende retouraanvraag: Het betreft een artikel wat makkelijk voor een feestje kan worden gebruikt, even schoonmaken en retour.. In dit specifieke geval gaat het om 6 stuks van hetzelfde artikel.

Klant plaatst bestelling met de mededeling, er is haast bij dus graag snel opsturen.

Wij leveren altijd snel dus artikelen de volgende dag bij de klant in huis.

Nu 13 dagen later (dus net binnen de wettelijke 14 dagen) mail ontvangen met aanvraag retourformulier.

Daar gaan dan wat alarmbellen rinkelen. Eerst is er haast bij ontvangst bestelling en dan 13 dagen later moet het opeens retour?

Gaat hier niet om een niet gering bedrag >€ 500,- dus dat is gewoon zuur.

Ik kan niet weigeren een retourformulier te sturen en zal de artikelen weer in ontvangst moeten nemen, maar straks blijkt het vermoeden terecht dat de artikelen daadwerkelijk gebruikt zijn, kom je weer in een heel ander verhaal terecht waarbij de klant natuurlijk op zn achterste poten gaat staan. Kortom dit verlies je dus altijd??

(En dan te bedenken dat je alles altijd zo goed mogelijk probeert te doen, maar als je zelf een keer iets wilt retour sturen bij een webwinkel loopt je tegen de onbeschofte klantenservice aan met zelfs vaak ook nog geen geldige voorwaarden.)

Hmmm, wat te doen wat te doen? Eerst mail sturen dat je het verdacht vindt dat de artikelen eerst met haast worden besteld en nu opeens retour? Of dat je vermoedens hebt dat de artikelen gebruikt zijn en dus bij ontvangst aan een extra controle zal onderwerpen? Of gewoon maar weer accepteren en doorgaan?

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

2
Mijn advies:
Zoals je bij wet verplicht bent, klant laten retourneren. Het weigeren van een retourzending - om wat voor reden dan ook - is wettelijk niet toegestaan.

Constateer je bij aankomst van de 7 stuks dat ze gebruikt zijn, dat jij ze niet meer opnieuw (als nieuw) kan verkopen, breng je kosten in rekening. Zijn die kosten 20% per artikel volgens jou, dan breng je die kosten in vermindering met de terugstorting van het bedrag aan de klant.

Als het een zakelijke klant is hoef je de retourzending overigens niet te accepteren mits je dit hebt aangegeven in je voorwaarden.

Ik ben wel benieuwd om wat voor artikelen het gaat als deze schoongemaakt kunnen worden. Kan ook helpen bij de beantwoording.

Dus: nooit zomaar je klant al van te voren beschuldigen. Wacht eerst af totdat hij ze heeft teruggestuurd (binnen 14 dagen uiteraard).

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

3
Kan je de artikelen opnieuw verkopen als nieuw? Als ze duidelijk gebruikerssporen vertonen zou ik de retour niet accepteren. Ik weet niet of het om kleding gaat? In dat geval zeker niet accepteren als het gewassen is. Mensen mogen passen. Niet dragen en wassen.

Snap idd dat het zuur is. Maar helaas zo is het nu eenmaal wettelijk geregeld.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

4
Als je 6 stuks van hetzelfde artikel besteld pak je er normaal 1 uit. Bekijkt of deze aan je verwachtingen voldoet, zo ja neem je het, zo nee kun je idd gebruik maken van je retourrecht.
Waarom alle 6 uitpakken als ze hetzelfde zijn en je er 1 kan gebruiken. Dat zou de normale klant doen die het goed bedoeld.

Als het misbruik is ricardov heeft het al goed aangegeven wat de stappen zijn. Maak indien ook mogelijk foto's van de verpakking en het product en foto van een nieuw product. als daarop duidelijk te zien is dat het gebruikt is heb je dit ook gedocumenteerd en kun je het onderbouwen als de klant moeilijk gaat doen.

Je mag idd bij een gebruikt product waarde aftrekken, hoe veel is een grijs gebied dat moet jij als ondernemer zelf inschatten. Alles hang er mee samen of je het ook zo weer kan verkopen. Als het gebruikt is kun je het niet meer als nieuw verkopen en dus is de vraag wat is de 2de hands waarde van een product. Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van het product.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

5
Naar mijn idee mag je wel retouren weigeren , heb hier over zelfs nog contact over gehad met de Jurofoon. Zit een soort zelfde situatie...

Klanten hebben rechten maar ook plichten.

"Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen."
Muurstickers & Sjablonen

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

6
Vandaag een broodje hamkaas besteld (op het werk). Zit er gewoon helemaal geen beleg op mijn broodje! Gebeld maar dat kon niet hij had het broodje zelf gemaakt....

Zometeen rij ik wel ff langs met mijn 'retouraanvraag'....
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

9
man8 schreef: Hmmm, wat te doen wat te doen? Eerst mail sturen dat je het verdacht vindt dat de artikelen eerst met haast worden besteld en nu opeens retour? Of dat je vermoedens hebt dat de artikelen gebruikt zijn en dus bij ontvangst aan een extra controle zal onderwerpen? Of gewoon maar weer accepteren en doorgaan?
Retourzending inmiddels ontvangen???

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

10
Op dit moment kun je niet weigeren. Iemand mag gewoon binnen 14 dagen retourneren. Blijkt het artikel later wel gebruikt, dan kun je daar stappen in ondernemen. Dan moet het wel gaan om meer dan uitgepakt. Bij voorbaat weigeren kan niet, wat de jurofoon ook zegt. Is het artikel kapot, dan is het een ander verhaal.

Overigens heeft de klant nu ook nog 14 dagen om daadwerkelijk terug te sturen. Dus in het slechtste geval ben je het artikel 28 dagen kwijt...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

11
Ward schreef:De regeling 'Koop op afstand' geldt niet voor bederfelijke waar.

Wel kun je bijvoorbeeld nakoming van de overeenkomst vorderen na ingebrekestelling: eet smakelijk!
Vandaag een nieuw exemplaar tosti ontvangen. 2 kapjes.....

Brilliante move guys ik haal voortaan ergens anders mijn broodjes.....
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

14
BertB schreef:Ze pesten het varaantje gewoon terug omdat het te veel klaagt ;-)
Gewoon full-time webwinkelier worden: kun je in je eigen keuken zelf je broodje smeren!

Ja. 2,50 voor een tosti ham-kaas zonder ham-kaas. Gewoon een droge boterham lekker hoor. Bijna de helft van mijn bestellingen gaan fout achterlijke mensen daaro.

Bestel morgen mooi ergens anders broodjes met de rest van de afdeling. Eerst een boterham zonder beleg, insinueren dat ik lieg en mij vervolgens 2 kapjes leveren. Asociaal heet dat
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

16
RicardoV schreef:Dan moet je het ook in de kantine halen, je werkte toch bij Wehkamp geloof ik? Genoeg keuze daar ;)
Oh daar werk ik al een hele tijd niet meer. Goede kantine daar idd. En koffiebar!

Werk nu in nieuwegein bij een nieuw opgestart bedrijf. Geen kantine helaas. Koffiebar mis ik nog wel lekkere latte machiato bij de middagdip hmmm
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

17
Mick schreef:
man8 schreef: Hmmm, wat te doen wat te doen? Eerst mail sturen dat je het verdacht vindt dat de artikelen eerst met haast worden besteld en nu opeens retour? Of dat je vermoedens hebt dat de artikelen gebruikt zijn en dus bij ontvangst aan een extra controle zal onderwerpen? Of gewoon maar weer accepteren en doorgaan?
Retourzending inmiddels ontvangen???
Was ik ook wel nieuwsgierig naar!
TS is echter sinds 22 juli niet meer hier online geweest...
No guts no glory!

Re: Retouraanvraag verdacht en toch maar weer meewerken?

18
Hansi1959 schreef:
Mick schreef:
Retourzending inmiddels ontvangen???
Was ik ook wel nieuwsgierig naar!
TS is echter sinds 22 juli niet meer hier online geweest...
Jaja, ontving geen meldingen meer dat er op dit bericht was gereageerd...en kijk zelf ook niet zo vaak :)

Maar de bestelling was vrij snel retour gekomen. Er was maar één verpakking open geweest dus wat dat betreft heeft de klant niks vreemds gedaan. Heb het hele bedrag direct retour gestort.

Vind het gewoon zo vreemd dat klanten aangeven dat er zoveel haast bij zit om vervolgens tegen het eind van de twee weken zichttermijn een retouraanvraag te doen. Dan gaan er wel wat alarmbellen rinkelen, maar in dit geval dus onterecht.