Overal waar je komt, op elk verkoopkanaal dan ook word gevraagd van de bezoekers om reviews achter te laten, of dit nu bij Bol.com is, je eigen webshop of via review sites. Om eerlijk te zijn: als webwinkelier zie ik zelf door de bomen het bos niet meer en kan me zo voorstellen dat de consument dat inmiddels ook heeft. Er zijn tal verschillende reviewsites, sommige voor de webwinkelier met een betalend account, anderen kan een webwinkel zich gratis bij aansluiten en natuurlijk nog reviews via sites waarop je verkoopt (in mijn geval Bol.com).
Ik heb daarnaast het idee dat de consument "review moe" is. Er word immers altijd na elke aankoop, na elk contact bij de grote jongens gevraagd om een review te plaatsen, danwel mee te doen aan een "kort klanttevredenheidsonderzoek". Ik weet intussen wel dat klanten waarde hechten aan het lezen van (positieve) reviews, maar om deze te verkrijgen, kost toch enige moeite. Hoe doen jullie dat? Vernemen jullie elf ook de "review moeheid"?
Daarnaast is mijn vraag, kun je beter reviews centreren, dus bv. alle reviews laten plaatsen op 1 website, of kun je beter een spreiding hebben over verschillende verkoopkanalen met reviews? Wat kun je dan het beste doen? En is er een reviewsysteem/site die absoluut marktleider is cq. voor conversie zorgt?
Reviews en review vermoeidheid
1Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.