Pagina 1 van 1

Verzendwijze door klant laten bepalen?

Geplaatst: 19 augustus 2014
door Nieuwland
Mijn (proef)webshop is heel eenvoudig via DaWanda (community voor handgemaakte en vintagespullen) en ik zie dat sommige DaWanda webshophouders met verzendkosten verschillend omgaan. Ik hoor graag wat jullie daarvan vinden en of het wel mag, vooral omdat ik binnenkort met een eigen webshop begin (dus los van Etsy of DaWanda).

Men biedt dan kleine goederen aan zonder verzendkosten en het wordt dan in een enveloppe per PostNL verzonden. Ergens in de voorwaarden staat dan vermeld dat producten standaard per brievenbuspost worden verstuurd en dat dat voor eigen risico van de koper is. Als de koper meer zekerheid wil wordt geadviseerd om contact op te nemen met de webshophouder zodat de order wordt aangepast en het bedrag wordt verhoogd met ca. 7 euro voor aangetekende verzending.

Mag dit op deze manier? Ik vind het nogal raar.

Ik vraag dit om 2 redenen.
Enerzijds omdat ik als klant iets wil kopen bij een DaWanda webshop die deze regel hanteert.
Anderzijds omdat ik vandaag mijn eerste klant tegenkom die zegt niets ontvangen te hebben. Ik verkoop textielproducten die ik in een luchtkussen enveloppe verstuur per gewone brievenbuspost. Ze komen altijd aan, ook in Duitsland waar ik veel aan verkoop, maar vandaag dus de eerste order (Nederlands adres) die niet zou zijn aangekomen. Mijn visie is dat dit mijn (ingecalculeerde) ondernemersrisico is en dat ik nu dus moet nadenken of ik mijn verzendwijze ga veranderen en het dus duurder maak voor mijn klanten.

Of kan ik die wonderlijke methode van enkele DaWanda-winkeliers ook gaan hanteren?

Re: Verzendwijze door klant laten bepalen?

Geplaatst: 19 augustus 2014
door Ward
Nieuwland schreef:Ergens in de voorwaarden staat dan vermeld dat producten standaard per brievenbuspost worden verstuurd en dat dat voor eigen risico van de koper is.
Nee, dat mag inderdaad niet.

Hoofdregel is dat een ondernemer verantwoordelijk is voor het doen en laten van alle derden die worden ingehuurd voor het uitvoeren van een overeenkomst. Die regel geldt ook voor de postbezorger die wordt ingehuurd bij een koopovereenkomst.

Voor retouren geldt overigens hetzelfde: dan ligt de verantwoordelijkheid opnieuw bij de afzender, dus in dat geval bij de koper die iets terugstuurt.

Re: Verzendwijze door klant laten bepalen?

Geplaatst: 19 augustus 2014
door henk-k
Ward schreef:
Nieuwland schreef:Ergens in de voorwaarden staat dan vermeld dat producten standaard per brievenbuspost worden verstuurd en dat dat voor eigen risico van de koper is.
Nee, dat mag inderdaad niet.

Hoofdregel is dat een ondernemer verantwoordelijk is voor het doen en laten van alle derden die worden ingehuurd voor het uitvoeren van een overeenkomst. Die regel geldt ook voor de postbezorger die wordt ingehuurd bij een koopovereenkomst.

Voor retouren geldt overigens hetzelfde: dan ligt de verantwoordelijkheid opnieuw bij de afzender, dus in dat geval bij de koper die iets terugstuurt.
Maar, is er sprake van een ondernemer? Volgens mij zijn het vooral mensen die iets verkopen dat ze zelf maken zonder een KvK inschrijving te hebben. Wat zijn dan de regels/wetten/plichten?

Re: Verzendwijze door klant laten bepalen?

Geplaatst: 19 augustus 2014
door Ward
Goede vraag. Daarom maar eens rondgekeken op DaWanda en dat blijkt juridisch een zooitje. Ook leden mét KvK- en btw-nummer nemen daar een loopje met allerlei punten van de Wet koop op afstand: retourneren kan maar 7 dagen, annuleren kan alleen als je nog niet betaald hebt, de koper moet álle verzendkosten betalen na annuleren, enzovoorts, enzovoorts.

Maar per saldo maakt het voor deze vraag echter niet uit: de koper kan namelijk ontbinding vorderen (ook bij particuliere verkopers) en bovendien ligt de bewijslast voor juiste verzending bij de verkoper (en bij brievenbuspost kun je weinig bewijzen):

http://blog.iusmentis.com/2009/11/20/aa ... estelling/

Re: Verzendwijze door klant laten bepalen?

Geplaatst: 19 augustus 2014
door Electronixs.nl
1 ding is zeker. De opdrachtgever voor het vervoer is verantwoordelijke voor de verzending tot aan de handtekening voor ontvangst.

Zou het een Nederlands shop zijn zouden ze juist standaard 7 euro verzendkosten moeten rekenen. En als de klant op eigen risico per briefpost wil versturen die via mailcontact moeten bevestigen. Het is niet toegestaan om dit uit het standaard verzendlijstje te kiezen. De klant moet hier specifiek en schriftelijk om vragen.

Ook als de klant bijv voorkeur geeft aan een andere vervoerder (de klant wordt dus opdrachtgever) als jij voorstelt dan is de klant hiervoor ook zelf verantwoordelijk.

Bij Dawanda zijn 280.000 shops aangesloten. Ik neem aan het het een EU/Wereldwijd verzonden wordt. Voor een ander land gelden deze eisen dus ook. De opdrachtgever voor vervoer is verantwoordelijk. Maar hier mag je wel standaard per briefpost verzenden.

Deze shop hoeft zich bij een levering aan een ander land ook niet aan het herroepingsrecht te houden.

Re: Verzendwijze door klant laten bepalen?

Geplaatst: 20 augustus 2014
door bbob
En als de klant op eigen risico per briefpost wil versturen die via mailcontact moeten bevestigen.
Als consument kun je dat gerust bevestigen en komt het niet aan het je gewoon rechten.

Er zijn zaken als dwingend recht en dat zegt de verkoper verstuurd betaald de verzendkosten en is altijd verantwoordelijk ook als jij als consument zegt dat je verantwoording neemt.
Het is anders bij zakelijk als je af fabriek koopt en zelf de verzending laat afhalen, dan ben je als bedrijf zelf verantwoordelijk.

Voor de rest brievenpost is natuurlijk een paar euro goedkoper. Het hang helemaal af van hoe duur het product is dat je verstuurd. Stel dat het gemiddeld 30 euro is inclusief verzendkosten. Je bespaard 3 euro aan kosten.

Jaarlijks doe je 2000 zendingen. als 2% niet aankomt zijn dat 40 zendingen x 30 euro = 1200 euro
Je hebt echter 2000 x 3 = 6000 euro bespaard door niet met handtekening te versturen. Netto is je besparing dan 4800 euro door niet met handtekening te versturen.
Extra bonus is dat je door lagere verzendkosten ook meer orders krijgt .

Pas als 10% van de zendingen niet aankomt kun je beter met handtekening gaan versturen.

Deze cijfers hangen natuurlijk samen met de gemiddelde orderwaarde die je niet aangetekend verstuurd. In de praktijk zul je altijd zendingen verliezen maar als dit% klein is moet je het op de koop toe nemen.

Re: Verzendwijze door klant laten bepalen?

Geplaatst: 22 augustus 2014
door Nieuwland
Dank voor alle reacties met tips en info, o.a. over PayPal.
Daar ga ik mee aan het werk.

Ik ben erg blij met dit forum, want er staat zoveel op over webshops en dat is zo leerzaam voor mij. Ik zal me de komende tijd via dit forum flink gaan inlezen m.b.t. het beginnen van mijn webshop.

Re: Verzendwijze door klant laten bepalen?

Geplaatst: 22 augustus 2014
door Romano
Ik laat de verzendwijze in zekere zin door de klant bepalen. Zij kunnen zelf kiezen of ze het laten versturen via DHL for You of PostNL pakket. In Groningen/Drenthe kunnen ze ook nog per koerier kiezen. Wel zijn allen traceerbaar.

Je kan dus aanbieden dat er een goedkopere/tragere verzendwijze is, waardoor je de verzendbijdrage naar de klant toe kunt verlagen.