Thuiswinkel.org

1
Thuiswinkel.org is dé belangenvereniging voor webwinkels in Nederland.
Het lidmaatschap voor een startende ondernemer bij deze organisatie is duur.
De neutrale versie van de algemene voorwaarden is gratis te krijgen. Als mijn algemene voorwaarden als webwinkel afwijkt, van de algemene voorwaarden van deze versie, wat zijn de gevolgen en de consequenties?

Bijvoorbeeld:
Bij artikel 6 van de algemene voorwaarden geeft Thuiswinkel.org de consument 14 dagen de bedenktijd. Hierbij wil ik of de bedenktijd verkorten tot 3 dagen of het annuleren van de overeenkomst niet van toepassing stellen, met andere woorden de herroepingsrecht te beperken of zelfs de consument geen herroepingsrecht geven.
Vraag1- Mag ik juridisch gaan hierbij afwijken?
Vraag 2- Is het verstandig voor een startende webwinkel om zich te betrekken in de ingewikkelde zaken voor een lange bedenktijd van 14 dagen?
Als de consument het product niet in een originele staat terugstuurt en zijn geld terugeist, hoe ik als webwinkel (dropshipper) het probleem met mijn leverancier zou gaan oplossen?

Re: Thuiswinkel.org

2
De bedenktijd van 14 (kalender)dagen is sinds kort wettelijk verplicht. Je mag daarvan in algemene voorwaarden wel afwijken, maar nooit ten nadele van de consument. Praktisch gezien betekent dit dat je wel een langere termijn dan 14 dagen mag aanbieden, maar nooit een kortere.
StoreCore.io

Re: Thuiswinkel.org

4
1-Als de consument het product niet in originele staat terugstuurt, en de leverancier deze niet accepteert, wat wij als webwinkel kunnen doen? Hebben jullie daarover een bepaalde afspraak met jullie leveranciers gemaakt? Wat voor regeling met de leverancier moet men afspreken?

2-Wat gebeurt met het product en de betaling
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Thuiswinkel.org

5
Maak daarover om te beginnen duidelijke afspraken met je leveranciers.

Verder zijn retouren sterk branche-afhankelijk: in sommige branches wordt meer dan de helft geretourneerd, in andere branches zijn retouren op de vingers van één hand te tellen. Wat wil je gaan verkopen?
StoreCore.io

Re: Thuiswinkel.org

6
Volgens mij leg je de focus verkeerd. Je moet het klanten niet zo onaantrekkelijk mogelijk maken om producten te kopen (dat doe je namelijk als je nadenkt over een termijn van 3 dagen), je moet je klanten zo goed informeren dat ze vooraf weten wat ze kopen, en het niet retour hoeven sturen.

Daarnaast geloofd de klant ook meer in een webwinkel die gewoon netjes met retouren omgaat. Ik heb al erg vaak tegen klanten gezegd "als het product niet bevalt kunt u het gewoon retour sturen" waarop ze vaak zeggen "oh echt, en dan krijg ik mijn geld terug?". Ja, dan krijgen ze hun geld terug. Tot op heden is dat 2x gebeurd in 8 maanden tijd.

Re: Thuiswinkel.org

7
Om het helemaal duidelijk te stellen, de consument heeft wettelijk zelfs 14 dagen om aan te geven te willen retourneren. Heeft hij dit aangegeven (bijvoorbeeld na 11 dagen na ontvangst). Dan krijgt hij nogmaals 14 dagen op het pakket daadwerkelijk retour te sturen. Als webwinkel heb je 14 dagen na melding van retour (dus niet ontvangst) om het geld terug te boeken.

Een consument mag het product zover mogelijk uitpakken als nodig om dit te proberen. Je mag dus geen ongeopende verpakking eisen. Wel moet het binnen redelijke termen vallen, een door de consument kapot gemaakt product of een product waarbij delen missen hoef je dus ook niet retour te nemen. In die gevallen kun je het betaalde bedrag min de toegebrachte schade aan het product retour storten.

Bedrijven hebben geen herroepingsrecht. Je kunt het product dus niet altijd zomaar aan je leverancier retour sturen. Maak daar dus goede afspraken over!

Overleg ook samen met je keurmerk in hoeverre je eigen algemene voorwaarden mag hanteren. Dat verschilt ook per partij. Je mag echter nooit wettelijke eisen uitzonderen, wel vergroten. Tevens moet je de consument ook actief wijzen op zijn herroepingsrecht, niet alleen in de algemene voorwaarden, maar ook op je webwinkel.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Thuiswinkel.org

8
Het gaat nog een stap verder dan hier verteld.

Je bent sinds kort namelijk ook verplicht om aan te geven wat de te verwachten kosten voor de consument zijn om de bestelling retour te sturen. Dat kan van tot zijn afhankelijk van het product hoeveelheid enz. Je moet echter iets aangeven.

Let op doe je dit niet dan heeft de consument 1 jaar retourrecht !

Dit is zogenaamd dwingend recht. Je mag best 3 dagen in je voorwaarden schrijven, voor een consument is het echter nietig. In dat geval zou het zo kunnen zijn dat ze automatisch 1 jaar krijgen omdat je een nietig beding in je voorwaarden hebt staan. De consument kan er gewoon mee akkoord gaan het is en blijft nietig.

Voor bedrijven is retourrecht niet van toepassing, dit kun je wel in je voorwaarden schrijven. Maak je iets op bestelling of op maat, bijv van naam voorzien dan is retourrecht uitgesloten. Let op dit zul je ook op de pagina zelf moeten aangeven.

Zo staat er bij ons bijv retourrecht, ja bij standaard maten, nee bij speciale maten.

Re: Thuiswinkel.org

9
bbob schreef:Zo staat er bij ons bijv retourrecht, ja bij standaard maten, nee bij speciale maten.
Wat noem je "speciale maten"? Zijn dit gangbare maten zoals schoenmaat 52, dan mag je deze niet uitzonderen van retour. Zijn dit echt specificaties van klanten (dus een combinatie van diverse maatwerk maten welke het product enkel geschikt maken voor 1 klant) dan mag het wel. Vaak wordt de aanduiding maatwerk echter ten onrechte gebruikt.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Thuiswinkel.org

10
voorbeeld van speciale maten.

Je verkoopt tafelkleden, die heb je in 3 standaard maten.
Ze kunnen echter ook op maat van een rol gesneden worden.
In dat laatste geval spreek je over een speciale maat, c.q op maat gesneden specifiek voor die klant.

zaak is wel dat je het duidelijk vermeld op de productpagina. doe je dat niet is er ook voor maatwerk retourrecht.

wij hebben als voorbeeld.
product in 2 standaard maten of speciale maat van de rol gesneden. In het laatste geval selecteert de klant een standaard breedte en geven ze een eigen lengte in cm in. In dat geval is het maatwerk en dus geen retourrecht.

Re: Thuiswinkel.org

11
Dit klopt. Producten op maat (of speciaal samengesteld) hebben geen retourrecht. Onze webshop verkoopt kant-en-klare producten en producten die op maat besteld kunnen worden. Op de kant-en-klare artikelen is er een retourrecht van 14 dagen waarbij de kosten voor retour voor de rekening zijn van de klant. De producten op maat hebben geen retourrecht.
Creatives by PL. - Luxe woonaccessoires

Re: Thuiswinkel.org

12
Je verkoopt tafelkleden, die heb je in 3 standaard maten.
Ze kunnen echter ook op maat van een rol gesneden worden.
In dat laatste geval spreek je over een speciale maat, c.q op maat gesneden specifiek voor die klant.

zaak is wel dat je het duidelijk vermeld op de productpagina. doe je dat niet is er ook voor maatwerk retourrecht.
Helemaal juist :).

Overigens start het topic dat Thuiswinkel.org erg duur is. Dat is weliswaar waar, maar het is dan ook niet alleen een keurmerk. Het is ook een belangenbehartiger en netwerkclub. Voor veel (kleine) webwinkels heeft dat geen meerwaarde. Voor de mensen die wel die meerwaarde ervaren is het vaak de reden om voor Thuiswinkel te kiezen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m