Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
th0m24
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2014

Fouten tegengekomen in boekhouding Q2

22 juli 2014

Beste forumlezers,

Ik volg dit forum al enige tijd en heb er al vele tips vandaan gehaald en heb er zelf ook wel eens een vraag gesteld. Sinds het 2e kwartaal heeft een vriend van me ook een webshop opgericht en ik heb hem aangeboden te helpen met zijn 1e BTW aangifte.

- Hij had met een bedrijf een totaalbedrag inclusief BTW afgesproken (€31,95). Echter is er te veel BTW berekend (€7,10). Hoe kan ik dit het beste oplossen? De btw gewoon afdragen aan de belastingdienst en het als verlies nemen?

- Daarnaast kwam ik een verkoopfactuur tegen voor een particulier. Hier zit het probleem in de afronding (de producten zijn inclusief BTW op de webshop ingevoerd).
De PayPal kosten á 3,4% berekent hij door aan de klant en het lijkt er op dat het hier fout gaat:
Subtotaal exclusief btw: €28,88 (inclusief €34,95 ingevoerd)
Betalingskosten exclusief btw: €0,98
BTW: €6,27
_______________________________________+
€36,14 -> dus €0,01 te veel betaald door klant. Wat moet ik hier mee aan?

- Ook is er een bonnetje weggegooid. Het betreft een rol postzegels á €128,- Kan deze nog in de boekhouding opgenomen worden, aangezien er wel een bankafschrift is en er geen btw op postzegels zit?

- Tot slot heeft hij een factuur ontvangen met GTS-inclusive. Hier kan ik verder niets mee toch? Ik moet hier zelf de NL-btw over berekenen en dat terug vragen?

Alvast bedankt voor jullie tips. Ik heb mijn vriend al als tip gegeven zorgvuldiger te worden :lol:
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fouten tegengekomen in boekhouding Q2

22 juli 2014

Misschien moet je je vriend adviseren iemand in de arm te nemen die meer verstand van boekhouden heeft.
 
Slim Partners
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 juni 2014

Re: Fouten tegengekomen in boekhouding Q2

24 juli 2014

Ik zou een goed boekhoudpakket gebruiken. Dan kan dit namelijk niet meer gebeuren. Denk dan aan Exact, Unit 4 of Offective. Zelf maak ik gebruik van Offective, is niet zo duur. Check even: SPAM Dat is hun site.
Laatst gewijzigd door Wouter Hol op 29 november 2014, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Slim partners is de eigenaar van offective.. misleidende reclame.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Fouten tegengekomen in boekhouding Q2

24 juli 2014

Ik zou een goed boekhoudpakket gebruiken. Dan kan dit namelijk niet meer gebeuren.
zo dat is mooi. Dus met zo'n boekhoudpakket verlies je geen bonnetjes meer en maakt de webwinkelsoftware geen fouten meer.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.