Reviews en review vermoeidheid

1
Overal waar je komt, op elk verkoopkanaal dan ook word gevraagd van de bezoekers om reviews achter te laten, of dit nu bij Bol.com is, je eigen webshop of via review sites. Om eerlijk te zijn: als webwinkelier zie ik zelf door de bomen het bos niet meer en kan me zo voorstellen dat de consument dat inmiddels ook heeft. Er zijn tal verschillende reviewsites, sommige voor de webwinkelier met een betalend account, anderen kan een webwinkel zich gratis bij aansluiten en natuurlijk nog reviews via sites waarop je verkoopt (in mijn geval Bol.com).

Ik heb daarnaast het idee dat de consument "review moe" is. Er word immers altijd na elke aankoop, na elk contact bij de grote jongens gevraagd om een review te plaatsen, danwel mee te doen aan een "kort klanttevredenheidsonderzoek". Ik weet intussen wel dat klanten waarde hechten aan het lezen van (positieve) reviews, maar om deze te verkrijgen, kost toch enige moeite. Hoe doen jullie dat? Vernemen jullie elf ook de "review moeheid"?

Daarnaast is mijn vraag, kun je beter reviews centreren, dus bv. alle reviews laten plaatsen op 1 website, of kun je beter een spreiding hebben over verschillende verkoopkanalen met reviews? Wat kun je dan het beste doen? En is er een reviewsysteem/site die absoluut marktleider is cq. voor conversie zorgt?
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Reviews en review vermoeidheid

2
Zelf review ik jaren al niet meer en negeer ik die e-mails. Ja, review "moeheid" anderzijds ik reviewde op mijn blog met links naar webshops/merken.
Ik vraag het af en toe in het algemeen aan mijn klanten om te reviewen via Social Media of nieuwsbrief.

Ik gebruik nu eigenlijk gratis versies voor reviews, maar 1 waarbij de klant GEEN account hoeft aan te maken loopt het best en daar hou ik mij nu ook aan.

Er worden nu ook door bloggers Youtube-filmpjes gemaakt, is het geen unboxing dan wel productreview en die plaats ik op de site. Veel van mijn bezoekers hechten juist waarde aan de informatie die bloggers geven. Wel zijn we na een paar jaar achter dat je niet meer snel op het geloof van bloggers af moeten gaan, wij in de zin van de lezer (was onderlaatst op Twitter een discussie over).

Dus is het ook meer in het belang van hoe komt de blogger over, heeft de blogger de producten gekregen of niet. Geeft de blogger aan dat zij/hij het product opnieuw gaat kopen of niet? Zo niet, waarom niet? Als daar geen reden voor gegeven wordt is dat ook vreemd.

Maar een widget of link naar de reviewpagina geeft de klanten wel inzicht van hoe erover gedacht wordt.

Re: Reviews en review vermoeidheid

3
Dag Romano,

Reviews voor je webshop zijn belangrijk, zolang je het niet overdrijft met je uitnodigingen. Indien iemand "zeer tevreden" is dan zoekt men zelf wel de mogelijkheid om je webshop te beoordelen. Iemand deelt nog veel sneller zijn mening wanneer deze persoon "negatieve" ervaring heeft met je webshop.
Het is en blijft belangrijk, maar ik zou het niet overdrijven.

Ik vind product-ervaringen veel belangrijker. Veel mensen zijn opzoek naar een product maar willen graag weten hoe betrouwbaar het product is. Je ziet de conversie stijgen indien mensen daadwerkelijk tevreden zijn met de aankoop. Je haalt als het ware de onzekerheid bij iemand weg.

Groeten,
Niels
* Handleiding voor de opzet van een WooCommerce webshop
* Deel 2: Producten versturen en verzendkosten berekenen binnen WooCommerce.

Re: Reviews en review vermoeidheid

4
Wat reviews betreft gebruik ik reviewspot, gratis en werkt prima.

Van de week nog een klant die aangaf dat juist de goede reviews voor hem de reden waren om over te gaan tot een aankoop. Het is toch een stukje vertrouwen, de klant aan het woord laten via een onafhankelijk kanaal.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Reviews en review vermoeidheid

5
Maar is het dan wijsheid om 1 plaats aan te houden voor alle reviews (bv. reviewspot) of op verschillende plaatsen, zoals dan bol.com, reviewpot en eigen webshop? Wat is het beste?
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Reviews en review vermoeidheid

6
Zorg in iedergeval voor dat de beoordelingen geindexeerd worden door Google, zodat deze ook in de zoekresultaten zichtbaar is!
Google telt alle beoordelingen 'van het afgelopen jaar' bij elkaar op, dus tellen alleen de meest recente beoordelingen mee.

Persoonlijk zou ik voor 1 platform kiezen, juist omdat de hoeveelheid beoordelingen mee weegt in het totaalplaatje. zou je zelf voor een shop met een 9,3 met 6 beoordelingen kiezen of een shop met een 8,7 met 634 beoordelingen?

Wij zijn tevreden met de feedbackcompany, maar er zijn ook gratis en goedkopere aanbieders.

Wat ik zelf belangrijk vind: klant moet zo min mogelijk belast worden, minmale vragenlijst en minimale persoonsgegevens.

Re: Reviews en review vermoeidheid

7
De keuze is product review of shop review.

Shop review kun je uitbesteden naar 1 site.

Wij hebben gekozen voor product review. Ene en ander hangt denk ik ook samen met je product. als je mobile telefoons verkoopt is een product review minder zinvol, er zijn vaak genoeg reviews en is een shop review beter.

Heb je bij minder bekende producten is een product review veel zinvoler om jou klant te helpen met de keuze van het product.

Als we 100 mails versturen voor een review dan worden er tussen de 5 en 10 reviews geplaatst. De meeste zijn op zich vrij kort.

Je kan natuurlijk in je mail voor een review ook een kortingscode stoppen zodat mensen bij een volgende bestelling korting krijgen. dit kan ze meer motiveren om een review te plaatsen.

Re: Reviews en review vermoeidheid

8
Het is inderdaad een probleem, maar reviews zijn wel erg belangrijk. 5 reviews op de 100 bestellingen is echter nog steeds wat (hoewel het wel laag is).

Geef de klant echter een kanaal om je reviews te plaatsen. Heb je er niet zoveel, kies dan 1 kanaal die je actief beheert. Heb je er erg veel, spreid ze dan een beetje. Zo claimen veel review tools het eigendom van de reviews en kun je daarom niet meer verhuizen wanneer je wilt.

Verder helpt het uitnodigen van klanten wel, maar dit te vaak doen kan leiden dat klanten het als SPAM zien. Mochten er creatieve ideeën zijn om dit op een andere manier te doen, dan vernemen wij het graag.

Toon vervolgens die review op je productpagina naast je bestelbutton. Dat kan voor betere conversie zorgen. Verstop de reviews niet ergens in je footer oid...

Aanvullend merken wij dat in de zomermaanden er ook minder reviews geplaatst worden. Mensen gaan op vakantie en komen terug met een volle mailbox.

Kortom, reviewmoeheid? Deels ja. Maar reviews blijven erg belangrijk.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Reviews en review vermoeidheid

10
Men krijgt van mij een waardebon t.w.v. EUR 5,=, die men kan gebruiken bij een eerstvolgende bestelling. Een klant mag beloond worden voor de moeite, die hij neemt.

Zelf was ik laks met het versturen, maar tegenwoordig verstuur ik de uitnodigingen op de dag van verzending met een vertraging van ca. 3 dagen. Ik moet namelijk de uitnodigingen handmatig versturen. Dus laat niet teveel tijd verstrijken! Dit ligt niet aan Webwinkelkeur, maar aan het programma.

Men was wel eens boos, omdat men vond er teveel persoonlijke dingen ingevuld moesten, zoals leeftijd. Ik heb deze mogelijkheid eruit gehaald. Men hoeft slechts een paar vragen te beantwoorden. Deze antwoorden zijn voor mij belangrijk.

Ik ben zeer tevreden met Webwinkelkeur. Goed en voordelig!

Re: Reviews en review vermoeidheid

12
Ik heb het nu zo gedaan dat ik bij het pakketje een briefje doe met "bedankt voor je bestelling, laat een review achter op reviewspot" (even heel kort door de bocht). Scheelt mij nl. de nodige tijd en mensen lezen toch wel wat er in hun pakket zit. Tenminste: ik doe dat altijd...
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Reviews en review vermoeidheid

13
@Romano - Slim, maar ik zou het eerder aanvullend gebruiken? Mensen zitten op het moment van ontvangen niet achter hun computer en zullen maar sporadisch een review invullen bij zon briefje. Althans, dat is onze ervaring, enige wat je nog kunt doen om dat te vergroten is er wat tegenover zetten zoals een prijs, etc.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Reviews en review vermoeidheid

14
libertes schreef:@Romano - Slim, maar ik zou het eerder aanvullend gebruiken? Mensen zitten op het moment van ontvangen niet achter hun computer en zullen maar sporadisch een review invullen bij zon briefje. Althans, dat is onze ervaring, enige wat je nog kunt doen om dat te vergroten is er wat tegenover zetten zoals een prijs, etc.
Hebben jullie een integratie met de grote webshop-systemen om dit automatisch te doen na een x aantal dagen?
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Reviews en review vermoeidheid

15
Handmatig versturen? Nounou, dat doe je goed.
Maar kan in principe gewoon routine worden vanuit standaard templates.

Waarom kun jij niet gebruik maken van de automatische koppeling? En waarom ben je zo tevreden met webwinkelkeur?
Er is geen plug in voor Logivert en ik vind het niet teveel moeite om een e-mail adres en onderwerp in te vullen. Ook andere keurmerken hebben geen plug in voor Logivert software.

Ik ben tevreden, omdat men zich voor de klant inzet en als er een conflict is dat dit naar alle eerlijkheid wordt opgelost. Het is niet zo, dat ik dan gelijk krijg, maar de koper wordt ook gehoord.

Ook reageert men direct!

Ik geef slechts als tip hoe ik probeer reviews te verkrijgen, dus ik begrijp het gekat niet zo.

Groeten,
Josée

Re: Reviews en review vermoeidheid

16
Romano schreef:Maar is het dan wijsheid om 1 plaats aan te houden voor alle reviews (bv. reviewspot) of op verschillende plaatsen, zoals dan bol.com, reviewpot en eigen webshop? Wat is het beste?
Ik zou persoonlijk kiezen voor kwalitatieve review-websites. Waar komt het grote publiek wat jouw producten wil kopen. Liever 3 review-websites in je eigen branche met 100 reviews dan een aantal reviews verspreid over 100 websites waar potentiële klanten toch niet op kijken.

Zeg nou zelf, als er een drukbezochte website met status... zoals bol.com positieve reviews bevat over jouw product/bedrijf, dan levert dat zoveel meer op dan reviews op "louche" websites.

Waar je dan overigens wel voor moet uitkijken is dat je kwaliteit levert.... negatieve reviews komen dan ook 2x zo hard aan. Positieve reviews zijn gewoon veel moeilijker te krijgen.. Je wilt dat mensen zelf het initiatief nemen om je product te beoordelen, maar men zal veel eerder je product beoordelen wanneer men negatief is.

Groeten,
Niels
* Handleiding voor de opzet van een WooCommerce webshop
* Deel 2: Producten versturen en verzendkosten berekenen binnen WooCommerce.

Re: Reviews en review vermoeidheid

17
[quote]Hebben jullie een integratie met de grote webshop-systemen om dit automatisch te doen na een x aantal dagen?[/quote]

In principe ondersteunen we bijna alle grote partijen. Denk dan aan Magento, Opencart, Wordpress/Woocommerce, Joomla/Virtuemart, Prestashop, Zen-Cart, SEOshop, Biedmeer, Shoppagina, Shopify, Myshop, etc. Bestaat er geen koppeling, dan kijken we graag of we die kunnen realiseren. Helaas is dat met sommige software als Logivert lastig, die software kunnen we dus nog niet bieden. Wel kun je dan altijd een CSV importeren bij ons.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m