Bedrijfspand huren, wat komt er bij kijken?

1
Afgelopen week heb ik een grote stap gemaakt! De huidige webwinkel loopt goed waardoor de keus is gemaakt om een bestaande webwinkel over te nemen. Tot op dit moment is alles zelf gedaan (opslag, inpakken, enz) maar door het gezamenlijke volume wordt dat voor het aankomende jaar waarschijnlijk onmogelijk.

Feiten:
- Kantoor is thuis (moet bij het magazijn in de buurt blijven)
- Huidige opslag is vol (privé, geen (nauwelijks) bijkomende kosten)
- Voorraad nieuwe webwinkel is ondergebracht bij fullfilment bedrijf (ver weg)
- Huidige oppervlakte in gebruik voor opslag: 70m2, gewenst ca. 200m2
- Volume wordt te groot om het zelf af te handelen.
- Het is logisch om de voorraad sowieso samen te brengen en te profiteren van schaal voordelen

Zelf twijfel ik nog tussen volledige fullfilment of een nieuw bedrijfspand maar om dit goed te kunnen beoordelen wil ik de cijfers naast elkaar gaan zetten. Hiervoor heb ik meer gegevens (ervaring) nodig van wat er bij komt kijken voor een bedrijfspand. Zover ik kan inzien zullen deze kosten er bij komen. Mis ik nog iets?

- Verzekering (voorraad, aansprakelijkheid)
- Gas, elektriciteit en water
- Telefoon / Internet Telefoon/ADSL
- Gemeentelijke belastingen (afval)
- Wat andere zijn mogelijke kostenposten?

Via dit forum ben ik op de hoogte gebracht van deze beurs: http://www.ict-en-logistiek.nl/ hier ga ik dus zeker een kijkje nemen.

Mijn wens is uiteindelijk om een groter pand te kunnen beschikken dat ik zelf nodig heb en krachten te kunnen bundelen met meerdere webwinkel eigenaren.

Re: Bedrijfspand huren, wat komt er bij kijken?

3
Dat is geen argument om één van de 2 te kiezen. Wat wel mee zou spelen zijn de kosten van een personeelslid. Maar ik vermoed dat voor iemand die inpakt dit de kosten nog niet zullen zijn. Eigenlijk zit ik meer over te denken om een specialist erbij te huren en voorlopig nog even zelf in te pakken.

Re: Bedrijfspand huren, wat komt er bij kijken?

4
Dan zou ik dat liever omkeren: jij bent zelf een specialist die zijn tijd beter kan besteden dan aan inpakken. :D

Ik herken dat namelijk nogal. Op een gegeven moment stond ik van 's ochtends vroeg tot 14:00 's middags in te pakken. Dat is al bijna een dagtaak en daarná moest het "echte werk" nog beginnen.

Niet onaardig bedoeld, maar lager betaald werk zoals inpakken kun je dan wijselijk beter overlaten aan lager betaalde krachten.

Maak je sommen. Maar dát was dan ook je vraag.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Bedrijfspand huren, wat komt er bij kijken?

5
Ward schreef:Dan zou ik dat liever omkeren: jij bent zelf een specialist die zijn tijd beter kan besteden dan aan inpakken. :D
Haha, bedankt! :lol: Nee dat is gekkigheid. Ik ben duidelijk op de hoogte van wat ik kan en wat andere mensen beter zouden kunnen. Ik heb heel veel wensen & ideeën die niet van de grond komen omdat ik de kennis, focus of iets anders mis. Wat het uiteindelijk wordt weet ik niet... dat zullen we wel zien. Tenslotte heb je eerst ruimte nodig om plaats te bieden voor personeel.. Helaas heb ik nog weinig reacties op dat gebied.

Ik zal de vraag anders stellen:

Is er een webwinkel eigenaar die zowel opslag als kantoorruimte huurt en mij zou willen vertellen wat er bij het huren van een pand komt kijken?

Ik ben dan vooral opzoek naar dingen waar je tegen aanliep of wat er achteraf nog geregeld moest worden of iets wat je graag erover kwijt wilt.

Ik wil graag alleen of met andere webwinkeleigenaren (schaalvoordelen) een pand huren om mijn activiteiten verder uit te breiden.

Re: Bedrijfspand huren, wat komt er bij kijken?

6
Ik zou eens bellen met wat bedrijfsmakelaars. Dan heb je gauw een goede indruk van mogelijkheden en kosten. Het voorkomt waarschijnlijk ook dat je wat vergeet, voor mijn part bijvoorbeeld een roldeur voor het laden en lossen.

Mocht je, nu of later, personeel nodig hebben, houd dan rekening met arbowetgeving. Ons magazijn heeft bijvoorbeeld een andere indeling dan ik zelf vroeger gebruikte omdat er bij het orderpicken niet te hoog gegrepen en te diep gebukt mag worden.
StoreCore.io

Re: Bedrijfspand huren, wat komt er bij kijken?

7
Reken je niet ‘rijk’ aan het schaalvoordeel!

De prijzen zijn vaak per m2, een groter pand zal dus een hogere huur en hogere gebruikskosten/vaste lasten hebben dan een kleiner pand!
Daarnaast zal je deze kosten alleen op moeten brengen voor de periodes dat je geen mede huurder hebt!

Gezien de oppervlakte zijn er volgens mij voldoende alternatieven om zelfstandig te huren. Je hebt veel bedrijfsverzamelgebouwen met een werk/opslagruimte op de begane grond en katoorruimte op de eerste verdieping.

Re: Bedrijfspand huren, wat komt er bij kijken?

9
Kijk, dat zijn 3 goede tips! Bedankt :D

@ Ward: Ik ga binnenkort bellen met een bedrijfsmakelaar, maar eerst ga ik een mini wensen lijstje opstellen. Die draaideur, apart opslag en kantoorruimte komen er zeker op te staan. Ook is bereikbaarheid wel iets om over na te denken. De locatie is niet zo relevant.

@ Mick: Daar heb je zeker een punt. Het typte pand wat je noemt is iets waar ik naar opzoek ben. Het is niet alleen het schaalvoordeel met huren maar ook met verzenden en bezetting van verantwoordelijke personen. Ik moet nu aan alles denken en het zijn ongetwijfeld niet alleen goede ideeën. :roll:

@ Henk: Zeker! Dat zijn wel de dingen die ik over het hoofd zou zien. Toch zijn eenmalige kosten makkelijker te verwerken dan terug komende kosten. Die moet ik tenslotte nog verdienen (en blijven verdienen). Die vaste kosten is een kwestie van sparen.

Alle tips zijn welkom, Bedankt!

Re: Bedrijfspand huren, wat komt er bij kijken?

10
Ik raad je aan om je ook goed te laten informeren over verzekeringen. Je gebouw (opstal) zal over het algemeen door de verhuurder verzekerd zijn, maar je goederen (voorraad) is niet automatisch verzekerd voor brand-, storm of waterschade eveneens bij inbraak.

En voor je eigen moet je ook de afweging maken of je ook je bedrijfsschade (in geval van bijvoorbeeld een brand) wilt verzekeren. Vanuit deze verzekering wordt je omzet vergoed voor de tijd dat je niet normaal kan werken.

Afgelopen weekend zijn we getroffen door brand bij de buren, ik kan nu één ding zeggen. Blij dat ik verzekerd ben...

Trek een paar honderd euro per jaar uit voor de premie die je moet betalen.
--

Daarnaast wanneer je pand niet aan de voorwaarde voldoet van een verzekeraar, zul je nog een beveiligingssysteem moeten installeren. Dit is een paar duizend euro (eenmalig), een paar tientjes per maand (abonnement op de alarm centrale) en wanneer je het wenst nog tientjes tot een slordige honderd euro per maand voor opvolging van alarmen door een beveiligingsbedrijf.

--

Je zult misschien nog aanpassingen willen doen aan het pand. Bijvoorbeeld wanneer je kantoor ruimte nog niet duidelijk is gerealiseerd. Wellicht wil je ook een klein keukentjes om een kleine maaltijd te bereiden wanneer je moet 'overwerken'.
Ook voor de inrichting zul je even voor moeten sparen ;) . Wanneer je overigens het pand wilt verbouwen is het wel even zaak om toestemming te vragen aan de verhuurder.

--

Logisch is dat je vaste lasten ook bestaan uit internet/telefoon, elektra, gas en water.
Kijk ook goed of een internet verbinding (lijn) al is gerealiseerd, dit is NIET van vanzelfsprekend. Een lijn laten liggen kosten naast een paar weken (ivm vergunning voor grafwerkzaamheden op openbaar terrein) ook nog een paar honderd euro - sommige internet providers zullen deze kosten voor eigen rekening nemen wanneer je voor langer tijd aan hun bindt.

Ik raad je NIET aan om je aan KPN te binden voor zakelijk internet ;) - iets met onverwachte kosten.

---

Mocht je nog tegen iets aanlopen, roep maar. Ik heb persoonlijke ervaring met het huren van een pand waar de voorzieningen minimaal waren.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.

Re: Bedrijfspand huren, wat komt er bij kijken?

11
Als het kan zou ik alles uitbesteden aan een fullfillment bedrijf.

Bedenk ook het volgende.
Deze bedrijven hebben vaak goede tarieven voor verzendkosten.
De markt veranderd steeds en je ziet steeds meer aanbieders die voor 24.00 of 21.00 bestellen de volgende dag leveren.
Er zijn fullfilment bedrijven die jou dat ook kunnen aanbieden waardoor je een voordeel op je concurrent kan hebben.

Je neigt zelf meer naar eigen pand als ik het goed lees. Realiseer je wel dat je vaak aan een 5 jarig huurcontract vastzit. Je gaat er natuurlijk van uit dat alles goed blijft lopen maar stel het zit na 3 jaar ineens tegen dan zit je toch vast aan het contract.

Je komt vaak onverwachte kosten tegen bij een eigen pand zoals sommige hierboven al aangeven.

Een andere mogelijkheid is besteed nu alles uit, kijk hoe je verder groeit en misschien kun je over 1 jaar veel eenvoudiger de keuze maken. Nu zit je misschien nog op het randje net wel net niet.

Wat ik wel weet is, hoe meer je kan uitbesteden hoe minder zorgen je hebt. Ben je zelf ziek of je medewerker, bij een fullfillment bedrijf lopen er genoeg rond om dat op te vangen en is het hun probleem en niet dat van jou.