Mijn (proef)webshop is heel eenvoudig via DaWanda (community voor handgemaakte en vintagespullen) en ik zie dat sommige DaWanda webshophouders met verzendkosten verschillend omgaan. Ik hoor graag wat jullie daarvan vinden en of het wel mag, vooral omdat ik binnenkort met een eigen webshop begin (dus los van Etsy of DaWanda).
Men biedt dan kleine goederen aan zonder verzendkosten en het wordt dan in een enveloppe per PostNL verzonden. Ergens in de voorwaarden staat dan vermeld dat producten standaard per brievenbuspost worden verstuurd en dat dat voor eigen risico van de koper is. Als de koper meer zekerheid wil wordt geadviseerd om contact op te nemen met de webshophouder zodat de order wordt aangepast en het bedrag wordt verhoogd met ca. 7 euro voor aangetekende verzending.
Mag dit op deze manier? Ik vind het nogal raar.
Ik vraag dit om 2 redenen.
Enerzijds omdat ik als klant iets wil kopen bij een DaWanda webshop die deze regel hanteert.
Anderzijds omdat ik vandaag mijn eerste klant tegenkom die zegt niets ontvangen te hebben. Ik verkoop textielproducten die ik in een luchtkussen enveloppe verstuur per gewone brievenbuspost. Ze komen altijd aan, ook in Duitsland waar ik veel aan verkoop, maar vandaag dus de eerste order (Nederlands adres) die niet zou zijn aangekomen. Mijn visie is dat dit mijn (ingecalculeerde) ondernemersrisico is en dat ik nu dus moet nadenken of ik mijn verzendwijze ga veranderen en het dus duurder maak voor mijn klanten.
Of kan ik die wonderlijke methode van enkele DaWanda-winkeliers ook gaan hanteren?