Opmaak factuur (PDF)

1
Beste Forumleden,

Voor mijn webwinkel probeer ik momenteel een factuur te maken die voldoet aan de NL-wetgeving en duidelijk is voor mijn klanten. Het gaat om een Magento winkel waar voor de facturatie gebruik wordt gemaakt van de module van Fooman (Fooman Pdf Customiser).

De (on)overzichtelijkheid zit met name in de BTW voor zowel de verzendkosten als de producten. Het product wordt in de winkel inclusief BTW getoond. De producten worden nagenoeg alleen verkocht aan particulieren. De verzendkosten bedragen (inclusief BTW) €10,-.

De belastingdienst zegt het volgende:

Vermeldt u op uw facturen altijd de volgende basisgegevens:
....
- Het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw. Levert u prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Neem daarnaast de eenheidsprijs op, als dit van toepassing is.
- het btw-tarief dat u in rekening brengt
- het btw-bedrag



Optie 1

De prijzen worden ex BTW op de factuur getoond. De BTW wordt bij het subtotaal opgeteld en het totaal bedrag (Grand total) is inclusief BTW. Bij deze factuur vind ik de weergave van de verzendkosten onduidelijk. Het lijkt nu alsof de verzendkosten slechts €8 bedragen.

Afbeelding


Optie 2:
Alle prijzen worden inclusief BTW getoond. Bij het totaal bedrag wordt een onderscheid gemaakt tussen inclusief en exclusief BTW.

Afbeelding


Vraag
Hoe zien de facturen er bij jullie uit en welke optie heeft jullie voorkeur? Vanzelfsprekend moet mijn factuur voldoen aan de Nederlandse regelgeving.

Re: Opmaak factuur (PDF)

2
gebruik ook fooman en wij doen het volgende

(indeling kolom van links naar rechts)
Artikel
Artiklenummer
Levertijd
Prijs ex btw)
Aantal
BTW
Subtotaal (ex btw)

daaronder subtotaal van de bestelling (ex btw)
btw
eindtotaal (incl btw)

Werk je met buitenlandse klanten, bijv België ex btw dan staat dit er ook nog op: Bij 0% BTW op basis van tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB '68’

Dit is om te voldoen aan btw 0 tarief intracommunautaire levering.

Wij hebben zowel bedrijven als particulieren. Voor bedrijven is de ex btw opmaak beter aangezien ze die toch terug krijgen.
Voor particulieren is het misschien wat minder duidelijk met verzendkosten zoals je aangeeft. Uiteindelijk hebben de meeste al betaald als ze de factuur krijgen. Als de factuur klopt met wat ze betaald hebben is er volgens mij niets aan de hand.
Zelf heb ik nog nooit een vraag over de factuur gehad.

Ligt dus een beetje aan het type klant dat je hebt. Is het vooral particulier dan in incl btw misschien duidelijker. Heb je ook bedrijven die ex btw werken zou ik ex btw nemen.

Re: Opmaak factuur (PDF)

3
Dank voor je antwoord. Hoewel de meeste artikelen worden verkocht aan particulieren kies ik voor: "Optie 1".

Ik heb "BTW" eveneens toegevoegd aan de indeling van de kolom van links naar rechts. Deze ziet er nu als volgt uit:

Product
Image
Artist
Price (ex btw)
Qty
Tax
Subtotal (ex btw)

Is het mogelijk om de volgorde te veranderen (zonder gebruik te maken van de Columns Advanced want die lijnt niet goed uit).

Daarnaast vroeg ik mij af hoe ik hele getallen kan gebruiken voor de "Qty". De factuur zou beter zijn als er een getal van "1" ipv "1.000" wordt vermeld onder de attribuut qty.

Re: Opmaak factuur (PDF)

4
Grotius schreef:Daarnaast vroeg ik mij af hoe ik hele getallen kan gebruiken voor de "Qty". De factuur zou beter zijn als er een getal van "1" ipv "1.000" wordt vermeld onder de attribuut qty.
Opgelost. De oplossing was vrij simpel. Fooman PDF heeft hier een optie voor: "Display qty as full number" --> "Yes"
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.