Protocol voor orderverwerking via een API

1
We verwerken op dit moment orders voor zo'n 50 webwinkels en mediaconcerns. Deze gebruiken uiteenlopende webwinkelplatforms. In volgorde van hoge naar lage omzet:

- Magento
- OpenCart
- Zen Cart
- PrestaShop
- SEOshop
- Luondo
- mag geen naam hebben

Voor de grootste klanten hebben we XML- of JSON-koppelingen gebouwd waarmee zij orders kunnen inschieten.

De overige bestellingen worden semi-geautomatiseerd verwerkt: we ontvangen per e-mail een PDF met pakbon en nemen daaruit de data zoals het adres en de bestelde producten over.

Dat laatste stuk wil ik volledig automatiseren met een API. Kent iemand een protocol, een internetstandaard, een industriestandaard of voor mijn part "computertaal" die daarvoor geschikt is?
StoreCore.io

Re: Protocol voor orderverwerking via een API

2
Ik heb wel ervaring met tools van bv BCT en Basware.
Het lijkt op een invoice systeem; indien je een complete oplossing heb herkent de software de juiste velden. Hier zit vaak ook een zelf-lerend systeem in.

Als output heb je dan primair een XML welke je de software weer aan andere pakketten kunt aanbieden. Via een API.
Welke standaarden hierin nu zijn weet ik niet zo maar als je het prettig vindt kan ik je wel met enkele mensen in contact brengen.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Protocol voor orderverwerking via een API

3
Dank je Jan, ik bel je als ik mocht vastlopen.

Ondertussen ben ik twee inzichten rijker:

• We zouden ook YAML moeten ondersteunen, want dan heb je samen met XML en JSON de grootste drie talen voor gestructureerde data.

• We kunnen de data uit PDF-pakbonnen verwerken met een PDF-parser. Mocht de parser er geen gehakt van kunnen maken, dan kan de datatypiste alsnog ingrijpen.

Als iemand nog ideeën heeft, graag!
StoreCore.io